Miksi et ole vegetaristi?
Jos olet tietoinen siitä, miten tehotuotanto
a) saastuttaa aivan tajuttomasti
ja
b) kaltoinkohtelee eläimiä hirveällä tavalla eikä tarjoa niille muuta kuin kärsimyksentäyteisen elämän,
Miksi yhä syöt lihaa?
Miksi kissan tappaminen on hirveää, mutta tuhansien sikojen, lehmien ja kanojen kiduttaminen on ihan sama?
En edes odota hyviä perusteluita.
Kommentit (273)
Koska haluan syödä mahdollisimman luonnollista ruokaa. Esim. Vegemargariinin tai soijakerman tuoteselosteet ovat aivan hurjia (kokkaan välillä vegaaniystävälleni, joten olen tutkinut selosteita). En myöskään kannata soijan jne roudaamista tänne, eikä sen runsas syöminen ole edes terveellistä. Papuja taas vatsa ei kestä ihan oikeasti, rakastan niitä ja syön joskus, mutta saan järkyttävät ilmavaivat.
Joten voi voina, kerma kermana, proteiinit maitona, munana ja lihana. Jne. Ei mitään keinotekoisia eekoodi juustovalmisteita tai soijanakkeja.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:32"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:26"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:22"]Koska mieluummin annan kanin ruuat kaneille j ite syön jotain muuta. Kuten vaikkapa possua ja ammua. Jos se sua itkettää, niin sehän on ihan sun henkilökohtainen migreenis. Ei mun. Mä en paasaa sulle sun ruuistas, millä oikeudella sä siis paasaat mulle mun ruuista? [/quote] Koska jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa kunhan ei vahingoita muita. Sun ruokavalio vahingoittaa eläimiä ja kolmannen maailman ihmisiä. [/quote] Sun kommentti vahingoittaa mun sunnuntai-illan rentoa fiilistä. [/quote] Eli sun fiilikset ovat tärkeämpiä kuin muiden elämät? Miksi? [/quote] Miksi vegetytöt ei itse uhraa omaa elämäänsä, että tulisivat laittamaan mulle kasvisruokaa? [/quote] Koska voit ihan hyvin laittaa sitä itsekin.
[/quote]
Mutta sitä en tee, joten nyt menee elämiä hukkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:32"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:26"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:22"]Koska mieluummin annan kanin ruuat kaneille j ite syön jotain muuta. Kuten vaikkapa possua ja ammua. Jos se sua itkettää, niin sehän on ihan sun henkilökohtainen migreenis. Ei mun. Mä en paasaa sulle sun ruuistas, millä oikeudella sä siis paasaat mulle mun ruuista? [/quote] Koska jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa kunhan ei vahingoita muita. Sun ruokavalio vahingoittaa eläimiä ja kolmannen maailman ihmisiä. [/quote] Sun kommentti vahingoittaa mun sunnuntai-illan rentoa fiilistä. [/quote] Eli sun fiilikset ovat tärkeämpiä kuin muiden elämät? Miksi? [/quote] Miksi vegetytöt ei itse uhraa omaa elämäänsä, että tulisivat laittamaan mulle kasvisruokaa? [/quote] Koska voit ihan hyvin laittaa sitä itsekin.
[/quote]
Mutta sitä en tee, joten nyt menee elämiä hukkaan.
[/quote]
Se on sinun valintasi ja vastuusi.
Sen verran toki pakko moralisoida, että jos teurasauto tuo siat perjantaina klo 15 jälkeen, sikoja ei teurasteta ennen kuin maanantaina klo 7 eteenpäin, ne eivät tässä välissä saa ruokaa tai juomaa. Yhdessä sika-aitauksessa voi olla 12 sikaa, ne eivät mahdu kääntymään ja tappelut ovat yleisiä. Sika on älykäs eläin, kyllä se tajuaa minne on matkalla. Tämä on minusta valitettavan suuri epäkohta, kaikkien muiden epäeettisyyksien lisäksi siis.
Se teurastamosiivoja
En ole vegetaristi, syynä se että olin aiemmin epätietonen tehotuotannosta. Yks päivä menin kyllä valaisemaan itseäni videoilla ja muilla, ja varmaan nyt ainakin alan vähentämään... En varmaan koskaan onnistu kokonaan lopettamaan.
Lopettakaa toi syyttely ja sormien osottelu, en mä aiemmin TIENNYT mitä tapahtuu. Silti sain kuulla kuinka oon paha ihminen, kivakiva
Koska rakastan ruokaa ja pidän lihasta, kalasta, kanasta , juustoista, kermoista ja muista maitotuotteista.
Ja koska ihmistä ei ole tarkoitettu puputtamaan pelkkiä kasviksia.
Ruoka on nautinto.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:37"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:32"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:26"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:22"]Koska mieluummin annan kanin ruuat kaneille j ite syön jotain muuta. Kuten vaikkapa possua ja ammua. Jos se sua itkettää, niin sehän on ihan sun henkilökohtainen migreenis. Ei mun. Mä en paasaa sulle sun ruuistas, millä oikeudella sä siis paasaat mulle mun ruuista? [/quote] Koska jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa kunhan ei vahingoita muita. Sun ruokavalio vahingoittaa eläimiä ja kolmannen maailman ihmisiä. [/quote] Sun kommentti vahingoittaa mun sunnuntai-illan rentoa fiilistä. [/quote] Eli sun fiilikset ovat tärkeämpiä kuin muiden elämät? Miksi? [/quote] Miksi vegetytöt ei itse uhraa omaa elämäänsä, että tulisivat laittamaan mulle kasvisruokaa? [/quote] Koska voit ihan hyvin laittaa sitä itsekin. [/quote] Mutta sitä en tee, joten nyt menee elämiä hukkaan. [/quote] Se on sinun valintasi ja vastuusi.
[/quote]
Se on myös teidän valintanne, kun ette uhraa omaa elämäänne sen pysäyttämiseen.
Kaikissa ruoissa on nykyään lisäaineita ja ties mitä koodeja, myös liharuoissa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:20"]Koska pidän lihasta aivan älyttömän paljon. En näe lihantuotantoa ongelmana. Minusta se ei ole epäeettistä. Ymmärrän, jos sinun mielestäsi on. Me olemme eri mieltä. Se on ihan fine. [/quote] Eli mielestäsi eläinten eläminen ahtaissa, pimeissä ja kurjissa oloissa vailla kunnon terveydenhuoltoa ei ole ongelma? Jos ei ole, niin mikäs siinä. kaikilla on omat eettiset arvonsa
[/quote]
Syön lihaa, vaikka tiedän että possu on voinut olla pimeässä ja sillä on hännässä pipi. Syön myös soijaa, vaikka tiedän että sen pakkaaja ei saa työstään kohtuullista korvausta länsimaisesta vinkkelistä katsottuna. Elämässä ei aina nallekarkit mene tasan. Minä en jaksa ottaa vastuuta koko maailman epäkohdista. Jokainen kantakoon vastuun omista virheistään.
En ole vegetaristi koska a) pidän lihasta ja b) se eläin jonka lihaa kaupasta ostan on jo kuollut joten mieluummin hyödynnän kyseisen lihan, eipähän kuollut possu turhaan.
En ole vegetaristi koska a) pidän lihasta ja b) se eläin jonka lihaa kaupasta ostan on jo kuollut joten mieluummin hyödynnän kyseisen lihan, eipähän kuollut possu turhaan.
Suomi on vapaa maa. Vaikkapa siksi. Ja mikä velvollisuus minulla muuten on perustella sinulle yhtään mitään. Syön siis lihaa jos huvittaa ja jos ei huvita niin olen syömättä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:57"]Miksi oletat kaikkien sekasyöjien syövän tehotuotettua lihaa?
[/quote]
Koska harvoin sekasyöjät syövät vain ja ainoastaan riistaa. En ole itseasiassa törmännyt vielä yhteenkään.
ps. Luomulihasta on turha alkaa jauhaa, se on täyttä kuluttajan kusetusta.
[/quote]
Entäpä jos se luomuliha tulee tutulta? Tiedän tasan tarkkaan miten siellä asiat menee, en lue paketista kusetustekstejä.
[/quote]
Samalla lailla senkin tuotanto saastuttaa.
[/quote]
Milläs suosittelet korvaamaan lihan?
[/quote]
Soija, tofu, falafel, kasvikset, googlettamalla löydät varmasti vielä lisää.
[/quote]
Joo, pelastetaan maailma soijan syönnillä. Huoh. Ohis.
[/quote]
Argh :D Luulisi, että nämä asiat olisivat jo kaikille tuttuja - ainakin jos lukee muutakin kirjallisuutta kuin Seiskaa. Yli 80 prosenttia soijasta menee karjan ravinnoksi. Sademetsiä kaadetaan Brasiliassa tällä hetkellä sekä soijan viljelysmaaksi että karjan laidunmaiksi. Rautalangasta: ilman lihantuotantoa se soija, mikä tällä hetkellä kierrätetään ensin lehmien pötsien kautta, voitaisiin käyttää suoraan ihmisten ravinnoksi. Näin säästettäisiin paitsi ympäristöä, myös vältyttäisiin eläinten kärsimyksiltä.
Jostain se ruoka on saatava. Tänäpäivänä ei eletä maaseutuyhteiskunnassa, jossa jokaisella on lehmät omassa karsinnassa ja kanat saa elää vapaasti. Joten no can do.
Jonninjoutavaa jeesustelua.
Ei tassa maailmassa kasva tarpeeksi kasveja etta kaikille riittaisi ilman lihaa. En ole itse vegetaristi, mutta tietoinen lihansyoja kuitenkin. Ostan suurimman osan lihasta paikallisesta farmikaupasta, jossa kasvattavat omat elaimensa. Tiedaan milla pellolla ovat elaneet ja kuinka! Joskus ostan kanaa supermarketisa, mutta aina luomua. Jos elainten 'oikeudet' on aina syy vegetarismille, silloin olet MINUN MIELESTANI hakoteilla. Jos vegetarismi perustuu esim terveysvaikutuksiin ni sitten jees. Elainten oikeudet ei mene ihmisten oikeuksien edelle - muista etta olet ihminen. Ja niin kaun kuin ihmisten oikeuksia tassa maailmassa poljetaan, elaimet voivat jaada toiselle sijalle.
Emme me ihmisetkään aina niin hyvissä oloissa elä. Katsokaa vaikka Syyriaa tai Pohjois-Koreaa. Pidetään niistä jutuista ensin meteliä.
Kasveillakin on tunteet. En voi syödä jotain maassa iloisesti kasvavaa kasvia, joka on väkivalloin revitty kuoliaaksi ja silputtu vegetaristin lautaselle.
Pidän lihasta ja tiedän, että tehotuotantoa EI lopeteta, vaikka minä lopettaisinkin lihansyönnin. Toki pyrin ostamaan eettisemmin tuotettua lihaa (aina eo ole varaa), enkä syö lihaa joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:51"]Ei tassa maailmassa kasva tarpeeksi kasveja etta kaikille riittaisi ilman lihaa. En ole itse vegetaristi, mutta tietoinen lihansyoja kuitenkin. Ostan suurimman osan lihasta paikallisesta farmikaupasta, jossa kasvattavat omat elaimensa. Tiedaan milla pellolla ovat elaneet ja kuinka! Joskus ostan kanaa supermarketisa, mutta aina luomua. Jos elainten 'oikeudet' on aina syy vegetarismille, silloin olet MINUN MIELESTANI hakoteilla. Jos vegetarismi perustuu esim terveysvaikutuksiin ni sitten jees. Elainten oikeudet ei mene ihmisten oikeuksien edelle - muista etta olet ihminen. Ja niin kaun kuin ihmisten oikeuksia tassa maailmassa poljetaan, elaimet voivat jaada toiselle sijalle.
[/quote]
Kaikille ihmisille riittäisi ruokaa, jos kasveja ei syötettäisi karjalle. Kasvissyönti edistää myös ihmisoikeuksien toteutumista.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:26"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:22"]Koska mieluummin annan kanin ruuat kaneille j ite syön jotain muuta. Kuten vaikkapa possua ja ammua. Jos se sua itkettää, niin sehän on ihan sun henkilökohtainen migreenis. Ei mun. Mä en paasaa sulle sun ruuistas, millä oikeudella sä siis paasaat mulle mun ruuista? [/quote] Koska jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa kunhan ei vahingoita muita. Sun ruokavalio vahingoittaa eläimiä ja kolmannen maailman ihmisiä. [/quote] Sun kommentti vahingoittaa mun sunnuntai-illan rentoa fiilistä. [/quote] Eli sun fiilikset ovat tärkeämpiä kuin muiden elämät? Miksi?
[/quote]
Miksi vegetytöt ei itse uhraa omaa elämäänsä, että tulisivat laittamaan mulle kasvisruokaa?
[/quote]
Koska voit ihan hyvin laittaa sitä itsekin.