Voiko keski-ikäinen vielä oppia venäjää?
Siis sille tasolle, että pystyy jo suht hyvin keskustelemaan arjessa? Vai onko peli jo menetetty ja olisi pitänyt koulussa aikanaan aloittaa?
Kommentit (27)
Riippuu varmaan aivoista aika paljon. Mutta helppoa se ei ole.
Olen oppinut saksan kielen jokseenkin hyvin - käymättä milloinkaan mitään virallista kielikurssia. Opin vain kun kiinnosti jossain kohtaa saksalaiset autot ja pyörin foorumeilla. Tietysti kävin läpi yhden oppikirjan mistä sai perusteita, sanastoa jne.
Venäjästä olen ollut kiinnostunut myös ja katsellut sikäläisiä videoitakin tuntikaupalla, mutta mieleen ei ole tarttunut ihan hirveästi. Tunnistan joitain sanoja jos näen kyrillistä tekstiä, mutta suhteessa altistumismäärään, hyvin vaatimattomasti.
Vaikka sanotaan, että englannin kielellä löytyy jo kaikki informaatio, niin ei se kyllä pidä paikkaansa. Jokaisessa maassa on ihan omat systeeminsä niiden englannin kielellä esitettyjen asioiden lisäksi, ja ne avautuvat kunnolla vain osaamalla sitä paikallista kieltä.
Voihan olla että maailman tilanne tuo meille kaikille täällä motiivin ja paljon tilaisuuksia käytännön venäjän oppimiseen.
Optimisti? kirjoitti:
Voihan olla että maailman tilanne tuo meille kaikille täällä motiivin ja paljon tilaisuuksia käytännön venäjän oppimiseen.
Elä viitti.
Mä en oppinut, opettajakin oli kyllä huono ja se vei motivaation tyystin. Mulla on kuitenkin kielipää periaatteessa erinomainen, mutta huonolla hyötysuhteella opiskelu oli todella tervaista.
Ja sittemmin kun huomaa osaavansa sen verran venäjää että ymmärtää jotain siitä sävystä jolla nuo paasaavat nationalismi silmissä kimaltaen, harmittaa todella että tuli opiskeltua yhtään.
On monia tapoja oppia kieli, tärkeintä on löytää se itselle sopiva. Toisille sopii kurssella istuen ja oppikirjaa läpi käyden, toisten pitää päästä käyttämään ja pähkäilemään itse. Mitä useammalla tavalla käytät kieltä, sitä tehokkaammin se jää päähän: lukien, kirjoittaen, kuunnellen, keskustellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin myös oppia venäjää. Kirjaimia on vaikea hahmottaa. Aloitin opiskelun tekemällä blinejä.
M35
Kirjaimet on helpoin juttu kielessä.
En meinaa tunnistaa kyrillisiä kirjaimia edes kirjaimiksi? Olen tosin katsonut vasta yhden youtube videon aiheesta. Sieltä ajattelin opetella kielen kokonaan ;) no ei.
Kumpi lienee helpompaa, oppia venäjää suomalaisena vai toisinpäin.
Mä oon suunnitellut kirjoittavani venäjän c- kielenä, ylimääräisenä aineena tänä syksynä. Opiskelen nettilukiossa ja mun pitäisi tänä vuonna saada valkolakki.
Ei voi. Keski-ikäiset ovat ällöjä ja tyhmiä kalkkiksia. T. 22-vuotias yliopisto-opiskelija tyttö.