Miten eroon lomaosakkeesta?
Ostettiin aikanaan Holiday Club lomaosake, jossa emme itse käy, mutta pisteitä voisimme hyödyntää ulkomaanmatkailuun.
Emme pitäneet systeemistä ja tuli kuitenkin kalliiksi ja hankalaksi.
Kun ostimme osakkeen, meille sanottiin, että hinnat nousee ja menevät helposti kaupaksi, vähintään omansa saa nopeasti pois.
Kun halusimme osakkeesta eroon, niin sepä ei näytä onnistuvankaan mitenkään helposti. Ensinnäkin pisteistä piti luopua, että osakkeen sain HC jälleenmyyntiin. Eli emme voi enää hyödyntää edes kotimaanmatkailuun näitä pisteitä. Toisekseen osake on ollut myynnissä jo kaksi vuotta, eikä mitään tapahdu. Ei mene kaupaksi.
Miten olette päässeet lomaosakkeesta eroon?
Itse maksoimme siitä n.20 000 euroa. En edes tiedä millä hinnalla nyt kauppaavat, mutta itse emme kuulemma saa hintaa määrätä, eikä ns. alennusta.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettin kesällä Saimaalta saman puljun lomaosake 8000€. Lomaviikko syyskuussa. Tehtiinkö hyvät kaupat?
Tuskin teitte. Todennäköisesti tämänkin käypä arvo muutaman satasen luokkaa. Viikon vuokraan vertaamalla löytyy hyvä hinta-arvio. 500 € max ?
Voiko muka olla totta?! Myyjä sanoi, että lomaosakkeiden arvo nousee kun on tämä korona ja ihmiset haluaa kotimaassa matkailla. Olen kyllä torista katsonut ja siellä myydään lähes vastaavia lomaosakkeita 15000€ hintaan. Uskon, että voisimme saada muutaman tonnin voittoa sitten kun kyllästymme lomailuun luksusmökissä 👍
Mä voisin pyytää vaikka 150 000 euroa, eri asia löytyisikö ostajaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisko joku ostaa halvalla lomaosakkeen? Mulla osake Vuokatissa ja viikko 18.
Jorma
Siis totta kai! Haluan ehdottomasti mennä vappuna pohjoiseen. Aina kiva ylläriloma onko vielä lunta vai ei.
Mun vanhemmat on niin pöljiä, että niillä on kaksi lomaosaketta, molemmat ulkomailla. Ne on ollut niillä jo vuosikymmenet ja tullut varmaan maksamaan maltaita. Nyt ne on jo niin vanhoja, että haluavat toisesta osakkeesta luopua. Saa nähdä, saavatko sen kaupaksi 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisko joku ostaa halvalla lomaosakkeen? Mulla osake Vuokatissa ja viikko 18.
Jorma
Siis totta kai! Haluan ehdottomasti mennä vappuna pohjoiseen. Aina kiva ylläriloma onko vielä lunta vai ei.
Ei taida Vuokatissa olla rinteet auki enää toukokuussa?
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat on niin pöljiä, että niillä on kaksi lomaosaketta, molemmat ulkomailla. Ne on ollut niillä jo vuosikymmenet ja tullut varmaan maksamaan maltaita. Nyt ne on jo niin vanhoja, että haluavat toisesta osakkeesta luopua. Saa nähdä, saavatko sen kaupaksi 🙄
Toivottavasti saavat myytä, tai ne voi kohta olla sun.
Minulla ja ex-miehellä oli lomaosake juuri näiden RCI-pisteiden vuoksi. Eksän vanhemmilla oli ollut omansa jo vuosikausia ja jotenkin mieskin luuli, että on hyväkin diili. Ei juma... Ensin maksetaan vuosimaksua vuosittain, sitten kun ei käytetä ns. omaa viikkoa vaan muutetaan se pisteiksi niin siitä meni erillinen maksu, ja sitten vielä ulkomaankohteen viikosta joku käyttömaksu. En muista termejä oikein, mutta kolmesta asiasta sai maksaa, jos halusi viikon viettää Kanarialle. Siihen vielä päälle lentoliput niin yhdelle Kanarian lomalle perheen kanssa tuli n 30 % enemmän hintaa kuin jos olisi ebookersista itse ostanut lennot ja hotellin.
Pistesysteemi on oman aikansa lapsi ja kehitetty silloin, kun kaikki ulkomaanmatkat olivat pakettimatkoja ja omatoimimatkat olivat harvinaisuuksia sekä lennot kalliita. Onneksi pääsin lomaosakkeesta eroon samalla, kun erosin miehestä. Olin helpottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteen aikaan oli muotia omistaa lomaosake, mitenhän nykyisin. En ole paljoa kuullut niistä enää puhuttavan.
Niin siis joskus 90-luvulla ehkä.
90-luvulla oli Kanarialla joka kulmassa suomalaisia lomaosakekauppiaden sisäänheittäjiä, jotka yritti höynäyttää turisteja esittelytilaisuuksiin.
Vakio oli, että ne antoi ilmaisia arpoja,joista tuli päävoitto. Voitto piti lähteä lunastamaan jostain, ja vasta perillä selvisi, että voiton saa vasta kun on osallistunut lomaosake-esittelyyn.
Vieläköhän tälläistä toimintaa esiintyy?
Vierailija kirjoitti:
LOL. Tämä kyseinen lafka oli muuten yksi hirveimpiä työnantajia, joka itselläni on koskaan ollut. Vieläkin joskus kauhulla muistelen sitä kokemusta.
Ap:lle, et pääse eroon. Ei niistä pääse eroon. Ulosoton huutokaupat.com sivuilla on näitä koko ajan ihan pikkurahalla. Ihmiset epätoivoissaa yrittää eroon näistä.
No niistähän on päästy eroon, jos ne on ulosotolla. Näin se varmaan menee että nämä päätyy ulosotossa oleville, joille niistä ei ole suurempaa harmia. Pikkurahalla ottavat vaivoikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt oikeasti joku onko lomaosakkeet vain jotain kauhutarinaa? Paljonko niissä on yleensä vastike?
Tänne linkatussa yle:n jutussa väitetään Holiday Clubin keskimääräiseksi viikkovastikkeeksi 350e. Tuo tekee kuukausivastikkeeksi 1500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteen aikaan oli muotia omistaa lomaosake, mitenhän nykyisin. En ole paljoa kuullut niistä enää puhuttavan.
90-luvulla oli Kanarialla joka kulmassa suomalaisia lomaosakekauppiaden sisäänheittäjiä, jotka yritti höynäyttää turisteja esittelytilaisuuksiin.
Vakio oli, että ne antoi ilmaisia arpoja,joista tuli päävoitto. Voitto piti lähteä lunastamaan jostain, ja vasta perillä selvisi, että voiton saa vasta kun on osallistunut lomaosake-esittelyyn.
Kyllä, mutta vähemmän. Pari vuotta sitten Teneriffalla englanninkielinen kaveri tarjosi näitä arpoja ja niillä tosiaan voitti limusiinikuljetuksen lomaosake-esittelytilaisuuteen. Emme jääneet odottelemaan limusiinia ja mies nappasi arpansa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta vähemmän. Pari vuotta sitten Teneriffalla englanninkielinen kaveri tarjosi näitä arpoja ja niillä tosiaan voitti limusiinikuljetuksen lomaosake-esittelytilaisuuteen. Emme jääneet odottelemaan limusiinia ja mies nappasi arpansa takaisin.
Vanhempien kanssa Teneriffalla joskus -95. Kaksi nuorta suomalaisnaista antoi arpoja ja niistä paljastui pääpalkintona viikon ilmainen majoitus. Naiset tilasi taksin ja palkinnon noutoa varten. Perillä ohjattiin kabinettiin, jossa aika agressiivisesti markkinoitiin ja melkein painostettiin ostamaan osake. Ei ostettu ja ilmainen majoituksen sijaan sai neljä T-paitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne tulee sulle perintönä, ja joudut maksamaan vastikkeita.
Täyttä hyväuskoisten hölmöjen vedättämistä. Myydään mielikuvia. Kokonaiskustannukset tulee älyttömän kalliiksi, ja lisäksi on sidottu jokaikinen vuosi siihen samaan viikkoon. Voi toki vaihtaa, mutta sehän tietysti maksaa sitten erikseen.
No niin, keskustelun myötä on mielipiteenne tullut selväksi; olemme tyhmiä ja lomaosakkeet ovat huijausta. Kiitos, tiesin tämän jo ennestään.
-Joten sinänsä en hyödy enempää samaa toistelevista viesteistä, että "järjetön systeemi, samalla rahalla matkustelisi muutenkin, itse en moiseen haksahtaisi...."
Olisiko jollakin nyt neuvoja siihen alkuperäiseen kysymykseeni, että MITEN tästä JO OLEMASSAOLEVASTA osakkeesta PÄÄSEE EROON? Eli miten sen saa myytyä?
Kiitos, jos jollakulla on ihan oikeaa tietoa ja kerrot samalla laajemmin, että
minne laitoitte myyntiin, kauanko myyminen kesti, mikä oli pyyntihinta ja lopullinen myyntihinta ostohintaan nähden.
ap
Eikö sitä osaketta voi vuokrata eteenpäin? Saisi siten kuluja peitettyä?
Vierailija kirjoitti:
Ei noista pääse eroon edes antamalla ilmaiseksi. Aivan järjetön systeemi.
Tämä. Pitää maksaa siitä, että pääsee osakkeesta eroon.
HC huijatuksi tullut kirjoitti:
No niin, keskustelun myötä on mielipiteenne tullut selväksi; olemme tyhmiä ja lomaosakkeet ovat huijausta. Kiitos, tiesin tämän jo ennestään.
-Joten sinänsä en hyödy enempää samaa toistelevista viesteistä, että "järjetön systeemi, samalla rahalla matkustelisi muutenkin, itse en moiseen haksahtaisi...."Olisiko jollakin nyt neuvoja siihen alkuperäiseen kysymykseeni, että MITEN tästä JO OLEMASSAOLEVASTA osakkeesta PÄÄSEE EROON? Eli miten sen saa myytyä?
Kiitos, jos jollakulla on ihan oikeaa tietoa ja kerrot samalla laajemmin, että
minne laitoitte myyntiin, kauanko myyminen kesti, mikä oli pyyntihinta ja lopullinen myyntihinta ostohintaan nähden.
ap
Sen verran kommentoisin, että jos itse käytätte sitä, niin eihän se silloin tyhmä ostos ollut. Appivanhemmilla on Lapissa lomaosake. Kävivät siellä vuosien saatossa usein. Nyt vanhana eivät enää jaksa mennä, joten lapset perheineen menee sinne vuosittain hiihtelemään. Osakkeesta on hankala luopua, mutta jos sillä on käyttöarvoa, niin ei se ihan huonokaan ole.
Jos ostat 20 tonnin auton ja ajelet sen kutakuinkin loppuun, niin huono sijoitus sekin on. Mutta autossa on silti käyttöarvo, vaikka jälleenmyyntihinta tippuu hurjasti. Auto on erittäin huono sijoituksena, mutta silti tarpeellinen.
Käsittääkseni osakekirjan voi halutessaan mitätöidä jolloin kulujen juokseminen lakkaa. Eivät kyllä kovin avoimesti mainosta tätä vaihtoehtoa. Tietysti silloin et saa penniäkään osakkeestasi.
Näin on, melkein normaalia elämää pystyy elämään, pitää varoa vaan, ettei tartuta sitä keneenkään muuhun, menee vaan välit.