Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin yöllä kun sänkyni päälle ilmestyi tumma hahmo ja tunsin painon päälläni, olen varma että olin hereillä

Vierailija
11.01.2022 |

Olen valvonut siitä asti, noin kolmesta saakka. Turvalukko oli päällä, joten en tajua mitä tapahtui. Unta se ei ollut.

Kommentit (326)

Vierailija
301/326 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki koe tuota ilmiötä, vaikka kuinka väsyisi, esim. sotatantereella.

Vierailija
302/326 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut unihalvauksen muutaman kerran. Pari kertaa hahmo on kiivennyt päälleni ja yrittänyt kuristaa tai ahdistanut henkeä muutoin. Pahuus on ollut vahvasti läsnä. Muutaman kerran olen nähnyt hahmon seisovan tai istuvan huoneessa ja tuijottavan minua. Viimeiseksi tämä uhkaava hahmo kävi halvauksessa kimppuuni ja taistelin sitä vastaan fyysisesti ja sain riuhtaistua mustan hupun tämän hahmon päältä. Alta paljastui paljas pääkallo. Hahmolla on tumma viittamainen asu ja punaisena hehkuvat silmät. Nämä päälle kivunneet hahmot ovat liikkuneet ketterästi kuin apina ja muistuttavat jollain tavalla kuuluisaa Heinrich Fusslin The Nightmare -maalauksessa kuvattua hahmoa.

Eniten mietityttää se, miten niin monet ovat kuvailleet hahmoa samalla tavalla. Ja että kokemukset ovat niin paljon toistensa kaltaisia maailmanlaajuisesti.

Tämä! Kun kuitenkin ihmisten unimaailma on henkilökohtainen niin miten kaikki ihmiset voi nähdä ja kokea samanlaisia hahmoja näissä painajaisunissaan? Jos nämä hahmot olisivat pelkästään alitajunnan ja mielikuvituksen tuotetta niin silloin luulisi jokaisella olevan erinäköinen hahmo tai vaikka liuta erivärisiä hahmoja? Selittäkää viisaammat tämä minulle!

Miksi luulisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/326 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen että tunnen pelkoa ja koitan unissani huutaa apua mutta en saa ääntä. Se on tosi pelottavaa. Puolison mukaan ynisen.

Olisi varmaan aika pelottavaa herätä yninäänkin.

Vierailija
304/326 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan selitetty jo tässä ketjussa, mutta eikös unihalvauksessa ole kyse siitä kun normaalisti keho unen aikana laittaa päälle "lukituksen" jotta ei unissaan kävele tai muuten liiku, jolloin voi nukkua turvallisesti,. Niin unihalvauksessa tämä lukitus jää päälle vaikka on jo osittain herännyt. Tai puoliunessa tai miten vaan.

Ehkäpä siinä käy sama reaktio kuin pimeän pelon kanssa eli se mitä ei näe on uhkaavaa. Kun ei pysty liikkumaan tulee luontainen pelkoreaktio ja alkaa mielikuvitus käymään kierroksilla.

Plus se unitila lisää omat mausteensa siihen tilanteeseen, jolloin voi nähdä hahmoja ja tuntea erilaisia tuntemuksia.

Vierailija
305/326 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unihalvauksia on tutkittu. Niissä vallitsee erilainen aivokemioiden tila, tulee yleensä stressin ja valvomisen kanssa kun ollut huonoja yöunia, eli yliväsyneenä. Ihmisellä jää pelkoalueen osa aivoista hetkeksi jumittamaan. Ja alitajunta ja stressi purkautuu. Pelko saa liikkeelle myös flight or fight hormoneja ja ne myös parantavat stressiä. Inhottavaa silti. Eli kiinnitä huomiota ettå saat tarpeeksi unta!

Totta. Itse koin unihalvauksia erityisen usein, kun lapseni olivat pieniä. Järkkyjä kokemuksia. Heräät siihen, että joku tulee sängyn viereen, painaa rintakehää niin, että on vaikea hengittää. Yrität huutaa, mutta ääni ei kuulu.

Vierailija
306/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset huutaa, mutta aikuiset ei? (konteksti)

Vierailija
307/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei herää, mutta aikuinen ON hereillä?

Vierailija
308/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
309/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on yöllisen kauhukohtauksen ja unihalvauksen mekanismin ero?

Vierailija
310/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ali tankkasi

Vierailija
311/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuvatko kauhukohtaukset iän myötä unihalvauksiksi.

Vierailija
312/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on ollut edes yksi unihalvaus: onko teillä ollut lapsena "yöllisiä kauhukohtauksia"? Tai oliko se halvaus lapsena koettu?

Vierailija
313/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
314/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ovatko kyseessä unihalvaukset koska ne eivät olleet mitenkään pelottavia, mutta nuorena olen itse nähnyt jonkinlaisia hahmoja sekä maiseman seinässä. Ensimmäisellä kerralla säikähdin kyllä koska luulin, että nyt olen seonnut ja minulla on harhoja, mutta muuten näissä ei ollut mitään uhkaavaa. Näyt eivät edes kestäneet kuin hetken ja nukahdin "oikeasti" hyvin nopeasti. Käsittääkseni unihalvaukseen liittyy aina tunne pahan läsnäolosta, eli en tiedä mitä nuo minun olivat.

Unihalvausta aloin tosissani pelätä sen jälkeen kun katsoin Youtubesta dokkarin niistä (tämä oli iso virhe koska tuo dokumentti pelästytti minut pahemmin kuin yksikään kauhuelokuva ja minun oli jonkin aikaa aivan vaikea käydä nukkumaan sen jälkeen). Tässäkin dokumentissa kävi ilmi, että hahmot, joita ihmiset näkevät, ovat hämmästyttävän samanlaisia. "Hattumies" ja vanha nainen ovat ihmisten kokemuksissa toistuvia pahantahtoisia hahmoja. Myös seksuaalinen väkivalta on toistuva kokemus. Tämä on minusta hyvin erikoista ja laittaa miettimään, onko selitys tälle todella luonnollinen vai ihan oikeasti yliluonnollinen.

Vierailija
315/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukset unihalvauksessa voi olla yhteneväiset koska elämme samassa kulttuurissa. Kyllähän esim skitsofreenikot meillä jakaa kaikki samat harhat: asunto on täynnä mikrofoneja ja kameroita, ilmastointiluukuista tulee asuntoon myrkkyä jne, mutta meneppä jonnekin köyhään maahan jossa ei ole teknologiaa, siellä jaetaan ihan eri harhat, samoin kuin varmasti unihalvaus kokemuksiin on siellä eri, paha voikin olla pahan ihmishahmon sijasta paha eläinhahmo.

Vierailija
316/326 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin Reiska varmaan!

Vierailija
317/326 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuku kirjoitti:

Kokemukset unihalvauksessa voi olla yhteneväiset koska elämme samassa kulttuurissa. Kyllähän esim skitsofreenikot meillä jakaa kaikki samat harhat: asunto on täynnä mikrofoneja ja kameroita, ilmastointiluukuista tulee asuntoon myrkkyä jne, mutta meneppä jonnekin köyhään maahan jossa ei ole teknologiaa, siellä jaetaan ihan eri harhat, samoin kuin varmasti unihalvaus kokemuksiin on siellä eri, paha voikin olla pahan ihmishahmon sijasta paha eläinhahmo.

Idea on aina sama.

Vierailija
318/326 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, ovatko kyseessä unihalvaukset koska ne eivät olleet mitenkään pelottavia, mutta nuorena olen itse nähnyt jonkinlaisia hahmoja sekä maiseman seinässä. Ensimmäisellä kerralla säikähdin kyllä koska luulin, että nyt olen seonnut ja minulla on harhoja, mutta muuten näissä ei ollut mitään uhkaavaa. Näyt eivät edes kestäneet kuin hetken ja nukahdin "oikeasti" hyvin nopeasti. Käsittääkseni unihalvaukseen liittyy aina tunne pahan läsnäolosta, eli en tiedä mitä nuo minun olivat.

Valveunia. 

Vierailija
319/326 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli unihalvaus se on outo ja pelottava tunne sillon kun minulla oli se tuntui kuin joku olisi nipistänyt minua varpaista enkä pystynyt liikkuman tai huutamaan apua

Vierailija
320/326 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira.