Huoh - pomo ottaa poikansa kesätöihin
...kun ei ole saanut muualta töitä. Ei minulla muuten olisi mitään sitä vastaan, mutta ei ole alan koulutusta, ei osaamista eikä ole kovin välkky. Oli meillä joululomalla hetken aikaa. En kerro alaa, mutta haen kaukaa esimerkin: Jos olisimme vaikkapa siivousfirma, minun pitäisi aloittaa kertomalla mikä on pölynimuri, niin kaukana alalta on osaaminen. Alan opiskelijoilla olisi huutava pula harjoittelupaikoista ja sieltä löytyisi sellasia, joille ei tarvitsisi ihan perusasioita neuvoa. Pomo kun jättää tämän vastuulleni ja kaikki se aika on omasta työstä pois. Ainoa motiivi on se, että ei lorvisi kotona kesällä, pomokin tietää, että varsinaista hyötyä hänestä ei ole. Jos opettaisi itse, sitten olisi ihan sama. Jos olisi alalla tai olisi nopea omaksumaan, niin sitten asia olisi toinen, mutta kun ei ole. Ne tehtävät mitä pomo suunnittelee tehtäväksi, on sellaisia, mitä tuskin käytännössä pystyy tekemään ilman että on vartin välein kysymässä neuvoa. Olen yleensä sitä mieltä, että hyvä neuvoja neuvoo huononkin harjoittelijan, mutta raja tulee tässä, että alan perusosaaminen puuttuu kokonaan ja minun on ensin opetettava ne.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:04"]
Heh. Minkälainen ihminen on laittanut aloitukseen alapeukun? Linjoilla toinenkin avuttoman jälkeläisensä palkannut pomo?
[/quote]
Minkälainen minun pitäisi olla? Työntekijä purnaa, kun pomonsa käyttää rahojaan. Tuskin kuitenkaan työntekijä arvostaisi, jos pomo tekisi vastaavaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:48"]
Sinänsä ymmärrän pomoa, että jos on oma firma ja perheenjäsen työttömänä, on kova homma todistaa ettei yritetä saada perheelle etua veronmaksajien kustannuksella niin, että perheenjäsen nostaa työttömyyskorvausta js tekee perhefirmalle töitä. Helpompi kokeilla, saisiko perheenjäsen edes jotain aikaan.
[/quote]
Tyhjää höpötystä. Oma firma saa tehdä mitä tahtoo. Pulinat pois.
Voihan se pomon poika vielä joku päivä olla vaikka pomona siinä firmassa että kyllä se pomo saa kouluttaa poikaansa alalle juuri niin paljon kuin huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:27"]
Valita liittoon. Isoissa firmoissa tuollainen on estetty. Jos ei voi/auta, sitten vaan teet vähemmän töitä ja opetat poikaa jne. Pomon kukkarollehan se käy kun firman tulos huononee. Yhtään ylitöitä tai muita et tee.
[/quote]
Toisaalta jos olet hyvä mentor pojalle, poika ja isä voi sen muistaa. Yleensä positiivisuudella saa enemmän aikaan...
[/quote]
Tai sitten..jos opetat hänelle omat työsi saat itse potkut.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:10"]
Heh. Minkälainen ihminen on laittanut aloitukseen alapeukun? Linjoilla toinenkin avuttoman jälkeläisensä palkannut pomo?
[/quote]
Minkälainen minun pitäisi olla? Työntekijä purnaa, kun pomonsa käyttää rahojaan. Tuskin kuitenkaan työntekijä arvostaisi, jos pomo tekisi vastaavaa.
[/quote]
Pomon poikahan on aina huono työntekijä. Eikö niin? Minullekin määrättiin toimitusjohtajan poika alaiseksi ja hoiti hommansa aivan yhtä tyylikkäästi kuin kuka tahansa muukin työntekijä.
Nämä ovat vain kateellisia ihmisiä kun kyseessä on pomon poika niin se haukuttaisiin huonoksi vaikka olisi miten hyvä. Kateudesta kyse!
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:07"]
Valita liittoon. Isoissa firmoissa tuollainen on estetty. Jos ei voi/auta, sitten vaan teet vähemmän töitä ja opetat poikaa jne. Pomon kukkarollehan se käy kun firman tulos huononee. Yhtään ylitöitä tai muita et tee.
[/quote]
Mistä tuossa voi valittaa liittoon? Siitä, että yrittäjä valitsee työntekijän, eikä alainen?
Mikään laki ei estä yrittäjää palkkaamasta sukulaisiaan tai lapsiaan vaikka firma olisi kuinka iso. Mielestäni on enemmän kuin selvä, että jokainen tekee omilla rahoillaan kuten tahtoo, eikä tarvitse toimia ratkaisuissaan niinkuin työntekijänsä haluaa. Ei kukaan työntekijäkään kysy työnantajaltaan, kuinka käyttää vapaa-aikaakaan puhumattakaan rahoistaan.
[/quote]
Tuo oli parasta, että alainenko ne uudet työntekijät valitsee .. ;) Toiset sitten luulee, että niiden napinoilla on jotain merkitystä. Tervetuloa oikeaan maailmaan.
Tiedän tunteen. Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Pomon poika oli sijaisena ja silloin oli aina rankempi päivä luvassa. Työ oli lasten parissa eikä hemmo osannut olla ollenkaan lasten kanssa. Ei myöskään minkäälaista auktoriteettia. Hengaili vain työpaikalla.
Omalla työpaikalla sama meno. Koulumme rehtori voivotteli työttömänä olevan insinööripoikansa kohtaloa, kunnes keksi että kyllähän kouluun yksi matikan ope lisää mahtuu! Asiassa kirvelee vielä kahta kovemmin se, että isukki suunnitteli pojalle mahdollisimman leppoisan tuntijaon, ei pitkiä päiviä tai hypäreitä. Omaa luokkahuonettakaan tälle loiselle ei tietenkään löytynyt, joten nyt joudun sitten jakamaan tilan, joka on ollut yli kymmenen vuotta yksinomaan minun käytössäni.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:01"]
[/quote]
Mitä sinä täällä muita määräilet. Ylityöthän on plussaa kun saa enemmän palkkaa. Mitä enemmän työpaikka on sekaisin tai huonommin menee sen parempi. Enemmän töitä -> enemmän liksaa.
Toiset ne ei sitten tajua omaa etuansa -saatanan tunarit
[/quote]
Monissa firmoissa ylityöt tehdään palkatta. Olen itsekin tehnyt todennäköisesti satoja tunteja ilmaista työtä firmalle, mutta kun ei ole tapana jättää hommia roikkumaan.
Meilläkin (isolla) työpaikalla kesätöissä häärivät pomojen ja työntekijöiden lapset.
Mitään pahaa sanottavaa ei ole heidän työnteostaan, mutta toisaalta hieman ärsyttää kun tämänkin alan opiskelijoilla huutava pula harjoittelupaikoista, ja tänne työllistyvät siis ne täysin toista alaakin opiskelevat "omat muksut".
Itselläkin oli todellisia vaikeuksia löytää omaan alaan edes heikosti viittaavia kesätöitä, kun opiskelija olin, suhteita kun ei ollut.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:39"]
Meilläkin (isolla) työpaikalla kesätöissä häärivät pomojen ja työntekijöiden lapset.
Mitään pahaa sanottavaa ei ole heidän työnteostaan, mutta toisaalta hieman ärsyttää kun tämänkin alan opiskelijoilla huutava pula harjoittelupaikoista, ja tänne työllistyvät siis ne täysin toista alaakin opiskelevat "omat muksut".
Itselläkin oli todellisia vaikeuksia löytää omaan alaan edes heikosti viittaavia kesätöitä, kun opiskelija olin, suhteita kun ei ollut.
[/quote]
Olen ollut rekrytoimassa isossa yrityksessä, joka oli perheyritys. Yrityksen omistajien näkökulma oli, että firman omien työntekijöiden läheisten palkkaamisessa on monia yritystä hyödyttäviä asioita. Työntekijät kokevat yrityksen perheyrityksenä, joka tukee työntekijöiden perheitäkin, lapset palaavat seuraavana kesänä vähän kokeneempana, kun ulkopuoliset hakeutuvat helpommin muualle ja lapsille on suoraan "kummi" auttamassa asioissa, joita ei tule ajatelleeksi opastaa tai neuvoa. Kaikkein tärkeimpänä oli, että vakituisena olevat katsovat, ettei sukulaisensa nolaa heitä heikolla suoriutumisella.
Siellä aina otettiin alan harjoittelijoita ja etenkin korkeakouluharjoittelijoihin panostettiin. Usein kuitenkin työntekijän lapsi oli saanut jo alussa sen verran tukea, että muutaman ensimmäisen viikon suoriutuminen oli selvästi parempaa. Kesästä se muutama viikko on aika paljon. Kun sen lisäksi se sitouttaa henkisesti vakkareita työpaikkaansa, on sukulaisten suosiminen minusta hyvinkin perusteltua. Ammattitehtäviin vakituiseksi pitää tietenkin valita osaava, mutta siinäkin riskit on pienemmät, kun valitsee jonkun työntekijän tunteman henkilön, kuin pystymetsästä valitsemalla, kun lähtökohdat on suurinpiirtein samat.
Jos pomo on yrittäjä, niin silloin hän saa hoitaa firmaansa ihan miten tahtoo. Se on sitä yrittämisen vapautta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:38"]
[/quote]
Mitä sinä täällä muita määräilet. Ylityöthän on plussaa kun saa enemmän palkkaa. Mitä enemmän työpaikka on sekaisin tai huonommin menee sen parempi. Enemmän töitä -> enemmän liksaa.
[/quote]
Monissa firmoissa ylityöt tehdään palkatta. Olen itsekin tehnyt todennäköisesti satoja tunteja ilmaista työtä firmalle, mutta kun ei ole tapana jättää hommia roikkumaan.
[/quote]
Toivottavasti tämä on huomioitu peruspalkassa ja/tai bonuksissa. Muuten tuossa ei ole yhtään mitään ylpeilyn aihetta, vaan olet pelkästään aivan helvetin tyhmä ja helposti kusetettava.
[/quote]
sama meno meilläkin.. Kaikki kesätyöntekijät on kollegoiden poikia, tai sitten pomot tekee hyvävelipalveluksia kavereidensa lapsille. Eipä taida olla helppoa saada kesätöitäkään ilman suhteita.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:09"]
Ihan oikein. Perusta itse yritys. Paina pitkää päivää. Ja ota mukelos töihin. Sopii mulle.
[/quote]
Meillä pomo ei tehdään yli 16 koskaan ja hoitaa kaikki omat asiansa virka-aikaan. Ongelma on siinä, että minulla on omat työni, mitkä pitää tehdä myös ja ylitöistä ei makseta, joten niitä en tee. ap.
[/quote]
[/quote]
Itse et taida ymmärtää työntekijöiden pitkän tähtäimen etua. Jos yritys haaskaa resurssejaan, se häviää ennen pitkää kilpailijoilleen ja silloin katoavat yrityksestä myös työpaikat.
t. Yrittäjä (eri kuin tuossa edellä)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:10"]
[/quote]
[/quote]
Pomon poikahan on aina huono työntekijä. Eikö niin? Minullekin määrättiin toimitusjohtajan poika alaiseksi ja hoiti hommansa aivan yhtä tyylikkäästi kuin kuka tahansa muukin työntekijä.
Nämä ovat vain kateellisia ihmisiä kun kyseessä on pomon poika niin se haukuttaisiin huonoksi vaikka olisi miten hyvä. Kateudesta kyse!
[/quote]
Tytär kelpaisi, mutta hänellä on jo työpaikka - hänkään ei ole samalla alalla, mutta ymmärtää jotain. Osaava on eri asia kuin sellainen, jolta puuttuu edes perustaidot. Oma lapseni opiskelee tekniikkaa ja jos minulla olisi alan yritys, palkkaisin hänet. Mutta neuvoisin itse ja on eri asia tulla omalle alalleen kuin täysin vieraalle alalle. ap.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:01"]
Olen ollut rekrytoimassa isossa yrityksessä, joka oli perheyritys. Yrityksen omistajien näkökulma oli, että firman omien työntekijöiden läheisten palkkaamisessa on monia yritystä hyödyttäviä asioita. Työntekijät kokevat yrityksen perheyrityksenä, joka tukee työntekijöiden perheitäkin, lapset palaavat seuraavana kesänä vähän kokeneempana, kun ulkopuoliset hakeutuvat helpommin muualle ja lapsille on suoraan "kummi" auttamassa asioissa, joita ei tule ajatelleeksi opastaa tai neuvoa. Kaikkein tärkeimpänä oli, että vakituisena olevat katsovat, ettei sukulaisensa nolaa heitä heikolla suoriutumisella.
Siellä aina otettiin alan harjoittelijoita ja etenkin korkeakouluharjoittelijoihin panostettiin. Usein kuitenkin työntekijän lapsi oli saanut jo alussa sen verran tukea, että muutaman ensimmäisen viikon suoriutuminen oli selvästi parempaa. Kesästä se muutama viikko on aika paljon. Kun sen lisäksi se sitouttaa henkisesti vakkareita työpaikkaansa, on sukulaisten suosiminen minusta hyvinkin perusteltua. Ammattitehtäviin vakituiseksi pitää tietenkin valita osaava, mutta siinäkin riskit on pienemmät, kun valitsee jonkun työntekijän tunteman henkilön, kuin pystymetsästä valitsemalla, kun lähtökohdat on suurinpiirtein samat.
[/quote]
Nuo perustelut kyllä kuulostavat järjeenkäyviltä, mutta eivät päde ainakaan tietynlaista osaamista edellyttävillä aloilla.
Itse olen ollut kesätöissä tehdasompelijana. Paikka oli äärimmäisen vaikeaa saada, koska minulla ei ollut yrityksessä ketään tuttuja, vaikka olin itse työssä todella hyvä ja harjaantunut. Ensimmäisenä kesänä kaikki muut kesätyöläiset olivat työntekijöiden lapsia tai sukulaisia. En tiedä, oliko heistä yritykselle lopulta mitään iloa: virheitä tuli yhtenään (itsekin osallistuin purkamaan erästä erää, jonka yksi heistä oli ommellut huonosti), työteho oli ilmeisen matala ja työmoraali samoin. Luulen, että olivat varmasti luonteeltaan ihan ahkeria ja tunnollisia ihmisiä, mutta työmoraali laskisi varmasti kenellä tahansa joka laitetaan tekemään sellaista työtä, jota tämä ei osaa.
Itse pärjäsin työssä erinomaisesti aiemmin hankittujen taitojen ansiosta, sain aina ylityöpyyntöjä kun ylitöitä oli tarjolla, ja kesän puolivälissä pääsin myös mukaan tekemään urakkaa.
Seuraavana kesänä näitä työntekijöiden lapsia ei enää palkattu, vaan muutkin kesätyöläiset oli viitsitty seuloa oikeiden ompelutaitojen perusteella. Oli aivan ilmeistä, että sen kesän tulos oli huomattavasti parempi. Tietyt työt ovat sellaisia, ettei niitä yhtäkkiä pysty oppimaan vaikka kuinka sukulaiset kannustaisivat vieressä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:01"]
[/quote]
[/quote]
Ymmärrän kyllä nuokin perustelut.
Toisaalta en ymmärrä sitä että mitä järkea on ottaa matematiikanopettajaopiskelija vaikka ompelijan hommiin kesätyöläiseksi.
Kyllä alan opiskelijakin voi palata seuraavana kesänä takaisin, ja silloin hänkin osaa jo paremmin, oli hänellä "kummia" tai ei, ja mahdollisesti ekan kesän työhönopastaja voi jo olla hänen "kumminsa".
Tällä toiminnalla voitaisiin varmistaa, että kun "kummi" joskus esimerkiksi jää eläkkeelle tai vaihtaa työpaikkaa, hänelle olisi jo pätevä, alaa opiskellut, motivoitunut ja firmalle tuttu henkilö mahdollisena seuraajana.
Jos pomo omistaa koko firman, niin totta kai palkkaa lapsensa. Hän on firman tuleva omistaja! Omaan firmaansa saa palkata kenet haluaa.
Ihan oikein. Perusta itse yritys. Paina pitkää päivää. Ja ota mukelos töihin. Sopii mulle.