Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
401/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tavallinenkin maito säilyy monta päivää, jopa viikon, päiväyksen jälkeen. Maidon voi myös pakastaa, ihan siinä omassa (avaamattomassa) purkissaan. Käy täysin vielä ruuanlaittoon sulatettuna.

Minä toimin kuten niin moni muukin tässä ketjussa, eli kotona on kattavasti erilaisia kuiva-aineita, ja varastoja vain täydennetään. Pidän myös huolen, ettei mikään pääse loppumaan.

Pakastan mahdollisimman paljon, lihoja ym. Minulla muuten on viisihenkisessä perheessäni (lapset on suursyömäri teinejä) ihan vain tuollainen "puolikas" jääkaappi, eli yläosa on jääkaappi, alaosa pakastin. Lisäksi on arkkupakastin. Jääkaapin pakasteessa on niitä leipiä ja lihoja. Arkkupakastimessa sitten kesän marjoja ja mehuja ym.

Ihmetyttää hieman, miten jollakin ei ole kotona jauhoja, vaan ne pitää ostaa kastiketta varten?

Jos niitä jauhoja käyttää vain kastikkeeseen, eikä koskaan leivo, ei ehkä kannata edes tehdä jauhokastikkeita. Se pussihan kestää koko elämän.

Toisaalta, ihmettelen myös sitä, joka ei keksinyt jauhoista mitään syötävää.

Niistähän voi tehdä juuri sämpylöitä, ja muita leipiä. Tai sen pizzapohjan, jos elää, kuten minä ja moni muu täällä, eli aina on kotona jotain, mitä laittaa pizzaan.

Tuntuu kummalliselta, että voi olla olemassa ihmisiä, joilla ei ole kaapissa mitään.

Olen luullut, että kaikilla on ne tomattisoseet, juustot ja jauhelihat, makaroonit ja sokerit aina olemassa.

Voihan niistä jauhoista leipoa makeaakin, vaikkapa kuivakakun tai kääretortun.

Minullakin on muuten adhd, eli ei se ole este sille , etteikö asioita voisi suunnitella, jos haluaa.

Kaiken voi opetella, ja näköjään ruokahuolto ja kaupassakäyntikin pitää opetella. Sitä suunnitelmallisuutta on juurikin se, että kerää kesällä marjoja pakasteeseen. Tai ostaa. Itse ostin keräämieni marjojen lisäksi pari laatikkoa mansikoita, nytkin otin pakasteesta niitä kaurapuuron päälle.

ei ole kuule varaa juustoihin ja marjoihin..

Voivoi, minä ainakin poimin puolukat ja mustikat metsästä, ihan ilmaiseksi. Mansikkalaatikon tiedän haluavani, joten säästän siihen rahaa, jos ei ole suorilta ottaa. Tai jätän ostamatta.

Halvin juusto, se rainbown kermajuusto on prismassa 3.95 kilo.

Jos ei ole varaa, jätä ostamatta. Eikai se minun vikani ole että käytät rahasi mihin lie.

Minä olen muuten työttömänä, joten kyse ei ole siitä, että sitä rahaa olisi liikaa, päinvastoin, kun rahaa ei ole hirveästi, ensin maksan laskut, ja sitten ostan ruuat, kuten edellä kuvasin. Lihat on oikeastaan aina punalappuisia, ja tarjoukset kyttään myös, esim. Tokmannilta, ja ajoitan kauppareissun siten, että haen ne tarjoukset ja sitten prismasta loput. Aamulla tietenkin, koska silloin on paljon lihoja -30% , illalla niitä ei enää ole.

Kirjoitatpa alentuvaan sävyyn..

Asuu varmasti maalla omassa talossaan, ei velkoja tai lapsia.

Vierailija
402/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tavallinenkin maito säilyy monta päivää, jopa viikon, päiväyksen jälkeen. Maidon voi myös pakastaa, ihan siinä omassa (avaamattomassa) purkissaan. Käy täysin vielä ruuanlaittoon sulatettuna.

Minä toimin kuten niin moni muukin tässä ketjussa, eli kotona on kattavasti erilaisia kuiva-aineita, ja varastoja vain täydennetään. Pidän myös huolen, ettei mikään pääse loppumaan.

Pakastan mahdollisimman paljon, lihoja ym. Minulla muuten on viisihenkisessä perheessäni (lapset on suursyömäri teinejä) ihan vain tuollainen "puolikas" jääkaappi, eli yläosa on jääkaappi, alaosa pakastin. Lisäksi on arkkupakastin. Jääkaapin pakasteessa on niitä leipiä ja lihoja. Arkkupakastimessa sitten kesän marjoja ja mehuja ym.

Ihmetyttää hieman, miten jollakin ei ole kotona jauhoja, vaan ne pitää ostaa kastiketta varten?

Jos niitä jauhoja käyttää vain kastikkeeseen, eikä koskaan leivo, ei ehkä kannata edes tehdä jauhokastikkeita. Se pussihan kestää koko elämän.

Niistähän voi tehdä juuri sämpylöitä, ja muita leipiä. Tai sen pizzapohjan, jos elää, kuten minä ja moni muu täällä, eli aina on kotona jotain, mitä laittaa pizzaan.

Tuntuu kummalliselta, että voi olla olemassa ihmisiä, joilla ei ole kaapissa mitään.

Olen luullut, että kaikilla on ne tomattisoseet, juustot ja jauhelihat, makaroonit ja sokerit aina olemassa.

Minullakin on muuten adhd, eli ei se ole este sille , etteikö asioita voisi suunnitella, jos haluaa.

Kaiken voi opetella, ja näköjään ruokahuolto ja kaupassakäyntikin pitää opetella. Sitä suunnitelmallisuutta on juurikin se, että kerää kesällä marjoja pakasteeseen. Tai ostaa. Itse ostin keräämieni marjojen lisäksi pari laatikkoa mansikoita, nytkin otin pakasteesta niitä kaurapuuron päälle.

Voivoi, minä ainakin poimin puolukat ja mustikat metsästä, ihan ilmaiseksi. Mansikkalaatikon tiedän haluavani, joten säästän siihen rahaa, jos ei ole suorilta ottaa. Tai jätän ostamatta.

Jos ei ole varaa, jätä ostamatta. Eikai se minun vikani ole että käytät rahasi mihin lie.

Minä olen muuten työttömänä, joten kyse ei ole siitä, että sitä rahaa olisi liikaa, päinvastoin, kun rahaa ei ole hirveästi, ensin maksan laskut, ja sitten ostan ruuat, kuten edellä kuvasin. Lihat on oikeastaan aina punalappuisia, ja tarjoukset kyttään myös, esim. Tokmannilta, ja ajoitan kauppareissun siten, että haen ne tarjoukset ja sitten prismasta loput. Aamulla tietenkin, koska silloin on paljon lihoja -30% , illalla niitä ei enää ole.

oma auto jolla huristaa lähimetsään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan kärryyn viisi pussia sipsejä, 5 ben&jerry jäätelöä, 5 pizzaa, nuudelipaketin jossa on 6 pakettia, pari litraa limuja, maitoa, muroja, kaakaopaketin. Helppoo!

Vierailija
404/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo korreloi edellisen kirjoitukseen?

Ei ole minullakaan velkaa ja lapsetkin ovat jo lähteneet mutta yhä vaan kerään itse marjat ja sienet, säilön kesän sadon monin tavoin (mm omat kasvis ja pastakastikkeet). Kelpaa nuorisonkin hakea oikeaa hilloa ja muita herkkuja meiltä

Vierailija
405/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Jaakaapissa on kolme syvaa vetolaatikkoa vierekkain kasviksille, kylla riittaa tilaa. Kahden hengen talous.

Vierailija
406/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miten koko viikon hedelmät ja vihannekset voi ostaa kerralla, jollei niitä pistä paloiksi ja pakkaseen. Viimeistään loppuviikosta alkaa tuoreet hedelmät ainakin mennä pahaksi.

Vierailija
407/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti onnistuu kerralla usean viikon ostokset. Teen joka kuukausi valmiita tai puolivalmiita ruokia pakastimeen esim keittoja ja vuokaruokia, jotkut tarvitsevat sulatuksen jälkeen lämmityksen ja osa ihan kypsennyksen. Näitä varten teen seikkaperäisen suunnitelman, katson kaapit ensin ja sitten teen listan puuttuvista aineksista. Sitten käytän päivän kokkailuun. Kun näitä pakasteaterioita on siellä pakastimessa, niin ei tarvitse enää miettiä mitään aineksia niihin. Ottaa sulamaan vaan ja tyrkkää uuniin tai kattilaan.

Pakastimessa on myös leipiä, kaapissa leivontatarvikkeita ja näkkäriä/hapankorppuakin löytyy.

Pakastetaan ja muutenkin säilötään "kaikkea mitä kiinni saadaan", oli se sitten marjaa, muita kasveja, sieniä tai elukoita.

Maitoa saan töistä silloin kun tarvitsen, käytetään sellaisenaan tai jalostan siitä hapanmaitotuotteita. Munista on tuottajan kanssa kotiinkuljetussopimus kerran kuukaudessa.

Perunaa on kellarissa ensi kevääseen asti, sipulia on verkkokassillinen kellarin seinällä ja "hevosten rehuporkkanaa" myös säkillinen kellarissa.

Ruokakomerossa tarjouksista ostettuja kuivatarvikkeita kuukausiksi eteen päin.

Vierailija
408/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isossa talossa on paljon tilaa tilata kerralla noin kuukauden ruoat kotiovelle toimitettuna. Sen jälkeen tarvetta ostella itse vain tuoretta tavaraa pieninä täydennyksinä välissä, lähinnä vihanneksia ja hedelmiä ym. Kun on paljon kaikkea, ei tarvitse edes juuri suunnitella mitään etukäteen sikäli kun osaa tehdä ruokaa ja leipoa itse eikä syö vai eineksiä.

Vierailija
409/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tyottomat.fi/hankkeet/eun-ruoka-apu/

"Ruoka-apua tarvitseva, ota yhteyttä lähimpään jäsenyhdistykseen ja kysy, onko heillä mahdollisesti lahjoitusruokaa tai EU-ruokaa tarjolla. Sivun alaosassa olevassa kartassa on EU-ruokaa jakavien yhdistystemme toimipaikat."

Vierailija
410/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miten koko viikon hedelmät ja vihannekset voi ostaa kerralla, jollei niitä pistä paloiksi ja pakkaseen. Viimeistään loppuviikosta alkaa tuoreet hedelmät ainakin mennä pahaksi.

Se on kai sitten määrittelykysymys, että minkälaisen kypsyysasteen itse kokee sellaiseksi, että hedelmä on mennyt huonoksi. Nehän syödään toki siinä järjestyksessä kun ovat syöntikypsiä. Esim päärynät, nektariinit, luumut on monesti raakoja kun ne tuo kotiin. Niiden kotikypsyttelyyn kuluu helposti useampi päivä. Silloin aloitellaan viinirypäleistä, mandariineista, banaaneista, omenoista.

Vierailija
411/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
412/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjalta kuulostaa. Mutta tuohan tarkoittanee myös sitä, ettei ole varaa tupakoida, ostaa sipsejä, sidukkaa, makeisia tai mitään muutakaan syntistä tai pelkkää höttöä, jos terveys edellä mennään...eri

no ei olekaan. pari kertaa vuoteen ehkä karkkia..

Niin, marjat maksaa. Onneksi juustot on aika usein tarjouksissa. Ja nytkin on appelsiinisesonki (marjojen tilalle vitamiineja), just hain edullisesti kilokaupalla sittarista.

Vierailija
413/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kai sitten määrittelykysymys, että minkälaisen kypsyysasteen itse kokee sellaiseksi, että hedelmä on mennyt huonoksi. Nehän syödään toki siinä järjestyksessä kun ovat syöntikypsiä. Esim päärynät, nektariinit, luumut on monesti raakoja kun ne tuo kotiin. Niiden kotikypsyttelyyn kuluu helposti useampi päivä. Silloin aloitellaan viinirypäleistä, mandariineista, banaaneista, omenoista.

Ja nuupahtaneet menee tehosekoittimeen.

Vierailija
414/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus onnistuu,joskus menee paristi käytävä.Nyt komerossa juttui jotka vanhemee2024...tee.Miksei suomes oo samaa kuponki keräilyjutskii kuin usas.Mä kyl olisin siin hyvä,heh

Vierailija
415/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään kahden viikon välein kaupassa (2 aikuista, 1lapsi, 1teini), tässä välissä haetaan korkeintaan täydennysmaito. Leipiä haen pakkaseen leipomosta samalla reissulla koko kahdeksi viikoksi ja halvalla. Teen ruokalistan jossa 5ruokaa, 2 keittoa ja sitten omat lounaseväät eli yleensä kaksi kasvisruokaa.

Ollaan näin tehty jo keväästä 2020 joten aika ulkoa tulee jo lista mitä ostetaan ja paljonko, ainoastaan lihojen, kanojen jne määrä pitää katsoa sen mukaan mitkä ruoat listassa.

Usein listalla myös esim yksi makea ja yksi pikkusuolanen.

Eniten tässä pidän siitå, että välttyy siltä ainaiselta "mitä tänään syödään" pohdinnolta. Kerran tekee kahdeksi viikoksi listan niin se on siinä sit. Samaten ei tule sitä tunnetta että on joka päivä kaupan kasalla koska "aina unohtuu jotain".

Vierailija
416/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan jääkaappien vihanneslokerot on valtavan vetoisia. Just hommasin uuden ja huh huh. Syön paljon juureksia , kasviksia , kaalta , pottuja , hedelmiä. Aina on mahtuneet vihanneslaareihin : D

Vierailija
417/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii kohtalaisen hyvin, jos tilaan netistä ja samalla tarkistan, mitä kaapeista löytyy. Laitan osan suoraan pakkaseen, kaikki leivät, paitsi käyttöön otettavan paketin sekä jauhelihaa ja kanaa sekä välillä pakastekasviksia, nykyisin pakastimessa on usein varalla myös pakastepitsoja. Lisäksi kuiva-ainekaapissa aina jemmaa: pastaa ja muita hiilarilisukkeita, kikherneitä, kookosmaitoa, tomaattisosetta, tortillalättyjä.

Tärkeintä on riittävä joustavuus, loppuviikosta tehdään niistä tarvikkeista (usein kasvikset ja kasviproteiinit), mitä löytyy, haetaan täydennystä tai joskus tilataan valmista ruokaa kotiin.

Meillä suunnitelmallisempi ruuan ostaminen alkoi Koronan myötä. Viimeisen vuoden olen yrittänyt todella vähentää ruokahävikkiä, ja siksi opetellut hankkimaan vähemmän helposti pilaantuvia sekä hyödyntämään pakastinta ja kuiva-aineita. Leivän pakastaminen on ollut mahtava apu hävikin vähentämisessä, ja pakastimessa on aina leipää.

Vierailija
418/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis menen kauppaan ja ostan viikoksi ruokaa kerralla.

Vierailija
419/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä sai paljon hyviä vinkkejä ruokaostosten tehostamiseen, kiitos!

Pisti vain silmään, että mihin ihmeeseen ihmiset saavat kulumaan niin paljon maitoa, että sitä pitää litrakaupalla ostaa viikon tarpeisiin? Meillä ei osteta maitoa kuin hyvin satunnaisesti, jos sitä sattuu tarvitsemaan vaikka johonkin jälkiruokaan tai perunamuusiin, siksi uteliaisuudesta kyselen.

Vierailija
420/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn lähes päivittäin. Opin tämän tavan nuorena Japanissa, jossa host-perheen äiti aloitti aamunsa kävelemällä pari kilsaa torille ostoksille. Siellä siis on tapana, että ruokaostoksilla käydään jopa päivittäin, jotta saadaan mahdollisimman tuoretta ruokaa päivän hintaan. Vaikka Suomessa ei ihan tätä samaa kulttuuria ole, minusta on silti hauska metsästää tarjouksia yms. ☺

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi