Uskovaiset, millä perusteella terapiassa käyminen on saatanasta?
Tajuatteko ollenkaan, että esimerkiksi väkivallan uhrin kannalta se on todella tärkeää? Psykiatriassa tai psykologiassa ei ole mitään Raamatun vastaista.
Kommentit (114)
Ekaa kertaa kuulin tämmöisen väitteen aiheesta o.O
T.agnostikko
Jos jonkun hörhön mielestä asia on noin, niin älä leimaa kaikkia uskovaisia samanlaisiksi. Valtaosa uskovaisista ei ajattele noin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:54"]
Tajuatteko ollenkaan, että esimerkiksi väkivallan uhrin kannalta se on todella tärkeää? Psykiatriassa tai psykologiassa ei ole mitään Raamatun vastaista.
[/quote]No se niissä mättää, että synnin käsite on niille vieras. Ja synti on se, mikä erottaa Jumalasta ja aiheuttaa masennuksia ym. Psykologiassa syytetään aina muita, ympäristöä ihmisen ongelmista. Hän itse pääsee pälkähästä.
[/quote]Onko noin? Synti-käsitettä ei terapiassa käytetä mutta autetaan ihmistä käsittämään oma osuutensa ja ottamaan vastuu itsestään ja omista valinnoistaan, käsittelemään omaa syyllisyyttään. Ihan ilman uskontoa ja uskonnollisuuttakin.
[/quote]Se on silti minäkeskeistä ajattelua. Kristitty keskittyy Jeesukseen ja Hänen uhraukseensa ristillä.
21: jos olit siihen valmis vasta sen ateistiterapeutin kohdalla?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 19:05"]
Mihin perustat tämän väitteesi ap? Onhan uskovaisia psykologeja ja terapeuttejakin, joten miksi olisi synti?
[/quote]
Uskovainen terapeutti on oksymoron.
Oikea psykoterapeutti auttaa ihmistä löytämään itsensä ja elämään omannäköistä elämää. Uskova terapeutti pyrkii pitämään potilaan kiinni Jumalassa, vaikka usko olisi potilaan psyykelle vain vaurioksi.
Terapeutin pitää uskaltaa antaa potilaan myös luopua uskosta. Tämän vuoksi terapiaa karsastetaan. Toki näitä ns. terapeutteja löytyy esim. homoseks. eheyttäjistä.
[/quote]Jopas oli asiantuntevaa tekstiä! Vaikka joku psykologi/psykiatri olisikin uskossa ei hän sitä aspektia hoitosuhteeseen tuo. Eri asia ovat he jotka tarjoavat kristillistä terapiaa, jolloin asiakas itse haluaa uskon näkökulman siihen mukaan.
[/quote]
Olen ollut uskossa elämäni ekat 30 vuotta.
Olen käynyt uskovaisilla terapeuteilla.
Olen saanut elämäni takaisin ateistiterapeutin tuolissa.
En ole asiantuntija mutten ihan urpokaan.
[/quote]
Onnea. Urpoja on niin uskovaisissa kuin ateisteissakin. Uskoa ei terapeutti saa syöttää. Jos sitä tekee, ei ole terapeutti vaan puoskari. Uskoa on monenlaista, mutta tuo syntiviesti kyllä on ihan höpöä. Terapia ja psykologia eivät todellakaan ole ristiriidassa uskon kanssa. Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää.
T. Uskova
Minä olen evankilisluterilaisen seurakunnan jäsen. En näe keskusteluissa mitään pahaa.
Onko jokin höpsismiseura oikeasti niitä vastaan?
26: niin keskittyy. Mutta ymmärtää ja hyväksyy ihmisen inhimiilisyyden ja kaiken siihen liittyvän. Traumat, mielenterveysongelmat, vääristynyt minäkuva jne YLEENSÄ eivät parane Kristuksen uhrikuoleman ja voiton mietiskelyllä ja rukouksella vaan Jumala on antanut meille luvan ja velvollisuuden käyttää järkeämme sekä olla ylihengellistämättä kaikkea. Se ei ole minäkeskeisyyttä vaan kykyä nauttia koko elämän kirjosta.
Täällä ajassa eläessämme olemme muutakin kuin iankaikkinen sielu.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:05"]
[/quote]No se niissä mättää, että synnin käsite on niille vieras. Ja synti on se, mikä erottaa Jumalasta ja aiheuttaa masennuksia ym. Psykologiassa syytetään aina muita, ympäristöä ihmisen ongelmista. Hän itse pääsee pälkähästä.
[/quote]Onko noin? Synti-käsitettä ei terapiassa käytetä mutta autetaan ihmistä käsittämään oma osuutensa ja ottamaan vastuu itsestään ja omista valinnoistaan, käsittelemään omaa syyllisyyttään. Ihan ilman uskontoa ja uskonnollisuuttakin.
[/quote]Se on silti minäkeskeistä ajattelua. Kristitty keskittyy Jeesukseen ja Hänen uhraukseensa ristillä.
[/quote]Keskittyy mutta millä tavalla? On myös kehoitus itkeä itkevien kanssa, olla kieltämättä apua siltä joka sitä pyytää tai tarvitsee yms.
tarkoitatko että aito kristitty eristäytyy kammioonsa ja sulkee kaiken muun paitsi ristinkuolman mielestään ja tajunnastaan?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:13"]
26: niin keskittyy. Mutta ymmärtää ja hyväksyy ihmisen inhimiilisyyden ja kaiken siihen liittyvän. Traumat, mielenterveysongelmat, vääristynyt minäkuva jne YLEENSÄ eivät parane Kristuksen uhrikuoleman ja voiton mietiskelyllä ja rukouksella vaan Jumala on antanut meille luvan ja velvollisuuden käyttää järkeämme sekä olla ylihengellistämättä kaikkea. Se ei ole minäkeskeisyyttä vaan kykyä nauttia koko elämän kirjosta.
[/quote]Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. -Sananlaskut 3:5
15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti. --1 Joh.2
24. Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
25. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
26. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?
27. Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.--Matt.16
17. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. 2 Kor.5.
18. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. --Matt.7
19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23. Sellaista vastaan ei ole laki.
24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.--Gal. 5
Tämä "jumalan sana" on nyt lakihenkisyyden vallassa. Jonkinlainen terapia/sielunhoito voisi tehdä sullekin hyvää.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:05"]
[/quote]Keskittyy mutta millä tavalla? On myös kehoitus itkeä itkevien kanssa, olla kieltämättä apua siltä joka sitä pyytää tai tarvitsee yms.
tarkoitatko että aito kristitty eristäytyy kammioonsa ja sulkee kaiken muun paitsi ristinkuolman mielestään ja tajunnastaan?
[/quote]En tietenkään vaan tekee niitä asioita mitä Jeesus on käskenyt opetuslapsiensa tehdä.
Hyvät teot ovat uskon seurausta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:41"]
Tämä "jumalan sana" on nyt lakihenkisyyden vallassa. Jonkinlainen terapia/sielunhoito voisi tehdä sullekin hyvää.
[/quote]Perustele miten se on lakihenkistä?
Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.--Matt.7:13-14
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. Matt.7
Oletko sinä lavealla kadotukseen johtavalla tiellä jonne moni on matkalla? Vai oletko sinä kapealla tiellä joka johtaa elämään?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:41"]
[/quote]Perustele miten se on lakihenkistä?
[/quote]Pakkotarve tunkea tekstiä joka väliin, mutta mitään omaa sanottavaa ei ole. Oppi voi olla oikea, mutta rakkaus puuttuu. Jos tunnet Raamatun, tiedät jatkon. Oletko ihastunut omaan oikeaoppisuuteesi? Taidat olla aika nuori uskossasi... Siunausta kuitenkin sinulle. Mieti mitä on armo ja mitä on rakkaus.
Rakkaus? Eikö se ole rakkautta että herättää nukkuvia? Minkälainen lääkäri ei kerro potilaalle että tällä on syöpä ja tulee kuolemaan? Hän vain toivoo hiljaa mielessään että saisi potilaan ehkä houkuteltua mukanaan sairaalaan?
Jumala on käskenyt seuraajiaan menemään kaduille ja tienvarsille saarnaamaan parannusta. Usko syntyy Jumalan Sanan kuulemisesta. Teetkö sinä niin? Vai etkö todella usko että helvetti on oikea paikka jonne moni ihminen joutuu, koska ei usko Jeesukseen. Oletko kertonut ystävillesi Jeesuksesta, parannuksenteosta, taivaasta ja helvetistä?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:04"]Rakkaus? Eikö se ole rakkautta että herättää nukkuvia? Minkälainen lääkäri ei kerro potilaalle että tällä on syöpä ja tulee kuolemaan? Hän vain toivoo hiljaa mielessään että saisi potilaan ehkä houkuteltua mukanaan sairaalaan?
Jumala on käskenyt seuraajiaan menemään kaduille ja tienvarsille saarnaamaan parannusta. Usko syntyy Jumalan Sanan kuulemisesta. Teetkö sinä niin? Vai etkö todella usko että helvetti on oikea paikka jonne moni ihminen joutuu, koska ei usko Jeesukseen. Oletko kertonut ystävillesi Jeesuksesta, parannuksenteosta, taivaasta ja helvetistä?
[/quote]Käski, mutta kertominen ja pakkosyöttö ovat eri asioita. Ehkä ymmärrät sen joskus. Eikä minun tarvitse olla tilivelvollinen sinulle kertomisistani, vaan jollekin ihan muulle, Hänelle. Asia on sen verran vakava, ettei sillä sovi kilpailla. Itsensä ylentäjät alennetaan helposti. Löydä lepo Jeesuksessa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:13"]
[/quote]Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. -Sananlaskut 3:5
15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti. --1 Joh.2
24. Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
25. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
26. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?
27. Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.--Matt.16
[/quote]Eiköhän tuossa viitata maailman houkutuksiin, mammonan ahneuteen, seksuaalisiin houkutuksiin yms eikä suinkaan lääketieteen/psykologian arvostamiseen ja hyödyntämiseen. Terv yksi uskova
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:04"]
Rakkaus? Eikö se ole rakkautta että herättää nukkuvia? Minkälainen lääkäri ei kerro potilaalle että tällä on syöpä ja tulee kuolemaan? Hän vain toivoo hiljaa mielessään että saisi potilaan ehkä houkuteltua mukanaan sairaalaan?
No miten tuo kaikki kieltää menemästä lääkäriin?[/quote]