Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Englanninkielen vahvistusta teinille, miten?!?

Vierailija
04.05.2015 |

Mitä erilaisia keinoja teille tulisi mieleen, miten 16-vuotias voisi kehittää kielitaitoaan kesällä?

Motivoivasti. Koska koulun tunnit eivät tunnu kovin 'motivoivilta'.

Ja suhteellisen edukkaasti...

Ideoita, kiitos-mitä vaan!

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kotitehtävät yhdessä, omia sanakokeita ja kysele koealueet. Lupaa rahaa numeroista.

Vierailija
22/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini itse ehdotti että seuraavat kaksi viikkoa kotona puhutaan vain englantia :D oli hyvää muistelua myös meille vanhemmille, suosittelen! Hauskaa ja halpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:49"]

Meillä teini itse ehdotti että seuraavat kaksi viikkoa kotona puhutaan vain englantia :D oli hyvää muistelua myös meille vanhemmille, suosittelen! Hauskaa ja halpaa.

[/quote]

Ja kun tuon toteuttaa siten, että mitään sanoja ei sanota suomeksi, vaan sitten etsitään se hukassa oleva sana vaikka google kääntäjästa (tai jostain pätevämmästä sanakirjasta).

Vierailija
24/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kirjojen lukeminen olisi kaikkein helpoin ja halvin ratkaisu? Meidän tyttö on lukenut kirjoja englanniksi jo 10-vuotiaasta ja hänelle on ihan must saada uudet kirjat heti tuoreeltaan eikä odottaa vuoden verran suomalaista käännöstä. Hän lukee muutenkin mieluummin alkuperäisenä kuin käännettynä, jos kirja on alun perin englanniksi. Sanavarasto on hänellä kehittynyt huimasti tuon lukuharrastuksen myötä.

Jos rahasta on tiukkaa, niin kirjastoistakin saa paljon kirjoja englanniksi. Jos teillä on Kindle, niin siihen on saatavissa paljon klassikoita ihan ilmaiseksikin. Uusista kirjoista joutuu toki maksamaan, mutta ei tarvitse odottaa että ne tulevat postissa.

Vierailija
25/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinille voisi tilata jonkun häntä kiinnostavan englanninkielisen lehden.

Vierailija
26/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miettikääs sitten sitä, miten pakkoruotsista saisi mielenkiintoisen opiskelukohteen =D

Vierailija
27/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:17"]

Tietokonepelit eivät häntä kiinnosta..

Tulevaisuus on vielä hahmotteilla, mutta liikunta,

ravintola-ala, sosiaaliala kiinnostavat.

Ja siksipä juuri olisi hyvä nyt innostua siitä englannistakin, että vastaanhan se joka tapauksessa tulee aina ja kaikkialla..

[/quote]

Lähetä hänet jonnekin hyväntekeväisyysvapaaehtoiseksi tai lähtekää vaikka yhdessä.

Vierailija
28/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ruotsinkieltä pitäisi vahvistaa. Englantia pursuaa kaikkialta.

Laitat teinin kesäksi Ruotsiin tai Ahvenanmaalle.

Vierailija
29/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelit ja leffat, niistä minä olen oppinut lapsena englannin. Ja ravintola-alalla tarvii sitä englantia myös, esim on aika nolo jos tarjoilija ei osaa puhua mitään ulkomaalaisille asiakkaille. Tsemppaa, älä painosta! Puhukaa kotona englanniksi, vieraat sanat katsotte yhdessä sanakirjasta.
Ps. Mitä helv pakkoruotsifanaatikot tännekin tulee messuamaan?

Vierailija
30/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:17"]Tietokonepelit eivät häntä kiinnosta.. Tulevaisuus on vielä hahmotteilla, mutta liikunta, ravintola-ala, sosiaaliala kiinnostavat. Ja siksipä juuri olisi hyvä nyt innostua siitä englannistakin, että vastaanhan se joka tapauksessa tulee aina ja kaikkialla.. [/quote] No noilla aloilla ei kauheasti englantia tarvitse, mutta hyvähän se on tietenkin englantia osata. Itse petrasin omaa englantiani elokuvilla (tekstitys englanniksi tai kokonaan pois), interpals.netillä sekä lukemalla englanninkielisiä kirjoja

[/quote]

Ai ettei ravintola-alalla tarvitse englantia? Vain suomeksiko asiakkaita palvellaan, turistit jätetään huomiotta? Ehkä jossain pienessä pitäjässä näin onkin, mutta ainakin pk-seudulla jo ärrän kassojen on osattava englantia.

Sosiaalialalla englannin osaaminen on myös tärkeää. Suuntautumisvaihtoehdosta riippuen kohdataan asiakkaita, jotka eivät puhu suomea. Tulkkauspalveluja ei jokaiseen pikkuasiaan hankita ja korkeakouluissa on pakollisia englannin kursseja, jotka on läpäistävä valmistuakseen. Päiväkodeissa lastenhoitajat ja opettajat tapaavat vanhempia, jotka eivät puhu suomea. Myös heille on kerrottava, miten lapsen päivä sujui.

Vierailija
31/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaaan kun itse halusin omaa puhuttua englantiani petrata, niin etsin läheisen korkeakoulun kautta käsiini englantia äidinkielenään puhuvan vaihtarin, joka halusi tienata vähän taskurahaa ja treffattiin hänen kanssaan kerran viikossa pari tuntia kerrallaan juttelemassa millon mistäkin. Kielitaito koheni rutkasti ja kaupanpäälle löytyi ihan mukava ystäväkin, jonka luona olen pari kertaa briteissäkin sen jälkeen vierailemassa käynyt. 

Vierailija
32/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asutte? Me olemme mukana yliopiston ystäväperheprojektissa, eli meillä on "kummiopiskelija", jota tutustutamme suomalaiseen kulttuuriin ja hän on kotoisin maasta, jossa olemme asuneet, eli pääsemme juttelemaan hänen kanssaan sitten hänen äidinkielellään, mikä on lapsille ollut todella hyvä juttu kielen säilymisen kannalta.

Joku ei äidinkieleltään englanninkielinen (mutta englantia hyvin osaava) voisi olla teinin kannalta paras. Kynnys puhua ei-natiivin kanssa on varmasti matalampi ainakin alkuun.

Vierailija
33/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää tosiaan vaikka viikon tai jopa parin viikon lomamatkalle Britteihin. Voitte käydä esim. Lontoossa ja vaikkapa junalla tai bussilla parissa muussa kaupungissa päivän-parin retkillä. Etsikää kohteita, jotka voisivat kiinnostaa teinit, esim. teinin lempibändin levytysstudiot tai kotikaupunki. Briteissä on myös Harry Potter -aiheisia nähtävyyksiä. Sovitte, että teini itse hoitaa pääasiassa puhumisen paikan päällä.

Vierailija
34/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asutte? Me olemme mukana yliopiston ystäväperheprojektissa, eli meillä on "kummiopiskelija", jota tutustutamme suomalaiseen kulttuuriin ja hän on kotoisin maasta, jossa olemme asuneet, eli pääsemme juttelemaan hänen kanssaan sitten hänen äidinkielellään, mikä on lapsille ollut todella hyvä juttu kielen säilymisen kannalta.

Joku ei äidinkieleltään englanninkielinen (mutta englantia hyvin osaava) voisi olla teinin kannalta paras. Kynnys puhua ei-natiivin kanssa on varmasti matalampi ainakin alkuun.

Vierailija
35/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:20"]Majottakaa kesävaihtari.
[/quote] tämä, eikä tarvi olla koko kesää, lyhyempikin jakso riittää :) toinen vaihtoehto on yrittää etsiä esim. au pair paikkaa vaikka englannista.

Vierailija
36/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:17"]Tietokonepelit eivät häntä kiinnosta.. Tulevaisuus on vielä hahmotteilla, mutta liikunta, ravintola-ala, sosiaaliala kiinnostavat. Ja siksipä juuri olisi hyvä nyt innostua siitä englannistakin, että vastaanhan se joka tapauksessa tulee aina ja kaikkialla.. [/quote] No noilla aloilla ei kauheasti englantia tarvitse, mutta hyvähän se on tietenkin englantia osata. Itse petrasin omaa englantiani elokuvilla (tekstitys englanniksi tai kokonaan pois), interpals.netillä sekä lukemalla englanninkielisiä kirjoja

[/quote]

Ai ettei ravintola-alalla tarvitse englantia? Vain suomeksiko asiakkaita palvellaan, turistit jätetään huomiotta? Ehkä jossain pienessä pitäjässä näin onkin, mutta ainakin pk-seudulla jo ärrän kassojen on osattava englantia.

[/quote]

No itse olen ollut ympäri Suomea kokkina sekä tarjoilijana. Aika vähän olen englantia keittiön puolella tarvinnut, tarjoilijana hiukan enemmän.

Vierailija
37/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän puhua jo 3. luokkalaiselle enkkua aina välillä kun muistan että tottuisi siihen ja uskaltaisi oikeasti puhua kun näkee/kuulee puhuttavan. Ymmärtää jonkin verran helppoja sanoja/lauseita, mutta vastaa vielä suomeksi. Luulen että nolottaa puhua enkkua. Ehkäpä tuo tuosta.

Syksyllä alkaakin ranska ja tässä opiskelen kiivaasti ruostunutta ranskaani. Sen puhuminen ei ole oenkaan luontevaa kuin englannin koska olen lukenut sitä D-kielenä +käynyt joitakin kansalaisopiston kursseja. Paremmin sujuisi espanjakin. Mutta yritettävä on.

Vierailija
38/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kieliopinoilla ei tee mitään jos ei uskalla puhua. Suomalaiset on ujoja puhumaan vieraita kieliä. 

Vierailija
39/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:28"]

Niin, miettikääs sitten sitä, miten pakkoruotsista saisi mielenkiintoisen opiskelukohteen =D

[/quote]
Ruotsi nyt on niin läheä etä sinne vasta pääseekin halvalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi