Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
761/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on opettelukysymys, että osaa varautua oikeilla ruokamäärillä ja pitää oikeanlaista valikoimaa kuiva-aineksia kaapissa, että löytyy aina aineksia johonkin ruokaan. Ja toisaalta vähän luovuutta että voi hyödyntää jämät ja vanhenemassa olevat tuotteet johonkin välttyäkseen hävikiltä. Ja jos joskus tarttee käydä se maitopurkki tms keskellä viikkoa niin sit käy ja täydentää muitakin tarpeita samalla. 

Vierailija
762/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelemalla. Jos listalla lukee makaronilaatikkoa, niin tarkistan, onko 1 litra ylimääräistä maitoa.

Aina ostan perusasiat: maitoa, munia, leikkeleitä, tomaattia, kurkkua yms yms.

Listan kanssa kauppaan. Aina.

Elä osta niitä leikkeleitä, ne on aivan järkyttäviä suolapommeja... jos ostat niin älä anna niitä lapsille ainakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari päiväkoti-ikäistä joiden ruokailuja on mahdoton ennustaa. Jonain kertoina he syövät molemmat kolme lautasellista samaa ruokaa mitä ovat aiemmin närppineet sen kaksi haarukallista. Ja seuraavalla kerralla kun on taas samaa ruokaa niin menekki on vajaa lautasellinen. Tämän takia mä olen alkanut aina säilömään pakkasessa extra ruokia sen varalta ettei kattilallinen ruokaa riitäkään pariksi päiväksi. Siis ihan jotain ranskiksia ja kalapuikkoja ja sosekeittoa jne. Näitä otan sit tarpeen mukaan käyttöön. Leipä meinaa aina loppua, mut leivon sitä sit itse lisää. Hedelmiä ja kasviksia ostan niin runsaasti et aina riittää. Voi siis jotkut omenat loppua vaikka kahdessa päivässä, mut sit syödään niitä mitä vielä on jäljellä, banaaneja, mandariineja jne. Tällä tyylillä olen onnistunut suht hyvin käymään vain kerran viikossa kaupassa. Ja tietysti aina kauppaan mennessä on ostoslista mukana.

Kannattaako opettaa lapsiaan noin ronkeleiksi?

Vierailija
764/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävin hakemassa viikon ruuat Prisman noutopisteestä. Tulossa lounaat:

- kukkakaali-perunacurry x 2, munakas, kanakeitto x 2 (vkl ei lounaita)

- päivälliset lihapullia kanttarellisoosin kanssa x 2, kanapataa x 2, hernekeitto, patapaisti ja uunijuurekset x 2. 

Lisäksi ruisleipää (vaalean leivon itse), aamiais- ja iltapalatarpeita, hedelmiä, pähkinöitä, maitoa, tuoremehua jne. 

Kaapissa ja pakkasessa lisäksi ruokatarpeita jos jonkin päivän mieliteko muuttuu. Yleensä niin ei käy koska rakastamme kaikkea ruokaa mitä teemme. 

Vierailija
765/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari päiväkoti-ikäistä joiden ruokailuja on mahdoton ennustaa. Jonain kertoina he syövät molemmat kolme lautasellista samaa ruokaa mitä ovat aiemmin närppineet sen kaksi haarukallista. Ja seuraavalla kerralla kun on taas samaa ruokaa niin menekki on vajaa lautasellinen. Tämän takia mä olen alkanut aina säilömään pakkasessa extra ruokia sen varalta ettei kattilallinen ruokaa riitäkään pariksi päiväksi. Siis ihan jotain ranskiksia ja kalapuikkoja ja sosekeittoa jne. Näitä otan sit tarpeen mukaan käyttöön. Leipä meinaa aina loppua, mut leivon sitä sit itse lisää. Hedelmiä ja kasviksia ostan niin runsaasti et aina riittää. Voi siis jotkut omenat loppua vaikka kahdessa päivässä, mut sit syödään niitä mitä vielä on jäljellä, banaaneja, mandariineja jne. Tällä tyylillä olen onnistunut suht hyvin käymään vain kerran viikossa kaupassa. Ja tietysti aina kauppaan mennessä on ostoslista mukana.

Päiväkotilapset saattaa myös sairastua milloin vaan, ja sit tarvitaankin myös lounasta, aamupalaa ja välipalaa kun eivät syökään päikyssä. Toki kipeänä eivät välttämättä syö juurikaan, mut sit sinä yhtenä kuumeettomana päivänä ennen päiväkotiin menoa voi ruokaa mennä siitäkin edestä. Tai jos lapsi on pahasti sairaana niin se kauppareissu voi siirtyä. Joten aina pitää olla kotivaraa ja vähän ekstraruokaa. Toisaalta tosi monia juttuja voi myös pakastaa jos onkin ostanut liikaa ja näyttää että on menossa vanhaksi. 

Vierailija
766/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Mikäli olet huomannut ei kaikkea tarvitse jääkaapissa säilyttää. Tomaatit, kurkut ja salaatit voi säilyttää osittain lämpimässä ja sitä mukaa  kun tilaa vapautuu, siirretään kylmään. Meillä tilannetta helpottaa kellari. 

Vierailija
767/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaamalla ruuat kotiinkuljetuksella verkkokaupasta isossa erässä. Itse tilaan esim. UHT-käsiteltyä, huoneenlämmössä säilyvää kauramaitoa montakymmentä purkkia kerralla, siitä nostan aina jääkaappiin muutaman purkin kerrallaan. Samoin leipää pakastimeen monta pussia ja sieltä nostetaan yksi pussin kerrallaan sulamaan.

Vierailija
768/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjutut on. Esim makaronia on aina 10 pussia, riisiä jne ja nämä ovat kotivarat.

Käytön mukaan, 3 vkon välein tulee kuorma, kauppakassi.

Kerran viikossa haetaan jotain, mutta esim tulevana kesänä luult saadaan enemmän perunoita, sipulia, pakkaseen vihanneksista tehtyä kastikkeen alkua jne. voi jäädä välikaupassa käynnit kokonaan väliin.

Periaatteessa porkkanoita ei kannata itse viljellä, mutta tykkään hoitaa kasvimaata ja -huonetta. Siinä oppii älyttömästi. 

Meillä on autotalli sopivan lämpöinen ja nyt tehdään taso siellä ikkunan eteen, jossa voin kasvattaa siemenistä. Riittää kerran viikossa kastelu. 

Vierailija
769/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että mikä ihme toi maitoriippuvuus on? Kaikilta saattaa loppua maito. Eikö ilman maitoa selviä muutamaa päivää? 

Itsellänikin on lapsia ja hyvin menee pari päivää ilman maitoa, vaikka viikkokin. Puuron voi tehdä ilman maitoa ja vesi toimii juomana. Aikuisille taas kahvimaidosta luopuminen on vain oppimiskysymys. Ja kyllä mekin syömme muroja tai mysliä maidon kanssa, mutta jos se loppuu niin sitten on syötävä jotain muuta. Erikseen ei lähdetä hakemaan. 

Vierailija
770/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa niitä mitä menee paljon useampi kpl. Itse ostan aina useamman purkin kauramaitoa ettei lopu kesken ja leipää voi myös laittaa pakkaseen ja ottaa sulamaan sitten kun entiset on syöty

Vierailija
771/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Mikäli olet huomannut ei kaikkea tarvitse jääkaapissa säilyttää. Tomaatit, kurkut ja salaatit voi säilyttää osittain lämpimässä ja sitä mukaa  kun tilaa vapautuu, siirretään kylmään. Meillä tilannetta helpottaa kellari. 

Juurekset säilyy viikkoja.

Kun suunnittelen ruuat seuraavalle viikolle teemme ensin salaattia, sitten esim wokkia tai täytettyjä paprikoita/kesäkurpitsaa ja loppuviikosta kaalia ja juureksia tai pakastekasviksia. 

Salaatinlehtiä ei tarvitse olla päivittäin eikä kurkkuakaan, tomaatit selviää kyllä viikon. 

Vierailija
772/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli pieniä niin tein työ- ja tarhapäivän jälkeen mannapuuroa ja pakastemarjoja haudutuskattilassa ja punaiseen maitoon. Se oli herkkuhyvää ja lapset aina kiljui riemusta että on herkkua taas tarjolla. Toinen mikä sai lapset iloiseksi arki-iltana, oli pannukakku. Sekoittelin siihen vaikka porkkanaraastetta ja levitin kuuman pannukakaun päälle oikeaa voita. Tai sit ihan peruspannari ja kermavaahtoa ja marjoja. Tuoreet sämpylät voilla, juustolla ja kurkulla oli myös mahtava yllätys. Jos osaa pullaa leipoa niin se on aina hyvä vaihtoehto mut itse en osaa. Kyllä silloin tällöin voi iltaruoan korvat isolla mannapuurolautasella tai porkkanapannukakkulla ja kaakaolla. Nämä siis syntyvät kotivarasta jos kauppaan ei jaksa lähteä.

Vierailija
773/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka ja kauppalista auttaa asiaa kummasti

Rahalla tapanani hankkia.

