Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitenköhän ihmiset jaksoi ekan maailmansodan/kansalaissodan, pula-ajan, uudet sodat jne

Vierailija
10.01.2022 |

kun minä en tahdo enää jaksa tätä koronaa yhtään! Osunut vielä tosi mänttejä muita takaiskuja tähän ja nyt olen kyllä väsynyt!

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Elina Sanan kirjaa Isäni sota. Kertoo Sanan isästä joka oli koulutettu, älykäs ja kohtelias mies mutta joutui sitten sotaan ja tuli sieltä takaisin muuttuneena (ja väkivaltaisena) miehenä. Voi vain kuvitella miten paljon tällaisia tarinoita menneisyydestä löytyy, kun ihmisten mieli murtuu kaikkien vastoinkäymisien edessä.

Murtuneet mielet-kirja olisi myös hyvää luettavaa näille "heikoista" yksilöistä puhuville. Sitä kun ei tiedä, miten itse kukin reagoisi niissä olosuhteissa.

Juuri aikaisempien sukupolvien koettelemusten vuoksi meidän kaikkien pitäisi muistaa, että tämä pandemia on kuitenkin aika helppo kriisi. Voimme kaikki jatkaa elämäämme omissa kodeissamme ja syödä itsemme kylläisiksi.

Vierailija
22/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun veteraaniukkini ainakin kertoi kestäneensä sodan kauhut huumorin avulla. Siis kun vaikka kaveri räjähti vieressä ilmaan, niin asiasta heitettiin joku synkkä läppä (tyyliin että sillä oli niin kiire, että lähti joka suuntaan yhtäaikaa) ja jatkettiin hyökkäystä. Muuten ei olis kuulemma pääkoppa kestänyt, vaan sitä ois romahtanut. Piti myös antaa itsensä henkisesti erkaantua siitä todellisuudesta, että joutuu tappamaan ihmisiä. Puhuttiin just siihen tyyliin että "en minä oo ihmisiä tappanut, ryssiä vaan". Pakko oli noin ajatella, että pystyi toimimaan.

Eli pitää olla taito antaa mielelleen tauko niistä ahdistavista asioista, vaikka ajat ois kuinka kovat, niin niihin ei voi jäädä vellomaan jos meinaa selvitä.

Usein ei tulla ajatelleeksi, että ei pelkästään se mitä nähtiin tai koettiin sodassa traumatisoinut, vaan se mitä itse jouduttiin tekemään. Normaalielämässä toisen ihmisen tappaminen on pahinta mitä voit tehdä ja terveelle ihmiselle luonnotonta ja yhtäkkiä juuri se on sitä mitä sulta odotetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut muuta vaihtoehtoa ja heikothan eivät kestäneetkään vaan sekosivat.

Nämä ei kykene nykyään edes puolta tuntia maskia pitämään kaupassa ja ovat olevinaan niin isänmaallisia ja äijiä🤣

Ja osa kitisee, kun ei pääse muutamaan viikkoon harrastuksiin tai ei saa yötä myöten ryypätä🤣

Vierailija
24/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meil olt mittä hättää! Olutta pantiin ja toisiamma. Yks kun kuol, toinen tul.

Vierailija
25/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhuisi "heikoista."

Onkohan poliittisesti korrekti nimitys sitten "turtiainen".

Vierailija
26/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napistiin silloinkin mutta sotaoikeuden pelossa hillitysti.

Eihän tässä muilla ole hätä kuin rokottamattomilla vähälahjaisilla, joilla on ollut alusta lähtien harhat pahana.

Enää pari kuukautta niin heillä on joka sorkalla luontoäidin ikioma rokotus.

Vierailija
27/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kerrottu, että sota-aika oli niin erilaista silloiseen arkeen verrattuna, että monista ihmisistä se tuntui jopa miellyttävältä.

Toki oli pelkoa, huolta ja hätää omasta ja omaisten puolesta.

Töistä ei tarvinnut murehtia, tekemistä riitti kaikille.

Sanoisin että olo on varmasti ollut ristiriitainen ja esim. sotilaille paluu arkeen ja oman paikan löytäminen on ollut vaikeaa.

Vierailija
28/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun veteraaniukkini ainakin kertoi kestäneensä sodan kauhut huumorin avulla. Siis kun vaikka kaveri räjähti vieressä ilmaan, niin asiasta heitettiin joku synkkä läppä (tyyliin että sillä oli niin kiire, että lähti joka suuntaan yhtäaikaa) ja jatkettiin hyökkäystä. Muuten ei olis kuulemma pääkoppa kestänyt, vaan sitä ois romahtanut. Piti myös antaa itsensä henkisesti erkaantua siitä todellisuudesta, että joutuu tappamaan ihmisiä. Puhuttiin just siihen tyyliin että "en minä oo ihmisiä tappanut, ryssiä vaan". Pakko oli noin ajatella, että pystyi toimimaan.

Eli pitää olla taito antaa mielelleen tauko niistä ahdistavista asioista, vaikka ajat ois kuinka kovat, niin niihin ei voi jäädä vellomaan jos meinaa selvitä.

Usein ei tulla ajatelleeksi, että ei pelkästään se mitä nähtiin tai koettiin sodassa traumatisoinut, vaan se mitä itse jouduttiin tekemään. Normaalielämässä toisen ihmisen tappaminen on pahinta mitä voit tehdä ja terveelle ihmiselle luonnotonta ja yhtäkkiä juuri se on sitä mitä sulta odotetaan.

Tappaminenhan on ihmiselle täysin luonnollista. Kaikkialla mistä löytyy ihmisten jäänteitä löytyy myös väkivallan ja sodan merkkejä.

Vierailija
29/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että esimerkiksi taistelussa seonnut sotilas on jotenkin heikko? Voit ihan itse mennä kranaattikeskityksien keskelle kokeilemaan paljonko sinun lanttusi kestää jatkuvaa kuoleman uhkaa ja kaverien kuolemaa.

Vierailija
30/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
31/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on sisua ja päättäväisyyttä, niin sitä kestää mitä vaan, kun pakko on. Jos kerran meinaa selvitä ja jatkaa elämää. Mutta on niitä heikompia ollut ennenkin, jotka ovat masentuneet, romahtaneet ja vetäneet itseään kiikkuun. Löytyyhän noita tarinoita jo antiikin ajoista lähtien, miten jotkut ovat mielen järkytyksissään tappaneet itsensä tms.

Vierailija
32/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisellä on sisua ja päättäväisyyttä, niin sitä kestää mitä vaan, kun pakko on. Jos kerran meinaa selvitä ja jatkaa elämää. Mutta on niitä heikompia ollut ennenkin, jotka ovat masentuneet, romahtaneet ja vetäneet itseään kiikkuun. Löytyyhän noita tarinoita jo antiikin ajoista lähtien, miten jotkut ovat mielen järkytyksissään tappaneet itsensä tms.

Siitä sitten vaan kivääri käteen ja keskelle taistelua kokeilemaan miten se onnistuu sinun sisullasi ja päättäväisyydelläsi.

Vierailija
33/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tappaminenhan on ihmiselle täysin luonnollista. Kaikkialla mistä löytyy ihmisten jäänteitä löytyy myös väkivallan ja sodan merkkejä.

Vaika tappaminen olisi ihmiselle luonnollista niin vaikka toisen maailmansodan kaltainen joukkoteurastus ei ole millään muotoa sama asia kuin vaikka jonkun metsästäjäkeräilijäheimon selviytyäkseen tappama hyökkääjä.

Vierailija
34/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en tiedä, mutta samassa veneessä olen sun kanssa❤️. Jotenkin nyt on tullut totaalisesti seinä vastaan ja uupumus on järkyttävä. Korona-aikaan on mulla mahtunut pienet lapset, iso remppa, muutto, evakko-asuminen, äidin kuolema ja huoli esikoisen kehityksestä. Nyt kun tuo turbulenssi alkaa luojan kiitos helpottaa, niin on vaan ihan turta tähän kotona kököttämiseen. Työt täällä, vapaa-aika täällä, samat sotkut ja ruuat ja askareet. Välillä onneksi pääsee sentäs lenkille, mutta siinä se.

Ehkä omalta osalta tässä leipääntymisessä kyseessä on se, että elämän piti normalisoitua kahden rokotteen jälkeen, mutta tässä sitä ollaan. Tuntuu myös todella väärältä kaikkien lasten ja nuorten puolesta.

Vierailija
35/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eivät näitä ap:n luettemia sotia ym. jaksaneet tai eivät edes selvinneet hengissä niistä. Monelta meni mielenterveys. Näistä sodista ei todellakaan voi sanoa, että "selvittiinhän me niistä"; jotkut toki selvisi, mutta miljoonat ja miljoonat eivät.

Vierailija
36/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku mesetys silloinkin antoi iloa kurjuuden keskellä.

Vierailija
37/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät näitä ap:n luettemia sotia ym. jaksaneet tai eivät edes selvinneet hengissä niistä. Monelta meni mielenterveys. Näistä sodista ei todellakaan voi sanoa, että "selvittiinhän me niistä"; jotkut toki selvisi, mutta miljoonat ja miljoonat eivät.

Niinpä.

Vierailija
38/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohtahan päästään varmaan testaamaan miten nyky Suomen kansa kestää sotaoloja; siihen suuntaan näyttäisi naapurin Putin tilannetta ajavan etten ihmettelisi. Onneksi olen itse jo vanhahko nainen. 

Vierailija
39/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole muita vaihtoehtoja, niin on vaan pakko jaksaa. Tai sitten antaa periksi. Jos sulla on lapsia, niin ne lapset on syy jaksaa jatkaa. Kaikilla ei ole ketään. Ei yhtään ketään.

Vierailija
40/67 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavatko ne muualta tänne muuttaneet entiset taistelijat sitä tukea sitten.

Kai heillä on samat traumat kuin meidän sotasukupolvilla.