Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

labbiksen paino, kuvia

Vierailija
29.03.2015 |

Mulla olisi tässä nyt vähän reilu 8kk ikäinen näyttelylinjainen labbisuros ja kertokaa kiitos, että onko tämä nyt ylipainoinen? Olen netistä katsellut noita tämän ikäisen koiran painoja ja lähes jatkuvasti kerrotaan, että tämän mun koirani mitat omaava koira olisi auttamatta liian lihava. Ja olen tosi huolissani siitä, että koirasta tulisi liian lihava. Olenko siis tullut sokeaksi oman lemmikkini kohdalla? 

Vai olisiko tarpeen vähentää päivittäistä ruokintamäärää?

Koira siis sen n. 8kk, paino 30kg ja säkä näin kotimittauksessa 56cm.

Noissa rotumääritelmissä on aika isot nuo ihannemitat painon suhteen; 25-40kg ja sen takia ei ole oikein mitään mihin verrata. Olen nähnyt sekä isompia, että pienempiä aikuisia labbiksia.

Ja muutaman kuvan nappasin, ovat vähän epäselviä, kun on vaikea saada tätä mallia pysymään paikallaan. Mutta toivottavasti niistä näkee edes jonkun verran tämän tapauksen vartalonmallia.

http://aijaa.com/LfHhRJ

http://aijaa.com/TsNvdw

http://aijaa.com/2XqlFx

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kuvannut koko koiraa? Luuletko, että joku tunnistaa naamasta?

Vierailija
2/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa noitten kuvien perusteella sanoa. Tuntuuko kylkiluut kevyesti kokeilemalla? Näyttelylinjaiset ovat monesti käyttölinjailia rotevampia ihan rakenteeltaan, niin paino ei välttämättä kaikkea kerro. Nuoresta ja kehittyvästä koirasta kuitenkin kun on kyse, on mielestäni parempi pitää hieman hoikempana, ettei vielä kehittyvät nivelet/luut rasitu heti alkuunsa. Monipuolinen ja runsas liikkuminen on kuitenkin tärkeintä. Oma lapukka painoi muistaakseni tuon ikäisenä jotain 25 kilon kieppeillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän kuvan perusteella vaikea sanoa mutta uskoisin että koirassa on mahdollisesti hieman ylimääräistä. Pennut ja nuoret koirat täytyy pitää pitää mieluummin hieman liian hoikkina kuin hiemankin pyöreinä. Ei tuo paino aikuiselle koiralle noilla mitoilla iso ole mutta koska kyseessä on vasta 8kk ikäinen pentu jolla varsinainen lihasmassaa on vasta tuloillaan, on se luultavasti pari kg liikaa. Joo näyttely linjaiset labbikset ovat jykevempiä mutta yhtälailla niiden kuuluu olla hoikkia kuin muutkin koirat. Mutta ei koira mitään tankilta onneksi näytä vaikka lantiolinja ei kovin selkeä olekaan.

Laitat käen kylkeen kiinni ja kylkiluiden täytyy tuntea helposti. Eli pelkästään lasket käen siihen ja liikunta kättä varsinaisesti painamatta niiden pitäisi tuntuu .

Nuorta koiraa ei laihduttaa kannata mutta liikunnan lisäys auttaa jo paljon. Ja tietenkin ruoka annoksia ei ainakaan isonna, vaan mieluummin pitää joko samana tai pienentää aivan pienen määrän. Esim jos annat 6dl nappuloita niin anna aivan himpun alle se 6dl. Eli ei luultavasti jää miinus"kaloreille" jos sillä on nyt ylimääräistä sillä ruokamäärällä, mutta pitkässä juoksussa hoikistuu kun kasvaa.

Vierailija
4/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:35"]

Miksi et kuvannut koko koiraa? Luuletko, että joku tunnistaa naamasta?

[/quote]

Ihan vaan sen takia, että se koira liikkuu niin paljon, että naama ei mahtunut kuvaan. Noi kuvat oli ainoat sellaiset, missä näkyy jotenkin selvästi edes se ongelmakohta.

Vierailija
5/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvista näyttää siltä että koirallasi ei näy vyötärölinjaa ollenkaan. Eli liikaa on painoa. Vertailun vuoksi, mulla itselläni on 6v roteva kultsu uros säkäkorkeudeltaan 65 cm ja painoa 35kg. Kuvaahan koirasi ylhäältä käsin ni katsotaan uudestaan ;)

Vierailija
6/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa vielä...
Turhan paljon mielestäni näkyy etenkin lapukoissa näyttelyissä järkyttäviä tynnyreiksi syötettyjä tapauksia, myös jo pentukehissä. Tietenkään liian laiha ja aliravittu ei saa olla, mutta ei sen mahan maassa asti tarvitse roikkua. (Ei sillä että ap:n koira sellainen olisi)

Vierailija
7/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:44"]

Pelkän kuvan perusteella vaikea sanoa mutta uskoisin että koirassa on mahdollisesti hieman ylimääräistä. Pennut ja nuoret koirat täytyy pitää pitää mieluummin hieman liian hoikkina kuin hiemankin pyöreinä. Ei tuo paino aikuiselle koiralle noilla mitoilla iso ole mutta koska kyseessä on vasta 8kk ikäinen pentu jolla varsinainen lihasmassaa on vasta tuloillaan, on se luultavasti pari kg liikaa. Joo näyttely linjaiset labbikset ovat jykevempiä mutta yhtälailla niiden kuuluu olla hoikkia kuin muutkin koirat. Mutta ei koira mitään tankilta onneksi näytä vaikka lantiolinja ei kovin selkeä olekaan. Laitat käen kylkeen kiinni ja kylkiluiden täytyy tuntea helposti. Eli pelkästään lasket käen siihen ja liikunta kättä varsinaisesti painamatta niiden pitäisi tuntuu . Nuorta koiraa ei laihduttaa kannata mutta liikunnan lisäys auttaa jo paljon. Ja tietenkin ruoka annoksia ei ainakaan isonna, vaan mieluummin pitää joko samana tai pienentää aivan pienen määrän. Esim jos annat 6dl nappuloita niin anna aivan himpun alle se 6dl. Eli ei luultavasti jää miinus"kaloreille" jos sillä on nyt ylimääräistä sillä ruokamäärällä, mutta pitkässä juoksussa hoikistuu kun kasvaa.

[/quote]

Joo, kylkiluut tuntuu kun vähän painaa, eli olet todennäköisesti oikeassa. Lenkkeilyä voisi varmaankin jo lisätä, kasvattaja sanoi mulle koiraa ostaessani, että ei kannata pitkälle lenkille viedä jos näyttää ettei se halua kävellä ja ettei rasita liikaa. Tämä on mun ensimmäinen oma koira, joten aika paljon mututuntumalla mennään.

Mutta minkä ikäisenä se lihasmassan kasvu suurinpiirtein pysähtyy? 

Vierailija
8/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttääkö koira sellaiselta yhtenäiseltä pötköltä kun katsoo ylhäältä päin? Erottuuko ns. muodot? Mä ehkä tarkkailisin vähän tuota syömistä, ei varmaan ole vielä mitään hätää, mutta vähennä syömistä pikkuisen ja lisää mahdollisesti liikuntaa.

Ihana heiluhäntä. :3 Varmaan tuo ruumiinrakenne on luonnostaan vähän sellainen "tynnyrimäinen" ja roteva, ja se pitää ottaa huomioon. Tarkkaile painoa, äläkä anna ylimääräisiä herkkuja. Siskollani on kultainen noutaja, jolla on taipumusta painon nousuun. Sisko antaa herkuina koiran omia nappuloita. Noutajat ovat usein sellaisia ahmatteja, että ne omat nappulat varmaan menisi herkkupaloina (jos teillä siis syödään niitä edes..), ja ne voi vähentää varsinaisesta ruoasta.

Vierailija
9/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:47"]

Kuvista näyttää siltä että koirallasi ei näy vyötärölinjaa ollenkaan. Eli liikaa on painoa. Vertailun vuoksi, mulla itselläni on 6v roteva kultsu uros säkäkorkeudeltaan 65 cm ja painoa 35kg. Kuvaahan koirasi ylhäältä käsin ni katsotaan uudestaan ;)

[/quote]

Joo, otin kuvan ylhäältäpäin;

http://aijaa.com/K6VTu5

Ei tossa tosiaan sitä vyötärölinjaa pahemmin näy :(

Vierailija
10/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää se täystuho jonka takia ukkokin lähti?

Vierailija
11/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:00"]

Onko tää se täystuho jonka takia ukkokin lähti?

[/quote]

Sori, ei ole :). Ukkoa täällä ei ole ollut aikoihin. Täystuhoa kyllä jossain määrissä on saanut aikaan.

Vierailija
12/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukevalta näyttää. Onko toi koira tuhonnut noi seinät? 0.0

Vierailija
13/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:12"]

[/quote]

Joo on se. Ja tossa näkyy vaan toinen niistä kulmista mitä se on syönyt mun olessa töissä. Noita kulmia on kaksi.

Vierailija
14/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:15"]

[/quote]

Joo on se. Ja tossa näkyy vaan toinen niistä kulmista mitä se on syönyt mun olessa töissä. Noita kulmia on kaksi.

[/quote]

Huhhuh. Onneks oma koira ei ole syönyt pentuna mitään muutamaa villasukkaa ja feikkikroksia kummempaa. Ja sekin vaihe loppu aika pian. 

Vierailija
15/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noutajat on usein kovia syömään kaikkea sellaistakin, mikä ei ole edes syötävää. :D

Vierailija
16/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:15"]

[/quote]

[/quote]

Huhhuh. Onneks oma koira ei ole syönyt pentuna mitään muutamaa villasukkaa ja feikkikroksia kummempaa. Ja sekin vaihe loppu aika pian. 

[/quote]

On tämä munkin koira jo lopettanut ton seinien syömisen onneksi. Seiniä se jyrsi pari kuukautta sitten viimeksi. En korjaa vielä, jos vaikka uudelleen tulisi himo niihin, otetaan varman päälle :)

Vierailija
17/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä mun silmiin lihavalta vaan normaalipainoiselta. Lisää vaan liikuntaa, se ei ainakaan huonoa tee. Tuntuma kertoo paljon, kylkiluut tulisi kevyesti tuntua kokeilemalla mutta ei näkyä päältäpäin.

Mihinkään rotumääritysten painoihin tai muiden koirien painoihin en vertaisi ollenkaan, koska niitä kokoja ja muotoja on koirilla paljon erilaisia. On rimpuloita uroksia ja selkeästi "liian" isokokoisia rotevia uroksia rotumääritelmää nähden.

Vierailija
18/19 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/19 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko meidän labbis liian kevyt painaa 10 viikkoisen 8 kg?

7 viikkoisena kun saimme niin 3,3kg

Syö 4 kert/päivä n. 1,5dl kerta

Raksut turvotettuna ja jauhelihaa sekä raejuustoa

On varmaan pentueen pienin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi