Uskovaiset! Kertokaa mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. ov
Eli tilanne olisi siis se, että teillä oli eläessänne puoliso joka valitettavasti menehtyi paljon ennen sinua. Menitte uusiin naimisiin ja tämän uuden puolison kanssa elitte yhdessä vanhaksi. Lopulta kuolet ja samoin uusi puolisonne. Kenen kanssa vietätte ikuisuuden taivaassa vai tuleeko teistä tuonpuoleisessa moniavioinen?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:40"]
Uskossa on tiivistettynä pikemminkin kyse siitä, että on olemassa ikuinen ja pyhä Jumala joka on kertonut itsestään Raamatussa. Jumalaa voi rakastaa tai vihata, tai olla välittämättä. Kaikki muu on seurausta tästä asenteesta Jumalaa kohtaan.
[/quote]
Asenteeni kaikkien uskontojen Jumalia kohtaan on salliva. Jos He ovat olemassa, olkoon niin. Jos ei, niin sitten ei. Muuten Heidän tekemisensä eivät kuulu minulle, He pärjäävät varmasti omillaan ilman asenteitani tai käsityksiäni.
Mikä on tässä puheena olevan uskonnon opin asenne tai kanta tällaisiin ajatuksiin?
[/quote]
Raamatun Jumalaan uskova ei tunnusta muita jumalia, niitä kutsutaan Taamatussa epäjumaliksi tai vääriksi jumaliksi. On vain yksi Jumala, jota tulee rakastaa ja totella.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:33"]
Ja kun nyt kerran lähdettiin teologiseen keskusteluun, kertokaapa kirkosta eronneet, että miksi teille sitten pitää järjestää hautajaiset? Jotenkin ei käy järkeen, että ei haluta pappia vihkimään eikä lapsille ristiäisiä, koska ei haluta niitä kirkon höpinöitä ja kirkollisveroa nyt ei ainakaan haluta maksaa. Mutta sitten kun kuollaan, niin sitten kyllä pappi kelpaa siunaamaan ja hautajaiset pidetään ihan saman kaavan mukaan kuin kirkkoon kuuluvillekin.
[/quote]
No niin, sehän menee yleensä niin ettei ainakaan tässä maassa ole juuri käytetty muuta kaavaa kuin tuo kirkollinen. Vaihtoehdot puuttuvat. Isäni, joka ei raamatullisia höpinöitä uskonut, samoin kuin minä, ei olisi halunnut pappia hautajaisiinsa. Muut sukulaiset kuin minä halusivat joten pappi siellä pölisi litaniansa.
Itse olen tehnyt selväksi sukulaisille että minun hautajaisiini ei pappi tule. Sen sijasta kuunnellaan Uriah Heepin Salisbury, se on antanut minulle paljon enemmän kuin uskonto. Raamatun olen lukenut aikoinaan kaksi kertaa. Jutut ovat hyviä, jännittäviä ja osin vähän pervojakin mutta niin ristiriitaisia että kukaan perusluku ja -laskutaitoinen ei voi uskoa koko tarinaa. Eihän raamatussa tiedetä esim. Pohjois-Euroopan tai vaikka Aasian olemassa olosta mitään. Ei siellä Nooan arkissa ollut jääkarhuja sun muita pohjoisen eläimiä. Ja miten sen ajan teknologialla sellaisen aluksen rakentaa? Ja kerää kaikki eläimet ja niille ruuat?
[/quote]
En usko että Nooan arkissa oli 30000 eri hämähäkkilajiakaan, ei ollut jääkarhujakaan. En ainakaan usko olleen. Uskon että Jumala käski ottaa arkkiin jokaisesta lajista ns. kantamuodon. Hämäkäkki, karhu, susi jne.
Jumalan ohjastamassa luonnonvalinnassa näistä kantamuodoista sitten syntyi nykyinen lajien kirjo. Ihminenkin on jalostanut kantaeläimestä susi n. 400 eri koirarotua ja vieläpä varsin lyhyessä ajassa. Luulenpa että sama on onnistunut laajemmassa mittakaavassa Jumalalta.
Mies 77
[/quote]
Nämä ovat näitä jälkikäteis-selittelyjä. Näin ei Raamatussa lue. Ja muista että tämä Nooan juttu tapahtui vain 8000 vuotta sitten, ainakin alkuperäisen raamatun mukaan. Ja 1600-luvulla jouduttiin muuttamaan asuttamamme maan määritelmää, joku Jeesusta viisaampi(?) huomasi että emme eläkään pannukakakun päällä vaan maa taitaakin olla pyöreä! Kirkko tosin pani aika kovasti hanttiin, Jumalan pilkkaa tuommoinen puhe.
Jos kaikki Raamatusta aikojen saatossa poistettu ja muutettu tieto otetaan huomioon paljonko alkuperäisestä on jäljellä? Lisääntykää ja täyttäkää maa on vähän epämääräinen, monet käyttävät Suomessakin ehkäisyä. Käsketään siellä pysyä synnistäkin erossa, eikö vaikkapa Salkkareissa näytetä sitä? Jokohan kohta poistetaan ohje nainen vaietkoon seurakunnassa. Ainakin täälläpäin uudet papit ovat naisia. Lukekaa se Raamattunne tämän päivän opeilla ja tiedoilla ja miettikää mikä voi olla totta ja mikä ei.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:23"]
Lopullisen tuomion jälkeen sitten "valikoituu" Jeesuksen tuomion mukaan se minne paikkaan mennään. Jumalan ja Kristuksen luokse pääseminen vaatii, että on tehnyt tarvittavat liitot Jumalan kanssa. Joko täällä maan päällä, tai jos ei ole saanut mahdollisuutta täällä kuulla evankeliumia niin kuoleman jälkeen sijaistoimitusten kautta.
[/quote]
Oisko mitään mahdollisuutta päästä vähän lähemmäksi maailmankaikkeuden keskustaa? Tai edes meidän oman linnunratamme keskustaa. Ei ihan hirveästi kiinnosta viettää ikuisuuttaa täällä maapallolla, on sen verran syrjässä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:33"]
Ja kun nyt kerran lähdettiin teologiseen keskusteluun, kertokaapa kirkosta eronneet, että miksi teille sitten pitää järjestää hautajaiset? Jotenkin ei käy järkeen, että ei haluta pappia vihkimään eikä lapsille ristiäisiä, koska ei haluta niitä kirkon höpinöitä ja kirkollisveroa nyt ei ainakaan haluta maksaa. Mutta sitten kun kuollaan, niin sitten kyllä pappi kelpaa siunaamaan ja hautajaiset pidetään ihan saman kaavan mukaan kuin kirkkoon kuuluvillekin.
[/quote]
Vaihtoehtoiset hautaamis- ja hautajaismahdollisuudet ovat vähissä.
Itse ajattelen, että on lohduttavaa ajatella, että kuoleman jälkeen pääsisin taivaaseen, kuin että viimeisen henkäyksen jälkeen lakkaisin vain olemasta. Kunnioitan kuitenkin myös muiden päätöstä olla uskomatta - jokainen tekee päätökset elämässään itse, eikä niihin ole muilla sanomista. Itse koen kristinuskon omakseni, eikä siinä ole minulle mitään epäselvää. Paljon on asioita joita en ymmärrä ja joita en pysty selittämään, mutta ei minun tarvitsekaan. Vielä joskus se kaikki sitten selviää. :)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:24"]
Miksi ihmeessä taivaassa pitäisi elää samojen normien mukaan kuin maassa? Eiköhän siellä ole vapauduttu ihan kaikista kahleista ja säännöistä minkä mukaan täällä eletään. Mutta ihan turhahan tuollaisia on niin kauheasti edes miettiä etukäteen. Sittenpähän se selviää kun kuolo korjaa. Jokatapauksessa on lohdullinen ajatus, että taivaassa taas kohdataan menetetyt rakkaat ja läheiset. Kauheaahan se olisi ajatella että pelkkä tyhjyys on edessä. T:uskis
[/quote]
Tässä se kiteytyy: "Kauheaahan se olisi ajatella että pelkkä tyhjyys on edessä". Aika hataralla pohjalla ollaan, jos ainoa syy uskoa kuoleman jälkeiseen meininkiin on se, että olis ikävää ellei sellaista olisi.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:55"]Eli tilanne olisi siis se, että teillä oli eläessänne puoliso joka valitettavasti menehtyi paljon ennen sinua. Menitte uusiin naimisiin ja tämän uuden puolison kanssa elitte yhdessä vanhaksi. Lopulta kuolet ja samoin uusi puolisonne. Kenen kanssa vietätte ikuisuuden taivaassa vai tuleeko teistä tuonpuoleisessa moniavioinen?
[/quote]MIKÄ ON OV
Eli turha siellä taivaassa on odottaa mitään iloista jälleennäkemistä vaikka oman kuolleen lapsen kanssa. kaikki siellä on yhtä ja samaa massa. kuolleet lapset ja naapurin rauno...
Ei ole vihaa? Eikä saa vihata? No mitä vittua. Jos joku pässiääliö ottaa ja tappaa mut, niin mä en saa taivaassa vihata sitä vaan mut heitetään pihalle? Mihin? Helvettiin? Sinnehän joutuu se tappajakin? Onko sitten niin, että se on mun vikani että mut tapettiin ja joudun vihani vuoksi samaan paikkaan tappajani kanssa?
Mites tuo sitten, kun isäni on kuollut 38v. Ei ole koskaan nähnyt lapsenlapsiaan. Jos nyt oletetaan että itse kuolen 80v, niin olenko taivaassa vanhempi kuin isäni, koska "koin enemmän" maan päällä? Jos Kuolen nyt, onko lapseni minua vanhempia taivaassa?
Tää menee niin älyttömäksi että alkaa ihan itkettää. Anteeksi, imetyshormonit, niisk.
Meni liika jeesusteluks kiva ketju
Mormoni vastaa (ainakin) ap:n kysymykseen oman uskonsa perusteella.
Aloitetaan sen verran alusta, että kerron mistä uskomme ihmisen olevan peräisin. Kaikki ihmiset ovat olleet alunperin "älyjä" eli ilmeisesti jotain ruumiittomia olentoja joilla on tietoisuus ja äly. Jumala, meidän isämme ja Taivaallinen äiti, äitimme, ottivat noita älyjä ja muovasivat niistä henkilapsia. Jeesus oli ensimmäinen noista henkilapsista ja niin ollen meidän kaikkien isoveli. Taivaassa ennen maan luomista esitettiin henkilapsille suunnitelma, jonka avulla meistä voisi tulla isämme ja äitimme kaltaisia: luotaisiin maa, jonne syntyisimme ja saisimme ruumiin. Maan päällä saisimme oppia erottamaan hyvän pahasta ja tästä tulisi koetusaika siitä, haluammeko seurata hyvää vai pahaa. Valinnanvapaus oli jo siellä aikaisemmassa olemassaolossa ja n. kolmasosa henkilapsista seurasi Luciferia joka halusi pakottaa kaikki ihmiset maan päällä tottelemaan Jumalaa (ja hän olisi saanut kunnian). Loput seurasivat Jeesusta, joka lupasi antaa kunnian Jumalalle ja uhrata henkensä ja sovittaa meidän syntimme. Tuli sota ja Lucifer ja häntä seuraavat henget syöstiin pois taivaasta.
Nyt ollaan siis täällä maan päällä oppimassa ja kehittymässä, tavoitteena tulla joskus (varmaan ikuisuuden jälkeen) samanlaiseksi kuin Isämme Jumala.
Kuoleman jälkeen mennään joko henkiparatiisiin tai henkivankilaan, sen mukaan onko täällä ollut hyvä vai paha. Siellä odotetaan ylösnousemusta jolloin saa kuolemattoman ja täydellisen ruumiin.
Lopullisen tuomion jälkeen sitten "valikoituu" Jeesuksen tuomion mukaan se minne paikkaan mennään. Jumalan ja Kristuksen luokse pääseminen vaatii, että on tehnyt tarvittavat liitot Jumalan kanssa. Joko täällä maan päällä, tai jos ei ole saanut mahdollisuutta täällä kuulla evankeliumia niin kuoleman jälkeen sijaistoimitusten kautta. Näitä liittoja ovat kaste ja tärkein on iankaikkinen avioliitto. Tästä aletaan päästä ap:n kysymykseen. Jos on ollut monen kanssa naimisissa niin kenen kanssa ollaan taivaassa? Jos avioliitto on ollut vain kaavalla "kunnes kuolemat teidät erottaa" niin sitten ei olla kenenkään kanssa vaan palvelevia enkeleitä. Jos avioliitto on maan päällä tai myöhemmin sijaistoimituksena tehty "iankaikkisuudeksi" niin silloin voi tällaisen puolison kanssa olla sen iankaikkisuuden ajan. Silloin on mahdollista kehittyä ja tulla Jumalan kaltaiseksi ja lopulta saada omia henkilapsiakin. Jumalan edessä ei ole miestä ilman naista eikä naista ilman miestä. Monen puolison tapauksessa se selviää sitten kuoleman jälkeen Jumalan viisauden avulla kuka on se oikea puoliso juuri sinulle. Joissain tapauksissa voi olla miehellä myös useita vaimoja, esim. Vanhan testamentin profeetat joilla oli useampi vaimo. Samoin meidän kirkon alkuaikoina oli jonkin aikaa voimassa moniavioisuuden käytäntö. Ketään ei kuitenkaan moniavioisuuteen ikuisuudeksi pakoteta jos ei sitä halua.
Tässä erittäin tiivistetysti meidän ajatuksia aiheesta, saa kysyä lisää jos kiinnostaa ;)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:40"]
Uskossa on tiivistettynä pikemminkin kyse siitä, että on olemassa ikuinen ja pyhä Jumala joka on kertonut itsestään Raamatussa. Jumalaa voi rakastaa tai vihata, tai olla välittämättä. Kaikki muu on seurausta tästä asenteesta Jumalaa kohtaan.
[/quote]
Asenteeni kaikkien uskontojen Jumalia kohtaan on salliva. Jos He ovat olemassa, olkoon niin. Jos ei, niin sitten ei. Muuten Heidän tekemisensä eivät kuulu minulle, He pärjäävät varmasti omillaan ilman asenteitani tai käsityksiäni.
Mikä on tässä puheena olevan uskonnon opin asenne tai kanta tällaisiin ajatuksiin?