Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?
Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan kerran viikossa ruokaboksin, ja sapuskat riittää koko viikoksi. Viisi kahden hengen annosta, ja sillä mennään. Juu ei jaksa ruokakaupassa enää käydä.
Otan kuntoiluna kerran viikossa jätti marketissa ostosten tekemisen ja tykkään siitä. Saan valita itse mitä otan ja samalla katsoa mitä mitä uutuuksia on tullut. Mun täytyisi olla tosi sairas, 40 asteen kuumeessa jos kotiovelle tilaisin.
Koetko olevasi jotenkin parempi ihminen, koska et tilaa ruokaa kotiin? Miksi on niin kamalaa käyttää palveluita, jos siihen on mahdollisuus? Sillähän on työllistävä vaikutus!
Itse inhoan kaupassa käymistä. Miksi siis väkisin lähtisin pyörimään isoon markettiin, kun voin kotisohvalta tehdä ruokatilauksen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa aikuiset vasikat se maidon lipitys. Vettä tulee hanasta. Maito kuuluu vasikoille.
Meillä juodaan sinistä vapaan lehmän maitoa aina ja ikuisesti. Se on parhaimman makuista. Punaista kiehu maitoa käytetään puuroihin ja muuhun ruuanlaittoon.
Mulla sairaalassa oli luukato vieruskaveri joka ei juonut maitoa ja hän kippasi ruokiensa maitolasit minun tarjottimelleni ja minulle kyllä kelpasi vaikka se oli rasvatonta maitoa mutta kaikki maito menee mitä irti saa.
Onhan ihminen kautta aikojen juonut maitoa, piimää ja viinaa. Jos ei ole varaa juoda kumpaakaan niin silloin pitää juoda vettä. Onko nämä vesi lipittelijät muka terveempiä tai mistä se luulo tulee että elimistö tarvitsee pelkkää vettä ja mitä terveellistä siinä vedessä oikein on että olisi parempaa kuin maito. Niin selittäkää se.
Mistä tiedät, että juomasi maito on "vapaan lehmän" maitoa? Maitoauto kiertää tilalta toiselle ja kaikki maito menee samaan tankkiin, ei niitä maitoja erotella tilakohtaisesti :D
En tiedäkkään mutta maku on erilainen ja parempi kuin tavallisessa maidossa sillä minulla on erittäin tarkka makuaisti. Maidon ystävät kyllä huomaa makuerot maidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan kerran viikossa ruokaboksin, ja sapuskat riittää koko viikoksi. Viisi kahden hengen annosta, ja sillä mennään. Juu ei jaksa ruokakaupassa enää käydä.
Otan kuntoiluna kerran viikossa jätti marketissa ostosten tekemisen ja tykkään siitä. Saan valita itse mitä otan ja samalla katsoa mitä mitä uutuuksia on tullut. Mun täytyisi olla tosi sairas, 40 asteen kuumeessa jos kotiovelle tilaisin.
Koetko olevasi jotenkin parempi ihminen, koska et tilaa ruokaa kotiin? Miksi on niin kamalaa käyttää palveluita, jos siihen on mahdollisuus? Sillähän on työllistävä vaikutus!
Itse inhoan kaupassa käymistä. Miksi siis väkisin lähtisin pyörimään isoon markettiin, kun voin kotisohvalta tehdä ruokatilauksen!
En vaan ihan hyvä jos ei tykkää käydä kaupassa turhaan siellä pyöriä muiden tukkona eikä tarvitse mitään uutuuksia katsella. Ei kaikkien tarvitse tykätä samoista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas käyn lenkillä kävellen tai juosten , hauskempi ilman kappakasseja tai sauvakävellen. Toki joskus piipahdan jähikaupassa jonkun piimäpurkin tsm tullessa hakemassa.
Hauska, kun monen viikon ruuat tulee ktuulikaappiin , sit vaan latoo kaapeihin. Harrastamme tätä varmaan lopun ikää. Nyt olemme 70/80 vuotiaita😅
Meillä toimii oiva palvelu: luomutuottajalta voi tilata kotiovelle 1-5 hengen tarvikkeet ja reseptit kotiovelle. Mitään ei mene hukkaan ja kaikki tarvittavat ainekset löytyvät aina korista perusjuttuja, kuten suola, pippuri ja oliiviöjy, lukuunottamatta. Jos kyseessä on esim. joku aasialainen resepti, on kaikki siihen tarvittavat mausteet pikkupusseissa mukana. Kiva kokeilla aina uusia reseptejä, ja koreja löytyy vaikka kuinka mistä valita: vegaani, kasvisruoka, kasvisruoka 500 kcal, kala-voittoinen, lihavoittoinen, lapsiperheen kori, valmista 20 minuutissa, you name it! Ja voi myös valita haluaako ruoat kolmeksi, neljäksi vai viideksi päiväksi. Samasta paikasta voi myös tilata hedelmät, maitotuotteet, juustot, pähkinät, kotitaloustuotteet, lähes mitä vain.
Me olemme päätyneet 4 päivän kasvisruokaan ja hedelmiin, ja loput kolme päivää viikosta ostan kaupasta, mitä haluan.
Köykänen kirjoitti:
Must tässä on hilpeintä se, että ap totesi jo ekalla sivulla, että damn kun ei voi poistaa ketjua, asia tuli hänelle jo selväksi. Sen jälkeen 22 sivua siitä, kuinka hirrrveen hienosti kukakin hoitaa ruokataloutensa :D
Ehkä se taika on siinä, että toiset pystyy syömään suunnitelman mukaan ja toiset syö sen mukaan, mitä milloinkin tekee mieli.
Just siks meillä on kaapit täynnä kaikkea, että on mistä ottaa kun tekee mieli. Ei tarvitse lähteä erikseen hakemaan. Meillä syödään vain hyvää ruokaa ja ostetaan periaatteella "varastoi mitä syöt, syö mitä varastoit".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ahdistavaa tehdä jotain viikon ai kahden ruokalistoja ja syödä niiden mukaan. Ihan kuin jossain laitoksessa eläisi.
Mä en tee ruokalistoja vaan ostan monipuolisesti erilaisia raaka-aineita. Ja kun alan tekemään ruokaa, mietin, mitäs mä näistä kaapeissa olevista elintavikkeista tekisin.
Tämä on parasta jos on mahdollista jollei mene hukkaan ruokaa. Mulla vaan menee liikaa biopönttöön ruokaa liian monipuolisella listalla joka ei sinänsä harmita kun se menee oman puutarhan maanparannus aineeksi mutta rahaa tuhlaantuu liikaa. Jotenka järkevintä on tehdä se ruokalista kuin ostaa liian monipuolisesti mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, jos on tietty varmuusvarasto aina eli löytyy ne jauhot, munat maidot aina ja on siis tilaa ruoka tavaroille. Harvalla varmaan on tilaa esim. Viikon maidoille, jos maitoa menee reilu litra päivässä. Tuohon kaikki muu jääkaappitavara. Kahdella jääkaapilla onnistunee. Riski kuitenkin on sitten hävikkiin.
Kuka aikuinen juo maitoa litran päivässä??
No esim mun mies. On sellainen ns. persvakoäijä, duunari, syö kuin hevonen ja juo maitoa kuin vasikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa aikuiset vasikat se maidon lipitys. Vettä tulee hanasta. Maito kuuluu vasikoille.
Meillä juodaan sinistä vapaan lehmän maitoa aina ja ikuisesti. Se on parhaimman makuista. Punaista kiehu maitoa käytetään puuroihin ja muuhun ruuanlaittoon.
Mulla sairaalassa oli luukato vieruskaveri joka ei juonut maitoa ja hän kippasi ruokiensa maitolasit minun tarjottimelleni ja minulle kyllä kelpasi vaikka se oli rasvatonta maitoa mutta kaikki maito menee mitä irti saa.
Onhan ihminen kautta aikojen juonut maitoa, piimää ja viinaa. Jos ei ole varaa juoda kumpaakaan niin silloin pitää juoda vettä. Onko nämä vesi lipittelijät muka terveempiä tai mistä se luulo tulee että elimistö tarvitsee pelkkää vettä ja mitä terveellistä siinä vedessä oikein on että olisi parempaa kuin maito. Niin selittäkää se.
Mistä tiedät, että juomasi maito on "vapaan lehmän" maitoa? Maitoauto kiertää tilalta toiselle ja kaikki maito menee samaan tankkiin, ei niitä maitoja erotella tilakohtaisesti :D
En tiedäkkään mutta maku on erilainen ja parempi kuin tavallisessa maidossa sillä minulla on erittäin tarkka makuaisti. Maidon ystävät kyllä huomaa makuerot maidossa.
Sama on luomu kananmunissa niin että kyllä ne ovat paremman makuisia kuin tavalliset munat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, jos on tietty varmuusvarasto aina eli löytyy ne jauhot, munat maidot aina ja on siis tilaa ruoka tavaroille. Harvalla varmaan on tilaa esim. Viikon maidoille, jos maitoa menee reilu litra päivässä. Tuohon kaikki muu jääkaappitavara. Kahdella jääkaapilla onnistunee. Riski kuitenkin on sitten hävikkiin.
Kuka aikuinen juo maitoa litran päivässä??
No esim mun mies. On sellainen ns. persvakoäijä, duunari, syö kuin hevonen ja juo maitoa kuin vasikka.
Ei vettä juomalla kukaan jaksa muuta töitä tehdä kuin istua tietokoneella ja sellaiset ovat sairaana koko ajan.
Minun fyysistä työtä tekevä mies tarvitsee luomu maitoa, luomu munia, ruisleipää ja voita eikä mitään keinoaineita ja vettä. Läskiä ei ole yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas käyn lenkillä kävellen tai juosten , hauskempi ilman kappakasseja tai sauvakävellen. Toki joskus piipahdan jähikaupassa jonkun piimäpurkin tsm tullessa hakemassa.
Hauska, kun monen viikon ruuat tulee ktuulikaappiin , sit vaan latoo kaapeihin. Harrastamme tätä varmaan lopun ikää. Nyt olemme 70/80 vuotiaita😅
Huvinsa kullakin mutta ei tämmöinen ruokareppu kuntoilu kiinnosta. Joo ei ole sellaista pitkää ikää puolinälässä tarkoitus havitella ja kuntoilla joku reppu selässä enkä mitään hauskaa tuollaisessa näe. Tämmöinen menee taas ihan överiksi ja vastaa jotain kivikautista toimintaa. Onhan se tutkittu että nälässä elävä laiha elää pidempään mutta onko se elämä sen arvoista kun ihmisellä on kuitenkin yksi elämä. Onko se pitkään elävä ihminen sen onnellisempi kuin lyhyemmän vyön valinnut.
Hmm. Meillä on kyllä iso jääkaappi, johok mahtuu yhdelle hyllylle kahdenkin viikon salaatit. Mutta miksi edes pitää vihanneksia säilyttää jääkaapissa? Esim tomaatit ei kuulu ainakaan sinne, maku menee. Eikä myöskään tarvitse salaatin ja kurkun olla jääkaapissa, eikä monen muunkaan vihanneksen.
Ei tällaista voi olla. Selvä provo näin tapahtuu vain Porvoossa. Ei kukaan osta kerralla viikon ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ahdistavaa tehdä jotain viikon ai kahden ruokalistoja ja syödä niiden mukaan. Ihan kuin jossain laitoksessa eläisi.
Mä en tee ruokalistoja vaan ostan monipuolisesti erilaisia raaka-aineita. Ja kun alan tekemään ruokaa, mietin, mitäs mä näistä kaapeissa olevista elintavikkeista tekisin.
Tämä on parasta jos on mahdollista jollei mene hukkaan ruokaa. Mulla vaan menee liikaa biopönttöön ruokaa liian monipuolisella listalla joka ei sinänsä harmita kun se menee oman puutarhan maanparannus aineeksi mutta rahaa tuhlaantuu liikaa. Jotenka järkevintä on tehdä se ruokalista kuin ostaa liian monipuolisesti mitä sattuu.
Mulla on siinä mielessä helppoa, että me syödään kaikki ateriat kotona. Siis nyt pandemian aikana. Tiedän jo tilausta tehdessäni, monteenko ateriaan pitää olla varattuna elintarvikkeita. Ja koska olen tilannut jo pitkään, olen oppinut olemaan tilaamatta liikaa sellaista, mikä ei säily. Eli mä tiedän, paljonko (meitä on siis 2 aikuista) menee yhdellä aterialla esim broilerin suikaleita tai leikkeitä, jauhelihaa, montako porsaankyljystä (2) jne. Jos jossain paketissa on suurempi määrä, tiedän, että siitä tulee enemmän kuin kaksi annosta. Esim yks kerta oli kahden 400g broilerinjauhelihapaketin sijasta tullut yksi isompi paketti, niin tein siitä isommasta sitten broilerimurekkeen ja siitä riitti sekä päivälliseksi että seuraavana päivänä lounaaksi. Huomenna tulee 2 lohimedaljonkia ja vähän veikkaan, että siinä on pikkaisen liikaa. Koska mä en jaksa syödä kokonaista. Mutta syön omastani puolet ja teen toisesta puolikkaasta lohitahnan, jota voidaan laittaa lauantaiaamuna leivän päälle. Mulla on tällä hetkellä jääkaapissa eläinproteiineja enää yksi broilerisuikalepaketti ja siitä saan huomiseksi lounaaksi jotain. Joko pastaa ja vaikka kermainen broiskukastike tai broileriwokki tms. Ja sitten ennen päivällistä tuleekin jo Cittarista seuraavan viikon ruuat.
Mutta kun aloitin kerran viikossa tilaamisen, tuli joskus tilattua liikaa jotain ja jotain taas liian vähän. Ajan myötä opin arvioimaan, paljonko elintarvikkeita menee. Siis sellaisia, jotka eivät säily.
Meillä on keittiössä valkotaulu, johon kirjoitamme ostettavan tuotteen heti kun se loppuu. Teemme ennen kauppaan lähtöä viikon ruokasuunnitelman ja listaan tarvittavat ainekset. Tähän listaan sit mukaan ne valkotaulun tavarat.
Kaipa syömme niin tylsästi ja rutiininomaisesti, ettei tällä systeemillä jää juurikaan mitään uupumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on keittiössä valkotaulu, johon kirjoitamme ostettavan tuotteen heti kun se loppuu. Teemme ennen kauppaan lähtöä viikon ruokasuunnitelman ja listaan tarvittavat ainekset. Tähän listaan sit mukaan ne valkotaulun tavarat.
Kaipa syömme niin tylsästi ja rutiininomaisesti, ettei tällä systeemillä jää juurikaan mitään uupumaan.
Eihän tylsästi syöminen liity mitenkään viikon ruokien kauppalistaan??
Meillä tilataan viikon ruuat etukäteen mutta syömme todella hyvin ja hyvää! 6 viikon joustava lista helpottaa elämää.
Esim tänään päivällisen kohdalla lukee risotto ja teen panassea. 6 vkon kuluttua se voi olla vaikka paellaa ja 12 vkon kuluttua kanttarellirirottoa. Riisiruokia kaikki
CM-kauppias toimittaa ne uutuudetkin suoraan kotiin. Lähes joka tilauksen mukana tulee joku valmistajan näyte tai ilmaiskappale. Harmi vaan että ne nykyajan uutuudet on syömäkelvotonta vegaanishaissea. Varmaan neljäsosa on ollut sellaisia että on syöty purkki loppuun asti, muista riittää lusikallinen. Mutta tuleepahan maistettua ja tietää olla tuhlaamatta niihin omia rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit luottaa esim. lihaa ostaessasi että saat sellaisen palan kuin haluat...mikäli et halua mitään rasvaa ja jänteitä/kalvoja.....Itse valiten sen saat, mutta ei niitä kerääjät valkkaa mitenkään vaan se mikä käteen tulee periaatteella ottavat.
Myöskään leipää et saa tuoreuden mukaan, vaan sitä mikä on jo hyllyssä, tullut eilen tai toissapäivnä. Paikalla itse ollen saan suoraan kuormasta vielä lämpimän, taatusti tuoreen. En halua 2 pv vanhaa leipää, koska aion viikon eteenpäin sitä syödä....usko pois, sellaisiakin leipiä on olemassa, joita voi viikonkin syödä. Toki meillä se toinen leipä pakkaseen.
Jauhelihan kanssa ihan sama, ne ottaa hyllyssä olevan, vaikka minuutin kuluttua tulee tuoreet.
Mitään ei ikinä puutu, kun ostaa uuden paketin heti, kun on avannut sen viimeisen käyttöön seuraavalla kauppareissulla.
Kyllä minäkin tilaisin ruuat kotiinkuljetuksella, vaan tänne ei se onnistu. Joku yritti kotipizzaakin tilata, ei onnistu. Eikä paikallinen karvakäsipitseriakaan uskalla edes ison tien varteen tuoda, on sitäkin yritetty. Ainoa helpotus olisi se keräily+nouto, mutta kun kerta sinne asti ajaa, niin samalla hoitaa kaikki muutkin hankinnat (yhdestä kaupasta ei kaikkea saa), niin sama sitten käydä myös ruokapuoli itse valkkaamassa.