Vierailija
774/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina perunoita 4kg, porkkanoita 2kg, banaaneja 2kg, mandariineja 2kg, omenoita 1kg, tomaatteja puoli kiloa, 2 ruispalapussia, 2 sämpyläpussia, 2 kauraleipää, maksalaatikkoa, lihapullia, 2kg kanafileitä, mustikoita, 12 munaa, 2 rahkaa, 8l rasvatonta maitoa, 900g juustoa,  kaurahiutaleita, kaurajauhoja, kahvia. Joskus jäätelöä.

Viikoksi tai kahdeksaksi päiväksi,  kahdelle ihmiselle. Tuosta laitan ruuat.

Pitää ostaa tarpeeksi.

Vierailija
775/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en hoida vaan tilaan kotiin joskus ja sitten käyn töiden jälkeen lähikaupassa hakemassa puuttuvia. Mulla ei ole autoa joten jos en tilaa kotiin, niin sitten vaan reppu selässä kaupoille pari kertaa viikossa niin saa tarpeelliset.

Vierailija
776/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset oli pieniä niin tein työ- ja tarhapäivän jälkeen mannapuuroa ja pakastemarjoja haudutuskattilassa ja punaiseen maitoon. Se oli herkkuhyvää ja lapset aina kiljui riemusta että on herkkua taas tarjolla. Toinen mikä sai lapset iloiseksi arki-iltana, oli pannukakku. Sekoittelin siihen vaikka porkkanaraastetta ja levitin kuuman pannukakaun päälle oikeaa voita. Tai sit ihan peruspannari ja kermavaahtoa ja marjoja. Tuoreet sämpylät voilla, juustolla ja kurkulla oli myös mahtava yllätys. Jos osaa pullaa leipoa niin se on aina hyvä vaihtoehto mut itse en osaa. Kyllä silloin tällöin voi iltaruoan korvat isolla mannapuurolautasella tai porkkanapannukakkulla ja kaakaolla. Nämä siis syntyvät kotivarasta jos kauppaan ei jaksa lähteä.

Noihin kaikkiin tarttee sitä maitoa ja ovat mielestäni ennemmin iltapaloja kuin ruokia.. Meillä tehdään pannareita ja puuroja silloin jos on tullut ostettua liikaa maitoa ja uhkaa vanheta kaappiin. 

Vierailija
777/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Ostin eilen kolme kiloa appelsiineja, ja ne oli tänään loppu. Mihin mahtuisi 20 kg appelsiineja?

Kurkkuja pitäisi ostaa ainakin kymmenen, että riittäisi viikoksi ja porkkanoita ehkä viisi kiloa. Eikä tuossa ole vielä mitään muuta.

Vierailija
778/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen listan ja pakkasessa on aina ruokaa (kalapuikkoja, pinaattilettuja, lihapullia tms), leipää  ja marjoja. Jos vaikka maito loppuu niin sitten se loppu. Lapsi juo sitten vettä (valitsee innolla veden, jos vaihtoehto on että kävellään kauppaan hakelmaan maito...)

Vierailija
779/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaus - Noihin kaikkiin tarttee sitä maitoa ja ovat mielestäni ennemmin iltapaloja kuin ruokia.. Meillä tehdään pannareita ja puuroja silloin jos on tullut ostettua liikaa maitoa ja uhkaa vanheta kaappiin. -

Kun töistä ja tarhasta tultiin kotiin oli klo noin 17. Silloin välipala ja sitten leikkimään. Kun nälkä tuli seuraavan kerran, syötiin iltaruoka klo 19 ja sen jälkeen luettiin kirjaa ja mentiin nukkumaan. En tiedä mihin väliin tuossa olis mitään iltapalaa enää iskenyt? Riippuu tietenkin illan pituudesta, klo 15-22 on pitkä aika mutta 17-20 aika lyhyt.

Vierailija
780/847 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Ostin eilen kolme kiloa appelsiineja, ja ne oli tänään loppu. Mihin mahtuisi 20 kg appelsiineja?

Kurkkuja pitäisi ostaa ainakin kymmenen, että riittäisi viikoksi ja porkkanoita ehkä viisi kiloa. Eikä tuossa ole vielä mitään muuta.

Appelsiineja ei tarvitse pitää jääkaapissa, kurkkukin säilyy kaupassakin huoneen lämmössä. Kodissa on muitakin viileämpiä paikkoja, joissa voi säilyttää, parveke, eteisen komero tms. Maitoa saa huoneenlämmössä säilyvää. Tämä ei ole ongelma, jos on halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi