Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh - pomo ottaa poikansa kesätöihin

Vierailija
01.05.2015 |

...kun ei ole saanut muualta töitä. Ei minulla muuten olisi mitään sitä vastaan, mutta ei ole alan koulutusta, ei osaamista eikä ole kovin välkky. Oli meillä joululomalla hetken aikaa. En kerro alaa, mutta haen kaukaa esimerkin: Jos olisimme vaikkapa siivousfirma, minun pitäisi aloittaa kertomalla mikä on pölynimuri, niin kaukana alalta on osaaminen. Alan opiskelijoilla olisi huutava pula harjoittelupaikoista ja sieltä löytyisi sellasia, joille ei tarvitsisi ihan perusasioita neuvoa. Pomo kun jättää tämän vastuulleni ja kaikki se aika on omasta työstä pois. Ainoa motiivi on se, että ei lorvisi kotona kesällä, pomokin tietää, että varsinaista hyötyä hänestä ei ole. Jos opettaisi itse, sitten olisi ihan sama. Jos olisi alalla tai olisi nopea omaksumaan, niin sitten asia olisi toinen, mutta kun ei ole. Ne tehtävät mitä pomo suunnittelee tehtäväksi, on sellaisia, mitä tuskin käytännössä pystyy tekemään ilman että on vartin välein kysymässä neuvoa. Olen yleensä sitä mieltä, että hyvä neuvoja neuvoo huononkin harjoittelijan, mutta raja tulee tässä, että alan perusosaaminen puuttuu kokonaan ja minun on ensin opetettava ne. 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi menoa.

Vierailija
2/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille hakenut harjoittelijoita? Valita liittoon nepotismista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista. Etenkin, jos pomo on lafkan omistaja.§

Vierailija
4/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ymmärrän vitutuksen, mut työpaikkoja ei oikeasti ole.. Pomo haluaa varmistaa, että kloppi pääsee työelämään kiinni. Niin minäkin tekisin omalle lapselleni, jos niitä olisi.

Vierailija
5/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita liittoon. Isoissa firmoissa tuollainen on estetty. Jos ei voi/auta, sitten vaan teet vähemmän töitä ja opetat poikaa jne. Pomon kukkarollehan se käy kun firman tulos huononee. Yhtään ylitöitä tai muita et tee.

Vierailija
6/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomon poika tuli keväällä töihin ja syksyllä irtisanottiin kaksi vakituista työntekijää. Pomo havaitsi, että yksi nuori osaavan mies saa enemmän aikaan kuin kaksi pienten lasten äitiä yhteensä. Yksikön tulos parani huimasti ja samalla asiakastyytyväisyys.

Vierailija
7/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin kärsiä, ihan pieni osakeyhtiö, pomo yksin omistaja ja vaimo varajäsen. En välittäisi asiasta, jos hoitaisi homman itse, eikä työntäisi minun vastuulleni. ap. Tai suunnittelisi jotain helpompaa hommaa, vaikka pistäisi siivoamaan arkiston tai jotain, mutta pitää antaa "kunnon töitä" ilman alan osaamista. Keksin tuota siivousta paremman esimerkin samatien, jos olisimme tilitoimisto - mitä emme ole - pitäisi aloittaa kertomalla mikä on debet ja mikä kredit ja mikä on tilinpäätös. Voisi tuota joululoman kokemusta vertailla asialla, että aloitimme kertomalla, miten tämä ohjelma aukeaa ja miten sinne syötetään joku luku. Kun hänellä ei ole edes peruskurssia käyty alamme pääohjelmistoista, eli aika alusta joutuu lähtemään. 

Vierailija
8/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:30"]

Meillä pomon poika tuli keväällä töihin ja syksyllä irtisanottiin kaksi vakituista työntekijää. Pomo havaitsi, että yksi nuori osaavan mies saa enemmän aikaan kuin kaksi pienten lasten äitiä yhteensä. Yksikön tulos parani huimasti ja samalla asiakastyytyväisyys.

[/quote]

Tässä ei ole kyse osaavasta tapauksesta. Jos olisi osaava, saisin varmaan pelätä oman työni puolesta, ja sitähän pomo suunnitteli kai alunperin, että voisi korvata, että saisi pojalle töitä, mutta olisihan tuo pitänyt tajuta jo siinä vaiheessa, ettei kykene alalle edes kouluttautumaan. 

Vierailija
9/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:27"]

Valita liittoon. Isoissa firmoissa tuollainen on estetty. Jos ei voi/auta, sitten vaan teet vähemmän töitä ja opetat poikaa jne. Pomon kukkarollehan se käy kun firman tulos huononee. Yhtään ylitöitä tai muita et tee.

[/quote]

Toisaalta jos olet hyvä mentor pojalle, poika ja isä voi sen muistaa. Yleensä positiivisuudella saa enemmän aikaan...

Vierailija
10/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:34"]

[/quote]

Toisaalta jos olet hyvä mentor pojalle, poika ja isä voi sen muistaa. Yleensä positiivisuudella saa enemmän aikaan...

[/quote]

No en aio pantata tietoa, olla ilkeä tai mitään sellaista, mutta vähän piti päästä purkamaan ajatuksia päästä.Kyllä minä aion neuvoa kunnolla, niin olen aina tehnyt kun on harjoittelijoita ollut. Aiemmin vain on ollut alan koulutuksen saaneita, ei tosin tällä työpaikalla, vaan aiemmilla. ap.

Vierailija
11/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:37"]

[/quote]

[/quote]

No en aio pantata tietoa, olla ilkeä tai mitään sellaista, mutta vähän piti päästä purkamaan ajatuksia päästä.Kyllä minä aion neuvoa kunnolla, niin olen aina tehnyt kun on harjoittelijoita ollut. Aiemmin vain on ollut alan koulutuksen saaneita, ei tosin tällä työpaikalla, vaan aiemmilla. ap.

[/quote]

Saatko korvausta siitä että opastat työhön?

Vierailija
12/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En minä aio sen takia ylitöitä tehdä. Työsopimuksessa on "tehtävät x y z ja muut työnantajan määräämät tehtävät". 

Vierailija
13/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työkaverina pomon poika +40V koko ikänsä norkoillut tuolla ja mitään ei osaa/pysty tekemään, jos olen lomalla se ei ole tehnyt mitään sillä aikaa, silti pitää omat lomat, ei mitään oma aloitteellisuutta, on apupoika ojentelee työkaluja.
Nyt ois töitä jonossa ja mulla selkäpaskana ja kaikki työt tekemättä, jos ei ala pikkuhiljaa paranemaan ei ole kohta enää mitään minne mennä töihin.
talvella oli työharjoittelija ammattikoulusta ja sen kanssa työt eteni ihan toisella tavalla.

Vierailija
14/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä ymmärrän pomoa, että jos on oma firma ja perheenjäsen työttömänä, on kova homma todistaa ettei yritetä saada perheelle etua veronmaksajien kustannuksella niin, että perheenjäsen nostaa työttömyyskorvausta js tekee perhefirmalle töitä. Helpompi kokeilla, saisiko perheenjäsen edes jotain aikaan.

Vierailija
15/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin kärsiä, ihan pieni osakeyhtiö, pomo yksin omistaja ja vaimo varajäsen. En välittäisi asiasta, jos hoitaisi homman itse, eikä työntäisi minun vastuulleni. ap. 

[/quote]

Eli yrittäjäkö ei maksa palkkaasi, kun lapsensa on vastuullasi vai mikä on ongelma? Jos pomo maksaa sinulle ja hänen lapsensa on töissä, työaikana sinun tehtäviin kuuluu opettaa sitä, jos pomosi sanoo.

Eiköhän se ole ihan yrittäjän asia, kun saat häneltä palkan. Hän kärsii, jos lapsensa takia ei saa hommaa tulokselliseksi, mutta eiköhän hän ole katsonut sen onnistuvan.

t. Yrittäjänä (ei omia lapsia töissä)

Vierailija
16/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:40"]

[/quote]

Aika harva on palkatta töissä...

Vierailija
17/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä sinä täällä muita määräilet. Ylityöthän on plussaa kun saa enemmän palkkaa. Mitä enemmän työpaikka on sekaisin tai huonommin menee sen parempi. Enemmän töitä -> enemmän liksaa.

Toiset ne ei sitten tajua omaa etuansa -saatanan tunarit

Vierailija
18/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Minkälainen ihminen on laittanut aloitukseen alapeukun? Linjoilla toinenkin avuttoman jälkeläisensä palkannut pomo?

Vierailija
19/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin kärsiä, ihan pieni osakeyhtiö, pomo yksin omistaja ja vaimo varajäsen. En välittäisi asiasta, jos hoitaisi homman itse, eikä työntäisi minun vastuulleni. ap. Tai suunnittelisi jotain helpompaa hommaa, vaikka pistäisi siivoamaan arkiston tai jotain, mutta pitää antaa "kunnon töitä" ilman alan osaamista. Keksin tuota siivousta paremman esimerkin samatien, jos olisimme tilitoimisto - mitä emme ole - pitäisi aloittaa kertomalla mikä on debet ja mikä kredit ja mikä on tilinpäätös. Voisi tuota joululoman kokemusta vertailla asialla, että aloitimme kertomalla, miten tämä ohjelma aukeaa ja miten sinne syötetään joku luku. Kun hänellä ei ole edes peruskurssia käyty alamme pääohjelmistoista, eli aika alusta joutuu lähtemään. 

[/quote]

Loistotilanne kun on työntekijänä. Pomon töitä tehdessä olen huomannut, että sekasorto on huonosta, mutta työntekijänä sekasorto on hyvästä. Mitä enempi sen parempi. 

Näin se maailma vaihtelee työnkuvan mukaan ;)

Vierailija
20/44 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mistä tuossa voi valittaa liittoon? Siitä, että yrittäjä valitsee työntekijän, eikä alainen? 

Mikään laki ei estä yrittäjää palkkaamasta sukulaisiaan tai lapsiaan vaikka firma olisi kuinka iso. Mielestäni on enemmän kuin selvä, että jokainen tekee omilla rahoillaan kuten tahtoo, eikä tarvitse toimia ratkaisuissaan niinkuin työntekijänsä haluaa. Ei kukaan työntekijäkään kysy työnantajaltaan, kuinka käyttää vapaa-aikaakaan puhumattakaan rahoistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi