Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelmana ystävän hääkutsu!!!

Vierailija
04.05.2015 |

Ystäväni menee naimisiin ja hääkutsun lopussa komeilee paljon parjattu tilinro, häämatkaa varten. Noh. Itse haluaisin viedä jotain muistotavaraa, mutta onhan se epäreilua paria kohtaan. Meitä on kolmen hengen perhe: minä, mies ja tyttö 1 v. Ongelmana on se lahjasumma. Mikä on hyvä määrä? Mietin 120 e eli 50+50+20, mutta kovin naftilta se tuntuu.. Paljonko tämän kokoisen perheen juhlakustannukset ovat? Minä en juo alkoholia tervetuliaismaljaa enempää ja mies on erittäin kohtuukäyttäjä. Olisiko tasan 200 e parempi. Jämpti summa? Mitä sinä laittaisit? 200e tilille ja kukat kortin kera? Miehen mielestä riittää 50e. Minusta taas se on naurettavan vähän! Auttakaa kokeneemmat!!

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on juuri sama tilanne kuin ap:lla. Ainoa ero on, että toimin myös kaasona, jonka vuoksi minulla tulee menemään häihin myös ylimääräistä rahaa polttareiden järjestelyistä juhlamekkoon ym. Minkä olisi sopiva summa minulta, mieheltäni ja 1v. pojaltamme?

Vierailija
42/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 2 päiväiset häät, joissa tarjosimme vieraille majoituksen, juomat ja kaikki ateriat. Emme halunneet mitään turhaa, joten ratkaisimme asian tekemällä häälahjalistan. Suurin osa siinä olevista jutuista oli alle 50 euroa. Paljon oli noin 10-20 euron arvoisia juttuja.

Ei tulisi mieleenkään olettaa, että vieraat maksavat meidän häämme. Kyse oli meidän juhlasta, joten vastuu kustannuksista oli meillä. Täytyy muistaa, että vieraille tulee usein kustannuksia esim. vaatteista, matkoista juhlapaikalle yms. Emme halunneet, että kukaan jättää tulematta rahan vuoksi.

Jos ajatellaan, että odotettaisiin 200 euroa per perhe panostusta + muut kulut (pahimillaan esim. hotelliyö eri paikkakunnalla) ei esim. opiskelijaperheet pysty kovin moniin häihin osallistumaan vuodessa. Joillain perheillä tämä voi johtaa myös siihen, että perheen oma kesälomamatka jää tekemättä kun muiden häät vie ison osan budjetista. Mielestäni tuo "vain rahaa" on melko julma sääntö, koska se helposti aiheuttaa vieraille epätietoisuutta ja häpeää. Jos on mahdollisuus viedä mitä tahansa tai valita lahjalistalta jotain halpaa, ei vähävaraisuus tule esiin. Aivan ihaniahan ovat esim. materiattomat lahjat, esim. että kutsuu hääparin omaan kotiin illalliselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:50"]

Minulla on juuri sama tilanne kuin ap:lla. Ainoa ero on, että toimin myös kaasona, jonka vuoksi minulla tulee menemään häihin myös ylimääräistä rahaa polttareiden järjestelyistä juhlamekkoon ym. Minkä olisi sopiva summa minulta, mieheltäni ja 1v. pojaltamme?

[/quote]

Mä ajattelisin, että sun tärkein lahja on jo ollut polttareiden järjestelyt sekä muut kaason askareet. En ehkä antaisi rahaa vaan jotain ihan muuta. Vaikka kutsussa toivottaisiinkin rahaa, voit hyvällä mielin tehdä poikkeuksen. Olethan tavallaan "henkilökuntaa" häissä.

Vierailija
44/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:50"]

[/quote]

Mä ajattelisin, että sun tärkein lahja on jo ollut polttareiden järjestelyt sekä muut kaason askareet. En ehkä antaisi rahaa vaan jotain ihan muuta. Vaikka kutsussa toivottaisiinkin rahaa, voit hyvällä mielin tehdä poikkeuksen. Olethan tavallaan "henkilökuntaa" häissä.
[/quote] Kiitos ideasta! Taidan tehdä juurikin noin, että annan ihan perinteisen lahjan. Jos he siitä suuttuvat niin se on sitten heidän asiansa. Häihin kuluu muutenkin kauheasti rahaa, eikä toisten häiden vuoksi haluttaisi vararikkoon mennä.

Vierailija
45/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe (vanhemmat ja 2-vuotias) antoi viime kesänä ystäville häälahjaksi 125 € juuri sillä logiikalla, että 50+50+25. Juhlapaikalle vietiin kortti. Muita kustannuksia tuli matkoista muutaman sadan kilometrin päähän ja kahdesta hotelliyöstä sekä juhlavaatteista yms. Mutta kyseessä oli yksi läheisimmistä ystävistäni, joten en laskeskellut kustannuksia.

50 € taisi olla aika yleinen lahjasumma muutama vuosi takaperin kun itse menimme naimisiin. Totta puhuen en hirveän tarkkaan edes katsonut, kuka oli laittanut tilille minkäkin summan. Ainoastaan yksi erikoisempi summa (vanha ns. sisäpiirin vitsi, ei tasasumma) "pisti silmään" ja jäi mieleen.

Vierailija
46/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:24"]

Te nyt syötte minut elävältä, mutta ollaan nuori opiskelijapariskunta (n. 25v.) Samanikäinen ystäväni meni naimisiin ja heillä oli kutsussa myös tilinumero. Laitoimme tilille 60 e ja lisäksi ostimme muistoksi erään kauniin, ystäväni kulttuurille (hän on koltta) tärkeän kirjan. Kirjoitin sisäkanteen pienen rakkaus-aiheisen runon yms. Kirja jäi muistoksi ja summa meni sitten heille matkarahastoon. Tuo summahan tuntuu todella pieneltä teistä mutta meille iso raha. Lisäksi söimme vain vähän keittoa ja muutaman leivoksen + kahvit joten summa kattoi kyllä syömämme ruoan.

[/quote]

Minä menin juuri naimisiin, ja mielestäni 60 e + kirja on aika paljon opiskelijapariskunnalta. 

En nyt varsinaisesti laskeskellut ihmisten antamien lahjojen arvoa, mutta satuin seuraavalla viikolla näkemään kaupassa erään tietyn pakkauksen jonka olimme saaneet, ja sen arvo oli noin 25 e. Ei olisi tullut mieleenkään ajatella että liian vähän! 

Samoin yksi porukka osti meille kimpassa noin 40 e arvoisen jutun, ja heitä oli tässä monta opiskelijatyttöä.

Jos joku tuota 60 e + kirjaa alkaa haukkumaan liian niukaksi, niin ihmettelen kyllä kovasti että millaisia lahjoja tapaavat itse aina antaa ja saada.

Vierailija
47/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:50"] Minulla on juuri sama tilanne kuin ap:lla. Ainoa ero on, että toimin myös kaasona, jonka vuoksi minulla tulee menemään häihin myös ylimääräistä rahaa polttareiden järjestelyistä juhlamekkoon ym. Minkä olisi sopiva summa minulta, mieheltäni ja 1v. pojaltamme? [/quote] Mä ajattelisin, että sun tärkein lahja on jo ollut polttareiden järjestelyt sekä muut kaason askareet. En ehkä antaisi rahaa vaan jotain ihan muuta. Vaikka kutsussa toivottaisiinkin rahaa, voit hyvällä mielin tehdä poikkeuksen. Olethan tavallaan "henkilökuntaa" häissä. [/quote] Kiitos ideasta! Taidan tehdä juurikin noin, että annan ihan perinteisen lahjan. Jos he siitä suuttuvat niin se on sitten heidän asiansa. Häihin kuluu muutenkin kauheasti rahaa, eikä toisten häiden vuoksi haluttaisi vararikkoon mennä.

[/quote]

Minun mielestä loistava lahja kaasolta on esim. valokuvakansio häiden järjestelyistä ja polttareista. Jos siihen haluaa jotain lisätä niin esim. parin lempparisuklaa on ihan riittävä.

Vierailija
48/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:27"]

Oikeastiko ostaisit jotain 200 eurolla?

Annan häälahjaksi 50 e koko perheeltä (2+2) ja sanon sen etukäteen hääparille ilmoittautuessani. Eli kysyn, että onhan 50 e hyvä summa ja aina on sanottu, että ihan OK. Jos sanovat, että ei riitä, niin en mene häihin.

Älkää hääparit valehdelko, jos ehdotettu summa ei teille sovi.

[/quote] Ei ne kehtaa sanoa että olet pihi vaikka niin ajattelevatkin. Sorry! Mieti, 50e:lla ei saa kuin YHDEN kunnollisen pussilakanan. Mielestäni 50e aikuiselta ja 20-30e lapselta on ok (jos alle 3 v niin 0e)

Vierailija
49/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:50"] Minulla on juuri sama tilanne kuin ap:lla. Ainoa ero on, että toimin myös kaasona, jonka vuoksi minulla tulee menemään häihin myös ylimääräistä rahaa polttareiden järjestelyistä juhlamekkoon ym. Minkä olisi sopiva summa minulta, mieheltäni ja 1v. pojaltamme? [/quote] Mä ajattelisin, että sun tärkein lahja on jo ollut polttareiden järjestelyt sekä muut kaason askareet. En ehkä antaisi rahaa vaan jotain ihan muuta. Vaikka kutsussa toivottaisiinkin rahaa, voit hyvällä mielin tehdä poikkeuksen. Olethan tavallaan "henkilökuntaa" häissä. [/quote] Kiitos ideasta! Taidan tehdä juurikin noin, että annan ihan perinteisen lahjan. Jos he siitä suuttuvat niin se on sitten heidän asiansa. Häihin kuluu muutenkin kauheasti rahaa, eikä toisten häiden vuoksi haluttaisi vararikkoon mennä.

[/quote]

Minä ainakin morsiamena pidin itsestäänselvänä, että kaasot ja bestmanit eivät antaneet häälahjoja.

46

Vierailija
50/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:27"]

Annan häälahjaksi 50 e koko perheeltä (2+2) ja sanon sen etukäteen hääparille ilmoittautuessani. Eli kysyn, että onhan 50 e hyvä summa ja aina on sanottu, että ihan OK. Jos sanovat, että ei riitä, niin en mene häihin.

[/quote] Ei ne kehtaa sanoa että olet pihi vaikka niin ajattelevatkin. Sorry! Mieti, 50e:lla ei saa kuin YHDEN kunnollisen pussilakanan. Mielestäni 50e aikuiselta ja 20-30e lapselta on ok (jos alle 3 v niin 0e)

[/quote]

En ymmärtäisi, miten meidän häissä henkilökohtaiset pussilakanahankintamme olisivat liittyneet häihimme.

Vierailija
51/65 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:27"]

[/quote]
Jopas sulla on kalliit pussilakanat, huh huh! Tässä joku aika sitten ostin kuule Lidlistä pussilakanasetin ja maksoi peräti 10 e ja on aivan ihanaa materiaalia, sekä nätti. Eikä mennyt pesussakaan miksikään, joten ei tsrvitse aina olla jtn silkkilakanoita. Alkoipas vituttaa yllä oleva. Nirppanokka!

Vierailija
52/65 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e / hlö on etiketin mukaista ja 1.v:tä ei lasketa, joten 100e teidän perheeltä.

(jos on itsellä tiukkaa, voi pihistää tai jos on oikeasti varaa, niin antaa enemmän)

Vierailija
53/65 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasen.

Vierailija
54/65 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:47"]Kuka kehtaa antaa 50,- kolmelta ? Johan sille nauraa aidanseipäätkin.
[/quote] 50 € on minun päivän palkkani. Mieti, 8 tuntia töitä tauotta jotta voin antaa lahjan ystävälleni. On se iso summa.

Vierailija
55/65 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 00:14"]50e / hlö on etiketin mukaista ja 1.v:tä ei lasketa, joten 100e teidän perheeltä.

(jos on itsellä tiukkaa, voi pihistää tai jos on oikeasti varaa, niin antaa enemmän)
[/quote]

Etiketin? Näytä minulle se etiketti!

Vierailija
56/65 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euroa on järkyttävän paljon! Ei meidän häissämme kukaan antanut niin paljoa omaa perhettä lukuunottamatta. Normaali summa pariskunnilta näytti olevan 50-70 euroa. Sekin on mun mielestä paljon, vaikka kaikki ihan hyvätuloisia ovat. Ei lahjan ole tarkoitus kattaa juhlan kuluja, me tarjosimme juhlan. Bestman ja kaaso eivät antaneet lahjaa, vaan päinvastoin me annoimme pienet lahjat heille kiitokseksi avustaan.

Vierailija
57/65 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:27"] Oikeastiko ostaisit jotain 200 eurolla? Annan häälahjaksi 50 e koko perheeltä (2+2) ja sanon sen etukäteen hääparille ilmoittautuessani. Eli kysyn, että onhan 50 e hyvä summa ja aina on sanottu, että ihan OK. Jos sanovat, että ei riitä, niin en mene häihin. Älkää hääparit valehdelko, jos ehdotettu summa ei teille sovi. [/quote] Ei ne kehtaa sanoa että olet pihi vaikka niin ajattelevatkin. Sorry! Mieti, 50e:lla ei saa kuin YHDEN kunnollisen pussilakanan. Mielestäni 50e aikuiselta ja 20-30e lapselta on ok (jos alle 3 v niin 0e) [/quote] Jopas sulla on kalliit pussilakanat, huh huh! Tässä joku aika sitten ostin kuule Lidlistä pussilakanasetin ja maksoi peräti 10 e ja on aivan ihanaa materiaalia, sekä nätti. Eikä mennyt pesussakaan miksikään, joten ei tsrvitse aina olla jtn silkkilakanoita. Alkoipas vituttaa yllä oleva. Nirppanokka!

[/quote] Ihan rauhassa ;) Mä en nyt puhunutkaan mistään Lidlin pussilakanoista vaan sellasista jotka kehtais viedä häälahjaksi. Vaikka olen pitkäaikaistyötön niin en kehtaisi millään pienempää lahjaa antaa kuin 50e per aikuinen.( Tietty jos ei osallistu häihin menemällä paikanpäälle niin voi antaa vain jotain pientä sitten.) Mutta tää siis minun mielipide. En ole nirppanokka ollenkaan vaan arvostan ihmisiä niin että jos osallistun juhliin vien myös kunnollisen lahjan.

Vierailija
58/65 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 00:32"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:27"] Oikeastiko ostaisit jotain 200 eurolla? Annan häälahjaksi 50 e koko perheeltä (2+2) ja sanon sen etukäteen hääparille ilmoittautuessani. Eli kysyn, että onhan 50 e hyvä summa ja aina on sanottu, että ihan OK. Jos sanovat, että ei riitä, niin en mene häihin. Älkää hääparit valehdelko, jos ehdotettu summa ei teille sovi. [/quote] Ei ne kehtaa sanoa että olet pihi vaikka niin ajattelevatkin. Sorry! Mieti, 50e:lla ei saa kuin YHDEN kunnollisen pussilakanan. Mielestäni 50e aikuiselta ja 20-30e lapselta on ok (jos alle 3 v niin 0e) [/quote] Jopas sulla on kalliit pussilakanat, huh huh! Tässä joku aika sitten ostin kuule Lidlistä pussilakanasetin ja maksoi peräti 10 e ja on aivan ihanaa materiaalia, sekä nätti. Eikä mennyt pesussakaan miksikään, joten ei tsrvitse aina olla jtn silkkilakanoita. Alkoipas vituttaa yllä oleva. Nirppanokka!

[/quote] Ihan rauhassa ;) Mä en nyt puhunutkaan mistään Lidlin pussilakanoista vaan sellasista jotka kehtais viedä häälahjaksi. Vaikka olen pitkäaikaistyötön niin en kehtaisi millään pienempää lahjaa antaa kuin 50e per aikuinen.( Tietty jos ei osallistu häihin menemällä paikanpäälle niin voi antaa vain jotain pientä sitten.) Mutta tää siis minun mielipide. En ole nirppanokka ollenkaan vaan arvostan ihmisiä niin että jos osallistun juhliin vien myös kunnollisen lahjan.

[/quote]

Ja taas tätä samaa paskaa, arvostan ihmisiä. Suunnilleen ainoa viesti koko ketjussa, jossa ei arvostettu ihmisiä oli sinulta.

Vierailija
59/65 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 on ihan liikaa, alkaa jo ihmetyttää miksi joku antaa niin paljon kun ei kuitenkaan edes perhettä olla.

100 euroakin on mielestäni liikaa. 

50-80e on hyvä summa, tässäkin kallistuisin 50e puoleen.

Perheelle sitten enemmän.

Vierailija
60/65 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ääh sinne tilillehän ne kaikkien laittamat rahat kumminkin sulautuu yhdeksi summaksi,laitatte 50e ja jos joku kysyy paljonko annoitte,sanotte vaikka että laitoitte tuon 200e