Ongelmana ystävän hääkutsu!!!
Ystäväni menee naimisiin ja hääkutsun lopussa komeilee paljon parjattu tilinro, häämatkaa varten. Noh. Itse haluaisin viedä jotain muistotavaraa, mutta onhan se epäreilua paria kohtaan. Meitä on kolmen hengen perhe: minä, mies ja tyttö 1 v. Ongelmana on se lahjasumma. Mikä on hyvä määrä? Mietin 120 e eli 50+50+20, mutta kovin naftilta se tuntuu.. Paljonko tämän kokoisen perheen juhlakustannukset ovat? Minä en juo alkoholia tervetuliaismaljaa enempää ja mies on erittäin kohtuukäyttäjä. Olisiko tasan 200 e parempi. Jämpti summa? Mitä sinä laittaisit? 200e tilille ja kukat kortin kera? Miehen mielestä riittää 50e. Minusta taas se on naurettavan vähän! Auttakaa kokeneemmat!!
Kommentit (65)
Mekin saatiin kaikkea 40stä ylöspäin. Ei odotettukaan ystäviltä oikeestaan mitään ja sanottiinkin suoraan, että hyvä kemut on tärkeämpi asia kun lahja! Broidi keksi hauskan tavan: kun hääpäivä oli 31.8 2014, niin laittoivat 31,08 ja 20,14. Jäi ainakin mieleen :)
Voi kiitos 22! Juu, tuo 100e ja nätti kortti muistona on varmaankin passeli! Olipa hyvä, että kysyin. Ajattelin "että lapsenkin pitäisi osallistua" mutta onhan hän niin pieni. Luulen, että tytön juhlamenu koostuu noutopöydän 1 v kelpaavalle sormisyötävästä, maidosta ja leivästä :D kiitos paljon vinkeistä! Avasitte silmäni. Mieskin hyväksyi 100 e, mutta ei kuulemma senttiäkään enempää. Kompromissi lienee tämä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:47"]Kuka kehtaa antaa 50,- kolmelta ? Johan sille nauraa aidanseipäätkin.
[/quote]
Haloo äiti isä ja ihan pieni lapsi! Pitääkö ne lapsilisät nyt jonkun häälahjaksi antaa?!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:52"]100e on hyvä koska vauvanne on niin pieni ettei mitään edes syö, jos tiedossa tosi upeat häät (eli on satsattu paljon) niin 150e...ei enempää. Niin ja kaunis kortti joka sitten jää muistoksi. AP, olet ihana ja ajattelevainen ihminen !
[/quote]
Häävieraan ei tarvitse miettiä syökö häissä vähän vai paljon. Eikä myöskään laskea kattaako rahalahja sen mitä hääpari on per vieras tarjoilusta maksanut. Häävieras ei ole velvollinen miettimään hääparin häiden kustannuksia eikä todellakaan niitä maksamaan.
Olen itse menossa naimisiin ja kyllä, tuo paljon parjattu tilinumero tulee myös kutsuun.
Olisin täydellisen tyytyväinen ja onnellinen 50 eurosta. Jos jokainen kutsuttu henkilö tai perhe laittaa sen 50 eur on luvassa oiva summa rahaa.
Pakko ei ole kuitenkaan mitään laittaa. Juhlat on maksettu kokonaan ilman luottoa/lainaa joten kaikki pienikin raha on ylimääräistä.
Laittaisin meiltä kahdelta 50. Meillä kun ei ole ilmaista rahaa esim. lapsilisänä käytössä ollenkaan.
Minun mielestäni tuo on niin typerää..Järjestimme kivat häät 10v takaperin, meillä oli ruokaravintolassa (hyvässä sellaisessa) kolmen ruokalajin ruoat vieraille, kunnon kakut sun muut ja ruokajuomat (viinit yms). Kaikkea kampetta löytyi jo kaapeista ja emme todellakaan olisi kehdanneet laittaa tilinumeroa.. Jos olisin laittanut, että mitään lahjoja ei tarvita, jotain kippoa olisi kuitenkin tullut lahjaksi, joten keksin laittaa jokaiseen kutsukorttiin jonkun toiveen tyyliin "5kg Presidentti-kahvia" tai "5pkt Bio Luvilia" tms. Nro 27, ihme asenne.. Meillä oli "tarpeeksi "pienet häät, ettei tarvinnut rahoja laskea, 6o vierasta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:36"]
Ystäväni menee naimisiin ja hääkutsun lopussa komeilee paljon parjattu tilinro, häämatkaa varten. Noh. Itse haluaisin viedä jotain muistotavaraa, mutta onhan se epäreilua paria kohtaan. Meitä on kolmen hengen perhe: minä, mies ja tyttö 1 v. Ongelmana on se lahjasumma. Mikä on hyvä määrä? Mietin 120 e eli 50+50+20, mutta kovin naftilta se tuntuu.. Paljonko tämän kokoisen perheen juhlakustannukset ovat? Minä en juo alkoholia tervetuliaismaljaa enempää ja mies on erittäin kohtuukäyttäjä. Olisiko tasan 200 e parempi. Jämpti summa? Mitä sinä laittaisit? 200e tilille ja kukat kortin kera? Miehen mielestä riittää 50e. Minusta taas se on naurettavan vähän! Auttakaa kokeneemmat!!
[/quote]
Älä mieti kuinka paljon teistä tulee "kustannuksia" häissä,vaan ihan vain mikä olisi teidän molempien mielestä sopiva summa.Sinä haluaisit antaa 200,mies 50 €.Antakaa kompromissina 100-150€.
Eikö hääpari tarjoa ne juhlat vieraille?? Olenko ihan väärässä?? Miksi ihmeessä vieraiden pitäisi "kustantaa" toisen ihmisten häät??
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:21"]Minun mielestäni tuo on niin typerää..Järjestimme kivat häät 10v takaperin, meillä oli ruokaravintolassa (hyvässä sellaisessa) kolmen ruokalajin ruoat vieraille, kunnon kakut sun muut ja ruokajuomat (viinit yms). Kaikkea kampetta löytyi jo kaapeista ja emme todellakaan olisi kehdanneet laittaa tilinumeroa.. Jos olisin laittanut, että mitään lahjoja ei tarvita, jotain kippoa olisi kuitenkin tullut lahjaksi, joten keksin laittaa jokaiseen kutsukorttiin jonkun toiveen tyyliin "5kg Presidentti-kahvia" tai "5pkt Bio Luvilia" tms. Nro 27, ihme asenne.. Meillä oli "tarpeeksi "pienet häät, ettei tarvinnut rahoja laskea, 6o vierasta.
[/quote]
Tarkennatko? Ei meillä mitään rahoja lasketa. Häät maksamme itse ja meillä on yhteinen koti kaikkine tarpeineen ollut jo pitkään joten mitään tavaraa emme tarvitse. Kutsuun kirjoitan jotain tähän tyyliin: "Mikäli haluatte meitä muistaa, voitte tehdä niin tähän tilinumeroon."
Te nyt syötte minut elävältä, mutta ollaan nuori opiskelijapariskunta (n. 25v.) Samanikäinen ystäväni meni naimisiin ja heillä oli kutsussa myös tilinumero. Laitoimme tilille 60 e ja lisäksi ostimme muistoksi erään kauniin, ystäväni kulttuurille (hän on koltta) tärkeän kirjan. Kirjoitin sisäkanteen pienen rakkaus-aiheisen runon yms. Kirja jäi muistoksi ja summa meni sitten heille matkarahastoon. Tuo summahan tuntuu todella pieneltä teistä mutta meille iso raha. Lisäksi söimme vain vähän keittoa ja muutaman leivoksen + kahvit joten summa kattoi kyllä syömämme ruoan.
Oikeastiko ostaisit jotain 200 eurolla?
Annan häälahjaksi 50 e koko perheeltä (2+2) ja sanon sen etukäteen hääparille ilmoittautuessani. Eli kysyn, että onhan 50 e hyvä summa ja aina on sanottu, että ihan OK. Jos sanovat, että ei riitä, niin en mene häihin.
Älkää hääparit valehdelko, jos ehdotettu summa ei teille sovi.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:49"]
Miksei muka kukkia? Musta tuo 100€ + kukat ja kortti kuulosti todella hyvältä ja voisin itsekin sellaisen lahjan antaa.
[/quote]
häihin ei viedä kukkia! Juhlapaikalla ei välttämättä ole ylimääräisiä kukkamaljakoita, ja kukkien kuljetus sieltä on hankalaa. Yleensä hääparikin jatkaa hääpaikalta suoraan hotelliin.
ja 100€ tilille ja kortti on munkin mielestä sopiva lahja. Vaikka mun mielestä vähempikin riittäisi. Mutta jos kyseessä on todella hyvä läheinen ystävä, niin voisin antaa 100€. Muussa tapauksessa 50€-80€. Voithan miettiä myös sitä kautta, että jos ostaisit lahjan, niin minkä arvoinen se olisi?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:24"]Te nyt syötte minut elävältä, mutta ollaan nuori opiskelijapariskunta (n. 25v.) Samanikäinen ystäväni meni naimisiin ja heillä oli kutsussa myös tilinumero. Laitoimme tilille 60 e ja lisäksi ostimme muistoksi erään kauniin, ystäväni kulttuurille (hän on koltta) tärkeän kirjan. Kirjoitin sisäkanteen pienen rakkaus-aiheisen runon yms. Kirja jäi muistoksi ja summa meni sitten heille matkarahastoon. Tuo summahan tuntuu todella pieneltä teistä mutta meille iso raha. Lisäksi söimme vain vähän keittoa ja muutaman leivoksen + kahvit joten summa kattoi kyllä syömämme ruoan.
[/quote]
60 euroa + kirja ei ole minusta "todella pieni raha" vaan ihan tavallinen ja passeli lahja. Yllä kerroin saaneemme 5 vuotta sitten monelta perheeltä 50 euroa lahjaksi monelta perheeltä, ja kaveripiirimme on pitkälti korkeakoulutettuja keskiluokkaisia perheellisiä. Meistä se oli ihan summa kavereilta, kun ei ollut kyse erityisen läheisistä.
Me emme laittaneet minkäänlaisia lahjatoiveita kutsuun ja enimmäkseen saimme kuitenkin rahaa (mikä oli hyvä juttu, koska kaapit täynnä tavaraa). Uskon, että nykyään, kun monet naimisiin menevät ovat jo eläneet omillaan ja yhdessä useampia vuosia, niin vieraat tajuavat sanomattakin, että raha on se järkevin lahja. Näin olen ainakin huomannut, että toimitaan.
100€ ja joku pikku juttu, esim. nimikyltti matkalaukkuun tai sydännenäliinoja tms.
Menin äskettäin naimisiin. Oli ihanat stressittömät ja "hääohjelmattomat" juhlat ja jäi hyvä mieli :) Ei ollut lahjalistaa, ei tilinumeroa, ei lahjapöytääkään sillä tietoisesti ei esitetty mitään toiveita lahjasta kutsussa tai vastattu kysymyksiinkään muuta kuin "ei kiitos mitään, kun tulette se on tarpeeksi". Se olisi ollutkin. Saimme silti ystävällisesti vierailtamme sekä lahjakortteja ja lahjoja. Ei tullut mitään päällekkäisyyksiä niistä, ja olivat kaikki yhtä mieluisia vaikka en minä kaikkea olisi itse ostanut kotiini. Se, että rakas ihminen tai perhe on ostanut jotakin eri sarjaa kuin mitä kerään, ei oikeasti ole ongelma. Ja kyllä, meilläkin oli jo ennalta liikaakin tavaraa itsellämme. Siksi juuri emme toivoneet lahjoja. Kaikki kävi hyvin. Luottakaa vieraisiinne ja pitäkää häänne ensisijaisesti sillä mielin, että te tarjoatte heille juhlan - ei toisinpäin. Tämä uusi ajatusmalli suomalaisissa häissä on moukkamainen. Ja aloittajan kysymykseen, pidän näitä rahaa suoraan tai riimitellen pyytäviä kutsuja rahankerjuuna. Siksipä minä laittaisin kahdelta 50 euroa, vaikka olemme työssäkäyvä pari. Ellei kyseessä olisi lapsuuden tai puolison lapsuuden ydinperheen jäsen. Ehkä ostaisin silti lahjan laittamatta rahaa, jos tulisi joku kiva "parinnäköinen" juttu vastaan. (Luultavasti se maksaisi enemmän kuin 50 euroa.)
100e on hyvä koska vauvanne on niin pieni ettei mitään edes syö, jos tiedossa tosi upeat häät (eli on satsattu paljon) niin 150e...ei enempää. Niin ja kaunis kortti joka sitten jää muistoksi. AP, olet ihana ja ajattelevainen ihminen !