"Ei kaikkea voi siirtää yhteiskunnan maksettavaksi". - Tulisiko ehkäisy olla ilmaista nuorille?
Aluvaalikoneen yksi kysymys koskee nuorten ehkäisyä.
Tulisiko ehkäisy mielestäsi siirtää verovaroin maksettavaksi eli tuleeko ehkäisy olla nuorille ilmaista?
Myös nuorten mielipiteissä ja perusteluissa on eroa HS:n artikkelin mukaan.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008518015.html?share=71984fb52088c2d3…
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tavallaan ymmärrän tuon "kaikki ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi", niin mielestäni tämä on sellainen asia, joissa yhteiskunta voisi yleisesti tukea nuoria. Osalla nuorista vanhemmat eivät syystä tai toisesta suostu maksamaan ehkäisyvälineitä ja hieman vanhemmilla nuorilla (opiskelijat, pätkätöissä ja matalapalkka-alalla/osa-aikatyössä olevat) harvemmin on ylimääräistä rahaa, joten ehkäisystä tingitään valitettavasti rahojen ollessa tiukilla.
Suunnittelematon raskaus hidastaa opintojen valmistumista tai vaihtoehtoisesti aborttiin päätyminen on monesti henkisesti kuormittava ja yhteiskunnalle kalliiksi tuleva toimenpide.
Ja tietenkin nuoren pitää saada itse valita ehkäisynsä eli saavatko nuoret myös kondomeja käyttöönsä vähintään 30 kpl/kk vai onko ehkäisy vain tyttöjen asia?
Riittää että se raskaaksi tuleva väestönosa ehkäisee. Tietääkseni yksikään mies ei ole tullut raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ehkäisyn tulisi olla ilmaista vain nuorille naisille kuten on ollut nyt tähänkin asti. Miehillä on nimittäin enemmän rahaa ja paremmat edellytykset maksaa oma ehkäisynsä itse enkä näe siksi syytä kustantaa nuorille pojille ilmaista ehkäisyä.
Miten niin? Ei jollain parikymppisillä opiskelijapojilla ole sen enempää rahaa kuin parikymppisillä opiskelijatytöilläkään.
Mielestäni ilmaisia kondomeja saisi suorastaan tyrkyttää nuorille joka paikassa.
Ei pitäisi. Jos on kyvykkyyttä harrastaa seksiä, myös siihen liittyviin oheistoimintoihin kuten ehkäisyn järjestämiseen pitäisi olla pääomaa. Jos kerran on kallista, kuten joku nuori meinaa, opetellaan hyväksymään se fakta että kaikkea ei elämässä saa jos ei ole varaa maksaa itse. Muuten ei ole mun mielestä kypsä seksiin ja saa luvan mennäkin abortoitavaksi. Siinä on parikin yhteydenottoa sitten, jossa keskustella ehkäisystä. Ja hieman menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tavallaan ymmärrän tuon "kaikki ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi", niin mielestäni tämä on sellainen asia, joissa yhteiskunta voisi yleisesti tukea nuoria. Osalla nuorista vanhemmat eivät syystä tai toisesta suostu maksamaan ehkäisyvälineitä ja hieman vanhemmilla nuorilla (opiskelijat, pätkätöissä ja matalapalkka-alalla/osa-aikatyössä olevat) harvemmin on ylimääräistä rahaa, joten ehkäisystä tingitään valitettavasti rahojen ollessa tiukilla.
Suunnittelematon raskaus hidastaa opintojen valmistumista tai vaihtoehtoisesti aborttiin päätyminen on monesti henkisesti kuormittava ja yhteiskunnalle kalliiksi tuleva toimenpide.
Jos ei selibaatissa pysty olemaan, niin "ehkäisystä tingitään valitettavasti rahojen ollessa tiukilla" voin sanoa, että kulut ei ainakaan pienene, jos vauvaa tai sukupuolitauteja pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Se onkin sitten kamala hetki, kun 25v iässä et enää saakaan ilmaista ehkäisyä etkä edes julkisesta terveydenhuollosta aikaa ja joudut maksamaan 150 e lääkärille ja 10 e/kk pillereistä.
Samalla tavalla se on kamala hetki mielestäsi 18v kun joutuu maksamaan hammaslääkäristä, vaikka sitä ennen se oli ilmaista?
Mihin unohtui naisten hokema "SEKSI EI OLE MIKÄÄN IHMISOIKEUS!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ehkäisyn tulisi olla ilmaista vain nuorille naisille kuten on ollut nyt tähänkin asti. Miehillä on nimittäin enemmän rahaa ja paremmat edellytykset maksaa oma ehkäisynsä itse enkä näe siksi syytä kustantaa nuorille pojille ilmaista ehkäisyä.
Miten niin? Ei jollain parikymppisillä opiskelijapojilla ole sen enempää rahaa kuin parikymppisillä opiskelijatytöilläkään.
Mielestäni ilmaisia kondomeja saisi suorastaan tyrkyttää nuorille joka paikassa.
Kuukautisten takia naiset joutuvat istamaan usein siteitä, tamponeja ja särkylääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi. Jos on kyvykkyyttä harrastaa seksiä, myös siihen liittyviin oheistoimintoihin kuten ehkäisyn järjestämiseen pitäisi olla pääomaa. Jos kerran on kallista, kuten joku nuori meinaa, opetellaan hyväksymään se fakta että kaikkea ei elämässä saa jos ei ole varaa maksaa itse. Muuten ei ole mun mielestä kypsä seksiin ja saa luvan mennäkin abortoitavaksi. Siinä on parikin yhteydenottoa sitten, jossa keskustella ehkäisystä. Ja hieman menee rahaa.
Mites miehet sitten? Millä heitä sitten ”rankaistaan” siitä että harrastaa seksiä olematta mielestäsi siihen kypsä? Kaikki tuohan kaatuu nyt ainoastaan naisten niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole kuulut että opiskelujen ohessa voi tehdä töitä ja todella moni tekee niin jo lukiovuosina? Lisäksi sekä tutkimuksellisesti että tilastollisesti miesten on todennäköisesti helpompaa saada töitä kuin naisten. Mielestäni se että joku nuori miekkonen on opiskelija ei ole pätevä perustelu sille miksi myös nuorten miesten tulisi saada ilmainen ehkäisy naisten ohella.
Ehkäisy voi olla ilmainen alaikäisille, mutta ei todellakaan mihinkään 25-vuotiaaksi asti.
Miksi verorahoista pitäisi kustantaa ilmainen ehkäisy työssäkäyvälle 22-24-vuotiaalle henkilölle? Ei muutkaan saa välttämättömiä lääkkeitä ilmaiseksi.
Vaikea sanoa, kuinka moni sukupuolitauti tai ei-toivottu raskaus johtuu todella rahanpuutteesta.
Mielestäni kyse voi olla enemmänkin asenteista ja saatavuudesta. Ehköisyvälineet jäävät käyttämättä, jos ei uskalleta varata aikaa pillereitä varten tai ei kehdata ostaa kortsuja, tai ei kehdata pyytää rahaa näihin vanhemmilta.
Ehkä pitäisi kysyä, kuinka moni on ostanut pojalleen jo ennen seksielämän aloittamista kondomeja ja puhunut avoimesti suojautumisesta ja antanut rahaa suojautumisvälineihin? Kuinka moni on jutellut tyttärelleen eri ehkäisyvalmisteista ja kehottanut ehkäisyneuvolaan ennen ensimmäistä seksikokemusta?
Se milloin nuori aloittaa seksielämän on mielestäni heidän oma yksityisasiansa, enkä minäkään ole siitä ole keskustellut yhdenkään lapseni kanssa. Sen sijaan olen huolehtinut, opastanut ja myös maksanyt tyttärieni e-pillerit.
En ole varakas vaan pienipalkkainen. Minulle ok jos ovat ilmaisia, mutta aika iso lasku siitä tulee kaikille maksettavaksi lapsettomillekin ja vanhuksille jotla veroa maksavat. Minusta vanhempien maksettavaksi kuuluvat, ja jos on todella varaton, toimeentulotuki kattaa terveydenhoitokuluja.
3 tyttären äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites miehet sitten? Millä heitä sitten ”rankaistaan” siitä että harrastaa seksiä olematta mielestäsi siihen kypsä? Kaikki tuohan kaatuu nyt ainoastaan naisten niskaan.
Sukupuolitaudeilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautisten takia naiset joutuvat istamaan usein siteitä, tamponeja ja särkylääkkeitä.
Ei noita joudu ostamaan. Ihmiset ovat pärjänneet satoja tuhansia vuosia ilman noita. Ruoka sen sijaan on välttämättömyys, ja miesten energiankulutus on suurempaa kuin naisten.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "nuori"?
Varmaan kaikkein nuorimmille voisi olla ilmaista.
Näin. Alaikäisille ilmaista, sitä vanhemmat voi maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin sitten kamala hetki, kun 25v iässä et enää saakaan ilmaista ehkäisyä etkä edes julkisesta terveydenhuollosta aikaa ja joudut maksamaan 150 e lääkärille ja 10 e/kk pillereistä.
Samalla tavalla se on kamala hetki mielestäsi 18v kun joutuu maksamaan hammaslääkäristä, vaikka sitä ennen se oli ilmaista?
Suomessa on muuten valtakunnallinen ongelma että kansalaisten hampaiden kunto romahtaa huomattavasti 20 ja 30 ikävuoden välillä ja hammaslääkärissä käydään todella harvoin kun on välttävä pakko. Normaali suositus kun on että suomalaiset kävisivät hammaskontrollissa kahdesti vuodessa, mutta eihän tätä noudateta ja hammaslääkärille mennään usein vasta sitten kolmekymppisenä kun hammaslääkärin on jo vedettävä hampaita pois suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole kuulut että opiskelujen ohessa voi tehdä töitä ja todella moni tekee niin jo lukiovuosina? Lisäksi sekä tutkimuksellisesti että tilastollisesti miesten on todennäköisesti helpompaa saada töitä kuin naisten. Mielestäni se että joku nuori miekkonen on opiskelija ei ole pätevä perustelu sille miksi myös nuorten miesten tulisi saada ilmainen ehkäisy naisten ohella.
Minä taas en naisena missään nimessä halua tuollaiseen lapsenomaiseen uhri-asemaan, jossa vain minulle sukupuoleni perusteella kustannetaan valtiolta ehkäisy, mutta saman ikäisen miehen oletetaan tekevän töitä ja olevan itsenäinen tekijä eikä vastuuton olija.
Y Ä K mikä ajatusmaailma. Iuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita joudu ostamaan. Ihmiset ovat pärjänneet satoja tuhansia vuosia ilman noita. Ruoka sen sijaan on välttämättömyys, ja miesten energiankulutus on suurempaa kuin naisten.
Sinunko mielestäsi on sitten ok kun naisten kuukautisveri tahraa koulunpenkit tai työpaikan lattiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietenkin nuoren pitää saada itse valita ehkäisynsä eli saavatko nuoret myös kondomeja käyttöönsä vähintään 30 kpl/kk vai onko ehkäisy vain tyttöjen asia?
Riittää että se raskaaksi tuleva väestönosa ehkäisee. Tietääkseni yksikään mies ei ole tullut raskaaksi.
Ehei, maksuton ehkäisy kaikille nuorille! Miehet voivat sitten myydä tarpeettomat kondomit vaikka omille vanhemmilleen.
Ehkä joidenkin teinien kohdalla ymmärrän, vaikka toisaalta senkin vaihtoehdon voisi nostaa esiin, ettei sitä seksiä nyt ole ehkä ihan pakko harrastaa kovin nuorena (nythän se on monen mielestä jotenkin "pakko"). Monesti se ikäraja vaan on joku 25 vuotta ja minusta joku 24-vuotias on kyllä tasan aikuinen ja voi rahoittaa elämänsä ihan itse. Tuntuu kuin kohta joku 30-vuotiaskin olisi vasta joku hitaasti omille siivilleen hilautuva untuvikko.