Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?
Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄
Kommentit (847)
Tuntuu siltä, että ei oikein osata soveltaa, vaan mennään orjallisesti reseptien mukaan. Ja tästä johtuen voi kaupassakäynti useammalle päivälle olla haasteellista.
Jos joku aines puuttuu, voi sen aika usein korvata jollain muulla. En nyt tietenkään tarkoita esim, että kalakeitto on kalakeittoa ilman kalaa, mutta esim. mausteet jne. Ei se ruoka pilalle mene, jos niistä 35 aineksesta pari puuttuukin. Leivonnassa tietty on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kovasti mukavista kommenteista. Harmi, kun en voi poistaa keskustelua. Näköjään olen vajavainen, kun en hallitse tätä.
Ap
Toinen vajavainen täällä. Olen vielä töissä kaupassa, mutta en silti osaa ennakoida viikoksi ruokatarpeita.
Jos on kaupassa töissä niin on toisaalta aika helppo tehdä ne ostokset siinä työpäivän päätteeksi. Eri asia niillä joiden pitää erikseen lähteä kauppaan eikä se välttämättä ole työmatkan varrella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.
Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.
Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.
Ei ole jonoja varhain aamulla kun käy kaupassa.
Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.
Joo, kyllä keljuttaa ja kovasti, kun huomaa olevansa jonossa, jossa jollakin on iso ruokakärry täynnä tavaraa. 😖😠😠😖😠😠😠😠😖😖😖
Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.Niinpä. Eniten ärsyttää se, jos olen lähestymässä kassaa pienten ostosteni kanssa samaan aikaan täyskärryllisen kanssa ja tämä täyskärryllinen kiilaa eteen ja tietenkin niin, ettei ole huomaavinaan.
Toivon todella, että tällaiset aaiakkaat eivät ole autolla liikenteessä (noh, mitä luultavimmin ovat), sillä liikenteessä tuollainen 'en ole huomaavinani muuta liikennettä' -asenne tekee tuhoisaa jälkeä.
No, mene siihen viereiseen kassaan äläkä siihen samaan jossa on joku täydellä kärrillä tai jopa kahdella, kuten me, käymme kerran viikossa. Aaaaamulla.Aikaisin. Jolloin ei edes ketään vielä ole.
Me (=mies) käydään yleensä illalla yhdeksän jälkeen. Ei ole ruuhkaa. Melko tyhmä saa olla jos jää siihen jonoon täyden ostoskärryn perään keräämään kiukkua eikä mene johonkin muuhun, kyllä siellä kassoja riittää. Ja jos menee johonkin mammuttimarkkinoille perjantai-alkuillasta niin se on sitten ihan omaa hölmöyttä sekin, tottakai siellä on ruuhka silloin.
Kylläpä tämä nyt herättää tunteita. Tainnut osua arkaan paikkaan?
Moni nähtävästi tunnistanut itsensä. Se yleensä herättää kiukkua ihmisessä.
Yleensä uusavuttomien typeryys kyllä ärsyttää. Millainen ihminen ei jonoa valitessaan osaa katsoa sitä kassajonoa jossa ei ole jollain ostoskärryt täynnä? Tai mennä pika/itsepalvelykassalle? Tai käydä kaupassa ruuhka-ajan ulkopuolella? Täydellinen idioootti varmaan.
Niin no minä käyn ruuhka-aikojen ulkopuolella, varhain aamulla. Valitettavasti lähikaupassani on aamuisin vain yksi kassa. Itsepalvelukassa ei ole itselleni mikään vaihtoehto, koska pakkaustasona on kapea lankku, jonka päällä on ihan mahdotonta pakkailla kamoja, ellei satu olemaan jonglööri tai muu vastaava. Minä en ole.
Ärsyynnyit, koska tunnistit itsesi. Myönnä pois.
Onko siellä lähikaupassasi siis heti aamuvarhaisella ihmisiä kukkurapäisten ostoskärryjen kanssa tukkimassa sinun tiesi? Ilmeisesti et ihan pikkuostoksia tee itsekään, jos ei itsepalvelukassalla onnistu, kyllä siinä korillisen helposti piippailee kuitenkin. Oikeasti nyt en ymmärrä mikä tässä on ongelmana, kun en minä missään pienissä lähikaupoissa ole ikinä nähnyt ihmisiä täysien ostoskärryjen kanssa, ne ostokset tehdään isoista marketeista.
Totta ihmeessä tunnistin itseni kun useasti tulee tehtyä isot ostokset kerrallaan ja tiedän hyvin että siinä menee kassallakin aikaa. Mutta aika usein käyn myös jonkin pikkuostoksen hakemassa, ja silloin katson sen jonon jossa ei ole kukkuraostoskärryllistä edessä, ei ongelmaa. Lähikaupassa eniten hidastaa arpoja ostavat/tarkistuttavat, joskus kun niitä saattaa olla isokin nippu tarkistettavana.
Me otetaan ruoat kerran viikossa noutotilauksena, ollaan suuri suurperhe.
Kerran viikossa onnistuu näin:
- Aina on kaapissa ja pakastimessa perustarvikkeita ainakin sen ns. kotivaran verran. Eli riisiä, makaronia, spagettia, hiutaleita, jauhoja, mausteita, kuiva-aineita, kaikkea pitkään säilyvää kuten öljyjä, ketsuppeja, säilykkeitä ym. (Mainittakoon, että meillä on iso talo ja n. 7 neliön "walk-in ruokakomero" sekä 2 jääkaappia ja 2 pakastinta.
- Aina on pakastimessa lisukekasviksia, leipää, muutamia satseja lihaa, ranuja, keittojuureksia, kalapuikkoja ym.
- Meillä on perheen kesken whatsapissa "ostoslista"-ryhmä, johon voi ilmoittaa kun joku on loppu ja jonne pyydän esittään viikon toiveruokia ym.
- Käytän ruokatilauksen tekemiseen k-ruokasovellusta, jossa pidän useampaa kauppalistaa, joita muokkaamalla sit voi tehdä ostokset. Sieltä näkee edelliset tilaukset ja pääsee helposti kärrylle siitä, minkä verran viikossa menee mitäkin. Suunnittelen viikolle n. 4-5 ateriaa ja otan 1-2 päivälle valmisruokaa. Ruokaa useimmiten menee vähemmän kuin arvioin ja sitä jää lounaiksi ja joskus seuraavallekin viikolle.
Kun ruokanoudon ottaa aina perjantaille ja klikkailee mukaan mahdolliset vkonlopun namut, niin ei tule edes niiden vuoksi lähdettyä erikseen kauppaan.
Toki tämä vaatii sen, että jaksaa katsella kaappeihin, millon joku alkaa loppua ja että perustarvikkeita pitää aina varastossa jne. Vaan useinhan sitä silti jotain unohtuu.. Mut kun pieneen lähikauppaan on 7km ja isoon markettiin 60km, niin se lisää huolellisuutta ;)
Meillä on käytettynä ostettu n180 litran electroluc, vuoden vanha uutena ostettu IKEA, joka kuvien perusteella on ssekin electrolux, mutta n50€ halvempi. Ne ovat molemmat jääkaappipakastimia, noin puolet tilasta pakastimessa, puolet jääkaapissa. Lisäksi on ikäloppu keittiöpenkin korkuinen. Säilytystilaa ei ole yhtään liikaa., vaikka talous on vain kahden eläkeläisen. Mutta kaupassa käydään max kerran viikossa, koska matkakin maksaa syrjäkylällä asuessa. -tuo ikäloppu kone olisi jo vaihdettava, ei ole riittävän kylmä, ja arvatenkin sähkösyöppö. Mutta kylmäsäilytystiloja siis tarvii.
Mitä tulee ostosten tekoon, helppoahan se on, jos on, millä maksaa. Menee kauppaan ja valitsee. Asian harkinta on hyvä tehdä jo kotona, tehdä jopa ostoslista, ainakin pääpiirteissään. Esim pakastekalaa, 3x400g. Mitä se kala sitten on, sen voi kaupassa päättää tarjonnan, hinnan ja käyttötarkoituksen mukaan. Terveyttäkin on syytä ajatella, on esim turha, ainakin useimmille, latkia rasvaista maitoa, ellei tavoitteena ole kerryttää vararavintoa vyötärölle. Itse ostan vähärasvaista laktoositonta jogurttia litran purkeissa, samoin rasvatonta laktoositonta piimää.
Eräs todella pätevä yleislääketieteen dosentti sanoi kysyttäessä, että autiolle saarelle hän ottaisi ravinnoksi maitoa ja perunoita, jos vain kaksi elintarviketyyppiä saisi ottaa mukaan.
On hyvä aloittaa kauppakertojen harvennus vähitellen, venyttää päivä kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuten on jo kerrottu: suunniteltaessa viikon ruokia, katsotaan mitä kaapista löytyy ja se mitä ei löydy, laitetaan kauppalistalle. Bonusvinkki: kun esim jauhot loppuvat, lisää ne jo silloin ostoslistalle vaikka et niitä heti huomenna tarvitse. Mulla itsellä on koko ajan ajantasalla oleva kauppalista puhelimessa, tänäänkin aamulla päivitin sitä kun käytin hammastahnan jämät.
Maitoa (ei iskukuumennettua) kukaan varmaan osta kerralla viikon tarpeita vaan parin päivän ja käy sitten hakemassa sen + muita tuoretarvikkeita.
Leipää voi ostaa enemmän kerralla ja pakastaa sopivan kokoisiin annoksiin. Jos on viipaleleipää, sen kun lykkää pakastimesta suoraan paahtimeen niin tulee tuoretta.
Maidoissahan on tosi pitkät päiväykset ja niitä voi käyttää vähintään viikon, joskus vielä kaksikin viikkoa päiväyksen jälkeen. En edes muista, millon oisin viimeksi törmännyt pilaantuneeseen maitoon vaikka päiväys ois mennyt yli viikko sitten ja avattu purkki.
Aloittaja unohti kertoa kuinka iso perhe heillä on. Arviointi on varmaan vaikeampaa, jos on ruokittavana esim. 8 henkeä ja porukka syö epäsäännöllisesti. Mutta jos maitoa menee yleensä 12 litraa ja joskus vain 8 litraa, varaudutaan kuitenkin sen isomman määrän mukaan. Jos sitä uhkaa jäädä yli, tehdään pannukakkua. Jos tomaatti loppuu, se loppuu. Pari päivää pärjää ilmankin.
Iso pakastin auttaa myös. Silloin voi aina tarjouksesta ostaa lihaa, kasviksia ja jäätelöä varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kovasti mukavista kommenteista. Harmi, kun en voi poistaa keskustelua. Näköjään olen vajavainen, kun en hallitse tätä.
Ap
No mitä sä heti suutut? Itsehän totesit, ettet osaa, niin toki se houkuttaa sit huonoja sarkastisia kommentteja. Voisithan sä joko koittaa ottaa täältä vinkkejä tai sit vaan sanoa suoraan, että no et sä oikeesti edes halua osata, vaan kuulla että olet ihan ok ja just hyvä, vaikket osaiskaan.
Tietenkin se on ok. Ei se mikään perustaito ole, joka kaikkien tulis hallita. Perhekoon kasvaessa jossain kohtaa se vaan kääntyy helpommaksi suunnitella ruokalistat ja ostokset tehokkaasti kuin käydä usein kaupassa. Sympatiat niille suurperheellisille, jotka eivät pysty säilömään isompia määriä ruokaa kodeissaan. Ja toiset (kuten minä) vaan vihaavat sitä kaupassakäyntiä ylipäätään.
Ota käyttöön tuo k-ruokasovellus, se toimii suunnittelun apuna vaikka kävis muissakin kaupoissa ja toimii n. 100x paremmin kuin vaikka foodie.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?
No meillä 9-hengen taloudessa käydään kerran viikossa kaupassa ja syödään joka päivä tuoreita kasviksia ja hedelmiä :D
Meillä on toki 2 isoa jääkaappia, kuten tossa aiemmin jo kerroin. Vaan ei kaikkea onneksi tarvikkaan säilyttää jääkaapeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.
Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.
Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.
Ei ole jonoja varhain aamulla kun käy kaupassa.
Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.
Joo, kyllä keljuttaa ja kovasti, kun huomaa olevansa jonossa, jossa jollakin on iso ruokakärry täynnä tavaraa. 😖😠😠😖😠😠😠😠😖😖😖
Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.Niinpä. Eniten ärsyttää se, jos olen lähestymässä kassaa pienten ostosteni kanssa samaan aikaan täyskärryllisen kanssa ja tämä täyskärryllinen kiilaa eteen ja tietenkin niin, ettei ole huomaavinaan.
Toivon todella, että tällaiset aaiakkaat eivät ole autolla liikenteessä (noh, mitä luultavimmin ovat), sillä liikenteessä tuollainen 'en ole huomaavinani muuta liikennettä' -asenne tekee tuhoisaa jälkeä.
No, mene siihen viereiseen kassaan äläkä siihen samaan jossa on joku täydellä kärrillä tai jopa kahdella, kuten me, käymme kerran viikossa. Aaaaamulla.Aikaisin. Jolloin ei edes ketään vielä ole.
Me (=mies) käydään yleensä illalla yhdeksän jälkeen. Ei ole ruuhkaa. Melko tyhmä saa olla jos jää siihen jonoon täyden ostoskärryn perään keräämään kiukkua eikä mene johonkin muuhun, kyllä siellä kassoja riittää. Ja jos menee johonkin mammuttimarkkinoille perjantai-alkuillasta niin se on sitten ihan omaa hölmöyttä sekin, tottakai siellä on ruuhka silloin.
Kylläpä tämä nyt herättää tunteita. Tainnut osua arkaan paikkaan?
Moni nähtävästi tunnistanut itsensä. Se yleensä herättää kiukkua ihmisessä.
Yleensä uusavuttomien typeryys kyllä ärsyttää. Millainen ihminen ei jonoa valitessaan osaa katsoa sitä kassajonoa jossa ei ole jollain ostoskärryt täynnä? Tai mennä pika/itsepalvelykassalle? Tai käydä kaupassa ruuhka-ajan ulkopuolella? Täydellinen idioootti varmaan.
Niin no minä käyn ruuhka-aikojen ulkopuolella, varhain aamulla. Valitettavasti lähikaupassani on aamuisin vain yksi kassa. Itsepalvelukassa ei ole itselleni mikään vaihtoehto, koska pakkaustasona on kapea lankku, jonka päällä on ihan mahdotonta pakkailla kamoja, ellei satu olemaan jonglööri tai muu vastaava. Minä en ole.
Ärsyynnyit, koska tunnistit itsesi. Myönnä pois.
Onko siellä lähikaupassasi siis heti aamuvarhaisella ihmisiä kukkurapäisten ostoskärryjen kanssa tukkimassa sinun tiesi? Ilmeisesti et ihan pikkuostoksia tee itsekään, jos ei itsepalvelukassalla onnistu, kyllä siinä korillisen helposti piippailee kuitenkin. Oikeasti nyt en ymmärrä mikä tässä on ongelmana, kun en minä missään pienissä lähikaupoissa ole ikinä nähnyt ihmisiä täysien ostoskärryjen kanssa, ne ostokset tehdään isoista marketeista.
Totta ihmeessä tunnistin itseni kun useasti tulee tehtyä isot ostokset kerrallaan ja tiedän hyvin että siinä menee kassallakin aikaa. Mutta aika usein käyn myös jonkin pikkuostoksen hakemassa, ja silloin katson sen jonon jossa ei ole kukkuraostoskärryllistä edessä, ei ongelmaa. Lähikaupassa eniten hidastaa arpoja ostavat/tarkistuttavat, joskus kun niitä saattaa olla isokin nippu tarkistettavana.
Lähikauppana keskisuuri S-market. Ensin teet oletuksia ja sitten raivoat niiden pohjalta. Typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekee tänä päivänä jotain ruskeaa jauhokastiketta. Kymmeniä vuosia sitten taisi olla suomalaisten suosiossa, ei enää.
Hyvin monet.
Ainakin huippukokit. Ramsay vaatii laatua, ja "ragu" kuuluu annoksiin. Ja jopa Suomen Masterchef-ohjelman huiput arvioivat kastikkeet. Ilmeisesti ei fine dining ole tuttua.
Ei silti tarkoita, että sitä kotona harrastettaisiin, noin niin kuin muuten. Jos tarjoilen vieraille, niin kastike tekee kauppansa viimeiseen pisaraan, ja ihan fiksuja ihmisiä ovat. Kaikki ruuat eivät tietenkään soosia tarvitse.
On vaan olemassa sellaisia, kuten "Viherpippuri-, bechamel-, kerma-, sieni-, jauheliha- jne kastikkeita...
Ragu on haudutettu lihakastike joko ylikypsenetystä tai jauhetusta lihasta.
Roux on suuruste
Siis on taas joillakin vaikeeta. Siis.
Siis sillai et mennään alkuviikost kauppaan. Ja jos saka loppu nii mennään loppuviikost uudelleen kauppaan. Ja vähä kaydään hakee täydennystä sill välill... siis.
Riippuu miten iso on perhekuntasi. Joskus on mentävä useammin, kuin kerran viikossa kauppaa.
Tee kauppalista, kun joku loppuu kotona, laita listaan ja sit perustarvikkeet. Jos on vaikeuksia ruokalistan suunnittelussa, ota vinkkejä koulun ruokalistasta. Siis niin, ettei samoja ruokia sillä päivällä kotona, kuin koulussa/tarhassa tarjotaan.
Näin myös säästää hieman rahaa.
Nelihenkinen perhe, lapset yläkoululaisia. Kävin tänään kaupassa, ostin:
pensasmustikoita, juustoviipaleita 2 pakettia, 2kg jauhelihaa, 2x voi, paketti broileria, 3l maitoa, tomaatteja ja helmitomaatteja, oivariini, mozzarellaraastetta, palvikinkkua (leivälle), meetwurstia, 2kg omenaa (syödään tuoreeltaan ja lopuista jo ehkä nahistuneista teen kauraomenapaistosta), kananmunia, teetä, yrttituorejuustoa, perunamuussijauhetta, tuoremehu, jääsalaatti, keräkaali, kurkku, 2kg porkkanaa, 2 pkt leipää (toinen heti pakastimeen), vehnäjauhoja, kaurakeksejä, klementiinejä ja banaania. Yhteensä 78e. En vielä tiedä mitä on ruokana pe-ma. Todennäköisesti ainakin yhtenä päivänä lihapullat ja muussi ja yhtenä kaalilaatikko. Porkkanasosekeittoa myös mietin, siihen voisi leipoa itse sämpylöitä ja keittää kananmunia päälle. Mutta voi tulla myös jotain ihan muuta.
Seuraava kauppapäivä on maanantai, kotona oli valmiiksi perunaa, paprikaa, jogurttia ja kattava kuiva-ainekaapin valikoima. Maidoissa päiväys (laktoositonta) 25.1, jauhelihassa 19.1. ja broilerissa 22.1. Tämän päivän ruuan tein jääkaapin aineksista, tuli riisiä ja broileria kasviksilla yrttituorejuustossa (sen ostin tänään).
En pidä itseisarvona käydä kerran viikossa kaupassa, jokainen käy miten omalle perheelle parhaiten sopii. Meille sopii että käydään 2x viikossa.
Useimmat perheet syövät kuukaudesta toiseen suht samoja mieluisiaan ruokia jonkin verran vaihdellen.
Ei muuta kun kerran laitat listan esim s-kaupan sivuille ja tilaat kaikki mahdolliset elintarvikkeet ja muutkin tavarat mitä kodissanne tarvitset. Mietit millin syödään broileriruokia , makaroonilaatikkoa lohi ym kalaaruokia,mitä leipiä ,mitä juotavia, kasviksia,juureksia, mitä juotte jne jne .
Hiukanjärjestelmällisyyttä ja kerralla teet paljon ruokaa ja laitat pakkaseen aina sopivat määrät . Illalla sulamaan ja da-dam aina monien päivien ruuat valmiina.
3 viikon kuluttua käytät samaa spostissasi olevaa listaa , lisäät ja vähennät tilnteen mukaan.
Vaatii 2 jo/pk yhdistelmää.
Viikon ostosten kantaminen ei onnistu minulle. En myöskään syö viikon vanhoja ruokia. Eikä ne mahtuisi jääkaappiinkaan tai pieneen pakastimeen.
Täällä moni sanoo, että mistä sen tietää mitä haluaa viikon päästä syödä. Siksi ruoan tilaaminen kotiin vaikka pariksi viikoksi on hankalaa.
Itselle tuo parin viikon ruokatilaus on helppo systeemi, koska mietin ruoan järjellä. En siis mieti mitä minun voisi tehdä mieli, vaan mitä aion syödä. Ja kun päätän tehdä esimerkiksi kanapastaa kolmen päivän tarpeeseen, niin tilaan tuotteet sen mukaan. Ja jos päätän, että tulevalla viikolla syön töissä kahvitauolla porkkanaa välipalaksi, niin sitten tilaan sitä.
Tiettyjä tuotteita joudun hakemaan kaupasta kesken tilausjakson. Esim. joitain hedelmiä, salaattia ym. vihreitä.
Et oo, ap, yksin. Mä myös inhoon kaupassa käyntiä. Vaikka mulla olis lista, osa jää ostamatta/huomaamatta/unohtuu. Yleensä väsähdän kesken, yksinkertaisesti (sekä henkisesti että ruumillisesti). Isojen ruokamäärien pakkaaminen ja kantaminen rasittaa myös, sekä psyykkisesti että fyysisesti. Jos ruuhkaa, ja musiikki soi kovalla, niin uuvahdan enemmän. Jos mahd., mennäänn miehen kanssa yhdessä. Mulla on kyllä selvästi syynä tähän terveydentilani... ehkä arvasittekin.
Mutta meillä ei siis kerta viikkoon onnistu. Onneksi on pieni lähikauppa, josta saa hätävaraa, vaikka onkin kalliimpi.