Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
381/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

K vekkokapasta tilaan kahden viikon satsin kerralla toimii hyvin tosin meitä vaan kaksi..en enää vaihtais ja lähtis itse sinne aina tullut tosi tuoretta tavaraa hevi varsinkin.

Vierailija
382/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K vekkokapasta tilaan kahden viikon satsin kerralla toimii hyvin tosin meitä vaan kaksi..en enää vaihtais ja lähtis itse sinne aina tullut tosi tuoretta tavaraa hevi varsinkin.

Toki hedelmiä ja vihanneksia ukko tuo jos tarvis..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoslista koko viikon ruuille ja pakkaseen osa ruuasta.Jos maito loppuu niin sitten juon vettä.Ja jos leipä loppuu niin sitten syön näkkäriä jne.

Vierailija
384/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä kerron että jos ostaa punaista maitoa, siihen voi lisätä kolmas osan vettä. Maku aivan sama kuin sinisessä arki maidossa. Ei tarvitse kantaa niin paljon kun 3 litrasta saa noin 4.

Vierailija
385/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Suurin osa kasviksista säilyy huoneen lämmössä ja maistuu paremmalta niin. Esim. Tomaatti, kurkku, kaalit hedelmät, sipulit ja perunakin pienissä määrin. Eihän ne kaupassakaan ole jääkaapissa.

Vierailija
386/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nurkkasaleen 130 metriä matkaa. Joka päivä potkasen suurikulutuksisen viispyttysen käyntiin, kiertelen vähän köyhiä morjestamassa.

Haen marlboroaskin ja kopan kaljaa kaupasta kun kyllästyn torin ympärillä pyörimiseen.

Himaan vetämään röökiä ja kaljaa niin maan vietävästi, ruuan tilaan foodorasta.

Joka siunattu päivä. Muija hakee lapsille ja itelleen mitä tykkää, se kun on työssäkäyvä nainen.

Vierailija
387/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön. kirjoitti:

Mulla on nurkkasaleen 130 metriä matkaa. Joka päivä potkasen suurikulutuksisen viispyttysen käyntiin, kiertelen vähän köyhiä morjestamassa.

Haen marlboroaskin ja kopan kaljaa kaupasta kun kyllästyn torin ympärillä pyörimiseen.

Joka siunattu päivä. Muija hakee lapsille ja itelleen mitä tykkää, se kun on työssäkäyvä nainen.

Aika hyvät ansiosidonnaiset varmaan sulla?

Vierailija
388/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön. kirjoitti:

Ei oo, perus kelan rahoilla mennään. Muijjalta pummaan sen tonnin per kuukausi rahaa.

Vierailija
389/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön. kirjoitti:

Ei oo, perus kelan rahoilla mennään. Muijjalta pummaan sen tonnin per kuukausi rahaa.

Ok, toivottavasti haima kestää :)

Vierailija
390/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa käymme ruokakaupassa. Ostokset ovat melko samat viikoittain, joten kauppalappua ei muistin virkistämiseksi usein tarvita.

Miehen kanssa käymme kahdestaan, ostoskerralla tulee noin kuusi kassillista ruokatarvikkeita. Kahdestaan ne on helpompaa viedä  parkkitaloon autoon.

Myös tarkkailua on, mikäli kauppapäivänä on jääkaapissa vielä avaamaton jogurttipurkki tai kananmunapakkaus, niin niitä ei sitten osteta.

Vierailija
391/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisataa vuotta sitten kaikki talven ruuat säilöttiin, jauhettiin, kuivattiin, hillottiin ja suolattiin syksyllä. Kalastuksella ja metsästyksellä toki saatiin talvellakin tärkeää lisäystä energiatarvetta paikkaamaan, mutta ennen säilörehua edes lehmät eivät tuottaneet maitoa talvisin. Tämän ajan ihminen, kun käy niinkin harvoin kuin kerran viikossa kaupassa ostamassa kasseittain ruokaa, niin siinäpä onkin ihmettelemistä, että miten voi selvitä.

Vierailija
392/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön. kirjoitti:

Ok, toivottavasti haima kestää :)

Kestää se hyvinki, vasta 20vuotta kiskonu. Välillä perse vuotaa verta, pikimustaa. Rauhottuu heti kun ottaa vähä kirkasta pitkäripasesta. Muija on kiltti, se yleensä tuo alkosta millon tapsan tai kossun. Riittää vaan että sanoo lääkkeen puutteen. Normaalisti tuota tasapökkää menee se laatikko illas.

393/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelemalla. Jos listalla lukee makaronilaatikkoa, niin tarkistan, onko 1 litra ylimääräistä maitoa.

Aina ostan perusasiat: maitoa, munia, leikkeleitä, tomaattia, kurkkua yms yms.

Listan kanssa kauppaan. Aina.

Itsellä lista kännyssä.

Olen kirjoitellut siihen tavaraa sitä mukaan kun sitä satun ostamaan.

Kauppaan lähtiessäni laitan x-kirjaimen niihin mitä ostetaan, joskus kpl-määrän.

En talleta ruksien laittoa elikkä aina puhtaalta pöydältä listalla on vain ne tavarat.

Vierailija
394/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jääkaapin ovessa sellanen magneettinen kauppalistahomma.. kirjottelen siihen herkästi viikon aikana sellasia asioita joita pitää kohta ostaa.. eli just jotkut mausteet tai jauhot kun tekee ruokaa ja huomaa et jää vaan vähän ni laitan heti listaan. Käyn yleensä 2 kertaa viikossa nyt kun on useampi pieni lapsi ja maitoa menee ihan älyttömästi.. yleensä maanantaisin ostan ”viikon ruuat” ja perjantaina täydennellään maitoa ja hedelmiä tai muuta viikonlopun herkkuja 🤷‍♀️

Vierailija
395/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Hedelmät on meillä se mitä käydään yleensä täydentämässä viikolla, mutta kasvikset kyllä mahtuvat kaappiin. Toki myös pakastekasviksia syödään, mutta meillä on kaksi isoa jääkaappia ja kaksi pakastinta. Ruuat tilataan kerran viikossa ja täydennystä voidaan siis tarvittaessa käydä pienemmästä lähikaupasta.

Vierailija
396/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas tykkään kaupassa käynnistä ja siellä näkee muitakin ihmisiä! Käyn kaupassa 2-3 kertaa viikossa ja saa viikoittain hyvinkin järjesteltyä ja ostettua mitä tarvitsee.

Vierailija
397/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä kerron että jos ostaa punaista maitoa, siihen voi lisätä kolmas osan vettä. Maku aivan sama kuin sinisessä arki maidossa. Ei tarvitse kantaa niin paljon kun 3 litrasta saa noin 4.

Ostakaa kunnon maitoa ei mitään rasvattomia litkuja. Sama pätee kevyt tuotteisiin.

Jos pidätte jostain ostakaa kunnollista ei keinotekoista eikä epämääräisillä aineksilla tehtyjä tyhjiä kaloreita. Vähärasvaset juustot maistuu pahalta samoin jugurtit. Liian monet ruuat on pilattu hyla ja laktoositon muunnoksilla. Huono juttu jos syötätte lapsillenne roska ruokaa. Riittävä proteiini ja eläinrasva estää syömästä liikaa koska tulee kylläinen olo eikä maistu. Kaikkea voi syödä jos ei syö liikaa. Perehtykää ravitsemukseen.

Vierailija
398/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappani kuoleman jälkeen ajokortiton mummoni kävi kaupassa kerran kuukaudessa. Matkaa kauppaan oli 80km, ja voin kertoa että mitään ei koskaan mummolasta puuttunut. Edes hedelmiä.

Sama toisten isovanhempieni kanssa, kävivät tosin ehkä pari kertaa kuussa kun matkaa oli "vain" 50km suuntaansa.

Molemmilla taloissa isot kellarit täynnä ruokaa.

Vierailija
399/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tavallinenkin maito säilyy monta päivää, jopa viikon, päiväyksen jälkeen. Maidon voi myös pakastaa, ihan siinä omassa (avaamattomassa) purkissaan. Käy täysin vielä ruuanlaittoon sulatettuna.

Minä toimin kuten niin moni muukin tässä ketjussa, eli kotona on kattavasti erilaisia kuiva-aineita, ja varastoja vain täydennetään. Pidän myös huolen, ettei mikään pääse loppumaan.

Pakastan mahdollisimman paljon, lihoja ym. Minulla muuten on viisihenkisessä perheessäni (lapset on suursyömäri teinejä) ihan vain tuollainen "puolikas" jääkaappi, eli yläosa on jääkaappi, alaosa pakastin. Lisäksi on arkkupakastin. Jääkaapin pakasteessa on niitä leipiä ja lihoja. Arkkupakastimessa sitten kesän marjoja ja mehuja ym.

Ihmetyttää hieman, miten jollakin ei ole kotona jauhoja, vaan ne pitää ostaa kastiketta varten?

Jos niitä jauhoja käyttää vain kastikkeeseen, eikä koskaan leivo, ei ehkä kannata edes tehdä jauhokastikkeita. Se pussihan kestää koko elämän.

Toisaalta, ihmettelen myös sitä, joka ei keksinyt jauhoista mitään syötävää.

Niistähän voi tehdä juuri sämpylöitä, ja muita leipiä. Tai sen pizzapohjan, jos elää, kuten minä ja moni muu täällä, eli aina on kotona jotain, mitä laittaa pizzaan.

Tuntuu kummalliselta, että voi olla olemassa ihmisiä, joilla ei ole kaapissa mitään.

Olen luullut, että kaikilla on ne tomattisoseet, juustot ja jauhelihat, makaroonit ja sokerit aina olemassa.

Voihan niistä jauhoista leipoa makeaakin, vaikkapa kuivakakun tai kääretortun.

Minullakin on muuten adhd, eli ei se ole este sille , etteikö asioita voisi suunnitella, jos haluaa.

Kaiken voi opetella, ja näköjään ruokahuolto ja kaupassakäyntikin pitää opetella. Sitä suunnitelmallisuutta on juurikin se, että kerää kesällä marjoja pakasteeseen. Tai ostaa. Itse ostin keräämieni marjojen lisäksi pari laatikkoa mansikoita, nytkin otin pakasteesta niitä kaurapuuron päälle.

ei ole kuule varaa juustoihin ja marjoihin..

Voivoi, minä ainakin poimin puolukat ja mustikat metsästä, ihan ilmaiseksi. Mansikkalaatikon tiedän haluavani, joten säästän siihen rahaa, jos ei ole suorilta ottaa. Tai jätän ostamatta.

Halvin juusto, se rainbown kermajuusto on prismassa 3.95 kilo.

Jos ei ole varaa, jätä ostamatta. Eikai se minun vikani ole että käytät rahasi mihin lie.

Minä olen muuten työttömänä, joten kyse ei ole siitä, että sitä rahaa olisi liikaa, päinvastoin, kun rahaa ei ole hirveästi, ensin maksan laskut, ja sitten ostan ruuat, kuten edellä kuvasin. Lihat on oikeastaan aina punalappuisia, ja tarjoukset kyttään myös, esim. Tokmannilta, ja ajoitan kauppareissun siten, että haen ne tarjoukset ja sitten prismasta loput. Aamulla tietenkin, koska silloin on paljon lihoja -30% , illalla niitä ei enää ole.

Kirjoitatpa alentuvaan sävyyn..

Vierailija
400/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tavallinenkin maito säilyy monta päivää, jopa viikon, päiväyksen jälkeen. Maidon voi myös pakastaa, ihan siinä omassa (avaamattomassa) purkissaan. Käy täysin vielä ruuanlaittoon sulatettuna.

Minä toimin kuten niin moni muukin tässä ketjussa, eli kotona on kattavasti erilaisia kuiva-aineita, ja varastoja vain täydennetään. Pidän myös huolen, ettei mikään pääse loppumaan.

Pakastan mahdollisimman paljon, lihoja ym. Minulla muuten on viisihenkisessä perheessäni (lapset on suursyömäri teinejä) ihan vain tuollainen "puolikas" jääkaappi, eli yläosa on jääkaappi, alaosa pakastin. Lisäksi on arkkupakastin. Jääkaapin pakasteessa on niitä leipiä ja lihoja. Arkkupakastimessa sitten kesän marjoja ja mehuja ym.

Ihmetyttää hieman, miten jollakin ei ole kotona jauhoja, vaan ne pitää ostaa kastiketta varten?

Jos niitä jauhoja käyttää vain kastikkeeseen, eikä koskaan leivo, ei ehkä kannata edes tehdä jauhokastikkeita. Se pussihan kestää koko elämän.

Toisaalta, ihmettelen myös sitä, joka ei keksinyt jauhoista mitään syötävää.

Niistähän voi tehdä juuri sämpylöitä, ja muita leipiä. Tai sen pizzapohjan, jos elää, kuten minä ja moni muu täällä, eli aina on kotona jotain, mitä laittaa pizzaan.

Tuntuu kummalliselta, että voi olla olemassa ihmisiä, joilla ei ole kaapissa mitään.

Olen luullut, että kaikilla on ne tomattisoseet, juustot ja jauhelihat, makaroonit ja sokerit aina olemassa.

Voihan niistä jauhoista leipoa makeaakin, vaikkapa kuivakakun tai kääretortun.

Minullakin on muuten adhd, eli ei se ole este sille , etteikö asioita voisi suunnitella, jos haluaa.

Kaiken voi opetella, ja näköjään ruokahuolto ja kaupassakäyntikin pitää opetella. Sitä suunnitelmallisuutta on juurikin se, että kerää kesällä marjoja pakasteeseen. Tai ostaa. Itse ostin keräämieni marjojen lisäksi pari laatikkoa mansikoita, nytkin otin pakasteesta niitä kaurapuuron päälle.

ei ole kuule varaa juustoihin ja marjoihin..

Kurjalta kuulostaa. Mutta tuohan tarkoittanee myös sitä, ettei ole varaa tupakoida, ostaa sipsejä, sidukkaa, makeisia tai mitään muutakaan syntistä tai pelkkää höttöä, jos terveys edellä mennään...eri

no ei olekaan. pari kertaa vuoteen ehkä karkkia..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän