Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KUMPPANI -sanaa käyttävät homoliitossa elävää?

Vierailija
19.09.2026 |

En ole koskaan kuullut heterosuhteessa elävän käyttävän kumppani -termiä. On mies, vaimo, muija, emäntä, parempi puolisko jne.

Homo- tai lesbosuhteessa elävien olen kuullut useimmiten puhuvan nimenomaan kumppanista. Avioliittoon vihityt ovat puhuneet puolisosta.

Kysymys kuuluu:  Uusi tuttavani käyttää sanaa kumppani. Voinko siis tämän perusteella tehdä johtopäätöksiä hänen suhteestaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Juurikin näin.

Vierailija
2/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Mä esim. käytän ihan yleisesti sanaa kumppani kuvaamaan parisuhteen osapuolia, koska se on sukupuolineutraali sana eikä siten tule tehtyä oletuksia ihmisten seksuaalisesta suuntautumisesta. Sana puoliso toimii varmasti ihan yhtä hyvin. Tosin itselläni tulee sanasta puoliso mieleen avopuoliso/aviopuoliso ja kumppanista seurustelukumppani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. Kumppani on neutraali ilmaisu. 

Vierailija
4/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Monet heteronaiset käyttävät omasta ja muiden naisten miehistä sanaa kumppani. 

Vierailija
5/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Itse puhun usein kumppanista tai puolisosta, ja ihan heterosuhteessa olen. 

Vierailija
6/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Monet heteronaiset käyttävät omasta ja muiden naisten miehistä sanaa kumppani. 

Minä ihan heteromiehenä käytin sanaa kumppani siihen asti kun menimme naimisiin, nyt puhun vähän vaihtelevasti puolisosta tai vaimosta.

Vierailija
7/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sanaa kumppani koska ei olla aviossa ja miesystävä kuulostaa jotenkin oudolta.

Vierailija
8/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kumppani on neutraali sana. Nuoret käyttävät sitä jatkuvasti. Itse sote-alalla olevana opettelin käyttämään sitä töissä 2000 l alussa ja nyt käytän luontevasti muutenkin. Omaan aviomieheeni viittaan puolisona, tuttavien ja sukulaisten seurustelukumppaneihin kumppaneina.

Vierailija
9/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä sana kuulostaa vähän hassulta jos kyseessä keski-ikäinen mies. Miesystävä kuulostaa vielä oudommalta ja tässä tulee myös ikäkysymys, että missä vaiheessa se poikaystävä muuttuu miesystäväksi. Joten käytän mielummin sanaa kumppani. 

Vierailija
10/10 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret puhuvat usein kumppanista ihan riippumatta siitä, onko homo- vai heterosuhde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan