Miksi annatte lasten kulkea yksin koulumatkan? vrt. 9-vuotiaan tytön kaappaus.
Eikö olisi paljon turvallisempaa, kun lapset kulkisivat aina vähintään 3-4 hengen ryhmissä, kuten monissa muissa maissa on tapana?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009111010573477_uu.shtml
Kommentit (87)
kouluikäiset lapset esim. kulkevat itsenäisesti kaverin luokse ja kotiin tai koulumatkat. Eri asia on sitten, jos lapset ovat todistettavasti jotenkin heitteillä tai öiseen aikaan pyörivät itsekseen missä sattuu. Koulumatkojen kulkemisesta ei todellakaan vanhempia syytetä, ja itse asiassa minäkin tiedän kouluja, joissa siihen jopa kannustetaan. Viranomaiset eivät tähän puutu.
t. "sossun" täti, itsekin kahden lapsen äiti
Tämä kaapattu lapsihan ei tullut koulusta. Eli lapset pitäisi sitten saattaa joka paikkaan, kavereille, harrastuksille.. ja mihin ikään asti? 18-vuotiaaksi?
Miksi annatte lasten kulkea yksin koulumatkan? vrt. 9-vuotiaan tytön kaappaus. Eikö olisi paljon turvallisempaa, kun lapset kulkisivat aina vähintään 3-4 hengen ryhmissä, kuten monissa muissa maissa on tapana?
Ja ikävä kyllä jos pieni lapsi 7-8 vuotias on yksin kotona ja jalka on poikki niin kyllä siitä tutkinta tulee. Lääkäri toimisi ammattimoraaliaan vastaan.
Koska lain mukaan alle 8 vuotias ei saa mennä edes yksin kouluun. Se on heitteillejättö.
Usko nyt tämän ikäistä lasta ei saa jättää tuntikausiksi yksin kotiin. Lapsi tarvitsee aikuista sen nyt sanoo järkikin.
Ei todellakaan napsahda syytteitä
Vierailija - 10.11.09 04:32 (ID 9497582)
jos Ruotsissa lapsi vaikka kaatuu kotona kun on siellä yksin ja jalka katkeaa
vähän eri tavalla. Totta kai asia tutkitaan, jos katsotaan aiheelliseksi (esim. jos ollut pitkiä aikoja yksin kotona), mutta 8-vuotiaan koulumatkoista ei todellakaan syytettä tule!
64
Mä en tiedä yhtään kolmasluokkalaista tai vanhempaa, jota vanhemmat saattelisivat kouluun ja koulusta kotiin.
Tänne on jo joku muukin ulkomailla asuva vastaillut. Meillä kanssa heitteillejättö, jos alle 12 v. on itsekseen, vailla aikuisen valvontaa.
Vielä viidesluokkalaisiakin kuljetetaan kouluun, saatetaan koulubussille ja mennään koulubussille vastaaan. Vaikka koulubussi pysähtyisi suurin piirtein talon eteen.
Myös kimppakuskaaminen kukoistaa. Vuoro viikoin yksi vanhempi hoitaa 2-4 perheen lasten kuljetukset.
Ja bussit ei kulje tuollaista reittiä ja löytöpaikkaan ei ole edes bussiyhteyttä.
Kävellen ei tuollaista matkaa kuljeta tuossa ajassa, joten joku sen tytön on sinne vienyt.
Jotenkin mua epäilyttää tuo koko juttu. Kohta on lehdissä, että tyttö oli ollut kaverin kanssa tai jossain muualla ilman lupaa, myöhästynyt kotiintuloajasta ja keksinyt tuon tarinan. En tiedä, miks musta tuntuu siltä, mut vähän outo juttu. Tehtiinkö tytölle jotain vai pitikö mies vaan autossa? Miksi? Myös auton ja miehen tuntomerkit on niin epämääräiset (sopii niiin moneen) että vois hyvinkin olla 9-vuotiaan keksimät. Tuntuuko kenestäkään muusta samalta?
että mihin Suomen lakiin tässä nyt taas viitataan. Voisi sitten itse käydä lukemassa ja tulkintansa tekemässä... Enpä suuria heitteillejätön merkkejä siinä näe, että lapset kulkevat kouluun ja takaisin kotiin ihan itse. Joten nyt sitä lakia ja pykäliä...
eetä kaikilla ei ole mahdollisuutta viedä ja kuljettaa lastaa kouluun ja takaisin: miehelläni on tietyt työajat, ja niitä ei niin vain muutella ja itse teen 8-16. Meille tämä tulee ajankohtaiseksi vuoden päästä. Onneksi lapsella lyhyt koulumatka. Lisäk ku työmatkaan kuluu aikaa ainakin yli puolituntia ja nuorimmat hoittoon , vaikka tekisin lyhennettyä työaikaa, joutuu ekaluokkalainen toisinaan kulkemaan yksin. Toisaalta iltapäivisin kerho voisi autta, mutta aamuisin se ei auta? kaikilla ei ole lähellä auttajia. Itse kuljin koulumatkat yksin 1, 5 km suuntaansa ja olin ainakin klo 17 asti yksin kotona ja pärjäsin ihan ok:) Tämän päivän lapsethan kulkevat muutenkin yksin ostareilla ja kaupungilla ja erityisesti kesällä??? Ketään ei tunnu haittaavan. Juhlapyhinä juhannus, joulu yms kotona juhlitaan paremmissakin piireissä ja lapset katsovat vierestä? miltäs niistä lapsista silloin tuntuu????
Suomea ja sitä että lapset on yksin kotona. Unohtavat vaan sen että aivan samalla lailla niitä lapsia on yksin kotona myös heidän asuinmaissansa. Kyllähän näitä on että alle 12-vuotiaita ei saa jättää yksin kotiin, mutta se on vain kaunopuheisuutta. Kaiken aikaa niitä alle 12-vuotiaita on yksin kotona, vaikka laki sanoisi mitä.
Ruotsissakin lapset ovat ihan samalla tavalla yksin kotona kuin Suomessakin.
Moni ulkomaan mamma elää siellä hienostoelämää, on varaa olla kotona, ollaan kenties expat-sopimuksella tms. ja unohtuu se tavallinen arki.
Totuus kuitenkin on että esimerkiksi Englannissa ei pienituloisella yh:lla ole varaa palkata kotiin hoitajaa. Töissä on käytävä ja lapset elätettävä vaikka laki sanoisikin että alle 12-vuotias ei saa olla yksin kotona. Lapsen on oltava kun äidin on raadettava töissä.
Tietenkin joka maassa on lapsia yksin kadulla, ei kai muuten naita kaappauksia paasisi tapahtumaankaan? Ja varmasti yleensa on tosiaan kyse ihmisista, joilla ei ole taloudellisesti muuta vaihtoehtoa, tai sitten pahimmassa tapauksessa vanhemmilla on muutenkin ongelmia vaikkapa alkoholin kanssa, eivatka osaa/pysty katsomaan lastensa peraan. Mutta eiko taman keskustelun pointti ollut miettia sita, mita sille voisi tehda etta lapset eivat joutuisi kulkemaan yksin/vaaralle alttiiksi? Keskituloisilla "tavallisillakin" ihmisilla on keinoja (esim. vaikka nuo vuoroteltavat kimppakyydit), ei aina tarvitse olla heti irtisanoutumassa tai palkkaamassa lastenhoitajaa... Itse ainakin pyrin ratkaisukeskeisyyteen enka vain voivottelemaan kun ei onnistu.
Mistä joku on keksinyt että ei saisi? Moni koulu nimenomaan kannustaa lapsia mieluummin kävelemään itsekseen kouluun kuin että tulisivat vanhempien kyydissä autolla.
Livechat on nettisivusto, missä ihmiset chättäilee ja pitävät camia auki. Käytännössä siis osa porukasta runkkaa ja näyttää sen netissä. Viime viikolla siellä oli päivällä mahakas Taksikuskin nimellä oleva tyyppi, joka ajoi autoa ja piti camiaan auki kun runkkasi autossa. Olisiko yhteyttä kaappaukseen?
Miksi vain koulumatkalla joku sieppais?
Eipä ruveta ylihysteerisiksi, rakkaat ystävät!!
jotenkin selventää että liittyykö tämä lause nyt jollain tavalla siihen miten lapset kulkevat koulumatkansa, missä maassa asuvat tai miten hyviä vanhempia niillä on???
Juhlapyhinä juhannus, joulu yms kotona juhlitaan paremmissakin piireissä ja lapset katsovat vierestä? miltäs niistä lapsista silloin tuntuu????
että jos itsellä lähtee mopo aina käsistä alkoholin kanssa läträtessä, niin se tarkoittaa sitten automaattisesti sitä että kukaan muukaan ei osaa ottaa sitä sivistyneesti?
Juhlapyhinä juhannus, joulu yms kotona juhlitaan paremmissakin piireissä ja lapset katsovat vierestä? miltäs niistä lapsista silloin tuntuu????
Olisi aivan loistavaa, jos koulun tiloissa olisi järjestetty maksullinen aamu- ja iltahoito sitä tarvitseville. Hoitajina ei tietenkään olisi opettajat, vaan esim. lähihoitajat tai hoito-/ kasvatusalan opiskelijat.
Ulkomaan äiti täällä vielä huhuilee. Nykyisin tietysti on huikeana apuna kännykät. Itse koulutietä talsiessani vanhemmat eivät voineet edes tietää pääsinkö koskaan perille kouluun.
Kännyköistä on iso apu.
Ilmoitetaanko koulusta mitään jos lapsi ei ole saapunut kouluun?
Meillä (USA) laitan viestin jo heti aamulla sähköpostilla opelle jos lapsi sairastuu. Jos en tätä tekisi tulisi automaattipuhelu viimeistään iltapäivällä ja kertoisi, että lapsi ei ole saapunut kouluun ja pyydetään selvitystä poissaolosta.
rehtori ilmoitti koulun alkaessa ettälasten on käveltävä kouluun, ei ole hyvä kuskata koululaisia ja opettaa laiskoiksi. Olenpa kyllä "kieltoa" uhmannut muutamankin kerran. Mitähän reksi nyt mieltä?
Tapaus sattui oman ekaluokkalaiseni koulumatkalla :(
koulussa myös sanottu että lasten tulee itse kävellä tai pyöräillä kouluun, nimenomaan ekaluokkalaisen opettajakin sanoi meille näin. eli vaikka olisi mahdollisuus kuskata lapsia niin niitä ei tule kuskata on ohje koulusta!
rehtori ilmoitti koulun alkaessa ettälasten on käveltävä kouluun, ei ole hyvä kuskata koululaisia ja opettaa laiskoiksi. Olenpa kyllä "kieltoa" uhmannut muutamankin kerran. Mitähän reksi nyt mieltä?
Tapaus sattui oman ekaluokkalaiseni koulumatkalla :(
koulussa myös sanottu että lasten tulee itse kävellä tai pyöräillä kouluun, nimenomaan ekaluokkalaisen opettajakin sanoi meille näin. eli vaikka olisi mahdollisuus kuskata lapsia niin niitä ei tule kuskata on ohje koulusta!
Onko koulu myös huolehtinut, että tienylitykset sujuvat turvallisesti, kiusaamista ei tapahtu ja pahimmillaan predatorit eivät pääse lapsen kimppuun? Jos saat heidät allekirjoittamaan paperin, että tästä kaikesta huolehtivat ja vastaavat, niin sittenhän asiat on hyvin.
Moni ulkomaan mamma elää siellä hienostoelämää, on varaa olla kotona, ollaan kenties expat-sopimuksella tms. ja unohtuu se tavallinen arki. Totuus kuitenkin on että esimerkiksi Englannissa ei pienituloisella yh:lla ole varaa palkata kotiin hoitajaa. Töissä on käytävä ja lapset elätettävä vaikka laki sanoisikin että alle 12-vuotias ei saa olla yksin kotona. Lapsen on oltava kun äidin on raadettava töissä.
seka olen hoitanut useamman vuoden muiden lapsia siina samalla. Olen laittanut oman koulutustani vastaavan tyon taka-alalle ja teen sellaista tyota joka sopii lapsiperheen elamaan sopivammin...
Kuskasin muutamaa naapuruston lasta siina samalla kuin omiakin lapsia kouluun (tulivat meille ennen ja jalkeen koulun) yksityisena pph:jana.
Ei tulisi kuuloonkaan etta ala-koululaisia laitettaisiin tuonne yksin kappailemaan. 4-vuotiaana kun aloittavat koulun, niin vasta 8-vuotiaat meidan lasten koulussa paasevat ovesta ulos ilman etta opettajat etsivat katseellaan hakemaan tulleen vanhemman.
Tunnen myos muutaman yksinhuoltajan muutama heista tekee 9.30-14.30 tyopaivaa jotta ehtii vieda ja hakea lapset kouluun ja hyvan ystavani lapsi meni yksityiseen aamu-ja iltapaivahoitoon ennen ja jalkeen koulun (nyt lopetti sen koska meni yla-asteelle), koska ystavani teki taytta paivaa. Noista hoitomaksuista saa tietyilla tuloilla hyvitysta.
Nimenomaanhan tässä ketjussa on jo monikin ulkomaan mamma kertonut kuinka asuinmaassaan esim alle 12v. lapset ei todellakaan ole yksin kotona.
Siellä on ihan itsestäänselvyys vanhemmille että niin ei tehdä ja yksin ei kuljeta kouluun pikkulapsena. Ei taitasi edes tulla mieleen moinen käytäntö kuin suomalaisella.
Minä ainakaan en tiedä kenenkään jättävän täällä asuinmaassani alle 12v. lapsiaan yksin, ehkä juuri ja juuri jonkun 11-12 v. vanhan vanhempien sisarusten kanssa muutamaksi tunniksi tms.
Vai oletko tosiaan oleskellut tai asustellut paljonkin ulkomailla ja todennut tällasita tapahtuvan yleisestikin?
Ei kukaan minun tuntemistani ulkomammoista varmasti allekirjoittaisi tuollaista.
t: ulkosuomalainen
Ulkomaan mammat usein aina haukkuvat Suomea ja sitä että lapset on yksin kotona. Unohtavat vaan sen että aivan samalla lailla niitä lapsia on yksin kotona myös heidän asuinmaissansa. Kyllähän näitä on että alle 12-vuotiaita ei saa jättää yksin kotiin, mutta se on vain kaunopuheisuutta. Kaiken aikaa niitä alle 12-vuotiaita on yksin kotona, vaikka laki sanoisi mitä. Ruotsissakin lapset ovat ihan samalla tavalla yksin kotona kuin Suomessakin. Moni ulkomaan mamma elää siellä hienostoelämää, on varaa olla kotona, ollaan kenties expat-sopimuksella tms. ja unohtuu se tavallinen arki. Totuus kuitenkin on että esimerkiksi Englannissa ei pienituloisella yh:lla ole varaa palkata kotiin hoitajaa. Töissä on käytävä ja lapset elätettävä vaikka laki sanoisikin että alle 12-vuotias ei saa olla yksin kotona. Lapsen on oltava kun äidin on raadettava töissä.
varmaan näkee yhtä jos toista niinkuin joissain paikoissa Suomessakin...
Se ei silti tarkoita että sitä pitäisi jotenkin ihailla tai siihen pyrkiä.
Suurin osa englantilaislapsista kyllä varmasti kulkee koulumatkansa muutoin kun yksikseen.