Ajatuksia taiteesta.
Voidaan tehdä elokuva elokuvan tekemisestä.
Voidaan kirjottaa kirja kirjan tekemisestä.
Voidaan tehdä näytelmä näytelmän tekemisestä.
Mutta
Voidaanko tehdä maalaus maalaamisesta?
Tai veistos kuvanveistosta?
Sinfonia säveltämisestä? Rakennus arkkitehtuurista?
Siinäpä miettimistä kulttuurimammoilke.
Kommentit (25)
Minulle siveltimen jäljet maalauksessa ovat taiteilijan viestejä, joita koitan tulkita. Siksi on niin tavattoman mielenkiintoista tutkia vanhojakin maalauksia, niissä on viesti. Usein tämä kertoo minulle enemmän kuin kuva-aihe.
Vierailija kirjoitti:
Minulle siveltimen jäljet maalauksessa ovat taiteilijan viestejä, joita koitan tulkita. Siksi on niin tavattoman mielenkiintoista tutkia vanhojakin maalauksia, niissä on viesti. Usein tämä kertoo minulle enemmän kuin kuva-aihe.
Vähän sama, kuin musiikissa on, miten laulaa. Välttämättä ei ole olennaista, mistä laulaa.
Tottakai voi, miettii maalatessaan maalaamista ja tavoittelee sen ilmaisemista ja kuvaamista. Lopuksi nimeää maalauksen sen mukaisesti. Sama soittaessa jne
Eiköhän jätetä taide, siitä keskustelu ja sen arvostelu noiden maripaitamiesten ja vuokkomekkonaisten punaviinisten viisastelujen huomaan. Parnassoväelle.
Aikoinaan oli sananlasku: Mikä se on?
"Helsingissä hakataan, tänne lastut lentelevät"
Vastaus: Sanomalehti.
Koitin noita siveltimenjälkiä tutkimalla päästä Van Gochin tunnetiloihin.
Yllättäen koin hänen olevan insinöörimäisesti tarkka. Ja miettivän paljon. Luin myöhemmin, että hän oli hyvin pedantti. Esimerkiksi harjoitteli pelkkää piirtämistä yhden vuoden (tai enemmän).