Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
461/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kovasti mukavista kommenteista. Harmi, kun en voi poistaa keskustelua. Näköjään olen vajavainen, kun en hallitse tätä.

Ap

Toinen vajavainen täällä. Olen vielä töissä kaupassa, mutta en silti osaa ennakoida viikoksi ruokatarpeita.

Vierailija
462/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en osaa ennakoida kun kahden päivän ruoat. Ei minulla silti mitään heräteostoksia kovin usein tule enkä ostele turhaa tavaraa. Ehdin hyvin käymään kaupassa ja tehdä ruokaa töiden jälkeen. Pidän ruoanlaitosta ja voin ihan hyvin kokkailla vaikka joka päivä. 

En oikein ymmärrä tätä pakastimen ihannointia ja ruokien tekemistä pakastimeen. Maku ja koostumus kärsii pakastamisesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni kirjoittaa, että tekee ruuaksi ensi kalat ja lihat, ja sitten loppuviikosta säilykkeitä - eivätkö nämä ihmiset käytä lainkaan pakastinta, vai onko sitten se tilanne, että sen lihan/kalan rakenne kärsii pakastettaessa tms?

Mä olen kirjoittanut käyttäväni ensin kalat ja sitten lihat, mutta en käyttäväni sen jälkeen säilykkeitä. Tilaan kerran viikossa Citymarketista kotiinkuljetuksella ja mulla saattaa varuiksi olla vaikkapa Catalonian Varlos-makkaraa, joka siis säilyy pitkään (takuuvarmasti yli viikon) ja ovin tehdä siitä esim risoton tai jonkun paellan tyyppisen sapuskan (kaivan pakkasesta lisäksi esim jättikatkarapuja paellaan). Mutta mun "systeemi" on siis se, että käytän ostavani elintarvikkeet, joita EN pakasta, parasta ennen - tai viimeinen käyttöpäivä -päiväyksen mukaisessa järjestyksessä. Tuoreissa kaloissa ei paketissa tällaista päiväystä ole, mutta kun se on sieltä kaupan kalatiskistä, niin käytän joko samana päivänä tai seuraavana. 

Vierailija
464/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu, jos on tietty varmuusvarasto aina eli löytyy ne jauhot, munat maidot aina ja on siis tilaa ruoka tavaroille. Harvalla varmaan on tilaa esim. Viikon maidoille, jos maitoa menee reilu litra päivässä. Tuohon kaikki muu jääkaappitavara. Kahdella jääkaapilla onnistunee. Riski kuitenkin on sitten hävikkiin.

Kuka aikuinen juo maitoa litran päivässä??

Vierailija
465/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon? no en ka minä joka viikko viitsi ruokakaupassa käydä.

Vierailija
466/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan kurkkua, paprikaa, tomaattia, jotka vanhenevat nopeasti. Ei kyllä tuota vaivaa käydä kaupassa hakemassa niitä täydennykseksi.

Höpö höpö. Paprika säilyy jääkaapissa helposti kuukauden. Tomaatti säilyy helposti saman huoneenlämmössä kun kaupassa ei valitse valmiiksi ylikyosiä . Otan pussin pohjalle ison määrän vähän raakoja ja sitten hieman vähemmän kypsempiä ja siten muutaman valmiiksi kypsän heti käytettäväksi. Ostan kerrallaan 1-2 kg tomaatteja. Kurkku pilaantuu nopeiten, mutta sen n kestää pari viikkoa. Vitsi piilee siinä, että valitsee tummimman vihreät kurkut. Ne ovat tuoreimpia. Ei kannata ostaa niitä, joissa väri on alkanut vaaleta Eikö ihmiset tosiaan ihan perusasioita tiedä?

Hyvin on teillä asiat. Täällä paprikoista ainakin puolet on valmiiksi nahistuneita ja tuoreita yksilöitä saa metsästää heikkojen joukosta kissojen ja koirien kanssa. Monipakkaukset ovat täyttä kusetusta ja niihin laitetaan yksi tuore ja sen kaveriksi yksi lähes piloilla oleva. Ostamme Rainbown paprikasuikaleita pakkaseen hätävaroiksi, koska tuoreiden saatavuus on välillä surkea. Tomaattien kypsyysaste vaihtelee päivästä riippuen. 

Jaha syy nahistumiseen selvisi käy väärän ketjun kaupassa. Tiedän että siellä voisi ostoskori tietyissä tuotteissa olla halvempi mutta noiden kasvisten takia valitsen toisin. Säästän ruokahävikissä ja kauppamatkoissa enemmän kuin sillä että jokin tuote on 10centtiä halvempi.

Cittarissa käydään pääasiassa. Kolmesta joudutaan valitsemaan kauimmaisin, koska siellä heviosasto on selkeästi paras. Paprikoiden laatu vain on sielläkin surkea.

Toi on kurjaa. Mä olen tosiaan tilannut jo 4 vuoden ajan yhdestä ja samasta isosta Citymarketista kerran viikossa kotiinkuljetuksella ja aina on tullut ihan priimatavaraa. Voi siis olla ihan kauppiaastakin kiinni, millainen vihannes- ja hedelmävalikoima sieltä löytyy. Ja miten on ohjeistettu tavaroiden keräilijät valitsemaan tuotteet. Jos saisin huonolaatuista tavaraa, tilaisin jostain muualta. Tuo Cittari on sen verran kaukana, että en lähtisi sinne bussilla kulkemaan, jos elintarvikkeiden tuoreuden vuoksi pitäisi mennä itse asioimaan kaupassa. Lähempääkin löytyy Citymarketteja. 

Vierailija
467/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi syödä joka päivä eri ruokaa? Viikko yhtä ruokaa, sitten toinen viikko toista. Töissä ja koulussa kuitenkin yleensä eri ruuat. Nämä on omia valintoja.

Vierailija
468/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten on jo kerrottu: suunniteltaessa viikon ruokia, katsotaan mitä kaapista löytyy ja se mitä ei löydy, laitetaan kauppalistalle. Bonusvinkki: kun esim jauhot loppuvat, lisää ne jo silloin ostoslistalle vaikka et niitä heti huomenna tarvitse. Mulla itsellä on koko ajan ajantasalla oleva kauppalista puhelimessa, tänäänkin aamulla päivitin sitä kun käytin hammastahnan jämät.

Maitoa (ei iskukuumennettua) kukaan varmaan osta kerralla viikon tarpeita vaan parin päivän ja käy sitten hakemassa sen + muita tuoretarvikkeita.

Leipää voi ostaa enemmän kerralla ja pakastaa sopivan kokoisiin annoksiin. Jos on viipaleleipää, sen kun lykkää pakastimesta suoraan paahtimeen niin tulee tuoretta.

Vierailija
469/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasta juttu kirjoitti:

Miksi pitäisi syödä joka päivä eri ruokaa? Viikko yhtä ruokaa, sitten toinen viikko toista. Töissä ja koulussa kuitenkin yleensä eri ruuat. Nämä on omia valintoja.

Me (2 henkilöä) tehdään etätöitä eli syödään kaikki ateriat kotona. Mulla ei ole niin suuria ruuanvalmistusastioita, että voisin kerralla tehdä koko viikon ruuat ( = 14 lounasta ja 14 päivällistä eli 28 annosta jotain ruokaa). Joten kun ruokaa joutuu kuitenkin tekemään, ihan kiva tehdä jotain muuta kuin mitä söi eilen päivälliseksi ja tänään lounaaksi. 

Vierailija
470/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Mä syön paljonkin kasviksia ja nimenomaan tuoreita. Jääkaappi on jenkkimallinen ja kaksi alinta hyllyä on kasviksille. Peruna, porkkana, salaatti, tomaatti, kurkku, paprika - näitä on kyllä viikon tarpeiksi (perunaa ja porkkanaa kahden tai kolmen). Pakastevihanneksia enkä eineksiä käytä ollenkaan, teen ruoat puhtaista raaka-aineista itse alusta pitäen. 

Vierailija
471/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvana riskiryhmäläisenä tilaan ruoat kaupasta keittiöön tuotuna 2-3 kertaa/viikko. Opettelua on vielä, mutta hyväksi koettu juttu. Voin toteuttaa karanteeniani, säästän aikaani ja vaivaa. Olen aina inhonnut kaupassa käyntiä.

- käyttöön ostoslista, johon merkintä heti välittömästi pian tulevista puutteista, jottei pääse unohtumaan.

- ruoan teen käytettävissä olevista ruoka-aineista.

- Pakastimeen maitoa, kalaa, lihaa ym perus raaka-aineita.

- vararuoaksi säilykkeitä tonnikalaa ym

- huoneen lämmössä säilyviä hedelmiä, kasviksia ym

- jääkaappiin, mitkä eivät muuten säily

- heti syötäväksi nopeasti pilaantuvat esim salaattitarvikkeet.

Vierailija
472/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos yhden viikon koittaisit pitää kirjaa siitä, miten paljon esim maitoa, leipää ja vihanneksia viikossa kuluu. Osaat sit ostaa oikean määrän.

Mä tilaan kaikki ruoat netistä, niin säästyy kauppareissuilta. Kun kaapissa tyhjä, uus tilaus menemään, kaupassa käyminen ei muakaan nappaa.

Vierailija
473/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.

Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.

Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.

Ei ole jonoja varhain aamulla kun käy kaupassa.

Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.

Joo, kyllä keljuttaa ja kovasti, kun huomaa olevansa jonossa, jossa jollakin on iso ruokakärry täynnä tavaraa. 😖😠😠😖😠😠😠😠😖😖😖

Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.

Niinpä. Eniten ärsyttää se, jos olen lähestymässä kassaa pienten ostosteni kanssa samaan aikaan täyskärryllisen kanssa ja tämä täyskärryllinen kiilaa eteen ja tietenkin niin, ettei ole huomaavinaan.

Toivon todella, että tällaiset aaiakkaat eivät ole autolla liikenteessä (noh, mitä luultavimmin ovat), sillä liikenteessä tuollainen 'en ole huomaavinani muuta liikennettä' -asenne tekee tuhoisaa jälkeä.

No, mene siihen viereiseen kassaan äläkä siihen samaan jossa on joku täydellä kärrillä tai jopa kahdella, kuten me, käymme kerran viikossa. Aaaaamulla.Aikaisin. Jolloin ei edes ketään vielä ole.

Me (=mies) käydään yleensä illalla yhdeksän jälkeen. Ei ole ruuhkaa. Melko tyhmä saa olla jos jää siihen jonoon täyden ostoskärryn perään keräämään kiukkua eikä mene johonkin muuhun, kyllä siellä kassoja riittää. Ja jos menee johonkin mammuttimarkkinoille perjantai-alkuillasta niin se on sitten ihan omaa hölmöyttä sekin, tottakai siellä on ruuhka silloin.

Kylläpä tämä nyt herättää tunteita. Tainnut osua arkaan paikkaan?

Moni nähtävästi tunnistanut itsensä. Se yleensä herättää kiukkua ihmisessä.

Yleensä uusavuttomien typeryys kyllä ärsyttää. Millainen ihminen ei jonoa valitessaan osaa katsoa sitä kassajonoa jossa ei ole jollain ostoskärryt täynnä? Tai mennä pika/itsepalvelykassalle? Tai käydä kaupassa ruuhka-ajan ulkopuolella? Täydellinen idioootti varmaan.

Niin no minä käyn ruuhka-aikojen ulkopuolella, varhain aamulla. Valitettavasti lähikaupassani on aamuisin vain yksi kassa. Itsepalvelukassa ei ole itselleni mikään vaihtoehto, koska pakkaustasona on kapea lankku, jonka päällä on ihan mahdotonta pakkailla kamoja, ellei satu olemaan jonglööri tai muu vastaava. Minä en ole.

Ärsyynnyit, koska tunnistit itsesi. Myönnä pois.

Vierailija
474/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Nyt talvisin osa kasviksista (esim perunat, porkkanat ja sipulit) säilyy hyvin eteisessä viikkokaupalla. Tomaatit, kurkut ja monet hedelmät säilyy huoneenlämmössä. Ollaan kasvissyöjiä ja käydään kerran viikossa kaupassa. En ymmärrä ongelmaasi? Ei kasvikset päivässä pilaannu.

Ymmärtämättömyys on aina hyvä ominaisuus ihmisessä, eiku..

En ole aapee, mutta ymmärrän kyllä hyvin häntä. Ymmärrän myös hyvin sinua kun kerrot että teillä viileä eteinen lisäsäilytystilana.

Meidän taloudessa on todella pieni jääkaappi jonne ei mahdu koko perheen viikon hevit mitenkään vaikka osa joutuu pöydällä olemaan. Syömme todella paljon tuoretta, lisäksi käytöstä uupuu kuvaamaan kaltainen eteistila; asumme kerrostalokolmiossa. Käyn viikon aikana kahdesti ruokakaupassa ja sillä mennään nyt toistaiseksi. Vuokra-asuntoa emme aivan lähivuosina ole isompi jääkaappiseen vaihtamassa, koska vuokra on pieni ja olemme molemmat puolisoni kanssa opiskelijoita. Tällä mennään, ei tämä nyt kauheasti rasita, välillä nyppii ruokakaupassa ruuhkassa, mutta siinähän se menee.

Vierailija
475/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä sai paljon hyviä vinkkejä ruokaostosten tehostamiseen, kiitos!

Pisti vain silmään, että mihin ihmeeseen ihmiset saavat kulumaan niin paljon maitoa, että sitä pitää litrakaupalla ostaa viikon tarpeisiin? Meillä ei osteta maitoa kuin hyvin satunnaisesti, jos sitä sattuu tarvitsemaan vaikka johonkin jälkiruokaan tai perunamuusiin, siksi uteliaisuudesta kyselen.

En ole noita kommentoijia, mutta olen tavannut miehiä, jotka horasee yhdellä aterialla ainakin sen purkillisen maitoa. Siihen pari murkkua lisäksi, ja leivontaa ja puuronkeittoa, maitoa kuluu.

Tällaisten perheiden kannatta siirtyä ostamaan sitä kestomaitoa. Ostavat 50 purkkia kerralla ja luulisi riittävän viikoksi. Tosin ihmettelen kyllä miksi aikuisten miesten tarvitsee juoda noin paljon maitoa? Eikö se jo lihota? Ja rasvaton maito, miksi sitä pitäisi juoda tuollaisia määriä? Eikö sitten voisi juoda suoraan vettä, jos sitä käyttää janojuomana? Litra maitoa ruokajuomana on aika turhaa ja vielä siihen päälle puurossa olevat maidot, leivonta maidot ja ehkä jugurtit ja jäätelöt. Ei ihme, että ihmiset lihovat ja ruokalasku on kallis.

Vaikea sanoa. Mun mies ei taas juo ollenkaan maitoa, vaan ottaa kalciuminsa juustoista ja luonnonjogurteista, jäätelökin kelpaa.

On vaan joskus näitä kavereiden manaamisia saanut kuulla, kuinka se "hiton ukko kiskoo aina kaikki maidot". Ja tulihan jo useita selventäviä ja omakohtaisiakin kommentteja asiasta. -sama jolle kommentoit

Vierailija
476/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetussa muodossa on Grafeiinia jota on myös piikeissä,maskeissa,testeissä ja ties missä ruoka aineessa. Globalistit ovat psykop hyvin pahoja ihmisiä joita ei voi sanoa edes human lajiin kuuluviksi.

Vierailija
477/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

virhe edell. Siis : Tunnetussa MURO merkissä on grafeiinia..mitä on piikeissä.

Vierailija
478/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan ruuat n. kerran kuussa. Hyvin onnistuu :D

Maidon tilalla käytetään kauramaitoa, se säilyy pitkään. Salaatin tilalle kasvatellaan herneenversoja ja idätetään ituja. Kaalisalaatti on myös hyvää ja kaali säilyy pitkään. 

Pakastin on ahkerassa käytössä ja sieltä löytyy erilaisia lihoja, puolivalmiita ruokia ja marjoja.

Vierailija
479/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tekee tänä päivänä jotain ruskeaa jauhokastiketta. Kymmeniä vuosia sitten taisi olla suomalaisten suosiossa, ei enää.

Hyvin monet.

https://www.allrecipes.com/article/how-to-make-roux/

Ainakin huippukokit. Ramsay vaatii laatua, ja "ragu" kuuluu annoksiin. Ja jopa Suomen Masterchef-ohjelman huiput arvioivat kastikkeet. Ilmeisesti ei fine dining ole tuttua.

Ei silti tarkoita, että sitä kotona harrastettaisiin, noin niin kuin muuten. Jos tarjoilen vieraille, niin kastike tekee kauppansa viimeiseen pisaraan, ja ihan fiksuja ihmisiä ovat. Kaikki ruuat eivät tietenkään soosia tarvitse.

On vaan olemassa sellaisia, kuten "Viherpippuri-, bechamel-, kerma-, sieni-, jauheliha- jne kastikkeita...

Vierailija
480/847 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppalistaa päivitetään sitä mukaa kun joku tuote loppuu/ sen huomaa olevan vähissä. Jos käytän soijakastikkeen loppuun, niin lisään sen heti ostoslistaan, vaikken välttämättä tarvisi sitä vielä seuraavalla viikolla, mutta eipähän tule yllätyksenä sen puute sitten joskus kun sitä taas tarvii.

Ennen kauppareissua/tilausta käydään silti vielä kaikki kaapit läpi, jotta huomaa mitkä asiat on hupenemassa. Jos spagettia on enää yksi annos, lisään sen ostoslistaan, vaikken vielä tietäisikään koska sitä syön seuraavan kerran. 

^ Tälläinen toiminta tietysti vaatii sen, ettei ole liian tiukkaa rahallisesti. Ymmärrän, että jotkut eivät pysty ostamaan kuin sen, mitä juuri silloin tarvitsevat.

Tärkeintä kuitenkin tehdä koko viikon ruokalista valmiiksi, ja katsoa reseptit etukäteen, että kaikkia aineksia löytyy kotoa. (Ja miettiä myös aamupala/välipala ainekset!)

Hyödyllistä on olla myös säilykkeitä ja kuivatavaroita ja pakasteita varalla niin, että niistä saa jonkun ylimääräisen ruuan aina jos hätä tulee eikä ruoka riitäkkään seuraaviin ostoksiin asti. Säilykkeitä/pakasteita voi hyvin myös käyttää korvaamaan niitä tuoretuotteita. Esim. lapset olivat sylneet kasviswokkiin tarkoitetun paprikan leivänpäällisinä; tilalle voi hyvin ottaa jotain vihannesta pakastimesta, ei tarvitse lähteä lähikauppaan hakemaan uutta paprikaa. 

Leivät meillä isoimmaksi osaksi pakastimessa myös ja syödään paahtimen kautta. (meillä menee pääasiassa ruisleipää ja paahtoleipää) Eivät pääse kuivumaan pöydällä eikä tule siis hävikkiäkään. Eri asia tietysti esim jotkut sämpylät tai kokonaiset leivät, mut silloin kun niitä ostetaan niin ne syödään ensin ja sitten niiden loputtua otetaan pakastimesta.

Meillä ei juoda maitoa ruokajuomana eikä oikeastaan muutenkaan, joten sen loppumiseen en osaa antaa kummempia vinkkejä, kuin tuo että jotain huoneenlämmössä säilyvää "varamaitoa" aina kuivakaapissa.

Me nykyisin tilataan Citymarketin kotiinkuljetuksella ja 95% ajasta sieltä on tullut tosi hyvälaatuisia hevi-tuotteita ja pitkillä päiväyksillä olevia maito- ja lihatuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi