Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytystapa jota en valinnut: selällään jalat telineillä

MaMa83
11.01.2022 |

Onko teistä kukaan muu joutunut synnyttämään tuossa asennossa? En osannut yhtään ponnistaa (4 lapsi) siinä asennossa (mulla ei myöskään ollut ponnistustarvetta mutta lääkäri käski vaan ponnistaa jo..) repesin ja sain kysto-ja rektoseelen ja ihan suoraan sanottuna pas*a oli koko synnytys kokemus. Kiinnostaa vaan että onko teistä kukaan synnyttänyt tuossa asennossa, selällään ja jalat kiinni telineissä?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on normaali asento synnyttää? Mahallaan jalat telineillä?

No mietipä miten synnyttäisit, jos olisit vaikkapa yksin tilanteessa. Heittäytyisitkö oikeasti selällesi, ja nostaisit jalat ylös?

Luonnollisin asento, jossa olen itse synnyttänyt, on ollut kyykyssä, toisen säären varassa. Sieltä tuli kuin tykinkuula ulos vauva, eikä mitään vaurioita.

Vierailija
62/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys taysissa 2020 ja ei saanut valita asentoa. Käskettiin tuohon puoli-istuvaan asentoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua! Totuus siis taas paljastuu, ettei voi aina valita itselle luonnollisinta synnytysasentoa Suomen synnytyssairaaloissa!

Ei tietenkään. Lapsen turvallisuus menee äidin mielihalujen edelle.

Ja olen synnyttänyt telineillä ja ilman. En erityisemmin huomannut sen vaikuttavan synnytys mukavuuteen. Keskityin pelkkään ponnistamiseen enkä omiin tuntemuksiin.

Blaa blaa blaa. Just tällainen retoriikka on pahinta pasketta. Ihan kuin kyse olisi jostain äidin elämysmatkailusta, jos haluaa synnyttää niin, että itsellä on turvallinen ja mahdollisimman mukava olo. Hyvin harvoin noissa on oikeasti kyse mistään vauvan turvallisuudesta, mutta varsin usein henkilökunnan vakiintuneista rutiineista ja toimintatavoista.

Ja ei, se äiti ei ole yhtään sen toissijaisempi henkilö siellä synnytyksessä, ja myös hänen terveydestään ( niin henkisestä kuin fyysisestä) pitää pitää mahdollisimman hyvää  huolta.

Vierailija
64/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta siis onko joku saanut ihan itse valita synnytystapansa?

Kyllä on, nykypäivänä varmasti suurin osa. Tietysti jos on jotain oikeaa lääketieteellistä syytä, niin sitten ei välttämättä saa.

Vierailija
65/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää käskeä niitä terveydenhoitajia/kätilöitä. Sanot että sinä haluat näin ja näin. Vaadi. Äläkä anna heidän kusta päällesi.

Vierailija
66/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan pakota jos et halua. Pitää vaan kunnollla avata se suu.

Vierailija
67/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua mitä järkeä tuossa asennossa on, kun painovoimakaan ei auta siinä yhtään! On kuin ylämäkeen puskis lasta. Odotan esikoista ja toiveena synnyttää kontillaan / seisaaltaan tmv. Toivottavasti onnistuu.

Minä synnytin jo 1990-luvulla seisaalteen esikoisen sekä sen jälkeen kaikki muutkin lapset! Suosittelen:) Ja itse valitsin näin.

Vierailija
68/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, odotamme edelleen tietoa siihen, miksi lääkäri oli paikalla. Lääkäriä ei todellakaan hyvin menevissä synnytyksissä näy eikä kuulu.

Vierailija
69/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärille? Kyllä mua oli kätilö auttamassa.

Puoli-istuva asento jalat telineissä. Ihan hyvin onnistui. Pidin sukista kiinni ja punnasin.

Vierailija
70/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri oli paikalla koska asun ulkomailla ja täällä on lääkäri joka hoitaa synnytyksen eikä kätilö. Ei siinä sen kummempaa syytä ollut. Minähän sanoin ja alussa että synnytys eteni normaalisti eikä ollut mitään hätää missään vaiheessa. (paitsi minulla kun sidotaan sänkyyn kiinni ja KYLLÄ selälleen, ei puoli-istuvaan kuten joku minua virnuillen korjasi) ja miksi en sanonut mitään? Koska olin yksin, (mieheni ei saanut tulla sisään vaikka niin oli aiemmin luvattu) ja koska minua pelotti olla yksin. Yritin kyllä sanoa. Ainakin kolmesti. Mutta ilmeisestikään en siinä tilanteessa uskaltanut alkaa vaatimaan mitään.

Vierailija
71/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tässä taas haukuttiin nelisen sivua Suomen pöyristyttävän kamalia synnytyskäytäntöjä, kunnes kävi ilmi, että aloittaja oli synnyttänyt ulkomailla.

Vierailija
72/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ymmärrä MITÄ tekoa sillä on koko kysymykseni kannalta? Kysyin onko kukaan muu synnyttänyt tuossa asennossa ja oletteko saaneet valita synnytysasentonne jne. 🤷‍♀️

Vierailija
73/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt viidesti. Olen kokeillut eri asentoja, mutta havainnut itselleni parhaaksi kuitenkin selällään puoli-istuvasti. Siinä asennossa olen saanut parhaiten ponnistettua.

Kerron tämän siksi, että paljon tästä asennosta kuulee huonoa, ja joillekin se huono onkin. Kuulemma myös häntäluu tulee siinä jotenkin huonosti tielle (mikä siis ei ole itselläni ilmennyt mitenkään). Mutta haluan sanoa, että ei se ole automaattisesti huono kaikille. Eikä välttämättä ole mikään luonnottomasti kohdeltu uhri, vaikka olisikin selällään synnyttänyt. Kokeilkaa eri asentoja ja löytäkää omanne!

Vierailija
74/89 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta siis onko joku saanut ihan itse valita synnytystapansa?

Minä olen saanut kolme kertaa valita oman synnytystyylini Suomessa 2010-luvulla. Lääkäriä en edes tavannut yhdelläkään kerralla, joten epäilen että ap jättää jotain kertomatta.

Minä sain Jorvissa valita, valitsin puoli-istuvan. Kummallakin kerralla olin 2-3 vrk valvomisesta väsynyt.

Hyvin sujuivat - ainakin itse olen todiste, että puoli-istuva asento ei itsessään hidasta ponnistusvaihetta, olivat sellaiset 10-20 min.

Mutta näissä on paljon tekijöitä! En usko että tein mitään oikein, se vain meni niin. En usko että hekään, joilla tulee isompia ongelmia, tekevät jotain väärin, joskus se vain menee niin.

Vierailija
75/89 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös synnyttänyt selällään jalat kiinnisidottuina telineeseen. Kyseessä oli imukuppisynnytys ja ilman kiinnisitomista jalat eivät olisi telineessä pysyneet. Se joustava imukuppi ei pysynyt kiinni, joten metallista jouduttiin käyttämään. Vauva ei ollut kääntynyt loppuun asti synnytyskanavassa. Ja oli kyllä aivan hirveä synnytys.

Vierailija
76/89 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta? Mahtaa vitttusi olla melkoinen näky!

Vierailija
77/89 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin toisen lapseni polvillani. Vaisto kertoi kääntyä siihen asentoon.

Vierailija
78/89 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 lasta? Mahtaa vitttusi olla melkoinen näky!

Tulipas paha mieli tästä kommentista :(

Vierailija
79/89 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua mitä järkeä tuossa asennossa on, kun painovoimakaan ei auta siinä yhtään! On kuin ylämäkeen puskis lasta. Odotan esikoista ja toiveena synnyttää kontillaan / seisaaltaan tmv. Toivottavasti onnistuu.

Älä ota epiduraalia.

Mulla oli epiduraali ja kyllä mä sain synnyttää seisaaltaan. Kätilö itsekin ehdotti, että jos haluaisin istua pallolla. Istuin siinä ja kun synnytys eteni nousin seisomaan. Ihan loppuun en jaksanut seistä ja päädyin sängylle kylkiasentoon.

Vierailija
80/89 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Itkin etten halua ponnistaa siinä asennossa kun en tunne sitä tarvetta/painetta. Kätilö tiuskas että hänen selkä ei kestä kaikkien toiveasentoja ja käski opiskelijan sitoa jalat kiinni. Opiskelija tuli myöhemmin osastolla pyytämään anteeksi. Ponnistusvaihe kesti 1h 20m jolloin otettiin imukuppi josta sain 3 asteen repeämät ja korjausleikkaukseen.

Mutta onneksi kätilön selkä kesti. HV KSKS.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi