Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?
Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekee tänä päivänä jotain ruskeaa jauhokastiketta. Kymmeniä vuosia sitten taisi olla suomalaisten suosiossa, ei enää.
Hyvin monet.
Ainakin huippukokit. Ramsay vaatii laatua, ja "ragu" kuuluu annoksiin. Ja jopa Suomen Masterchef-ohjelman huiput arvioivat kastikkeet. Ilmeisesti ei fine dining ole tuttua.
Ei silti tarkoita, että sitä kotona harrastettaisiin, noin niin kuin muuten. Jos tarjoilen vieraille, niin kastike tekee kauppansa viimeiseen pisaraan, ja ihan fiksuja ihmisiä ovat. Kaikki ruuat eivät tietenkään soosia tarvitse.
On vaan olemassa sellaisia, kuten "Viherpippuri-, bechamel-, kerma-, sieni-, jauheliha- jne kastikkeita...
Ragu on haudutettu lihakastike joko ylikypsenetystä tai jauhetusta lihasta.
Roux on suuruste
Kiitos infosta. Pointti oli se, että kastikkeet kuuluvat hienoihin ravintoloihin, joten voisi olettaa, että ne ovat in, kun joku ihmetteli "Ei kai enää kukaan mitään jauhokastikkeita tee".
Kastike on kastike jauhoillakin suurustettuna. Olkoon sitten roux tai jotain muuta. Tuon "ragun" ja "fine diningin" laitoinkin vaan ironialla, kun naurattaa Sikke Sumari ja kumppanit, kun hokevat noita hienouksiaan sitä mukaa kun niitä ulkomailta kuulevat. Tulee mieleen eräs Venla-gaala, missä oli 'nominaatit'. Seuraavana vuonna he olivatkin entiseen tapaan vain ehdokkaita.
Ruuanvalmistustapoja on yhtä paljon kuin meitä kotikokkejakin. Ihme foorumi tämä, kun aina aletaan hyökkäilemään, jos jonkun tapa on erilainen tai ei miellytä.
Meillä on yli 30 vuoden kokemus kerran viikossa ostosten tekemiseen ja mikään on harvoin loppu ehkä maidot mutta sitten juodaan vettä ruuan kanssa. Pitää olla kauppalista johonka kirjaan loppuneet tai lähellä loppua olevat tuotteet. Pakastimessa ja kuivakaapissa on vähintään viikoksi hätävaraa jos sairauden takia ei kauppaan pääsisi. Jääkaappi on kylmimmällä säädöllä mitä on niin siellä aika hyvin säilyy. Jääkaappi pakastimet ovat isoimmat mitä on. Pitkään säilyvistä tuotteista voi kyhätä ruokaa vaikka kaksi viikkoa jos joku kriisi aika tulisi. Ei olla hamstrattu mitään koronan alkuaikoinakaan eikä tullut sellaista tunnetta että pitäisi. Harmitti vain kun omien viikottaisten ostosten suosikki tuotteiden hyllyt ammotti ihan tyhjillään silloin kun ihmiset sekosi ihan täysin ja alkoivat hamstraamaan. ihmettelin että mitähän järkeä tuossakin oli varsinkin vessapaperissa.
Tilaan kerran viikossa ruokaboksin, ja sapuskat riittää koko viikoksi. Viisi kahden hengen annosta, ja sillä mennään. Juu ei jaksa ruokakaupassa enää käydä.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan kerran viikossa ruokaboksin, ja sapuskat riittää koko viikoksi. Viisi kahden hengen annosta, ja sillä mennään. Juu ei jaksa ruokakaupassa enää käydä.
Otan kuntoiluna kerran viikossa jätti marketissa ostosten tekemisen ja tykkään siitä. Saan valita itse mitä otan ja samalla katsoa mitä mitä uutuuksia on tullut. Mun täytyisi olla tosi sairas, 40 asteen kuumeessa jos kotiovelle tilaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan kuntoiluna kerran viikossa jätti marketissa ostosten tekemisen ja tykkään siitä. Saan valita itse mitä otan ja samalla katsoa mitä mitä uutuuksia on tullut. Mun täytyisi olla tosi sairas, 40 asteen kuumeessa jos kotiovelle tilaisin.
Mä taas lenkkeilen mieluummin koirani kanssa kuin haahuilen marketissa.
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni sanoo, että mistä sen tietää mitä haluaa viikon päästä syödä. Siksi ruoan tilaaminen kotiin vaikka pariksi viikoksi on hankalaa.
Itselle tuo parin viikon ruokatilaus on helppo systeemi, koska mietin ruoan järjellä. En siis mieti mitä minun voisi tehdä mieli, vaan mitä aion syödä. Ja kun päätän tehdä esimerkiksi kanapastaa kolmen päivän tarpeeseen, niin tilaan tuotteet sen mukaan. Ja jos päätän, että tulevalla viikolla syön töissä kahvitauolla porkkanaa välipalaksi, niin sitten tilaan sitä.
Tiettyjä tuotteita joudun hakemaan kaupasta kesken tilausjakson. Esim. joitain hedelmiä, salaattia ym. vihreitä.
Joo, on kyllä hassu ajatus, että miettisin joka päivä, että mitäs ruokaa nyt tekee mieli... Sen sijaan, että päättäisin etukäteen, että torstaina tehdäänkin makaronilaatikko ja ostan siihen ainekset valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri -
En haahuile marketissa vaan ostoslistan kanssa se on kyllä ihan työtä kun nopeasti varsinkin nyt korona aikana koko viikon tarvikkeet keräillen kun meillä ei juosta kaupassa sitten hakemassa muutamaa, yhtä tai kahta tuotetta kerralla. Ennen siellä sai vähän haahuillakkin mutta nyt ei huvita yhtään tämmöisenä tautisena aikana. Mitä isompi tavaratalo niin sen vähiten on vaaraa saada sieltä koronaa kun välttelee ruuhka aikoja varsinkin. Taudit leviää isossa tilassa laajemmalti eikä ihmisten tarvitse olla toisissaan ihan kiinni niin että ihmisten välttely onnistuu paremmin isossa tavaratalossa.
Minusta olisi ahdistavaa tehdä jotain viikon ai kahden ruokalistoja ja syödä niiden mukaan. Ihan kuin jossain laitoksessa eläisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri -
En haahuile marketissa vaan ostoslistan kanssa se on kyllä ihan työtä kun nopeasti varsinkin nyt korona aikana koko viikon tarvikkeet keräillen kun meillä ei juosta kaupassa sitten hakemassa muutamaa, yhtä tai kahta tuotetta kerralla. Ennen siellä sai vähän haahuillakkin mutta nyt ei huvita yhtään tämmöisenä tautisena aikana. Mitä isompi tavaratalo niin sen vähiten on vaaraa saada sieltä koronaa kun välttelee ruuhka aikoja varsinkin. Taudit leviää isossa tilassa laajemmalti eikä ihmisten tarvitse olla toisissaan ihan kiinni niin että ihmisten välttely onnistuu paremmin isossa tavaratalossa.
No mä käytän sen ajan kuitenkin mieluummin koiran kanssa ulkoillessa. Ja tilaan ostokseni kotiinkuljetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ahdistavaa tehdä jotain viikon ai kahden ruokalistoja ja syödä niiden mukaan. Ihan kuin jossain laitoksessa eläisi.
Mä en tee ruokalistoja vaan ostan monipuolisesti erilaisia raaka-aineita. Ja kun alan tekemään ruokaa, mietin, mitäs mä näistä kaapeissa olevista elintavikkeista tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni sanoo, että mistä sen tietää mitä haluaa viikon päästä syödä. Siksi ruoan tilaaminen kotiin vaikka pariksi viikoksi on hankalaa.
Itselle tuo parin viikon ruokatilaus on helppo systeemi, koska mietin ruoan järjellä. En siis mieti mitä minun voisi tehdä mieli, vaan mitä aion syödä. Ja kun päätän tehdä esimerkiksi kanapastaa kolmen päivän tarpeeseen, niin tilaan tuotteet sen mukaan. Ja jos päätän, että tulevalla viikolla syön töissä kahvitauolla porkkanaa välipalaksi, niin sitten tilaan sitä.
Tiettyjä tuotteita joudun hakemaan kaupasta kesken tilausjakson. Esim. joitain hedelmiä, salaattia ym. vihreitä.Joo, on kyllä hassu ajatus, että miettisin joka päivä, että mitäs ruokaa nyt tekee mieli... Sen sijaan, että päättäisin etukäteen, että torstaina tehdäänkin makaronilaatikko ja ostan siihen ainekset valmiiksi.
Ostan perusruokiin ainekset koko viikolle eilikä kanaa ja jauhelihaa sekä lisukkeet niihin ja sitten viikolla päätän mitä niistä teen. Nakkeja, fileekalapuikkoja ja ranskalaisia voin väsätä jos haluan pikaruokaa. Ostan perusruoka ainekset ja sitten viikolla päätän mitä niistä teen. Sitten on pakastimessa pikaruokaa uuniin jos ei jaksa koko ruokaa alusta asti laittaa. Ihmiselle yleensä muotoutuu ne perus herkkuruuat mistä tykkää niin mitä niitä alkaa muuttamaan jos ei mikään kulinaristi ole.
Lopettakaa aikuiset vasikat se maidon lipitys. Vettä tulee hanasta. Maito kuuluu vasikoille.
Pidän kaapissa aina niitä ruokia joita meillä tehdään tai syödään eli kananmunia, leipää, pastaa, nuudeleita ja kauramaitoa. Eikä ole niin nuukaa tarvitseeko ihan kaikkea koko ajan. Hyvin harvoin käytän sitä kauppalappua kun on tietyt asiat aina joita kaupasta haluan (kurkkua, paprikaa, sulatejuustosiivuja, lauantaimakkaraa pötkönä yms. joita käytän voileipiin) joten aina on "jotain" kaapissa. Joku makkara tai kananmunakaan ei koskaan mene pilalle meillä joten helppo on sellaista ostaa.
Se vaatii suunnittelua. Ennen kauppaa käydään miehen kanssa kaapit läpi, mitä puuttuu ja sitten suunnitellaan ruokalista.
Alkuun se oli vaikeaa, mutta muutaman vuoden jälkeen menee aika rutiinilla jo.
Joskus pitää lähikaupasta hakea maitoa ja leipää lisää, mutta pääsääntöisesti riittää se yksi kunnon reissu.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa aikuiset vasikat se maidon lipitys. Vettä tulee hanasta. Maito kuuluu vasikoille.
Meillä juodaan sinistä vapaan lehmän maitoa aina ja ikuisesti. Se on parhaimman makuista. Punaista kiehu maitoa käytetään puuroihin ja muuhun ruuanlaittoon.
Mulla sairaalassa oli luukato vieruskaveri joka ei juonut maitoa ja hän kippasi ruokiensa maitolasit minun tarjottimelleni ja minulle kyllä kelpasi vaikka se oli rasvatonta maitoa mutta kaikki maito menee mitä irti saa.
Onhan ihminen kautta aikojen juonut maitoa, piimää ja viinaa. Jos ei ole varaa juoda kumpaakaan niin silloin pitää juoda vettä. Onko nämä vesi lipittelijät muka terveempiä tai mistä se luulo tulee että elimistö tarvitsee pelkkää vettä ja mitä terveellistä siinä vedessä oikein on että olisi parempaa kuin maito. Niin selittäkää se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä juodaan sinistä vapaan lehmän maitoa aina ja ikuisesti. Se on parhaimman makuista. Punaista kiehu maitoa käytetään puuroihin ja muuhun ruuanlaittoon.
Mulla sairaalassa oli luukato vieruskaveri joka ei juonut maitoa ja hän kippasi ruokiensa maitolasit minun tarjottimelleni ja minulle kyllä kelpasi vaikka se oli rasvatonta maitoa mutta kaikki maito menee mitä irti saa.
Onhan ihminen kautta aikojen juonut maitoa, piimää ja viinaa. Jos ei ole varaa juoda kumpaakaan niin silloin pitää juoda vettä. Onko nämä vesi lipittelijät muka terveempiä tai mistä se luulo tulee että elimistö tarvitsee pelkkää vettä ja mitä terveellistä siinä vedessä oikein on että olisi parempaa kuin maito. Niin selittäkää se.
Mistä tiedät, että juomasi maito on "vapaan lehmän" maitoa? Maitoauto kiertää tilalta toiselle ja kaikki maito menee samaan tankkiin, ei niitä maitoja erotella tilakohtaisesti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten maidon juominen ei kyllä ole ollut "kautta aikojen" yleistä kovinkaan monien kansojen keskuudessa. Hyvin monissa maissa maitoa ei juoda vaan siitä tehdään juustoja, jugurtteja jne tai käytetään kermoina ruuanlaitossa. Kalsium saadaan siis niistä.
Mä en juo maitoa, mutta käytän paljon muita maitotaloustuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Maitoa kannattaa pitää aina pari kestomaitoa. Ne ei vaadi jääkaappia.
Meillä ostetaan vallan tuota huoneenlämmössä säilyvät.
Meillä on vakioreseptit arkiruuille, noin 20 kappaletta. Nämä reseptit siis kiertävät koko ajan samassa järjestyksessä, joten tietää varmasti mikä ruoka tulee seuraavaksi ja mikä sen jälkeen ilman erityistä miettimästä. Ostosten suunnittelu on siten myös helppoa kun tietää mitä syö esimerkiksi kuuden päivän päästä. On täysin itsestä kiinni ostaako kaupasta kahden päivän, neljän päivän vai viikon ruuat. Suurin ongelma vain on säilytystila ja kovin ison ruokamäärän kantaminen kotiin julkisilla kulkuneuvoilla.
Lisäksi on digitaalinen vaimon kanssa jaettu ostoslista, johon lisätään muut puuttuvat tuotteet heti kun joku loppuu tai halutaan poiketa tuosta vakioreseptistä.