Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko Suomi leipoo 2022

Vierailija
10.01.2022 |

Uusi kausi alkoi. Kivaa. Ekan jakson perusteella sanoisin, että taitavia kilpailijoita kisassa. Mutta tuomarit ois voinu vaihtaa tälle kaudelle.

Kommentit (687)

Vierailija
141/687 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että Suomessa näytettäisiin pelkästään alkuperäisiä englantilaisia jaksoja eikä väkisin väännettyjä suomiversioita.

Etoo jo ajatuskin siitä, että kaikista vähänkin kiinnostavista formaateista yritetään tehdä oma sovellus, koska meiltä ei nyt vaan löydy yhtä karismaattisia ja kiinnostavia tv-kasvoja. Esimerkkinä nyt vaikkapa tuomarit Mary, Paul ja Prue. Maikkarilla on siamilaisia kaksosia muistuttava parivaljakko.

Vierailija
142/687 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ganache ja lemon curd mitään ammattisanastoa ole, vaan aivan tavallisia termejä, joita aivan tavalliset kotileipurit käyttävät. Lemon curdin nyt ehkä jotenkin vielä voisi suomentaa sitruunatahnaksi, mutta ganachelle ei ole mitään hyvää käännöstä. Ei sitä ole mitään järkeäkään yrittää väkisin kääntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/687 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei haloo nää on koti leipureita... mikä tää näitten pätemis into vierailla termeillä oikin on?Eivät taija ittekkään tietää mitä ne tarkottaa.

Tuomarit ihan sama myös! Suomessa lähetetty suomenkielinen ohjelma puhukaa siis Suomea . Ammatti sanojen käyttö ei koti leipureiden suusta kuullosta hienolle enemmänki tyhmälle.

Suomen kielessä sanotaan "ei kuulosta hienolta", ei "ei kuullosta hienolle". Puhumattakaan kaikista muista tekstin virheistä.

Kuka tässä nyt itse asiassa kuulostaa tyhmältä? 🙄

Vierailija
144/687 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarja olisi vielä mielenkiintoisempi ja viihdyttävämpi, jos juontamassa olisi brittiversioiden tyyppiset sanan säilän heiluttajat (Noel Fielding, Sandi Toksvig ja etenkin Sue Perkins ja Mel Giedroyc) Liekö sitten tietoinen valinta että meikäversioon on haluttu helposti lähestyttävä äidllinen juontaja.

En tykkää Noel Fieldingista ja Sandi Toksvigista yhtään. Ne kökkövitsit ovat niin huonoja... tai sitten he vain saavat niistä aikaan niin surkeita. 😀 Sue Perkins ja Mel Giedroyc ovat hieman parempia.

Vierailija
145/687 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandyn tilalle tuli Matt Lucas jo aikoja sitten. Siis brittiversiossa

Vierailija
146/687 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Ulla ei voita.Jotenkin itsevarma voitostaan.Nuori vaalea hiuksinen on hyvä leipuri.Sekä nainen joka aina iloisen tuntuinen.

Vierailija
147/687 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin toivon, että melkein kuka tahansa muu kuin Ulla vie kisassa voiton. Olin tosi iloinen, kun se Anne, joka on jäänyt hieman taka-alalle kilpailussa, pääsi tällä viikolla loistamaan ja tähtileipuriksi.

Vierailija
148/687 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kyllä kaikki on olleet aika lailla samalla viivalla kisassa. Kukaan ei ole jäänyt varjoon, mutta toisaalta kukaan ei ole ollut ylitse muiden.

Vierailija
149/687 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kyllä kaikki on olleet aika lailla samalla viivalla kisassa. Kukaan ei ole jäänyt varjoon, mutta toisaalta kukaan ei ole ollut ylitse muiden.

Toisaalta se onkin vähän tylsää, kun kaikki on niin tasaisen huonoja leipureita. Olisi kiva, kun onnistumisia näkisi useammin. Tuomaritkin usein joutuvat valitsemaan vähiten huonon leipomuksen.

Vierailija
150/687 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että Suomessa näytettäisiin pelkästään alkuperäisiä englantilaisia jaksoja eikä väkisin väännettyjä suomiversioita.

En tiennytkään, että sitä on pakko katsoa. Etkö keksi mitään muuta tekemistä niiksi tunneiksi, kun tv:stä tulee Koko Suomi leipoo?

Vierailija
151/687 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etoo jo ajatuskin siitä, että kaikista vähänkin kiinnostavista formaateista yritetään tehdä oma sovellus, koska meiltä ei nyt vaan löydy yhtä karismaattisia ja kiinnostavia tv-kasvoja. Esimerkkinä nyt vaikkapa tuomarit Mary, Paul ja Prue. Maikkarilla on siamilaisia kaksosia muistuttava parivaljakko.

Suomiversioita tuskin väkisin väännetään, näyttävät olevan täysillä mukana ja pärjäävät kyllä brittien ohjelmalle. Monessa muussakin formaatissa suomalaiset ovat tosi hyviä ja karismaattisia. Myös brittien ohjelma on kiva, mä tykkään seurata ruoka-ohjelmia laidasta laitaan ja jos etoo niin vaihdan kanavaa

Vierailija
152/687 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaisena totean, että leipureilla on liian vähän aikaa tehtäviin. Ammattityössä tehdään etukäteen pohjat ei just samana päivänä kun niitä täytetään.

Opera leivos oli kohtuuton tehtävä amatööreille. Leivospohjan täytön  ja kuorruttamisen jälkeen sen annetaan olla kylmässä ennen kuin siitä leikataan leivoksia. Kilpailijoita ei voi syyttää että tulee sutta ja sekundaa. Juuri täytön jälkeen leikattuna kukaan ei saa siistejä leivoksia. Tehtävänannoissa on vikaa.

Kilpailijoille pitää antaa yksi päivä aikaa esivalmisteluihin tulevaa tehtäväviikkoa varten,  jolloin leivotaan pohjat valmiiksi, valmistetaan täytteitä yms.

Marsipaanin valmistus käpykakkutehtävässä oudoksutti myös. En tiedä että missään konditoriassa tai leipomossa valmistettaisiin marsipaani itse, kyllä ne ostetaan valmiina. 

Kilpailijoiksi hakeutuville vinkkinä että kannattaa opetella leipomaan pullat, perehtyä erilaisiin leivonnaisiin täytekakkuihin ja torttuihin.  YouTubesta voi katsoa videoita, yrittää tehdä itse samanlaisia. Yksi vinkki vielä, katselkaa konditorioiden nettisivuja, sieltä löytyy tuotteiden kuvia. Kisaan pitää valmistautua harjoittelemalla hyvin etukäteen eikä mennä opettelemaan leipomista kameroiden edessä. Suurin osa tuotoksista on ollut tällä kaudella ala-arvoisia, suorastaan noloja.

Vierailija
153/687 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun lemppariohjelma, leipominen on kivaa ja pullantuoksu Nam!

Vierailija
154/687 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi omalle pikkusieluisuudelleni mitään, mutta ärsyttää Ullan neuroottinen "pakko olla paras" -pingottaminen. Itku kurkussa kun joku muu pärjää. Vaikka onkin "kilpailu", mutta silti.  Harrastelijatasoista kuitenkin periaatteessa, ei ole kyse mistään kondiittorimestareista.

Jokseenkin koomista, kun keittiössä kuitenkin yleensä on tietyt perushygieniasäännöt, niin tässä ohjelmassa hiukset liehuvat valtoimenaan ja uusimmassa katsomon jaksossa erään kilpailijan liehuvat hihat liehuivat pitkin työpöytää keräten kaikki oravaa pienemmät mukanaan. No, ehkä tuomareita ei niin haittaa jossain superdeluxe-leivoksen kuorrutuksen seasta löytyvät hiuksenpätkät ym? Muuten kyllä pitäisi olla just eikä melkein.

Mutta ihan hauskaa katseltavaa. Onpahan minullakin jotain narisemista.

Minustakin Ulla on jotenkin pingottajan oloinen. Heti tuli mieleen, että varmaan koulussakin ollut suorittajatyylinen kympin tyttö. Itse toivon, että 17v Laura voittaisi. Hän on selvästi taitava leipuri ja tosi rento ote keittiössä. Myös torniolaisesta Inkasta tykkäsin.

Pitää tähän sanoa, että Ulla taitaa olla opettaja. Ainakin puhui oppilaistaan jotain. Minua hän ei ärsytä kuitenkaan. Voisin itsekin olla vähän samanlainen stressaaja jos osallistuisin. Lähinnä itse mietin sitä kuinka paljon valtaa tuomareilla on. Viime jaksosta tippui eräs nainen (nimi hukassa nyt) ja tuomareiden miehestä suklaakakku tunkkainen. On siinä mielessä paljon heidän maustaankin kiinni. Olen itse katsonut aika vähän sarjaa ja opettelen vasta nimien muistamista.

Vierailija
155/687 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi omalle pikkusieluisuudelleni mitään, mutta ärsyttää Ullan neuroottinen "pakko olla paras" -pingottaminen. Itku kurkussa kun joku muu pärjää. Vaikka onkin "kilpailu", mutta silti.  Harrastelijatasoista kuitenkin periaatteessa, ei ole kyse mistään kondiittorimestareista.

Jokseenkin koomista, kun keittiössä kuitenkin yleensä on tietyt perushygieniasäännöt, niin tässä ohjelmassa hiukset liehuvat valtoimenaan ja uusimmassa katsomon jaksossa erään kilpailijan liehuvat hihat liehuivat pitkin työpöytää keräten kaikki oravaa pienemmät mukanaan. No, ehkä tuomareita ei niin haittaa jossain superdeluxe-leivoksen kuorrutuksen seasta löytyvät hiuksenpätkät ym? Muuten kyllä pitäisi olla just eikä melkein.

Minustakin Ulla on jotenkin pingottajan oloinen. Heti tuli mieleen, että varmaan koulussakin ollut suorittajatyylinen kympin tyttö. Itse toivon, että 17v Laura voittaisi. Hän on selvästi taitava leipuri ja tosi rento ote keittiössä. Myös torniolaisesta Inkasta tykkäsin.

Pitää tähän sanoa, että Ulla taitaa olla opettaja. Ainakin puhui oppilaistaan jotain. Minua hän ei ärsytä kuitenkaan. Voisin itsekin olla vähän samanlainen stressaaja jos osallistuisin. Lähinnä itse mietin sitä kuinka paljon valtaa tuomareilla on. Viime jaksosta tippui eräs nainen (nimi hukassa nyt) ja tuomareiden miehestä suklaakakku tunkkainen. On siinä mielessä paljon heidän maustaankin kiinni. Olen itse katsonut aika vähän sarjaa ja opettelen vasta nimien muistamista.

Minusta on aika sympaattista että Ulla ottaa kilpailun innostuneen tosissaan. Niin pitääkin!

Enemmän ärsyttää sellaset jotka esittävät että tämähän on vaan tällänen leikkimielinen kisa että ei tässä mitään ihmeellistä... Ja silti vääntävät sitä torttua hampaat irvessä.

Vierailija
156/687 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ganache ja lemon curd mitään ammattisanastoa ole, vaan aivan tavallisia termejä, joita aivan tavalliset kotileipurit käyttävät. Lemon curdin nyt ehkä jotenkin vielä voisi suomentaa sitruunatahnaksi, mutta ganachelle ei ole mitään hyvää käännöstä. Ei sitä ole mitään järkeäkään yrittää väkisin kääntää.

Ganache on suklaakuorrute tai täyte, riippuu mihin sitä käytetään. Ei nyt luulisi olevan vaikea käyttää näitä sanoja!

Vierailija
157/687 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että sitä on pakko katsoa. Etkö keksi mitään muuta tekemistä niiksi tunneiksi, kun tv:stä tulee Koko Suomi leipoo?

En katsokaan enää, kuka niin on väittänyt?!?

Vierailija
158/687 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika sympaattista että Ulla ottaa kilpailun innostuneen tosissaan. Niin pitääkin!

Enemmän ärsyttää sellaset jotka esittävät että tämähän on vaan tällänen leikkimielinen kisa että ei tässä mitään ihmeellistä... Ja silti vääntävät sitä torttua hampaat irvessä.

Tuo viimeinen lause😂

Vierailija
159/687 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisena totean, että leipureilla on liian vähän aikaa tehtäviin. Ammattityössä tehdään etukäteen pohjat ei just samana päivänä kun niitä täytetään.

Opera leivos oli kohtuuton tehtävä amatööreille. Leivospohjan täytön  ja kuorruttamisen jälkeen sen annetaan olla kylmässä ennen kuin siitä leikataan leivoksia. Kilpailijoita ei voi syyttää että tulee sutta ja sekundaa. Juuri täytön jälkeen leikattuna kukaan ei saa siistejä leivoksia. Tehtävänannoissa on vikaa.

Kilpailijoille pitää antaa yksi päivä aikaa esivalmisteluihin tulevaa tehtäväviikkoa varten,  jolloin leivotaan pohjat valmiiksi, valmistetaan täytteitä yms.

Marsipaanin valmistus käpykakkutehtävässä oudoksutti myös. En tiedä että missään konditoriassa tai leipomossa valmistettaisiin marsipaani itse, kyllä ne ostetaan valmiina. 

Kilpailijoiksi hakeutuville vinkkinä että kannattaa opetella leipomaan pullat, perehtyä erilaisiin leivonnaisiin täytekakkuihin ja torttuihin.  YouTubesta voi katsoa videoita, yrittää tehdä itse samanlaisia. Yksi vinkki vielä, katselkaa konditorioiden nettisivuja, sieltä löytyy tuotteiden kuvia. Kisaan pitää valmistautua harjoittelemalla hyvin etukäteen eikä mennä opettelemaan leipomista kameroiden edessä. Suurin osa tuotoksista on ollut tällä kaudella ala-arvoisia, suorastaan noloja.

Kyllähän kaikki ammattilaiset ja kotileipuritkin tietää, että esim. Leivosten ja kakkujen esivalmistelut aloitetaan 1 - 2 päivää aikaisemmin. Tässä ohjelmassa mennään formaatin ja annetun aikataulun mukaan. Reseptit on testattu annetussa aikataulussa, mutta kuvauksissa saattaa tulla useita haasteita ja suurin niistä on oikea työjärjestys. Olen nähnyt ja seurannut useita ammattitaitokilpailuja ja jopa niissä tulee hyvin paljon epäonnistumisia esim. Tuotteita ei saada valmiiksi.

Kyllä leipurit kisaan valmistautuvatkin. Jokainen voi mennä testaamaan leivontaa, kun kello käy, olosuhteet vaihtelee, kamerat seuraa, toimittajat kyselee, tuomarit ja juontaja kyselee. Paine on melkoinen.

Tarkoitus on tuoda myös uutta eli moni asia saattaa vaikuttaa siihen, ettei käytetä mm. Valmista marsipaania. Ei esim. Käytetty silloin kun kakku on Suomeen tullut. Kaikilla on syynsä ja tarkoituksensa.

P.s ammattilainen on tehnyt reseptit ja ne on testattu aikataulussa toimiviksi.

Ehkä kannattaa pohtia ennen arvostelua, että onko tietoinen mitä taustalla on.

Ja vinkki vinkki - leivonnan lisäksi tässä tehdään viihdettä ja kilpaillaan. Kakkutaituriohjelmat ovat erikseen

Vierailija
160/687 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ganache on suklaakuorrute tai täyte, riippuu mihin sitä käytetään. Ei nyt luulisi olevan vaikea käyttää näitä sanoja!

Ja kun käyttää sanaa ganache, tietää heti mitä se on, ei tarvitse miettiä, onko kyseessä kuorrute vai täyte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän