Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko keski-ikäinen vielä oppia venäjää?

Vierailija
08.01.2022 |

Siis sille tasolle, että pystyy jo suht hyvin keskustelemaan arjessa? Vai onko peli jo menetetty ja olisi pitänyt koulussa aikanaan aloittaa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

да

Vierailija
2/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin venäjän opiskelun n. 40-vuotiaana, ja hyvin on päähän tarttunut. Se kieli on mulle jotenkin kaikkein helpoin omaksua, nytkin jos yritän ruotsia puhua, niin väkisin pukkaa venäjänkielisiä sanoja mukaan :D . Vaatii suuren motivaation kyllä, mutta kiva kieli opiskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
4/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

да

Että mitenkä..? Ap

Vierailija
5/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ihan riipu siitä, miten paljon on valmis panostamaan aikaa ja energiaa oppimiseen.

Vierailija
6/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Perusteluja miksi ei?

Vierailija
7/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

да

Että mitenkä..? Ap

Hän sanoi kyllä.

Vierailija
8/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mahdollista, mutta alle kouluikäisenä tutkitusti helpointa...

Vierailija
9/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

да

Että mitenkä..? Ap

Ehkä ei kannata yrittää...

Vierailija
10/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen taito on melko helppo saavuttaa tiettyyn tasoon asti, mutta tuo suullinen puoli on huomattavasti haastavampi sitten. Sekä sen suhteen että kuinka hyvin ymmärtää muiden puhetta että sen suhteen kuinka hyvin pystyy itse puhumaan. Kyseessä on vaikea kieli. Aivan eri vaikeustaso kuin ruotsissa ja englannissa. Ainakin oman kokemukseni perusteella.

Vierailija
11/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä tahansa voi oppia mitä tahansa, jos ei ole mitään aivoihin vaikuttavaa sairautta, on luontaista oppimiskykyä ja kiinnostusta.  

Vierailija
12/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten hyvin omaksuu uusia kieliä, miten paljon voi käyttää sitä, miten paljon panostaa opiskeluun jne. Venäjä on vaikeampi kuin englanti, mutta sitäkin on mahdollista oppia, jos jaksaa aikansa tahkota. Varmaksi tietää vain kokeilemalla.

13/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

да

Että mitenkä..? Ap

Noinko se da kirjoitetaan kyrillisillä kirjaimilla.

Vierailija
14/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpi kysymys: voiko keski-ikäinen Suomeen muuttanut venäläinen oppia vielä suomea? Se auttaisi kummasti sopeutumisessa. Aikoinaan Heikki Kinnunen oli mukana monessa televisiossa tulleessa venäjän kielen alkeita opettavassa ohjelmassa.

Vierailija
15/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjallinen taito on melko helppo saavuttaa tiettyyn tasoon asti, mutta tuo suullinen puoli on huomattavasti haastavampi sitten. Sekä sen suhteen että kuinka hyvin ymmärtää muiden puhetta että sen suhteen kuinka hyvin pystyy itse puhumaan. Kyseessä on vaikea kieli. Aivan eri vaikeustaso kuin ruotsissa ja englannissa. Ainakin oman kokemukseni perusteella.

Tuo riippuu aikapaljon siitä, millainen on oppijana ja missä ympäristössä oppii.

Mä opin puhumaan venäjää siellä asuen. Kirjoittamaan olen ihan surkea. Oon myös ollut yllättynyt siitä, miten monilla venäjää yliopistossa opiskelleilla on surkea ääntämys ja puheen rytmitys menee päin prinkkalaa. Kirjoittaa he kyllä osaavat.

Vierailija
16/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä opin helposti koreaa keski-ikäisenä, joten kai se venäjäkin menee. Tosin olen aina ollut hyvä kielissä.

Vierailija
17/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Da, ja uchilsja vsorok piet.

Vierailija
18/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis Voin muitaa tai olla ymmärtänyt täysin väärin mutta olen siinä läsityksessä että edes mennyt presidentti Mauno Koivisto olisi opiskellut venäjän -kielen vasta, ainakin lähempänä keski-ikää kuin nuorena miehenä. - Ymmärtääkseni hänen venäjän taitonsa oli, aimakin sitä tasoa, että saattoi kuulumiset vaihtaa venäjäksi. Huomattava etu tuohon aikaan ja olisi erinomaisen hyvä taito Suomen kulloisellikin presidentille mutta eipä

taida olla kenelläkään nuoremmista ja hänen jälkeensä presidentteinä olleista samanlaista osaamista. 

Yliopisto-opiskelija 

Vierailija
19/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin myös oppia venäjää. Kirjaimia on vaikea hahmottaa. Aloitin opiskelun tekemällä blinejä.

M35

Vierailija
20/27 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin myös oppia venäjää. Kirjaimia on vaikea hahmottaa. Aloitin opiskelun tekemällä blinejä.

M35

Kirjaimet on helpoin juttu kielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä