Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin yöllä kun sänkyni päälle ilmestyi tumma hahmo ja tunsin painon päälläni, olen varma että olin hereillä

Vierailija
11.01.2022 |

Olen valvonut siitä asti, noin kolmesta saakka. Turvalukko oli päällä, joten en tajua mitä tapahtui. Unta se ei ollut.

Kommentit (326)

Vierailija
21/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi unihalvauksessa kokemus on aina pelottava? Miksei siinä koeta olevansa tanssimassa vihreällä niityllä smurffien kanssa? Silloin selitys olisi loogisempi ja uskottava. Mutta että aina näitä demoneita? Eräs tubettaja kärsi pahoista unihalvauksista asuessaan ikivanhassa koulurakennuksessa ja tilanne helpottui kun muutti muualle. Hmmm...

Loogisempi? Halvaantunut ei yleensä tanssahtele.

Vierailija
22/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ihminen yleensä haluaa poistaa ja vähentää tuota, kokeile: 1. Jätä alkoholi pois, se on yksi suurimmista tuon ilmiön lisääjistä, myös pienet määrät. Ja muut kemialliset "ainekset". Myös tupakka. 2. Rukous, puhdistus jos uskoo siihen. 3. Siivous ja tuuletus. 4. Sängyn ja petivaatteiden uusiminen, ei satunnaisia seksikontakteja. 5. Jätä pahempi synkkä materiaali pois elokuvista, sarjoista, musiikista ja kirjat. Työskentele jos on pelkoja tai ahdistusta, se pois. 6. Älä käytä salviaa (joka aktivoi hallusinoimista ainesosiensa vuoksi) ja ylihajustettuja suitsukkeita, kokeile luonnollista eri tekniikkaa tai palo santo +tuuletus. 7. Katso ruokavalio, mikä parantaa unen laatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisen nähdessä REM-unta hänen luurankolihaksensa ovat halvautuneet, jotta hän ei liikkuisi ja satuttaisi itseään. Jos aivorungon vireystilaa säätelevät mekanismit aiheuttavatkin sen, että tietoisuus herää ennen lihashalvauksen päättymistä, henkilö kokee unihalvauksen. Tilaan liittyvän pelon aiheuttaa kyvyttömyys liikkua, vaikka ihminen on hereillä, sekä kokemus pahansuovan läsnäolosta."

Wikipedia tietää kertoa siis, että kyseessä on täysin fyysinen häiriötila, eikä asiaan liity mitään kummallista.

Vierailija
24/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten on jo aikaisemmin mainittu niin kyseessä oli unihalvaus. Se voi olla aika pelottava varsinkin aluksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus

Vierailija
25/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollanen yritti kerran repiä peittoa päältäni ja kiskottiin sitä kilpaa

Unihalvaus varmaan juu mutta pystyin kiskomaan peittoa takaisin

En tajua. Kyllä pelotti ja pelkään sen toistuvan vieläkin

Vierailija
26/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma tai alitajuinen pelko voi muodostaa näitä "unihalvauksia" psykiatrin mukaan, lupasi terapioida minut kuntoon, mutta ei onnistunut.

Itselläni se on trauman toistoa herätä pahimmillaan useita kertoja yössä, sydän jyskää satasella, kun singahdan pystyyn, potkaisen tai lyödä sätkin pimeyteen.

Olen usein loukannutkin itseni aika ikävästi taistellessani "hyökkääjää" vastaan joka on, en tiedä mikä on, pimeä, ahdistava ja tukahduttava, se saa minut taistelemaan elämästä ja kuolemasta. Sillä ei ole kasvoja, mutta jotenkin fyysinen olemus tai hahmo.

Pelottaa välillä mennä nukkumaan ja tuntuu, ettei koskaan nuku syvää levollista unta, ihan sairaan raskasta.

Ja kysymys ei ole unihalvaantumisesta...en tiedä mistä ja ei auttanut psykiatrinen terapiakaan tähän paskaan?

Vierailija
27/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvaus on hyvä asia. Se lamaa lihakset unen ajaksi. Ellei tällaista "käsijarrua" olisi, kävelisit unissasi tai hyppäisit ikkunasta tai jotain vastaavaa. Unen ollessa ohuimmillaan esimerkiksi aamulla saatat tuntea halua lähteä liikkeelle, mutta unihalvaus on vielä päällä, etkä pysty. Tästä tulee outoja painajaisia - minulla usein sellaisia että en pysty kävelemään, mutta pystyn liikkumaan jotenkin vinossa tai liukuen, joskus aika kovaakin. Olen riemastunut siitä että pystyn liikkumaan näin, mutta en kuitenkaan pääse haluamaani suunttaan enkä pystyssä, se häiritsee. On kuin joku pitäisi jaloista kiinni. Tunne on epämukava, siksi uni on painajaismainien. Herään usein tähän epämukavuuteen. Nykyään tunnistan tälliaset unet unihalvaus-painajaisiksi, että tietoisuus tunkee jo uneenkin, enkä siksi huolestu, vaan herään kunnolla ja tunne menee heti ohi.

Ap ei välttämättä kärsinyt unihalvauksesta, vaan ihan tavis painajaisesta. En sinänsä keksi järkevää selitystä tällaiselle möykylle, niinkuin painajaisille ei aina keksi. Eipä kuulosta kyllä kristillisen hörhöperinteen sielunviholliseltakaan. Ehkä Ap tuntee ahdistusta jostain asiasta joka painajaisunessa näin manifestoitui. Asioita kannattaa hereillä ollessaan yrittää selvittää niin ne eivät yöllä tule kummittelemaan.

Vierailija
28/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että "yliluonnolliset" asiat yritetään aina kieltää, höpö höpö psykologialla

Uskon sinua...

Vierailija
29/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unihalvaukset on juuri tuollaisia ja hyvin tavallisia. Itsellenikin käynyt, ja oli tosi ahdistava kokemus.

Minusta tuntuu että yliluonnolliselle ilmiölle on annettu tuollanen termi, koska sitä ei voida selittää.

Minä uskon että nämä hahmot ovat rajan takaa. Itse olen nähnyt nuorena mustan ison hahmon sängyn päädyssä. Ei ollut kiva kokemus. Samassa asunnossa siskoani koki vastaavaa, mutta hahmo tuli päälle.

Vierailija
30/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihmisen nähdessä REM-unta hänen luurankolihaksensa ovat halvautuneet, jotta hän ei liikkuisi ja satuttaisi itseään. Jos aivorungon vireystilaa säätelevät mekanismit aiheuttavatkin sen, että tietoisuus herää ennen lihashalvauksen päättymistä, henkilö kokee unihalvauksen. Tilaan liittyvän pelon aiheuttaa kyvyttömyys liikkua, vaikka ihminen on hereillä, sekä kokemus pahansuovan läsnäolosta."

Wikipedia tietää kertoa siis, että kyseessä on täysin fyysinen häiriötila, eikä asiaan liity mitään kummallista.

Tiede ei ole onnistunut selittämään kokemusta pahan läsnäolosta joka on käytännössä kaikilla unihalvauksen kokeneilla. Se on eri asia kuin pelko joka liittyy tuohon kyvyttömyyteen liikkua. Elämme materialistessa maailmassa joka ei hyväksy hengellisiä tai muita yliluonnollisia kokemuksia.

Vierailija
31/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu totta tuo että tunnetilat esimerkiksi nuorena (paha tunne on joillekin "kuin demoni" eli tumma hahmo) ja traumat voivat joillakin vaikuttaa. Silloin niiden tunneasioiden ym kanssa voi joskus työskennellä ja päästää osasta irti. Saada positiivisempaa. Tai jos on unihäiriö joka vaikuttaa esimerkiksi alkoholin kanssa jne. Osalla aiempi ihmissuhde.

Vierailija
32/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua herättä noissa kauhua se, että mitä jos oikeasti saa sydånkohtauksen noista.

Mulla nimittäin on aina ollu pulssi korkeammalla, kun oon joskus heränny tuohon ns unihalvaukseen tai mikä ikinä onkin.

Mitä, jos ei enää herääkään? Hyi hlvattu, jääköhän johonkin välitilaan ja papereissa lukee vaan sydämenpysähdys, rytmihäiriö 😱😱

Vierailija
33/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demoni! Unihalvaus on keksitty termi.

Vierailija
34/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko tur va pai kan hakija?!

Olet vissiin viettänyt liikaa aikaa persujen kanssa tai jopa itsekin sellainen.

Vierailija
35/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kiskoi kerran tukasta taaksepäin. Julistin unissani Jeesuksen veren suojaa, niin ote kirposi. Selkeästi d_moninen uni.

Vierailija
36/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se on joka kerta lähes identtinen.

Alan kuulla laahaavaa ääntä joka lähenee ja voimistuu koko ajan. Se alkaa todella pienesti joka kasvaa järkyttäväksi meluksi. Tässä vaiheessa sydän hakkaa aivan julmetusti. Sitten hiljaisuus ja siinä se on. Musta hahmo. Tiedän että siinä se on. Yleensä se vain tuijottaa ja jo se saa itseni aivan saatanan ahdistuneeksi. Joskus se istuu rinnan päälle mutta kaikista pelottavinta on kuin se tulee aivan naamaan kiinni enkä erota mikä se on. Tiedän vain että tuo on todella paha olento.

Vierailija
37/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvaustilanne myös tuntuu todella pitkältä verrattuna siihen että tiede määrittelee sen ihan sekunneissa laskettavaksi asiaksi.

Vierailija
38/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä unihalvausilmiö on ehkä paras todiste jonkinlaisen henkimaailman olemassaolosta ja ihan suututtaa se että tiedeyhteisö sivuuttaa sen toteamalla sen olevan normaali reaktio.

Unet ylipäätään on todella mielenkiintoinen asia. Minusta se on portti henkimaailmaan. En usko unien olevan aivojen lepohetki vaan jokin muu merkitys sillä unella on.

Vierailija
39/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvaukset ovat todella kauheita, niihin liittyy yleensä voimakas pahuuden tunne, joka leijuu ympärillä. Myös äänien kuuleminen on yleistä. Pojallani on ollut näitä ihan pienestä asti ja hirveitä ovat. Nyt nuorena aikuisena onneksi huomattavasti harventuneet. Ja ihan normi nuori mies on, ei mitään mt-lääkityksiä.

Vierailija
40/326 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tulee kissa usein päälle nukkumaan.