Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko minulla skitsofrenia tms.?

Vierailija
07.05.2015 |

Heräsin noin puoli tuntia siihen, että sydämessäni oli taas kerran rytmihäiriö. Yritin kakoa ja saada sitä rytmiä normalisoitumaan. Korvani sekä käsivarteni ja pikkusormeni olivat puuduksissa ja ovat sitä osittain edelleen. Kaulalla oli punainen painautuma. Huulen sisäpinta oli ihan punertava, niinkuin se on ollut sellaisina aamuina, kun oon herännyt taas outoihin oireisiin. Mun vasen käteni tuntuu jäykältä ja kihelmöivältä tässä kirjoittaessa ja mua pelottaa aivan sairaasti. Näin jotain outoa unta ennen kuin heräsin (mun mies oli ruumisarkulla sulkemassa kantta, kun kuollut yhtäkkiä heräsikin - säikähdin itse ja samassa heräsin itsekin). Siis outoa oli se, että se yksi pikkupeittonen oli siististi viiikattuna tuolin reunalle. Voin vaikka vannoa, että se ei ollut sillä tavalla mun jäljiltä ja olin siis laittanut esteet ovien eteen, jotta olisin herännyt siihen, jos mies ois tullut huoneeseen. Tosin tajusin äsken, että ne esteet voisi silti varovasti siirtää ilman, että herään.

Pari päivää sitten (joo, mun muisti oikeasti pätkii ja pahasti) näin myös sellaista unta, jossa mun mies oli ja oli myöskin joku kuolemaan liittyvä uni ja sen päätteeksi myös heräsin hirveään paniikkipulssiin kesken unien. Tuolloin olin illalla oudosti "simahtanut" sänkyni päälle ilman, että ovissa oli mitään lukituksia. Kun heräsin, niin mies oli samasta huoneesta vienyt tavaroita ja ihmettelin sitä ääneen, että mitä oli tapahtunut, kun olin tuolloin nukkunut monta tuntia niin sikeästi kesken illan (?). Mies sanoi, että ei ollut käynyt huoneessani.

Olen käynyt näistä sydänoireista pari kertaa lääkärillä ja mun ois pitänyt mennä labraan, mutta mies ei jaksa/ehdi/halua viedä mua sinne, joten se labralähete on jo varmaan vanhentunut. Mulla on ollut näitä ongelmia jo jonkin aikaa ja mieheni pitää minua mielisairaana. Hän on myös kertonut näistä äidilleen ja hänen äitinsäkin pitää minua hulluna. En siis uskalla oikeastaan kertoa noista muista ajatuksistani ollenkaan, sillä saisin varmaan ns. hullun paperit ja ehkä joutuisin pakkohoitoon tms. Avioliittomme on erittäin onneton ja olen jo pidempään pohtinut eroa. Mieheni inhoaa minua ja pitää minua kelvottomana vaimona. Riitelemme melkein päivittäin; tosin ihan viime päivät on ollut rauhallisempaa. Mikä mua vaivaa? Tämä pelottaa jo. :( Hitto, kun ei uskalla kertoa kenellekään mun muista peloistani ja sydäntä kuunnellessa ei ole tuolloin näkynyt rytmihäiriötä. En myöskään haluaisi uskoa, että mies tekisi minulle mitään pahaa, mutta toisaalta mieheni on joissain asioissa todella erikoinen ja täysin tunteeton. Silti en haluaisi uskoa joitain pelkojani todeksi ja vielä vähemmän uskallan puhua niistä kenellekään.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua siinä pakkohoidossa pelottaa?
Itselläni oli täysin psykoosissa oleva ystävä joka joutui pakkohoitoon eikä siellä olla kuin akuutin vaiheen yli. Hän taisi olla viikon. Sen jälkeen itse päättää jatkaako hoitoa vai ei.
Eikä siellä pakkohoidossa missään pyöreässä pehmustetussa huoneessa olla pakkopaidassa :D
Ihan normaalisti sielläkin ollaan. Ihan kuin normaalissa sairaalassa. Täyshoidolla!
Saisit ainakin nukkua yösi turvallisesti ja apu olisi heti saatavilla jos sydänoireita tulisi.
Keskusteluapuakin olisi saatavilla ja tarvittaessa sosiaalityöntekijä ja vielä halutessasi he auttaisivat sinut uuteen alkuun eli auttaisi esim oman asunnon etsimisessä.
Mutta pakkohoitolähete on vaikea saada eli tuskin sellaista saat. Mutta jos lääkäri osastojaksoa ehdottaa niin kannattaa mennä!
Ystäväni vitkutteli lääkäriin menoa samalla tavalla kuin sinä ja tilanne äityi tosi pahaksi!

Vierailija
42/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap pelkäät pakkohoitoa? Mitä luulet että siellä tapahtuu?

olen ollut töissä akuutilla suljetulla mielenterveysosastolla. Henkilökunta on siellä auttaakseen potilaita. Tarkoitus on saada heidät voimaan paremmin ja pärjäämään elämässään. Hoitoon joutuu, kun voi oikein huonosti ja sieltä pääsee pois kun voi paremmin. Henkilökunta on sinun puolellasi.

ehdottaisin että hakeutuisit heti hoitoon. Vaikket pakkohoitoa tarvitsisikaan, voist siellä saada neuvoja ja apua elämäntilanteesi ja terveytesi, myös fyysisen, selvittelyyn.

mikäli miehesi on sellainen kuin kuvaat, uskon että hän yrittää manipuloida sinua pelkäämään hoitoon hakeutumista jotta olisit hänestä riipouvainen. Emme tiedä onko hän hullu tai sosiopaattinen, kenties murkyttää sinua tai muutoin aiheuttaa sinulle huonon olon. Tämäkin asia selviää, jos lähdet. 

Jos hoitoon hakeutuminen tuntuu mahdottomalta, kerro missä olet. Voimme soittaa ambulanssin hakemaan sinut ja näyttää nämä kirjoituksesi hoitavalle taholle. Tai voit kävellä sisään lähimmän terveyskeskuksen päivystykseen. Tilaa vaikka taksi sinne. Tärkeintä on, että hakeudut hoitoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin ajan lääkärille täksi päiväksi. Kerron kaikki mieltäni painavat asiat siellä. Laitan asunnon hakuun lähipäivinä tai asap, sillä en enää jaksa liittoa mieheni kanssa. T. ap

Vierailija
44/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneltako sun aika on? Kello nyt yli 8 eli aika pitäisi olla varattuna, vai kuinka? 

Enemmän ne mummot ym. Suree sit kun sut löydetään kuolleena eikö ero kuitenkin sureta heitä vähemmän...

Vierailija
45/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:43"]

Moneltako sun aika on? Kello nyt yli 8 eli aika pitäisi olla varattuna, vai kuinka? 

Enemmän ne mummot ym. Suree sit kun sut löydetään kuolleena eikö ero kuitenkin sureta heitä vähemmän...

[/quote]

Se on aamupäivällä. Olen tosiaan ihan kypsä tähän tilanteeseen itsekin, joten pakko alkaa etsiä konkreettisia ratkaisuja. T. ap

Vierailija
46/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap tuu sitte kertoo kuinka kävi. Missä mies nyt on?

Vierailija
47/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:43"]

[/quote]

Vielä täydennyksenä: en usko, että mä nyt suoranaisesti kuolisin, tai siis en usko, että mies menisi ikinä niin pitkälle, jos pelkoni edes olisivat tosia. Silloin yksi kertakin se saattoi olla jotain sellaista, että hän kietoi kätensä kasvojeni eteen unissaan, ehkä sekoitti kaiken johonkin uneen ja luuli, että olin joku tyyppi unesta, kunnes hän heräsi kunnolla itsekin. Oon epäillyt, että mies saattaa olla unissakävelijä. Hän nimittäin joskus herää keskellä yötä ja huutaa "käärme" ja alkaa huitoa peittoa tms.

Eli toisin sanoen kaikkein todennäköisin syy on se, että hänellä on unissakävelyongelmaa ja itse sitten sain siitä yhdestä tapauksesta traumat, joten pelkään hysteerisesti vastaavan toistumista, joten en enää uskalla nukkua saman katon alla turvallisin mielin, jolloin väsyn ja stressaannun ja "skitsoilen". Ne hänen äkäisyyspuuskat ovat myös todella inhottava asia ja sen vuoksi olen eroamassakin. Tosin ei hän ole mitään konkreettista vakavaa koskaan tehnyt muutamien aika kevyiden läpsimisten lisäksi, kunhan rähjää ja huutaa ja välillä rikkoo tavaroita lähinnä. Mutta tosiaan kohta lääkäriin lähtö, niin siellä selvittelen tilannettani tarkemmin. T. ap

Vierailija
48/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ala vähättelemään.. Kevyt läpsiminen ei ole mitään normaalia. Läpsäys, horjahdus, pöydänkulmaan pää ja heippa

Vierailija
49/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot kyllä ihan sekasin

Vierailija
50/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:43"]Tilasin ajan lääkärille täksi päiväksi. Kerron kaikki mieltäni painavat asiat siellä. Laitan asunnon hakuun lähipäivinä tai asap, sillä en enää jaksa liittoa mieheni kanssa. T. ap
[/quote] HYVÄ

Vierailija
51/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytät stressaavan hirveästi. Johtuisiko sydänoireetkin sitten stressistä.
Sinun täytyisi tuntea ympäristösi turvalliseksi. Onko suhteenne kuinka terveellä pohjalla?

Skitsofreenikot kuulevat ääniä ja näkevät hahmoja joita ei oikeasti ole.

Vierailija
52/52 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No AP kuinkas reissussa kävi? Saitko asioita järjestykseen?