Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys vaatekaupassa

Vierailija
06.05.2015 |

Vaatteiden ennestään huono laatu näyttää laskeneen reippaasti. Näissä perushalpisliikkeissä lähes kaikki vaatteet on valmiiksi nyppyisiä, fletkuja, ompeleet repeilee ja napit irtoilee jo kaupassa. Puuvilla on valmiiksi kuluneen oloista, nypyistä, läpikuultavaa ja seitin ohutta. Iso osa vaatteista on erilaisia tekokuituja. Mikähän idea on kesävaatteissa jotka on 100% polyesteriä? Sama kuin pistäisi päälleen muovipussin helteellä.

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:42"]Vaatekaupoilla menee surkeasti. Jatkuvasti tuppaa mainosta ostamaan sitä sun tätä tarpeetonta rättiä pilkkahinnalla ja laatu on mitä on. Kuka ostaa? Ei kai kohta kukaan. Eli vedonlyönnin voisi käynnistää: mikä kaatuu ekana kappis, hema, linksu vai seppis?
[/quote]

Seppis ihan selkeästi.
[/quote]

Uskon myös ettei Kappahallilla mene hyvin. Jatkuvasti jos jonkin näköistä alea ym tarjousta!

Vierailija
2/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen katsellut, että ainakin Tampereella sai hyviä vaatteita viime alennusmyynneistä melkein yhtä halvalla kuin kirpputoreilta. Tiger of Sweden, Hugo Boss, Gant ja Gerry Weber ym. 70%:n alennuksella kelpasivat kyllä minulle. Kun ei äidy ostamaan paljon kerrallaan ja ostaa vain, mitä ( luulee) tarvitsevansa ja käyttävänsä, ei rahaakaan mene mahdottomasti. Lisäksi pitää aina katsoa, mistä materiaaaleista rytkyt on tehty, ja kuinka ne voi pestä. 

Vanha akka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselkää avoimesti sukulaisten ja kaverien keskuudesta, että onko siellä joku kuka osaa ommella tai omistaa ompelukoneen! Tavallisen paidan ompelu ei ole mitään ydinfysiikkaa ja tollompikin onnistuu siinä. Sitten vaan ostatte itse kankaat mistä haluatte paitanne ja maksatte ompelijalle pienen korvauksen työstään. Tadaa, näin saatte just sellasia paitoja kuin haluatte ja tiedätte varmasti, että sitä ei ole ommeltu missään hikipajassa myrkkyjen keskellä!

Vierailija
4/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:39"]

Järkytyn aina, kun näen suomalaisen vaateliikkeen surkeat ryijyt ja varsinkin niiden hinnat.

t. Saksasta

[/quote]

kansainvälisiä ketjujahan ne suurimmaksi osaksi on, hinnat määrä sitten joku käsittämätön taho :)

Vierailija
5/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono hinta/laatusuhde on ogelmallisin kaupoissa. Ja varsinkin laatu, kun vaate kulahtaa parin kahden käyttökerron ja yhden pesukerran jälkeen uuteen lötköulottuvuuteen.  Ongelma on myös tarjonta, harvoissa kaupoista löytää hyvän, jos yhden käyttäkelpoisen vaatteen, tai sitten ei. Samaa tarjontaa on muissa kaupoissa. Myyjät myyvät väkisin sitä, mitä heillä on kaupassaaan. Nettikaupat alkaa syömään kivijalkaliikkeitä, ei ihme. Tyyliä löytää netin kautta ja alan ammattilaisten ohjauksella. Ostajat ovat tietoisia hintalaatusuhteesta, tarjonnasta, joka on Suomessa surkea.

Vierailija
6/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kenellekään muulle kauppakeskuksissa sellaista maantuska-oloa, kun katsoo niitä henkareissa roikkuvia liian halpoja rytkyjä? Itseä on alkanut viimeaikoina entistä enemmän ahdistamaan, kun olen lähtenyt jonkun muun kanssa vaatekauppaan ja hypistelyt siinä sivussa vaatteita itsekin. Niskalapussa lukee, että Made in Bangladesh/India/Romania/Cambodia/tmv ja paita maksaa muutaman euron. Ei sillä hinnalla pitäisi saada edes mitään niistä materiaaleista, mitä siinä paidassa on! Lisäksi kaikki se jäte mitä niistä vaatteista tulee! Leikkuujäte, pesuvedet, kemikaalit, materiaalin valmistuksen sivutuotteet ja ympäristön kuormitus, rahdit, käytetyn vaatteen hävitys... 

En arvosta statussyistä ekohippeileviä ihmisiä, mutta kun olen hieman lukenut vaateteollisuuden ongelmista, on jo kaapissa olevat vaatteet alkaneet ahdistaa suunnattomasti. Olen tehnyt itselleni lupauksen, että käytän kaikki tämänhetkiset vaatteeni loppuun niin tehokkaasti kuin vain, oli se sitten millä keinolla tahansa. Pesen vaikka ikkunat vanhoilla kalsareillani, mutta enää en aio repiä omaa hauskuuttani ja heräteostoksiani jonkun toisen selkänahasta. Mikäli jotain haluan, mietin ensisijaisesti voisinko tehdä sen itse. Jos en osaa tai pysty siihen, etsin saanko jostain sen niin eettisesti kuin mahdollista. Jos voin siinä samalla ostaa jonkun nuoren kotimaisen suunnittelijan tuotteita, niin aina parempi!

Vierailija
7/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:54"]

siis käytte riistofirmojen liikkeissä ja ihmettelette kun on paskaa myynnissä? just :D Ostakaa laadukkaita ja eettisiä vaatteita niin saatte kestävää. Esim maailmankaupoista.

[/quote]

Eniten minä ihmettelen että tota paskaa saa myydä ja että jotkut vielä ostaakin sitä. Jollain lailla pitäisi puuttua materiaalin tuhlaamiseen. Kävisin mielelläni laatuvaatekaupoissa jos olisi varaa, mutta opiskelija olen. Maailmankauppojen vaatteista en tykkää, ovat liian hippejä minulle. ap

[/quote]

kuinka paljon sä oikein tarviit niitä vaatteita? Osta muutama hyvä. Tai ompele itse.

[/quote]

No varmaan muutamat vaihtovaatteet ja eri tilanteisiin ja vuodenaikoihin (kun ollaan Suomessa) olis hyvä olla olemassa? Osaatko kertoa mitkä on varmasti hyviä vaatteita? Minulla ei ole varaa maksaa 50 euroa paidasta joka hajoaa heti ja nykyään hinta ei ole laadun tae, sen opin jo kengistä. ap

Vierailija
8/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:37"]

Miksette osta laatua?

[/quote]

Kerro mikä on varmasti laadukasta ja pienituloisen kukkarolle sopivaa? Esimerkkejä?

Vierailija
9/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:37"]

Miksette osta laatua?

[/quote]

Mistä?

[/quote]

Kotimaisilta käsityöyrittäjiltä, maailmankaupoista yms.

[/quote]

Kamalannäköisiä tanttahippikaapuja.

Vierailija
10/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:54"]

siis käytte riistofirmojen liikkeissä ja ihmettelette kun on paskaa myynnissä? just :D Ostakaa laadukkaita ja eettisiä vaatteita niin saatte kestävää. Esim maailmankaupoista.

[/quote]

Eniten minä ihmettelen että tota paskaa saa myydä ja että jotkut vielä ostaakin sitä. Jollain lailla pitäisi puuttua materiaalin tuhlaamiseen. Kävisin mielelläni laatuvaatekaupoissa jos olisi varaa, mutta opiskelija olen. Maailmankauppojen vaatteista en tykkää, ovat liian hippejä minulle. ap

[/quote]

kuinka paljon sä oikein tarviit niitä vaatteita? Osta muutama hyvä. Tai ompele itse.

[/quote]

Muutama hyvä? Jos ajatellaan että kaupunki-ihmisellä minimissään olis vaikka 2 housut, 2 neuletta, 4 t-paitaa aluspaidoiksi, välikausitakki, talvitakki jne, niin siinä on jo enemmän kuin muutama. Ostamalla kalliita vaatteita noihin menee mukavasti rahaa, sitten lisäksi ne kokeilukappaleet kun ostaa kalliin vaatteen luullen sen olevan hyvä mutta se ei olekaan... 

Vierailija
11/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ajattelette maailman ongelmia niin googlatkaa Yalo

R-Collectionilla on tuotantoa osittain Suomessa. heiltä ostan t-paidat, joitakin neuleita ja housuja. laadusta olen tykännyt, on hyvää kun vertaa henkkamaukkaan. hinnat ei ole ylitsepääsemättömät, varsinkin jos vertaa mitä säästää kun ei osta kaappeihin niitä halpoja rytkyjä.

Vierailija
12/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteiden vaan pitäisi olla arvokkaampia. ei miten halvalla tahansa voi saada hyvää.

Vierailija
13/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän. 

Kokeilkaa ostaa lidlstä kaikki vaatteet. Siinä on muuten ideaa 

Vierailija
14/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:32"]Kyselkää avoimesti sukulaisten ja kaverien keskuudesta, että onko siellä joku kuka osaa ommella tai omistaa ompelukoneen! Tavallisen paidan ompelu ei ole mitään ydinfysiikkaa ja tollompikin onnistuu siinä. Sitten vaan ostatte itse kankaat mistä haluatte paitanne ja maksatte ompelijalle pienen korvauksen työstään. Tadaa, näin saatte just sellasia paitoja kuin haluatte ja tiedätte varmasti, että sitä ei ole ommeltu missään hikipajassa myrkkyjen keskellä!
[/quote]

PIENEN KORVAUKSEN?!
Olen ammatiltani ompelija.
Jos ompelen jollekin laadukkaan paidan, haluan työstäni kunnon palkan, en mitään "pientä korvausta ".
Jos et halua hyväksikäyttää hikipajassa raatavia ompelijoita, niin miksi tekisit sitä samaa suomalaiselle ompelijalle?

Vierailija
15/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin hiljattain Nanson verkkokaupasta muutaman alaosa. Lähinnä siistejä hameita töihin. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen laatuun ja kotimaisiakin taitavat olla.

Vierailija
16/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:42"]Vaatekaupoilla menee surkeasti. Jatkuvasti tuppaa mainosta ostamaan sitä sun tätä tarpeetonta rättiä pilkkahinnalla ja laatu on mitä on. Kuka ostaa? Ei kai kohta kukaan. Eli vedonlyönnin voisi käynnistää: mikä kaatuu ekana kappis, hema, linksu vai seppis?
[/quote]
Hema ei ainakaan. Seppis

Vierailija
17/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi lopettaa ravaaminen halppisketjuissa ja ostaa laadukasta Marimekkoa, Nansoa jne.

Vierailija
18/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:53"]Kannattaisi lopettaa ravaaminen halppisketjuissa ja ostaa laadukasta Marimekkoa, Nansoa jne.
[/quote]
Muuten ihan kiva idea, mutta juuri esim. Nansolla ja Marimekolla on niin omaleimainen tyyli, että se ei ihan jokaisen makuun istu.

Vierailija
19/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vinkkejä laadukkaista, eettisistä ja ekologisista vaatteista? Marimekko on ainakin minulle liian kallis. Haluaisin löytää tyylikkäitä, laadukkaita vaatteita, jotka eivät olisi toisaalta tylsiä eivätkä taas toisaalta kulttuuritantta-mallia. Monet Nanson vaatteet ovat omaan makuuni liian tätimäisiä. R-Collectionilla on kyllä hyviä perusvaatteita.

Vierailija
20/108 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] PIENEN KORVAUKSEN?! Olen ammatiltani ompelija. Jos ompelen jollekin laadukkaan paidan, haluan työstäni kunnon palkan, en mitään "pientä korvausta ". Jos et halua hyväksikäyttää hikipajassa raatavia ompelijoita, niin miksi tekisit sitä samaa suomalaiselle ompelijalle?

[/quote]

Ero on katsos siinä, että se suomalainen kaveri voi halutessaan kieltäytyä ompelemasta. Sitäpaitsi, kukaan ei varmaan tarkoittanutkaan maksaa sitä 2 senttiä paidasta palkaksi kaverille mitä hikipajoissa tienaa? Itse opiskelijana voisin maksaa ompelua harrastavalle kaverille vaikkapa kympin tunnilta plus kankaat. Eri asia tietysti ammattilaisen kohdalla, kun hän siitä elantonsa tienaa.

Samaten kuin voisin hoitaa kaverin lapsia tai leikata hänen hiuksensa silloin tällöin ruokapalkalla, uskon että joku ompelutaitoinen kaverini voisi joskus tekaista minulle paidan pientä korvausta vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi