Yliopistossa kurssin ekalla luennolla: Opettajalla ei vielä ajatusta kurssin tarkemmasta sisällöstä
Tämähän on ihan vitsi.
Luulisi, että kurssit suunniteltaisiin ennen niiden aloittamista. :D
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Meillä porsi naisopettaja ja oli lapsivapaalla, jolta tuli pitämään kurssia. Kahtena vuonna hänellä oli vanhentuneet tiedot ja hän lupasi korjata ne seuraavaksi vuodeksi. Korona-aikaan ei ole muuta viihdykettä kuin katsella lentoja. Vaikka samoja kursseja uudelleen jos ei ole muuta. Jää arvoitukseksi onko vielä kolmantena vuonna sama juttu. Todella ylimielinen nainen, ei passaisi olla noin laiskana.
Alapeukku asiattoman kielenkäyttösi vuoksi. t. tuore isä
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää kuinka vähän aikaa yliopisto-opettajilla on opetuksen suunnitteluun jos kukaan ei muuten edes maksa mitään.
No ilmankos. Tänään alkoi kurssi ja olen järkyttynyt opetuksen matalasta tasosta. Yli 50 kalvoa jotka olisi saanut tiivistettyä 15 kalvoon. Opettajana muutama vuosi sitten valmistunut OTM. Näin aikuisen näkökulmasta en oppinut ekalta luennolta mitään uutta. Mielenkiinnolla odotan seuraavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää kuinka vähän aikaa yliopisto-opettajilla on opetuksen suunnitteluun jos kukaan ei muuten edes maksa mitään.
No ilmankos. Tänään alkoi kurssi ja olen järkyttynyt opetuksen matalasta tasosta. Yli 50 kalvoa jotka olisi saanut tiivistettyä 15 kalvoon. Opettajana muutama vuosi sitten valmistunut OTM. Näin aikuisen näkökulmasta en oppinut ekalta luennolta mitään uutta. Mielenkiinnolla odotan seuraavia.
toisto ja ns turha tieto on oppisimisen alku ja juuri, joten hyvä vain, jos on liikaa kalvoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä porsi naisopettaja ja oli lapsivapaalla, jolta tuli pitämään kurssia. Kahtena vuonna hänellä oli vanhentuneet tiedot ja hän lupasi korjata ne seuraavaksi vuodeksi. Korona-aikaan ei ole muuta viihdykettä kuin katsella lentoja. Vaikka samoja kursseja uudelleen jos ei ole muuta. Jää arvoitukseksi onko vielä kolmantena vuonna sama juttu. Todella ylimielinen nainen, ei passaisi olla noin laiskana.
Ai kun kauheeta
T. Kahden lapsen äiti ja aikuisopiskelija. Luultavasti vanhempi kuin sinä :)
Ystäväni jätti koulutuksen kesken, jossa opinto-ohjaaja totesi opiskelijoille, että teidän pitää itse kutsua ja järjestää tänne luennoitsijat, jotka haluatte. Sekä pohtia yritystoimintaa itsenäisesti ilman kursseja. Mitään ei järjestetty koulun puolelta. Alalla jo työskentelevät ja lisäkoulutusta kouluun hakemaan tulleet pitivät muutamia opetustunteja muille. Suurin osa lopetti koulutuksen kesken, koska kouluun tultiin lähinnä vaan pyörittelemään sormia, että mitäs keksittäisiin tänään. Ihan kunnon ammattikoulutus piti olla kyseessä, ei mikään työväenopiston pilipalikurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisto ja ns turha tieto on oppisimisen alku ja juuri, joten hyvä vain, jos on liikaa kalvoja
Ooteeämmät ovat helkkarin tyhmiä opettajia mikäli eivät ole opiskelleet opettamista. Yliopistoon ei pitäisi palkata ilman opettajan opintoja. Vähintään se 60 op heillekin.
Tässä teille peruskurssi 2 viikossa, lukekaa 1400 sivua ja tehkää 30 tehtävää
Mitä? Eikö onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika amatöörimäistä, toisaalta nykyaikaa. Roiskitaan jotain sinnepäin ja jätetään asioiden oppiminen opiskelijan itsensä vastuulle. Opettaja sitten touhuilee jotain ja palkka juoksee.
Totta kai oppiminen on nimenomaan opiskelijan itsensä vastuulla!
Sitä on jopa vähennetty, sillä aika harvalla alalla nykyään on 1000-sivuisia kirjatenttejä. Kun ei pullamössöopiskelijat jaksa lukea niin paljoa eivätkä tiedä miten sellaista sivumäärää edes lähestyttäisiin.
Siis mitä?
Eihän se nyt todellakaan ole pelkästään opiskelijan omalla vastuulla. Oletko ihan sekaisin?
Miten ihmeessä opiskelijan oppimisesta voisi kukaan muu vastata, kuin hän itse? Oppimaan kun ei voi pakottaa, harmi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen lukion opettaja on opetustaidoiltaan (pedagogisesti) yleensä selvästi parempi kuin keskimääräinen yliopiston luennoitsija. Kara fakta.
Toki yliopistoissa löytyy myös huippuluokan luennoitsijoita, mutta ne on harvemmassa.
Lukion opettaja on koulutettu opettamaan. Yliopiston luennoitsija ei ole varmaan käynyt kurssin kurssia mistään pedagogiasta.
Joskus yäsrillä oli näin. Yliopistosta töitä haluavat ovat koko 2000-luvun joutuneet opiskelemaan yliopistopedagogiikkaan. Vielä vuosituhannen alussa töissä oli väkeä, joka oli saanut duuninsa ennen näitä vaatimuksia - nykyään sellaiset ovat harvinaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika amatöörimäistä, toisaalta nykyaikaa. Roiskitaan jotain sinnepäin ja jätetään asioiden oppiminen opiskelijan itsensä vastuulle. Opettaja sitten touhuilee jotain ja palkka juoksee.
Totta kai oppiminen on nimenomaan opiskelijan itsensä vastuulla!
Sitä on jopa vähennetty, sillä aika harvalla alalla nykyään on 1000-sivuisia kirjatenttejä. Kun ei pullamössöopiskelijat jaksa lukea niin paljoa eivätkä tiedä miten sellaista sivumäärää edes lähestyttäisiin.
Siis mitä?
Eihän se nyt todellakaan ole pelkästään opiskelijan omalla vastuulla. Oletko ihan sekaisin?
No kyllä on. Kukaan muu ei voi oppia puolestasi. Ihan itse se sinun on tehtävä. Toki sinua voidaan ohjata ja opastaa ja opettaa. Opettamista vaan ei nykään nähdä pelkästään luennoimisena ja että opettaja olisi pelkästään tiedon jakaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kun kauheeta
T. Kahden lapsen äiti ja aikuisopiskelija. Luultavasti vanhempi kuin sinä :)
Minusta itse asiaa voi kritisoida, mutta porsimisesta puhuminen on asiatonta. Ja toisekseen, vaikka tämä on sivuseikka, niin kumpikohan meistä on vanhempi, nimittäin tunnen aika monta minua nuorempaa isovanhempaakin;) Hyvää päivänjatkoa joka tapauksessa ja tsemppiä opintoihin!:) t. tuore isä
Vierailija kirjoitti:
Te ette mitenkään pysty oppimaan kaikkea aiheeseen liittyvää. Joten ensin pitää rajata teidän tarpeet. Tervetuloa aikuisuuteen :)
Ja niitä tarpeitako ei voi rajata ennen kurssin alkua?
En ymmärrä mitä täällä ketjussa selitetään, kuinka "itse pitää oppia, tietoa ei kaadeta päähäsi". No tietenkin? Miten se siihen liittyy, että opettaja ei ole suunnitellut kurssin sisältöä? Sittenhän sitä voi yhtä hyvin mennä opiskelemaan täysin itsenäisesti.
Minäkin olen ollut kursseilla, joilla itse luennoilla hädin tuskin päästiin kiinni asiaan, selitettiin kaikenmaailman ympäripyöreää vähän asian vierestä olevaa. Nimenomaan itse tekemällä tehtäviä opinkin jotain, luennot olivat ajanhukkaa. Ne kuitenkin epäilemättä olisi voinut suunnitella niin, että niistä olisi ollut hyötyä, tai sitten vain skipata koko luennot.
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. Vähän riippuu mikä kurssi, mutta voisin kuvitella, että näin äkkiseltään helpon esimerkin keksiäkseni jokin ruotsin kurssi voisi olla sellainen, että vaikka oppimistavoitteet on selkeät, niin ryhmän taso voi olla niin vaihteleva, että kurssisisältö tarkentuu vasta, kun opettaja saa kiinni siitä, minkälaista ja - tasoista porukkaa kurssilla on.
Toinen vaihtoehto on, että kurssi on suunniteltu lähiopetuksena pidettäväksi (minkä vielä viime kuussa piti olla mahdollista) mutta nyt sitä pitää muokata etäopetukseen sopivaksi.
Olisiko kuitenkin niin, että se opetustyö on osa sitä proffan viranhoitoa eikä hän voi vain poimia rusinoita pullasta? Kun alat proffaksi, sitoudut tutkimaan JA opettamaan, eikö?