Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatuksia taiteesta.

Vierailija
11.01.2022 |

Voidaan tehdä elokuva elokuvan tekemisestä.
Voidaan kirjottaa kirja kirjan tekemisestä.
Voidaan tehdä näytelmä näytelmän tekemisestä.
Mutta
Voidaanko tehdä maalaus maalaamisesta?
Tai veistos kuvanveistosta?
Sinfonia säveltämisestä? Rakennus arkkitehtuurista?
Siinäpä miettimistä kulttuurimammoilke.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Olen nähnyt useamman kuin yhden maalauksen, johon taiteilija on laittanut joko itsensä tai jonkun muun maalaamaan taideteosta. 

Tässä esimerkiksi Van Goghin maalaus itsestään maalaamassa. 

https://micrio.vangoghmuseum.nl/iiif/qDCTO/full/600,/0/default.jpg?hash…

Velasquezin Hovinaisissa samaa tematiikkaa

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Las_Meninas

Miksi pitää kuvata maalaria maalaamassa? Silloin jää maalauksen kertovuus vähiin.

Eri siveltimen vedot kertovat maalarin tunnetiloista, onko aggressiota, leikittelevyyttä, keveyttä, hallitsevuutta. Epävarmuutta vai surua?

Olin Van Gogh museossa ja tutkin siveltimen jälkiä. Millaisin siveltimen jäljin taiteilija on tehnyt mitäkin aihetta. Tulee ihan alitajunnasta.

Koitin noita siveltimenjälkiä tutkimalla päästä Van Gochin tunnetiloihin.

Yllättäen koin hänen olevan insinöörimäisesti tarkka. Ja miettivän paljon. Luin myöhemmin, että hän oli hyvin pedantti. Esimerkiksi harjoitteli pelkkää piirtämistä yhden vuoden (tai enemmän).

Vierailija
22/25 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle siveltimen jäljet maalauksessa ovat taiteilijan viestejä, joita koitan tulkita. Siksi on niin tavattoman mielenkiintoista tutkia vanhojakin maalauksia, niissä on viesti. Usein tämä kertoo minulle enemmän kuin kuva-aihe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle siveltimen jäljet maalauksessa ovat taiteilijan viestejä, joita koitan tulkita. Siksi on niin tavattoman mielenkiintoista tutkia vanhojakin maalauksia, niissä on viesti. Usein tämä kertoo minulle enemmän kuin kuva-aihe.

Vähän sama, kuin musiikissa on, miten laulaa. Välttämättä ei ole olennaista, mistä laulaa.

Vierailija
24/25 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi, miettii maalatessaan maalaamista ja tavoittelee sen ilmaisemista ja kuvaamista. Lopuksi nimeää maalauksen sen mukaisesti. Sama soittaessa jne

Vierailija
25/25 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jätetä taide, siitä keskustelu ja sen arvostelu noiden maripaitamiesten ja vuokkomekkonaisten punaviinisten viisastelujen huomaan. Parnassoväelle.

Aikoinaan oli sananlasku: Mikä se on?

"Helsingissä hakataan, tänne lastut lentelevät"

Vastaus: Sanomalehti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi