Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?
Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄
Kommentit (847)
Tällä hetkellä käyn torstaina tai perjantaina kaupassa. Katson että ruokaa on tarpeeksi.
En osaa antaa vinkkiä kolmivuorotyön kaupassa käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi mitenkään kerralla kantamaan koko viikon ostoksia käsipelillä, kun en ole ajokortillinen autollinen ihminen
No en minäkään käsipelillä, mutta pyörällä saan jopa pariksi viikoksi. Tarakka, etukori, reppu...
Eipä ole edes sitä pyörää ja nyt on liukasta ja paikoin vettäkin nilkkoihin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä vaikeaa jos pitää joka päivä eri ruoka keksiä.
Juuri tämä,mikä helevetin pakko on olla jokaikinen päivä eri ruokalaji?
Meillä useimmiten ainakin tehdään ruokaa vähintään 2-3 päiväksi riittävä annos. En jaksaisi joka päivä ruokaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko viikon tarpeiksi ostetuista ruuista joutuu roskiin? Esim appelsiini homehtuu, tähteitä jää syömättä jne?
Appelsiinin homehtumiselle ei vaan voi mitään. Aina eivät kestä viikkoa hyvänä kotona.
En kyllä muista että appelsiinit olisi homehtuneet varmaan ikinä. Muutamassa viikossa ne kyllä kuivahtaa. Miten te oikein säilytätte appelsiineja jos ne homehtuu noin nopeasti?
Suunnittelen ja tilaan viikon ruokaostokset netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me on jo vuosia käyty kerran viikossa kaupassa. Mietitään mitä laitetaan ruuaksi, katsotaan tarjoulset ja täydennetään perustarvikkeita.
En kyllä ymmärrä mikä siinä olisi vaikeaa.
No se on se vaikea juttu, kun suunnitelma ei pidä. Ostat tomaatteja päivälle x, mutta joku söi ne ennen sitä. Tai lasket, että maito riittää 2 päivää, mutta lapset päätti kavereiden kanssa ottaa kaakaota ja purkki on tyhjä 15 minuutissa...
Kai sitä voi lapsillekin opettaa, että ottaa myös muut perheenjäsenet huomioon eikä käytä kaikkea perheen maitoa kaakaoonsa. Ja tietty kannattaa aina varata vähän ylimääräistä, siitä ylijäämämaidosta voi sit tehdä puuroa, pannaria, käyttää sämpylöihin tai johonkin ruokaan.
Ihan helppoa on ostaa vaikka kolmen viikon ruuat kerralla. Näin olemme tilanneet jo usean vuoden ajan. Meillä on kaksi jääkaappi/pakastinta ja kaksi syöjää. Teen kaikki ruuat itse. Uht maitoa käyttää toinen kahvimaitona ja ruuanlaitossa käytämme sitä myös. Ainut on salaatti ja piimä jota välillä ostan lisää.
jk/pak säilyy broilerit ,lihat , lohet, leivät ,jäätelöt ,sämpylät, perunat,porkkanat punajuuret, sipulit ym juurekset , avokadot, maksa, katkaravut ,leikkeleet,rasvat ,ym öljyt.
Syödään vaihdellen broileria+uunijuureksia, soija/lihamakaroonilaatikkoa, soija/lihakasviskeittoa, lohtapari kertaa viikossa. Purkkihernekeittoa, vokkkivihanneksia/juureksia. Munakkaita ect.
Mitään ei mene hukkaan.
Tilaan Ruokaboksia, teen aina useamman viikon reseptivalinnat kerralla.
Lisäksi tilaan joka keskiviikko kauppakassit S-marketista kotiin. Lista on lähes sama joka kerta: 8 litraa maitoa, 2 litraa jugurttia, nippu banaaneja, pussillinen mandariineja, pussillinen omppuja, kaksi kurkkua, juustoa, rasia margariinia, iso pussi paahtoleipää, iso pussi ruisleipää... Tietysti esim. talous- ja wc-paperia, jauhoja, puurohiutaleita, ruokaöljyä, mysliä tms tilanteen mukaan - ei niitä joka viikko tarvita.
Jos tulee jotakin ihan äkkinäistä tarvetta, niin kipaisen lähikaupasta hakemassa sen yksittäisen puuttuvan tavaran, mutta yritän kyllä sinnitellä aina keskiviikkoon. Esim. jos maanantaina loppuu mandariinit, niin sitten vaan odotetaan keskiviikkoon eikä tiistaina niitä syödä. Kaappi on usein kyllä aika tyhjä jo ennen keskiviikon kauppakuljetusta.
Tämä ei varmasti ole edullisin mahdollinen tapa, sillä toki Ruokaboksi ja kauppakassien kotiinkuljetus maksaa. Mutta meillä tämä systeemi toimii ja säästää mulla aikaa, hermoja ja rahaa. Ennen meille saatettiin käydä kaupassa parikin kertaa päivässä(!), siihen vasta aikaa ja rahaa suttaantuu.
Tilaan ostokset joko kotiin tai valmiiksi kerättynä. Ostan kerralla ainakin 2 viikon lastin ja riittää kun käyn kerran tai kaksi kertaa itse kaupasta hakemassa maitoa, hedelmiä ja muita lyhyen päiväyksen tuotteita. Kertatilaukseen menee useampi satanen kerralla mutta tarkoittaa vaan sitä että pakastimessa on aina ruokaa.
Myöskin esimerkiksi jauhoja, puurohiutaleita, kuivahiivaa, voita, ruokakermaa, ketsuppia, mausteita ym on aina varmasti kaapissa. Inhoan kaupassa käyntiä ja ennakoin siksi, ettei sinne tarvitse minkään ketsuppipurkin takia lähteä. Säästän näin myös rahaa, koska ostokset on suunniteltuja eikä tule niitä heräteostoja. Suosittelen tilaamaan s- kaupan sovelluksella.
Meillä aikanaan 5-henkisessä perheessä kaikki nimesivät yhden arkipäivän ruokansa, minkä perusteella tehtiin kauppalista. Lapset osallistuivat aina vuorollaan oman päivänsä ruoan valmistamiseen. He osallistuivat silloin mielellään keittiöhommiin ja auttoivat usein toisiaan, eipä toisaalta ollut vaihtoehtoakaan. Heräteostoksia ei juuri tehty eikä kaappeihin jäänyt tavaraa pilaantumaan.
Nykyisin kahdestaan teemme edelleen arkipäivien listan, minkä mukaan ruoat valmistetaan siten, että annoksia tulee neljä. Niitä sitten syödään parina päivänä. Tarpeetonta ei osteta eikä hävikkiä juuri tule.
Viikonlopun listat mietitään erikseen, kaupassa käydään yleensä kahdesti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan ostokset joko kotiin tai valmiiksi kerättynä. Ostan kerralla ainakin 2 viikon lastin ja riittää kun käyn kerran tai kaksi kertaa itse kaupasta hakemassa maitoa, hedelmiä ja muita lyhyen päiväyksen tuotteita. Kertatilaukseen menee useampi satanen kerralla mutta tarkoittaa vaan sitä että pakastimessa on aina ruokaa.
Myöskin esimerkiksi jauhoja, puurohiutaleita, kuivahiivaa, voita, ruokakermaa, ketsuppia, mausteita ym on aina varmasti kaapissa. Inhoan kaupassa käyntiä ja ennakoin siksi, ettei sinne tarvitse minkään ketsuppipurkin takia lähteä. Säästän näin myös rahaa, koska ostokset on suunniteltuja eikä tule niitä heräteostoja. Suosittelen tilaamaan s- kaupan sovelluksella.
Minäkin tilaan prismasta 3-4 vk välein ja entinen kauppalista on aina pohjana. siihen vaan lisäilen tai vähennän ja muutenkin muutan tilanteen mukaan. Todella yksinkertaista ja helppoa.
Mulla on pari päiväkoti-ikäistä joiden ruokailuja on mahdoton ennustaa. Jonain kertoina he syövät molemmat kolme lautasellista samaa ruokaa mitä ovat aiemmin närppineet sen kaksi haarukallista. Ja seuraavalla kerralla kun on taas samaa ruokaa niin menekki on vajaa lautasellinen. Tämän takia mä olen alkanut aina säilömään pakkasessa extra ruokia sen varalta ettei kattilallinen ruokaa riitäkään pariksi päiväksi. Siis ihan jotain ranskiksia ja kalapuikkoja ja sosekeittoa jne. Näitä otan sit tarpeen mukaan käyttöön. Leipä meinaa aina loppua, mut leivon sitä sit itse lisää. Hedelmiä ja kasviksia ostan niin runsaasti et aina riittää. Voi siis jotkut omenat loppua vaikka kahdessa päivässä, mut sit syödään niitä mitä vielä on jäljellä, banaaneja, mandariineja jne. Tällä tyylillä olen onnistunut suht hyvin käymään vain kerran viikossa kaupassa. Ja tietysti aina kauppaan mennessä on ostoslista mukana.
Yritän ottaa selvää leipäjonoista. Näin vaalien alla on myös kaikenlaisia tarjoiluja. Täällä kirjastossa on joskus kahvia tarjolla. Ja persut ym. hyväosaiset, en mene töihin kun on vain yksi käsi.
Verkkokaupasta. En ole itse jalallani astunut ruokakauppoihin vuosikausiin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?
salaatit, kurkut, tomaatit ja paprikat on kaupassakin ihan huoneenlämmössä. Ei niitä tarvitse säilyttää jääkaapissa.
Huolehdin että kaapissa on aina tietyt perustarvikkeet, joita tarvitaan niissä ruuissa joita tykkään tehdä. Esimerkiksi puna- kelta- ja valkosipulia, tomaattimurskaa, ruokakermaa, perunaa ja porkkanaa. Lisäksi pastaa, riisiä ja linssejä. Pakastimessa on aina erilaisia kasviksia.
Aina kun teen ruokatilauksen, käyn kaapit läpi ja katson minkä verran on jäljellä näitä perustarvikkeita ja arvioin, joko tarvitaan lisää. Samoin maustehyllyn käyn joka kerta läpi.
Suunnittelen viikon ruuat etukäteen ja tilaan sen mukaan huonommin säilyviä raaka-aineita. Ne käytetään sitten ensimmäisenä. Lisäksi olen kerännyt reseptejä jotka voi tehdä vain noista perustarvikkeista, esimerkiksi tonnikalapasta ja erilaiset sosekeitot. Niihin turvaudun silloin kun en ole ehtinyt suunnitella tarkemmin. Jos ruuasta puuttuu jokin ainesosa, en lähde kauppaan vaan muokkaan reseptiä tai teen jotain muuta.
Tämä kaikki tietysti onnistuu vain jos ruuanlaitosta on jo tarpeeksi kokemusta, niin että pystyy tunnistamaan ne omat perustarvikkeet ja pystyy improvisoimaan.
Juuri tulin kaupasta ja purin kauppatavarat paikoilleen. Pakastimeen meni neljä paahtoleipää (punalaputettuja...) ja kaksi voipakettia (CM:n tarjous). Kananmunia tuli ostettua reilusti tokmannin -50% hinnalla, parasta ennen päiväys sunnuntaina, mutta nuo 120 kananmunaa riittävät meillä teinin laskelmien mukaan helmikuun loppuun. Ne säilyisivät syömäkelpoisina maaliskuun loppuunkin.
Eniten rahaa meni linnunruokaan, ja se onkin haasteellinen tuote, että miten mitoitan sen, että riittää, eikä kuitenkaan vie minua konkurssiin. Nyt menekki on onneksi hieman kohtuullisempaa kuin niinä kovina pakkaspäivinä, joten laskelmieni mukaan ostamani siemenet/pähkinät/jyvät riittävät vähintään viikon päähän viikonlopun yli (eli noin 10 päivää), en käynyt nyt Hankkijalla ostamassa suurta säkkiä, joka kestää pidempään.
Seuraavaksi eniten meni kissan- ja koiranruokiin, yksi kissoista on alkanyt syödä vain kastikeruokia, joten sille pitää ostaa ruoka erikseen.
Kovin paljoa ei mennyt jääkaappiin, litra maitoa (punalaputettu), kilo juustoa ja yksi raastejuustopussi (punalaputettu), kolmenlaista makkaraa ja pirkan kanahampurilaisia, ruusukaalia (punalaputettuna). Siinäpä se. Viime viikon ostoksista on jäljellä vielä leivänpäällisiä noin viikoksi (keittokinkkua, metwurstia, maksamakkaraa, juustoa), vihanneksia (salaattia, muut kasvikset ovat vanhempia), maitoa, jukurtteja, levitteitä jne. Pakastimessa lihoja, kanaa, kalaa, sieniä, marjoja, leipää, voita...
Tänään teen pitsaa, siihen tuo juustoraaste (yleensä raastan itse, mutta tuo oli punalaputettuna siedettävän hintainen), omaan lohkooni laitan jääkaapista (punalaputettua) vuohenjuustoa, mutta muuten menee pepperonia, metwurstia, kinkkua (pakastimesta). Pitsasta jää huomiseksi ainakin aamupalaa ja välipalaa. Teen tänään myös marjarahkaa, siitä riittää viikonlopun yli aamupaloja/välipaloja, rahkan ainekset löytyvät pakastimesta ja jääkaapista; minulla on joulun jälkeen tarjouksesta ostettua jukurttirahkaa, joka pitää käyttää pois.
Viikonloppuna teen sushia, sitä varten on pakastimessa kylmäsavulohta ja katkarapuja, jos löytyy tekorapua, niin hyvä juttu. Huomenna yllättäen ruokana on munakasta, teen varmaan perunamunakasta ja saatan paistaa lisäksi nakkeja, jos löytyy joku lähellä vkp-päiväystä oleva paketti jääkaapista (ei pitäisi olla, mutta aina kannattaa tarkistaa). Jos ei ole, niin pakastimessa on chorizoa, joka sopii hyvin espanjalaistyyppisen munakkaan kanssa.
Appelsiinit ei minulla homehdu, mutta nämä pienet sitrukset, mandariinit, satsumat, klementiinit - niissä saattaa olla parin päivän päästä yksi jo umpihomeessa, vaikka kaikki olivat kauniita, kiinteitä ja hyväntuoksuisia ostettaessa. Banaanit tuppaavat ruskistumaan helposti, joten niitä en koskaan osta edes viikoksi, vaan ne syödään heti alkuun.
Tälleen se menee meillä, kun käyn kaupoilla kerran viikossa, pidän kattavaa kotivaraa niin kuiva-aineissa, tuoreissa kuin pakasteissakin ja yritän tehdä jokaiselle lempiruokaa silloin tällöin. Tarjouksista ja alennuksista ostan mahdollisimman paljon, huonosti säilyviä vain sitä käyttökertaa varten (jos ei siis voi pakastaa), seuraan tarkkaan jääkaapin ja vihanneshyllyn tilannetta. Muutan suunnitelmia, jos jotain puuttuu tai huomaan, että hitsit, pitääkin käyttää noi ruusukaalit nyt eikä ensi viikolla.
hoidan kuukauden ruokaostokset kerralla. Sen verran on elämää tullut jo koettua, että tiedän suurinpiirtein millaisia aineksia on kotona oltava aina ja millaisia menee muuten ja mitä on kiva olla. Kaappia täydennän sillä ajatuksella, että kun avaan uuden pakkeuksen, niin sitten laitan päivän päätteeksi sen ostoslistalle. Uutuuksia jos kokeillaan, niin laitetaan kuukauden ruokalistalle sitten niihin tarvittavat ainekset, jos kotona ei sellaisia ole. Jos nyt kertakaikkisesti joku tuote loppuu, niin sitten käyn ostamassa. Useimmin loppuu maito, esim. jos perheessä onkin innostuttu syömään oletettua enemmän jotain ruokaa, jossa maitoa on käytetty, tai joku on halunnut herkkuhimossaan alkaa tehdä kaakaovanukasta. Sellaistakin voi sattua, tosin meillä on yleensä myös pitkään säilyvää maitoa ja pakastimessa on usein myös maitoa, kun joskus sitäkin voi jäädä yli ja kun uhkaa päiväys tulla umpeeen, niin laitetaan pakkaseen: sitä voi käyttää hyvin esim. ruoanvalmistuksessa
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että kaapissa on aina tietyt perustarvikkeet, joita tarvitaan niissä ruuissa joita tykkään tehdä. Esimerkiksi puna- kelta- ja valkosipulia, tomaattimurskaa, ruokakermaa, perunaa ja porkkanaa. Lisäksi pastaa, riisiä ja linssejä. Pakastimessa on aina erilaisia kasviksia.
Aina kun teen ruokatilauksen, käyn kaapit läpi ja katson minkä verran on jäljellä näitä perustarvikkeita ja arvioin, joko tarvitaan lisää. Samoin maustehyllyn käyn joka kerta läpi.
Suunnittelen viikon ruuat etukäteen ja tilaan sen mukaan huonommin säilyviä raaka-aineita. Ne käytetään sitten ensimmäisenä. Lisäksi olen kerännyt reseptejä jotka voi tehdä vain noista perustarvikkeista, esimerkiksi tonnikalapasta ja erilaiset sosekeitot. Niihin turvaudun silloin kun en ole ehtinyt suunnitella tarkemmin. Jos ruuasta puuttuu jokin ainesosa, en lähde kauppaan vaan muokkaan reseptiä tai teen jotain muuta.
Tämä kaikki tietysti onnistuu vain jos ruuanlait
Mä olen vasta viimeisen vuoden aikana ruvennut taas käymään kaupassa. Sitä ennen monen vuoden ajan tilasin kotiinkuljetuksella. Muuten ihan sama systeemi oli kuin sullakin, paitsi en suunnitellut viikon ruokia etukäteen. Mutta mulla joka viikko satsiin kuului jotain kalaa, jotain broileria, jotain porsaanlihaa, jotain naudanlihaa jne. Juureksia ja muita kasviksia myös. Kun toimitus tuli, aloitin niistä raaka-aineista, joilla oli lyhin säilyvyys. Yleensä mulla toimituspäivä oli aina perjantai, joten perjantaina tai lauantaina tein jotain kalasta. Ja sitten sen mukaan, mikä tuotteissa oli parasta ennen/viimeinen käyttöpäivä. Kun oli vuorossa ottaa käyttöön jauhelihapaketti, sitten sillä hetkellä mietin, tekiskö lihapullia, tortilloja, jauhelihakeiton, lasagnen vai mitä sillä hetkellä tekisi mieli. Jauhelihasta kuitenkin. Myös kasviksista käytin ensimäisenä ne, jotka säilyvät lyhimmän aikaa.
Juuri tämä,mikä helevetin pakko on olla jokaikinen päivä eri ruokalaji?