Koko Suomi leipoo 2022
Uusi kausi alkoi. Kivaa. Ekan jakson perusteella sanoisin, että taitavia kilpailijoita kisassa. Mutta tuomarit ois voinu vaihtaa tälle kaudelle.
Kommentit (687)
Itse tykkään enemmän brittiversiosta, mutta koko suomi leipoo on hyvä ohjelma myöskin. UK-versiossa jotenkin huvittavaa on aina ne hirveän huolestuneet ja ahdistuneet ilmeet mitä ne kilpailijat tekevät kun kuuntelevat tuomarien arviointia, en tiedä kuuluuko ohjelman formaattiin että pyydetään vähän ylireagoimaan tai näyttelemään siihen jotain reaktiota, mutta suomi versiossa ei samanlaisia ilmeitä juuri näe. Brittiversiossa muutenkin on mielestäni yleensä kiinnostavammat reseptit ja tuomarit ovat hauskempia, vaikka molemmat ohjelmat on ihan hyviä.
Toni tuomari vaikuttaa snadisti jännittyneeltä, vaikka on jo monta kautta ollut mukana.
RuisJauho kirjoitti:
Itse tykkään enemmän brittiversiosta, mutta koko suomi leipoo on hyvä ohjelma myöskin. UK-versiossa jotenkin huvittavaa on aina ne hirveän huolestuneet ja ahdistuneet ilmeet mitä ne kilpailijat tekevät kun kuuntelevat tuomarien arviointia, en tiedä kuuluuko ohjelman formaattiin että pyydetään vähän ylireagoimaan tai näyttelemään siihen jotain reaktiota, mutta suomi versiossa ei samanlaisia ilmeitä juuri näe. Brittiversiossa muutenkin on mielestäni yleensä kiinnostavammat reseptit ja tuomarit ovat hauskempia, vaikka molemmat ohjelmat on ihan hyviä.
Kun Paul Hollywood katsoo tiukasti suoraan silmiin mitään sanomatta, niin kyllä siinä varmasti ahdistus väkisinkin puskee pintaan :D
Vierailija kirjoitti:
RuisJauho kirjoitti:
Kun Paul Hollywood katsoo tiukasti suoraan silmiin mitään sanomatta, niin kyllä siinä varmasti ahdistus väkisinkin puskee pintaan :D
Hän tekee noin silloin on tykkää leipomuksista erityisen paljon. Pitkittää sitä tiukkaa ilmettä, mutta sitten tarjoaa käpälää. Luulisi ihmisten jo oppineen tuon.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin äsken ton ohjelman. Kyllä oli taas tuomareilta ala-arvosta hommaa. Puhutaan ruoka hävikistä ja hakataan sämpylöitä nyrkillä ja nämä kilpailijat vielä nauro. Mitä hauskaa siinä on, ettei ruokaa kunnioiteta. ei kukaan haluu syödä litisteltyä ja nyrkillä nuijittua sämpylää. Ällöttävää.
Ihan parasta tuomareiden arvostelu! Mitään hävikkii tuu tolla tavalla ja olipa kiva nähdä kilpailijoiden nauravan, kovan urakan jälkeen. Hienoja taas tekivät, kyllä osaamista löytyy tossa porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään tuomareita vastaan, mutta ohjelman tasoa parantaisi juontajan vaihtaminen.
Aina te valitatte juontajasta, mikähän kelpaisi?
Janne Kataja
Janne Kataja ei todellakaan sovi tohon ohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että niin tuomarit kuin juontaja ovat umpitylsiä, myös kilpailijat käyttäytyvät ihmeellisesti kun heitä puhutellaan. Brittiversiossa kilpailijat katsovat vastatessaan yleensä kameraan tai kysyjään ja ovat hymyileviä ja reippaita. Suomiversiossa kilpailijat saattavat vain jatkaa työtään katse tiukasti kiinni taikinassa ja mumisevat sitten jotain. Lähinnä kai, että "kiire on, nyt ei ehdi". Veikkaan että briteissä yksi tiukka kriteeri kilpailijan valinnalle on osaamisen ohella esiintymiskyky.
Monet suomalaiset ovat juuri tuollaisia, eihän se mikään yllätys pitäisi kellekään olla. En tunne englantilaista koulua lainkaan, mutta voisin hyvin kuvitella, että siellä on aika samanlaista kuin amerikkalaisissa kouluissa. Jo pikkulapsia opetetaan esiintymään esim. "show and tell" päivinä, joissa tarhaan tai kouluun tuodaan esine, josta pitää kertoa muille.
Täällä taas ollaan sitä mieltä, ettei introvertin pitäisi joutua koskaan esiintymään (koulussa eikä työpaikalla), koska siitä tulee ikävä fiilis. Kieltämättä itsekin olisin halunnut, ettei olisi joutunut pitämään esitelmiä, ei sen puoleen.
Varmasti brittiläisiin ja amerikkalaisiin ohjelmiin on huomattavasti helpompi saada ihmisiä, jotka tykkäävät sekä leipoa että esiintyä.
RuisJauho kirjoitti:
Suomi versiossa ovat ihanan luonnollisia ja muutenkin pidän enemmän siitä ohjelmasta, myös tuomareista ja juontajasta. Etenkin tämä kausi on ollut hauska. Reseptit ovat kivoja. Nää on niitä makuasioita ja kyllä mä tykkään katsoa myös brittejä, mutta ei ole ihan suosikkini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään tuomareita vastaan, mutta ohjelman tasoa parantaisi juontajan vaihtaminen.
Aina te valitatte juontajasta, mikähän kelpaisi?
Janne Kataja
Janne Kataja ei todellakaan sovi tohon ohjelmaan.
Ei niin, Anne on mukava juontaja!
Vierailija kirjoitti:
Mä en voisi syödä mitään sen yhden roikkuhihaisen leipomuksia.
Hihat oli koko ajan siinä taikinassa kiinni🤮
Kenellä roikkuhihat? 🤔
Ja voittajatuote löytyypi täältä.
Hiinä ja hiinä onko kypsää.
Minuakin ihmetyttää miten huono yleissivistys kisailijoilla on, kun eivät tiedä edes miltä baklava näyttää. Ja moni muu teknisen tehtävän leipomus. Luulisi, että jos harrastaa leipomista ja selaa leipomiseen liittyviä sivuja ja some-tilejä niin tulisi erilaiset leipomukset tutuiksi. Itse en leivo kovin usein enkä ole matkustellut mitenkään erityisen paljon, mutta tiesin kyllä miltä baklava näyttää, mistä päin maailmaa se tulee ja olen maistanutkin.
Tuote. Nyppii ihan älyttömästi että nää höpöttää TUOTTEISTA argh!!
Voisko sanoa ihan vaan että PULLA tai KRANSSI jne.
Spoiler alert!
Eivätkö edes tuomarit tiedä, millainen jälkiruoka on baklawa? Nythän ohjeiden mukaan tuli pikkuleipa, jossa on pähkinöitä täytteenä.
Olen syönyt baklawaa, tehnyt sitä itse ja katsellut kun ammattitaitoinen chef teki baklawaa.
Taikina on filo taikina, jonka arkit liimataan kiinni toisiinsa sulaneella voilla. Täytteeksi erilaisia pähkinöitä ja kanelia mausteeksi. Kun baklawa on paistettu päälle sivellään kylmä sokerisiirappi. Se on tehty soketeista, vedestä, sitruunamehusta ja appelsiininkukkavedestä, joka voidaan korvata ruusunkukkavedellä.
Brittien vastaavassa ohjelmassa tehtiin myös baklawaa ja kilpailijat tekivät itse filotaikinan. En usko että suomalaisten kilpailijoiden taidot olisivat siihen riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että niin tuomarit kuin juontaja ovat umpitylsiä, myös kilpailijat käyttäytyvät ihmeellisesti kun heitä puhutellaan. Brittiversiossa kilpailijat katsovat vastatessaan yleensä kameraan tai kysyjään ja ovat hymyileviä ja reippaita. Suomiversiossa kilpailijat saattavat vain jatkaa työtään katse tiukasti kiinni taikinassa ja mumisevat sitten jotain. Lähinnä kai, että "kiire on, nyt ei ehdi". Veikkaan että briteissä yksi tiukka kriteeri kilpailijan valinnalle on osaamisen ohella esiintymiskyky.
Noilla on niin vähän aikaa ettei sitä varmaan haluta käyttää lörpöttelyyn. Jos nuo vielä asuu tuolla paikan päällä niin miksei sitä leipomisaikaa voisi olla enenmän!
Se aika on valittu niin, että jos on osaava, niin se riittää. Kyllähän kaikki saisivat aikaan hyvän tuloksen, jos voisi monta kertaa aloittaa alusta.
Kyllä mä tätäkin ohjelmaa katson, mutta brittiversioon verrattuna (ja varsinkin ruotsalaiseen) tämä on jotenkin ankea.
Juontajakin pukeutuu yöpaitaan tai aamutakkiin usein.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tätäkin ohjelmaa katson, mutta brittiversioon verrattuna (ja varsinkin ruotsalaiseen) tämä on jotenkin ankea.
Juontajakin pukeutuu yöpaitaan tai aamutakkiin usein.
Niin taas juontajalla oli aamutakki ja jalassa mukavat aamutossut.
Olen huomannut että juontajaa ei saa kommentoida joten kohta poistuu tämäkin….
Myös kilpailijat ovat ankeita, en pysty erottamaan heitä toisistaan. Minkäänlaisia eri persoonallisuuksia ei erotu.
Vierailija kirjoitti:
Joku Kiti Kokkonen voisi olla hyvä juontaja tuohon hommaan. Hänhän on oikea koti-ihminen, tekee paljon käsillään ja voisi kuvitella, että taitaa leipomukset paremmin kuin Anne, joka on keittiössä kuin kala kuivalla maalla.
Pysyköön Kiti siellä kotonaan vaan. On ollut liiankin kanssa esillä viime vuosina. Väsynyt koko hössöttäjään.
Brittiversiosta luin jostain että heillä ainakin ne leipomukset syödään. Lähinnä varmaan kilpailijat maistaa ja sitten kuvausporukka.