Terveyspalveluista, tätä en kehtaa sanos ääneen!
Paljonko säästäisi resursseja jos ihmiset lopettaisivat terveyskeskuksissa turhaan juoksemisen?
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:16"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:13"]Kuule, kyllä menee!
[/quote]
Mistä tiedät? Oma kokemus on että aikoja ei saa vaikka pää olis kainalossa.
[/quote]
No, se johtuu siitä, että siellä on aina niitä, jotka on turhaan lääkärissä, pitävät vaan niin paljon meteliä, että on helpompi antaa läänäriaika...
Kehotetaan täälläkin aina ensimmäiseksi lähtemään päivystykseen vaikka kyse on ihan normijutuista.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:13"]Säästöt olisi huikeat. Puhumattakaan turhista antibiooteista, joita siis ihmiset lääkäriltä vaativat, vaikkei niistä olisi hyötyä. Sitten tulee oikeaa suolistovaivaa antibiooteista ja kohta ei antibiootit tehoakaan niin sitten on oikeasti hoidettavana erikoissairaanhoidossa yms. [/quote] Ja lääkärit ovat niin hölmöjä että määräävät kun asiakas vaan tahtoo? Ei ole asiakkaan moka vaan lääkärin. Pitäähän lääkärin osata sanoa että ei, et tarvitse tätä. Muuten voi olla jopa hoitovirhe.
[/quote]
Niinpä! Ihme nössö lääkäri, jos ei pysty kieltäytymään määräämästä lääkkeitä. Väärällä alalla.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:11"]Kehotetaan täälläkin aina ensimmäiseksi lähtemään päivystykseen vaikka kyse on ihan normijutuista.
[/quote]
vahinko alapeukku.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:46"]Meidän tk on kosteusvaurioinen, ankea talo johon ei saa aikoja. Kesän se on kiinni. Lääkärit on kandeja. Kuka sinne huvikseen menee? Lisäksi ihmisen sairauden tunne on subjektiivinen. Tarvitaan parempi triage, joka karsii oikeasti lääkärin tapaamista vaativat potilaat (jotka ei aikoja läheskään aina saa) niistä, joiden lapsella on nuhakuume tai kynsi on lohjennut.
Eli vika ei ole ihmisissä, jotka soittavat tai tulevat huolissaan päivystykseen, vaan triagessa.
[/quote]
Mun pojan silmät turpos viime keväänä umpeen ja menin päivystykseen. Oltais päästy lääkärille, jono oli "vaan" 3h ja pojan tilanne ei kiireellinen. Hoitaja sanoi, että näyttää allergiareaktiolta ja neuvoi hakemaan silmätippoja apteekista, sai ilman reseptiä. Samasta syystä lääkäriin jonotti lukuisia potilaita. Me mentiin apteekkiin, saatiin asiantuntevaa palvelua ja silmätipat sieltä. Omalääkäri kirjoitti sitten reseptin vahvempiin tippoihin. Olin hyvilläni, että triagessa oli hoitaja, joka ohjasi muualle kuin lääkärijonoon.
[/quote]
En ole ko. henkilö, mutta nyt kun kerran rahanhaaskuusta puhutaan, niin mitä mieltä esimiehesi olisi siitä, että roikut työaikana Vauvalla???
[/quote]
Ei sitä haittaa, se roikkuu itsekin vauvalla. Nyt se kirjoittaa tämän viestin loppuun ja alkaa tekemään hommia. Ettei sen lääkärimiehen tarvitse yksin meitä elättää ;)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:46"]Meidän tk on kosteusvaurioinen, ankea talo johon ei saa aikoja. Kesän se on kiinni. Lääkärit on kandeja. Kuka sinne huvikseen menee? Lisäksi ihmisen sairauden tunne on subjektiivinen. Tarvitaan parempi triage, joka karsii oikeasti lääkärin tapaamista vaativat potilaat (jotka ei aikoja läheskään aina saa) niistä, joiden lapsella on nuhakuume tai kynsi on lohjennut. Eli vika ei ole ihmisissä, jotka soittavat tai tulevat huolissaan päivystykseen, vaan triagessa. [/quote] Mun pojan silmät turpos viime keväänä umpeen ja menin päivystykseen. Oltais päästy lääkärille, jono oli "vaan" 3h ja pojan tilanne ei kiireellinen. Hoitaja sanoi, että näyttää allergiareaktiolta ja neuvoi hakemaan silmätippoja apteekista, sai ilman reseptiä. Samasta syystä lääkäriin jonotti lukuisia potilaita. Me mentiin apteekkiin, saatiin asiantuntevaa palvelua ja silmätipat sieltä. Omalääkäri kirjoitti sitten reseptin vahvempiin tippoihin. Olin hyvilläni, että triagessa oli hoitaja, joka ohjasi muualle kuin lääkärijonoon.
[/quote]
Juuri näin. Monesti ihminen kaipaa vain sitä, että joku sanoo että huoli on aiheeton ja / tai antaa itsehoito-ohjeita, ja sen voi tehdä myös hoitaja.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:19"]
[/quote] En ole ko. henkilö, mutta nyt kun kerran rahanhaaskuusta puhutaan, niin mitä mieltä esimiehesi olisi siitä, että roikut työaikana Vauvalla??? [/quote] Ei sitä haittaa, se roikkuu itsekin vauvalla. Nyt se kirjoittaa tämän viestin loppuun ja alkaa tekemään hommia. Ettei sen lääkärimiehen tarvitse yksin meitä elättää ;)
[/quote]
Joo, ja ennen ruokiksen kirjoitussessiota opettele myös lainaamaan oikein. Tuskasta lukea.
Tulevaisuudessa lääkäri voi tutkia netin välityksellä. Säästyy kaikkien aikaa, vaivaa ja rahaa eikä tarvi mennä sinne ankeeseen tervariin venaamaan. Sitten jossain vaiheessa tulee robottilääkärit.
Mulla on vaikea sairaus, joka vaatii kontrollikäyntejä. En todellakaan mene huvikseni terveyskeskukseen. Mutta en kerro tuttaville tai edes ystäville todellisia syitä miksi käyn lääkärissä. Ne tietää vain hoitava taho. Joten et sinäkään voi tietää, mitä siellä lääkärin huoneessa oikeasti tapahtuu ja puhutaan.
En halua sääliä enkä kysymyksiä, joten en kerro oikeita syitä. Eikä ne kuulu kellekään muulle kuin minulle ja lääkärilleni.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:19"]
[/quote] En ole ko. henkilö, mutta nyt kun kerran rahanhaaskuusta puhutaan, niin mitä mieltä esimiehesi olisi siitä, että roikut työaikana Vauvalla??? [/quote] Ei sitä haittaa, se roikkuu itsekin vauvalla. Nyt se kirjoittaa tämän viestin loppuun ja alkaa tekemään hommia. Ettei sen lääkärimiehen tarvitse yksin meitä elättää ;)
[/quote]
Joo, ja ennen ruokiksen kirjoitussessiota opettele myös lainaamaan oikein. Tuskasta lukea.
[/quote]
Olisiko ollut parempi lainata koko kilometrin pituinen viesti, niin kuin sinä? Tunnen tuskasi, mutta en voi sitä parantaa. Halaus.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:26"]
Mulla on vaikea sairaus, joka vaatii kontrollikäyntejä. En todellakaan mene huvikseni terveyskeskukseen. Mutta en kerro tuttaville tai edes ystäville todellisia syitä miksi käyn lääkärissä. Ne tietää vain hoitava taho. Joten et sinäkään voi tietää, mitä siellä lääkärin huoneessa oikeasti tapahtuu ja puhutaan.
En halua sääliä enkä kysymyksiä, joten en kerro oikeita syitä. Eikä ne kuulu kellekään muulle kuin minulle ja lääkärilleni.
[/quote]
... jatkan vielä. Jopa muutama ystäväni on vihjannut, että käyn tk:ssa turhaan. Hymyilen ja sanon, että niin, komeaa tohtoria on kiva tavata *wink wink* - kun totuus on, että minulla on erittäin pahoja terveysongelmia. Mutta kun tiedän, kuinka paljon ystäväpiirissäni juorutaan, en kerro kenellekään niistä. Vanhempia taas en halua huolestuttaa. Joten ihan varmasti minua pidetään just tuollaisena "turhana" potilaana. Ei haittaa. Enkä varmasti ole ainut.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:19"] [/quote] En ole ko. henkilö, mutta nyt kun kerran rahanhaaskuusta puhutaan, niin mitä mieltä esimiehesi olisi siitä, että roikut työaikana Vauvalla??? [/quote] Ei sitä haittaa, se roikkuu itsekin vauvalla. Nyt se kirjoittaa tämän viestin loppuun ja alkaa tekemään hommia. Ettei sen lääkärimiehen tarvitse yksin meitä elättää ;) [/quote] Joo, ja ennen ruokiksen kirjoitussessiota opettele myös lainaamaan oikein. Tuskasta lukea. [/quote] Olisiko ollut parempi lainata koko kilometrin pituinen viesti, niin kuin sinä? Tunnen tuskasi, mutta en voi sitä parantaa. Halaus.
[/quote]
En edelleenkään ole se henkilö, jonka kanssa kiistelit aikaisemmin. Sori.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:26"]Mulla on vaikea sairaus, joka vaatii kontrollikäyntejä. En todellakaan mene huvikseni terveyskeskukseen. Mutta en kerro tuttaville tai edes ystäville todellisia syitä miksi käyn lääkärissä. Ne tietää vain hoitava taho. Joten et sinäkään voi tietää, mitä siellä lääkärin huoneessa oikeasti tapahtuu ja puhutaan.
[/quote]
Vahinko alapeukku!
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:26"]
[/quote]
... jatkan vielä. Jopa muutama ystäväni on vihjannut, että käyn tk:ssa turhaan. Hymyilen ja sanon, että niin, komeaa tohtoria on kiva tavata *wink wink* - kun totuus on, että minulla on erittäin pahoja terveysongelmia. Mutta kun tiedän, kuinka paljon ystäväpiirissäni juorutaan, en kerro kenellekään niistä. Vanhempia taas en halua huolestuttaa. Joten ihan varmasti minua pidetään just tuollaisena "turhana" potilaana. Ei haittaa. Enkä varmasti ole ainut.
[/quote]
Mulla on aivan sama. En kerro edes lähimmille syitä lääkärikäynteihini. Ei se kuulu ulkopuolisille. Enkä välitä, mitä he mahdollisesti ajattelevat. Tärkeintä on, että saan tarvitsemanu hoidon, muulla ei ole mitään väliä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:46"]Meidän tk on kosteusvaurioinen, ankea talo johon ei saa aikoja. Kesän se on kiinni. Lääkärit on kandeja. Kuka sinne huvikseen menee? Lisäksi ihmisen sairauden tunne on subjektiivinen. Tarvitaan parempi triage, joka karsii oikeasti lääkärin tapaamista vaativat potilaat (jotka ei aikoja läheskään aina saa) niistä, joiden lapsella on nuhakuume tai kynsi on lohjennut. Eli vika ei ole ihmisissä, jotka soittavat tai tulevat huolissaan päivystykseen, vaan triagessa. [/quote] Mun pojan silmät turpos viime keväänä umpeen ja menin päivystykseen. Oltais päästy lääkärille, jono oli "vaan" 3h ja pojan tilanne ei kiireellinen. Hoitaja sanoi, että näyttää allergiareaktiolta ja neuvoi hakemaan silmätippoja apteekista, sai ilman reseptiä. Samasta syystä lääkäriin jonotti lukuisia potilaita. Me mentiin apteekkiin, saatiin asiantuntevaa palvelua ja silmätipat sieltä. Omalääkäri kirjoitti sitten reseptin vahvempiin tippoihin. Olin hyvilläni, että triagessa oli hoitaja, joka ohjasi muualle kuin lääkärijonoon.
[/quote]
Juuri näin. Monesti ihminen kaipaa vain sitä, että joku sanoo että huoli on aiheeton ja / tai antaa itsehoito-ohjeita, ja sen voi tehdä myös hoitaja.
[/quote]
Ja siksipä melkein aina soitan ensin. Nyt keväällä soitin tyttären 5vrk jatkuneesta kuumeesta, että kuinka pitkään kuumeilu on kestäny liikkeellä olleessa flunssassa. Hoitaja sanoi, että 4-7vrk. Kyseli sitten esim. kuumelääkkeiden vaikutuksesta jne. Meidän harvoja lääkärikäyntejä on vähentäny huomattavasti osaavat hoitajat puhelinpalvelussa. Ainoa, mitä en enää jää seuraamaan pitkäksi aikaa kotona, on pienten lasten hengitysvaikeudet. Yksi lapsista joutui kuukauden ikäisenä päivystyksestä suoraan teholle (rs-virus), toisella tuli kurkunpääntulehduksen yhteydessä totaalinen hengityskatko...
.
Omalta kohdalta oon kritisoinu sitä, että oon joutunu raskausseurannassa käymään sokerirasituksessa sekä vkolla 12-16 että vkoilla 22-26, arvot ollu aina kohdallaan ja pissat puhtaita, bmi 26, 34v., nyt siis labrahoitajakin kysyi, että miksi sä täällä vähän väliä ravaat..
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:18"] [quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:46"]Meidän tk on kosteusvaurioinen, ankea talo johon ei saa aikoja. Kesän se on kiinni. Lääkärit on kandeja. Kuka sinne huvikseen menee? Lisäksi ihmisen sairauden tunne on subjektiivinen. Tarvitaan parempi triage, joka karsii oikeasti lääkärin tapaamista vaativat potilaat (jotka ei aikoja läheskään aina saa) niistä, joiden lapsella on nuhakuume tai kynsi on lohjennut. Eli vika ei ole ihmisissä, jotka soittavat tai tulevat huolissaan päivystykseen, vaan triagessa. [/quote] Mun pojan silmät turpos viime keväänä umpeen ja menin päivystykseen. Oltais päästy lääkärille, jono oli "vaan" 3h ja pojan tilanne ei kiireellinen. Hoitaja sanoi, että näyttää allergiareaktiolta ja neuvoi hakemaan silmätippoja apteekista, sai ilman reseptiä. Samasta syystä lääkäriin jonotti lukuisia potilaita. Me mentiin apteekkiin, saatiin asiantuntevaa palvelua ja silmätipat sieltä. Omalääkäri kirjoitti sitten reseptin vahvempiin tippoihin. Olin hyvilläni, että triagessa oli hoitaja, joka ohjasi muualle kuin lääkärijonoon. [/quote]
Juuri näin. Monesti ihminen kaipaa vain sitä, että joku sanoo että huoli on aiheeton ja / tai antaa itsehoito-ohjeita, ja sen voi tehdä myös hoitaja. [/quote] Ja siksipä melkein aina soitan ensin. Nyt keväällä soitin tyttären 5vrk jatkuneesta kuumeesta, että kuinka pitkään kuumeilu on kestäny liikkeellä olleessa flunssassa. Hoitaja sanoi, että 4-7vrk. Kyseli sitten esim. kuumelääkkeiden vaikutuksesta jne. Meidän harvoja lääkärikäyntejä on vähentäny huomattavasti osaavat hoitajat puhelinpalvelussa. Ainoa, mitä en enää jää seuraamaan pitkäksi aikaa kotona, on pienten lasten hengitysvaikeudet. Yksi lapsista joutui kuukauden ikäisenä päivystyksestä suoraan teholle (rs-virus), toisella tuli kurkunpääntulehduksen yhteydessä totaalinen hengityskatko... . Omalta kohdalta oon kritisoinu sitä, että oon joutunu raskausseurannassa käymään sokerirasituksessa sekä vkolla 12-16 että vkoilla 22-26, arvot ollu aina kohdallaan ja pissat puhtaita, bmi 26, 34v., nyt siis labrahoitajakin kysyi, että miksi sä täällä vähän väliä ravaat..
[/quote]
Meillä ei terveyspalvelujen neuvonnassa läheskään aina pääse läpi. Saatan jonottaa puoli tuntia (maksullisessa) puhelimessa, eikä kukaan vastaa. Sillon otan sairaan lapsen kainaloon ja mennään sinne vastaanottoon. Yleensä homma hoituu kyllä hoitajan tapaamisella. Lääkäri voi tarvittaessa kirjoittaa reseptin.
Voin ihan suoraan sanoa, että olen läynyt turhaan tk:ssa ja monesti. Nimittäin hakemassa niitä saatanan saikulappuja työnantajille. Opiskelijana oli koeaikaa ym. enkä siten kuulunut työterveyshuollon piiriin. Kaikki flunssat ym siis tarkoitti tk-käyntiä, jotta saa sen saikkutodistuksen. (Puhe- & esiintymistyö, ei voi tehdä flunssassa) Sitten jos meni yli 3 pv, piti hakea todistus lääkäriltä! Enhän minä niitä lääkäreitä nähnyt vaan taas sairaanhoitajan, joka pyysi lääkäriä kirjoittamaan minulle todistuksen. Ihan turhaa byrokratiaa. Oikein hävetti istua siinä ja selittää, että saan varoituksen ja vajaan palkan, jos ei lappua ole :(
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 09:57"]
Voin ihan suoraan sanoa, että olen läynyt turhaan tk:ssa ja monesti. Nimittäin hakemassa niitä saatanan saikulappuja työnantajille. Opiskelijana oli koeaikaa ym. enkä siten kuulunut työterveyshuollon piiriin. Kaikki flunssat ym siis tarkoitti tk-käyntiä, jotta saa sen saikkutodistuksen. (Puhe- & esiintymistyö, ei voi tehdä flunssassa) Sitten jos meni yli 3 pv, piti hakea todistus lääkäriltä! Enhän minä niitä lääkäreitä nähnyt vaan taas sairaanhoitajan, joka pyysi lääkäriä kirjoittamaan minulle todistuksen. Ihan turhaa byrokratiaa. Oikein hävetti istua siinä ja selittää, että saan varoituksen ja vajaan palkan, jos ei lappua ole :(
[/quote]
Kyllä hoitsukin voi sen saikkulapun kirjottaa. Meillä on töissä se käytäntä, että ekasta päivästä sairaslomatodistus. Aina olen saanut sen hoitajalta. Ei siihen lekuria tarvita.
Taas näitä väsyneitä argumentteja. Sote tulee muuttamaan asioita joka tapauksessa, ja yhä suurempi osa terveyspalveluista tulee siirtymään nettiin. Sitten ei tarvitse enää kytätä tuttujen "turhia" käyntejä (oma käynti lääkärissähän on aina tärkeä, samoin omien lasten. Mutta ne muut...). Lääkäri voi tulevaisuudessa tutkia etänä ja sairaanhoitajille annetaan entistä enemmän vastuuta (tekeehän ne jo nyt paljon lääkärin hommia).
Mitä verovarojen väärinkäyttöön tulee, niin tästä on jokaisella omat mielipiteensä. Toisten mielestä terveydenhuollossa voitaisiin säästää, toisten mielestä ilmaiset kouluruoat lapsille on turhia, toiset haluaa kaikki tuet pois maataloudelta, toiset taas kulttuurilta. Onpa jopa niitä, jotka pitävät kirjastoa turhana. Jos haluat asioihin muutosta, mieti, ketä äänestät, tai mene itse politiikkaan. Luulen, että ainoat asiat, joista ei kenenkään mielestä pidä säästää on lastensuojelu ja vanhustenhoito. Muuten sinun mielipiteesi on yhtä arvoton / arvokas kuin toisenkin.
Edelleen, huolestunut potilas ei maallikkona voi tietää mikä on vakavaa. Sitä varten tarvitaan pätevä triage-hoitaja. Mutta kuten sanottu, jatkossa tämäkin järjestelmä muuttuu.
Vielä yksi vinkki: jos läheisesi tai tuttusi mielestäsi ravaa turhaan tk:ssa, mikset puhu hänen kanssaan ja aidosti kuuntele hänen huoliaan. Ei väheksyvästi vaan myötätuntoisesti. Auta häntä, niin ettei ainoaksi kuuntelevaksi tahoksi jää se lääkäri tai hoitaja.