Terveyspalveluista, tätä en kehtaa sanos ääneen!
Paljonko säästäisi resursseja jos ihmiset lopettaisivat terveyskeskuksissa turhaan juoksemisen?
Kommentit (93)
Tämä ei ole provo. Toki toivoisin siskollesi hoitoa, ilman muuta.
Moni asia vaan todella hoituisi kotona. Ihmiset etsivät itselleen sairauksia netistä ja haluavat kokeisiin ja testeihin. Eivät tietenkään kaikki vaan pieni osa, mutta kuluja hekin aiheuttavat ja juuri sen että oikeaan tarpeeseen ei saa aikaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:21"]Provohan tää on mutta mua aina harmittaa tällaset. Vaikeasti masentunut siskoni ei saa kuin pilleripurkin julkiselta, lekuri vähättelee, eikä ns. keskusteluavusta ole mitään hyötyä. Terapiaa ei saa eikä työttömällä ole varaa yksityiseen. Odotan koko ajan sydän kylmänä millon tulee se ikävä puhelu et sisko ei herännyt enää. Varmasti jonkun mielestä masennus ei ole sairaus, mutta vaikeana se kyllä on. [/quote] Kamala tilanne. Jos olisi minun siskoni, laittaisin omat rahani likoon, että sisko saisi terapiaa. Ottaisin vaikka lainaa. En viisastele, mun sisko ei herännyt enää.
[/quote]
Oon tarjoutunutkin auttamaan, mutta ei huoli apua. Sehän on osa sairaudenkuvaa että pitää itseään arvottomana ja vain taakkana muille. Masentunut ajattelee, että kaikilla olis asiat paremmin jos ei häntä enää olis. Ei aikuista ihmistä voi pakottaa hoitoon, ja kun sitä ei tk:ssa tarjota, niin... sitten ollaan ilman.
Otan osaa :(
Esimerkki turhasta terveyskeskuksen käytöstä:
Mulla oli nuorena elämänhallinta hukassa. Oli myös Marevan-hoito. Verenohennuslääkitys, jota säännöllisellä verikokeella kontrolloidaan. Kävin kokeessa välillä muutaman päivän välein, kun arvo heittelehti. Lääkäriä tarvittiin vähän väliä. Välillä INR otettiin päivystyksenä, kun en ollut pitkään aikaan muistanut käydä.
Kaikki tämä säätö johtui omasta elämäntavasta ja -tyylistä. Luulen, että näissä vakiasiakkaissa on paljon kaltaisiani. Hoidontarve johtuu potilaasta, ei sairaudesta.
Meidän tk on kosteusvaurioinen, ankea talo johon ei saa aikoja. Kesän se on kiinni. Lääkärit on kandeja. Kuka sinne huvikseen menee? Lisäksi ihmisen sairauden tunne on subjektiivinen. Tarvitaan parempi triage, joka karsii oikeasti lääkärin tapaamista vaativat potilaat (jotka ei aikoja läheskään aina saa) niistä, joiden lapsella on nuhakuume tai kynsi on lohjennut.
Eli vika ei ole ihmisissä, jotka soittavat tai tulevat huolissaan päivystykseen, vaan triagessa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:44"]
Esimerkki turhasta terveyskeskuksen käytöstä: Mulla oli nuorena elämänhallinta hukassa. Oli myös Marevan-hoito. Verenohennuslääkitys, jota säännöllisellä verikokeella kontrolloidaan. Kävin kokeessa välillä muutaman päivän välein, kun arvo heittelehti. Lääkäriä tarvittiin vähän väliä. Välillä INR otettiin päivystyksenä, kun en ollut pitkään aikaan muistanut käydä. Kaikki tämä säätö johtui omasta elämäntavasta ja -tyylistä. Luulen, että näissä vakiasiakkaissa on paljon kaltaisiani. Hoidontarve johtuu potilaasta, ei sairaudesta.
[/quote]
Puhu vaan omasta puolestasi.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:44"]
Esimerkki turhasta terveyskeskuksen käytöstä: Mulla oli nuorena elämänhallinta hukassa. Oli myös Marevan-hoito. Verenohennuslääkitys, jota säännöllisellä verikokeella kontrolloidaan. Kävin kokeessa välillä muutaman päivän välein, kun arvo heittelehti. Lääkäriä tarvittiin vähän väliä. Välillä INR otettiin päivystyksenä, kun en ollut pitkään aikaan muistanut käydä. Kaikki tämä säätö johtui omasta elämäntavasta ja -tyylistä. Luulen, että näissä vakiasiakkaissa on paljon kaltaisiani. Hoidontarve johtuu potilaasta, ei sairaudesta.
[/quote]
Puhu vaan omasta puolestasi.
[/quote]
?
Pointti oli se, että tällaisia tapauksia on. En sanonut, että kaikki tk:ssa kävijät ovat.
Osuiko pahasti?
Miten niin ei kehtaa sanoa? Tätähän juuri jankuttaa perusterveet ihmiset, jotka saa lääkärin ajan tosta vaan työterveydestä tai joilla on varaa yksityiseen.
Ihmiset aina väittää että jotain asiaa "ei kehtaa sanoa", vaikka juuri muusta ei tietyt ryhmät mussutakaan. Sama asia oli kyse sitten maahanmuutosta, työttömyydestä ("työttömät ei vaan halua töihin"), mt-ongelmista ("masennus on laiskuutta"). Blaa blaa.
Tarkoitin, että en kehtaa sanoa ihmiselle kasvotusten, että kaikkia pikkujuttuja ei tarvi mennä valittamaan lääkärille.
Itse olen töissä, sairastan yhtä perussairausta, jonka vuoksi käyn kerran vuodessa erikoislääkärillä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:56"]
Tarkoitin, että en kehtaa sanoa ihmiselle kasvotusten, että kaikkia pikkujuttuja ei tarvi mennä valittamaan lääkärille. Itse olen töissä, sairastan yhtä perussairausta, jonka vuoksi käyn kerran vuodessa erikoislääkärillä.
[/quote]
No ei sinun kuulukaan ottaa kantaa toisen ihmisen terveydenhoitoon. Hyvä että löytyy edes hiukan käytöstapoja, vaikka empatia selvästi puuttuu, etkä mene möläyttelemään tällaisia aivopieruja kuin anonyyminä Vauvalla.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:30"]Yksityiseltä ei saa lähetettä julkiselle tutkimuksiin. Voi saada lähetteen poliklinikalle jatkoselvitystä varten, mutta silloin on jo diagnoosi matkassa mukana. Labraan tms. ei yksityinen voi julkiselle ohjata ilman erillistä sopimusta.[/quote]
Kyllä saa ja labraankin pääsee julkiselle puolelle yksityiseltä. Multa ainakin lääkäri on aina kysynyt yksityiseltä että haluanko että labrat otetaan yksityisellä vai julkisella. Erillisistä sopimuksista mulla ei ole mitään haisua mutta aina olen saanut päättää missä labrat otetaan.
Mielestäni yksityisen lääkärinhoidon Kela-korvaukset on lopetettava. Jos on vakuutus tai rahaa niin on varaa maksaa koko summa. Tuollainen subventio muutenkin nostaa hintoja. Säästynyt raha voidaan käyttää julkisern terveydenhoitoon.
T: rkpläinen
On tämä osittain totta. Mikä vaan pikkuvaiva mikä tulee jonkun kans puheeksi niin vastaus on aina ootko käyny lääkärissä. Niskakipu, matalat verenpaineet, väsymys tms. No en ole, en tasan mene joka ikisestä asiasta hyödyttömälle käynnille. Minkäs se lääkäri vaikka jollekin kohtuulliselle selkäkivulle tekee? Ja ihan varmaan en mene vinkumaan antibiootteja siksi, että nenästä tulee vihreä räkä...
Ja lapsi sitten, joka asia on muka syy mennä lekuriin. Kerran sanoo nuhassa että korvaan pistää, muutaman päivän löysä vatsa tai yli viikon yskä ja kaikki ilman mkuimetta tms. Mehän asuttas arvauskeskuksessa!
Kannatan myös sitä, että lääkäri ei voi olla kahdella isännällä töissä, siis sekä julkisella että yksityisellä. Jokaisen vastavalmistuneen pitäisi myös olla ainakin viisi vuotta julkisella töissä, koska yhteiskunnan varoilla ne korkeastipalkatut lääkärit on koulutettu.
Turhista käynneistä puhuttaessa, tulee kyllä mieleen itseaiheutetut ongelmat. Esimerkiksi 2-tyypin diabeetikko, joka vain lihoo ja lihoo, ja joutuu siksi juoksemaan tk:saa diabeteksen takia. Tai potilas, joka jättää lääkkeet syömättä, ja perustauti siksi pahenee.
.
Nämä on pakko hoitaa. Minusta ne ovat silti turhia käyntejä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:12"]
On tämä osittain totta. Mikä vaan pikkuvaiva mikä tulee jonkun kans puheeksi niin vastaus on aina ootko käyny lääkärissä. Niskakipu, matalat verenpaineet, väsymys tms. No en ole, en tasan mene joka ikisestä asiasta hyödyttömälle käynnille. Minkäs se lääkäri vaikka jollekin kohtuulliselle selkäkivulle tekee? Ja ihan varmaan en mene vinkumaan antibiootteja siksi, että nenästä tulee vihreä räkä... Ja lapsi sitten, joka asia on muka syy mennä lekuriin. Kerran sanoo nuhassa että korvaan pistää, muutaman päivän löysä vatsa tai yli viikon yskä ja kaikki ilman mkuimetta tms. Mehän asuttas arvauskeskuksessa!
[/quote]
Tätä varten on se triage-järjestelmä. Ei ihminen pääse lääkärille, jos ei aikaa anneta. On totta, että osalla ihmisistä ei ole maalaisjärkeä mitä tulee terveysasioihin, mutta yhtä totta on myös se, että moni ei saa tarvitsemaansa hoitoa, tai saatu hoito on heikkolaatuista.
Se, mitä MINÄ en ymmärrä, on ihmisten raivo tästäkin asiasta. Tuntuu kuin he olisivat kateellisia. Ei se meidän persettä kaiva, minkä vuoksi naapurin rouva käy lääkärissä. Jos triage-hoitaja on tehtäviensä tasalla, aiheettomasti ei lekuriin pääse.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:13"]Kannatan myös sitä, että lääkäri ei voi olla kahdella isännällä töissä, siis sekä julkisella että yksityisellä. Jokaisen vastavalmistuneen pitäisi myös olla ainakin viisi vuotta julkisella töissä, koska yhteiskunnan varoilla ne korkeastipalkatut lääkärit on koulutettu.
[/quote]
Tämä työvelvoite tulisi tietysti kaikille yhteiskunnan varoilla koulutetuille?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:13"]Kannatan myös sitä, että lääkäri ei voi olla kahdella isännällä töissä, siis sekä julkisella että yksityisellä. Jokaisen vastavalmistuneen pitäisi myös olla ainakin viisi vuotta julkisella töissä, koska yhteiskunnan varoilla ne korkeastipalkatut lääkärit on koulutettu. [/quote] Tämä työvelvoite tulisi tietysti kaikille yhteiskunnan varoilla koulutetuille?
[/quote]
Lääkärin koulutus on se kaikista kallein. Mutta esim. opettajathan ovat julkisella, ja paljon pienemmällä palkalla.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:19"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:13"]Kannatan myös sitä, että lääkäri ei voi olla kahdella isännällä töissä, siis sekä julkisella että yksityisellä. Jokaisen vastavalmistuneen pitäisi myös olla ainakin viisi vuotta julkisella töissä, koska yhteiskunnan varoilla ne korkeastipalkatut lääkärit on koulutettu. [/quote] Tämä työvelvoite tulisi tietysti kaikille yhteiskunnan varoilla koulutetuille?
[/quote]
Lääkärin koulutus on se kaikista kallein. Mutta esim. opettajathan ovat julkisella, ja paljon pienemmällä palkalla.
[/quote]
Opettajat ovat poikkeus tässä. Eikä heitäkään kukaan pakota... Entä diplomi-insinöörit? Juristit? Kauppatieteilijät? ... Tai vaikka automekaanikot? Yhtä ammattiryhmää ei voi laittaa noin eriarvoiseen asemaan.
Jos jokainen miettisi ennen ajan tilaamista, että tarviiko vaivaan oikeasti lääkäriä?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:20"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:15"]Myös työterveyspalvelujen hevikäyttäjät tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Pikkujutuista laukataan lekurille, kinutaan turhia kokeita, lääkkeitä, hierontaa...
[/quote]
Työnantaja maksaa työterveyspalvelut, ei yhteiskunta.
[/quote]
Työnantaja saa muhkeat kela-korvaukset kaikista sairaanhoitokäynneistä työterveydessä. Oliko peräti 50%.