Mitäs nyt kun nuori jättää amiksen kesken?
Ei auta järkipuhe, päätöksensä tehny. Mihin ohjata seuraavaksi? Työkkäriin vain? Koulun puolelta toiminta onnetonta, ei neuvota ja välitetä yhtään. Nuori ei tajuu että hankaloittaa omaa tulevaisuuttaan. Mutta osaatteko neuvoa mitä tehdä? Haukkumista en kaipaa, olen kärsinyt jo niin paljon tästä.
Kommentit (26)
Minä saisin totaaliraivarin ja kuskaisin sen teinin joka päivä kouluun!!!
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:32"]
[/quote]
Sulle se ehkä saattaa olla uusi asia, mutta nykyajan nuoret eivät mene töihin kuten ehkä menivät joskus 50 vuotta sitten sun aikaan. Ajat muuttuvat vaikka sä et muutu.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:32"]
[/quote]
No vanhempani tekivät noin. Minä lähdin kesken päivän koulusta kavereiden luo juomaan ja polttamaan kannabis nimistä huumetta. Myöhemmin kun vanhemmat alkoivat urputtaa karkasin yöllä kotoa yhden pojan luo tupakalle ja myöhemmin tulin raskaaksi.
Vanhempiini en ole ollenkaan yhteydessä eivätkä he näe koskaan lapsenlastaan. Nyt 8 vuotta myöhemmin opiskelen itselleni ammattia rauhassa.
En osaa neuvoa mitään sen parempaa kuin täällä on jo muutamat ehdottaneet: nuorisotakuu jne.
Mutta alkoi uteluttaa syy miksi nuori jätti koulun kesken. Hän on jo 18, joten häneltä voi vaatia kunnon perusteluja. Onko hän amiksessa keksinyt mitä "oikeasti" haluaa ja aikoo nyt lähteä pyrkimään siihen suuntaan?
Asiahan ei mulle, eikä kellekään muillekaan täällä kuulu, mutta olisi kiva tietää.
Oma lapseni oli jossakin vaiheessa keskeyttämässä koulua. Kotoa tuli selvä resepti: hommaat sen ammatin keinolla millä hyvänsä. Vaihtoehtoja oli kaksi: joku toinen oppilaitos, jossa otettaisi hänet vastaan ja ohjattaisi opintoja paremmin. Tätä on tehty varsinkin silloin, kun keskeyttäminen on johtunut ensisijaisesti oppilaitoksesta.
Toinen tapa olisi ollut siirtyä oppisopimuskoulutukseen. Se edellyttäisi tietenkin työpaikan saamista, eli voisi siirtyä hamaan tulevaisuuteen huonon työtilanteen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:16"]
Jos ei kuuntele yhtään puhetta ja ohjeita niin yritä saada hänet psykologin juttusille. Joskus siitä voi olla jotain hyötyä, vaikkei sekään mikään varma "kikka" ole. Sympatiani on täysin sinun puolellasi!
[/quote]
Minulle puhkesi psykoosi pitkien psyykelääkkeiden kokeilujen päätteeksi. Yli 20 erilaista lääkettä käytiin lävitse ja mietittiin miksi en ole yhteistyökykyinen yhteiskunnan kanssa ja halua töihin tai opiskelemaan. Nyt olen viimein "vähän hitaalla" ja eläkkeellä. Siinä menikin 15 vuotta lääkekokeilua ja erilaisia hoitoja.
Neuroleptejä ja masennuslääkkeitä, rauhoittavia.
Olisin luultavasti mennyt parin vuoden päästä kouluun uudestaan, mutta jäin parannettavaksi. Nyt aivot on siinä kunnossa ettei kouluista tulisi mitään. Harmittaa kun uskoin lääkäreitä että lääkkeet auttavat minun persoonaa yhteiskuntakelpoiseksi.
eläkeläinen
[/quote]
Jos et syö lääkkeitä niin sitten menet töihin tai hankit ammatin. Minusta tuo on ihan hyvä diili.
Olet eläkkeellä nyt. Sitähän sinä halusit.