Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä ohjelmoija, minkälainen on oltava?

Vierailija
30.04.2015 |

Pitääkö olla huippuhyvä matikassa? Jos ei, niin missä sitten?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla huippuhyvä ohjelmoinnissa :)

Missä muussa pitää olla hyvä, se riippuu mitä ohjelmoi. Joissain hommissa tarvitaan matematiikkaa, toisissa elektroniikan tuntemusta ja kolmansissa visuaalista silmää.

Eli pitää osata koodata ja ymmärtää se mitä ohjelmalla toteutetaan.

Vierailija
2/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla aiheesta kiinnostunut, tunnollinen, pikkutarkka, pystyy keskittymään vaikka avokonttorissa, pystyy keskittymään etsimään virheen koodistaan stressaantumatta, vaikka pomo hengittää niskaan koska jonkun tehtaan tai pankin toiminta seisoo kunnes homma toimii taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä selittämään asiakkaalle että se ongelma on ominaisuus ja asiakkaan pitää maksaa vielä toinen mokoma että teet sellaisen ohjelman siihen rinnalle joka vie tuon edellisen ominaisuuden pois kun olet ihan itse vain kussu liian tiukan aikataulun takia homman.

Vierailija
4/16 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kyselet asiasta, niin olet nuori ja vasta tulossa alalle.  Lyhyesti: Älä.

On ilmeistä, ettei koodaamiseen tarvitse olla jatkossa edes kiinalainen tai intialainen, vaan vaatimuksena tulevaisuudessa on olla alkeellinen tekoäly.  Toistamieltä olevat pettävät vain itseään.  Sen koodin tekee nytkin jo pääsääntöisesti jokin ohjelma.  Seuraavan vaiheen ja askeleen tuosta voi jokainen päätelle ihan itse.  Kun tuo koodaus asia keikahtaa kunnolla tuohon suuntaan, niin se on menoa nykyisille alan toimijoille.

Vierailija
5/16 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaatikoista tulee huonoja ohjelmoijia. Ne ottavat loparit alkuunsa, koska käytännön ohjelmointi ei ole eksaktia, yksinkertaista ja kaunista vaan sekavaa, monimutkaista ja kaoottista. Usein joutuu kodaamaan yritys-erehdys menetelmällä. Kompromisseja tehdään jatkuvasti. Riittävän hyvä on tavoite. Ja usein tietää ohjelman toiminnasta vain osan, mikä on ikävä olotila ihmiselle, joka pyrkii täydellisyyteen.

Vierailija
6/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kukaan usko, mutta ne, jotka ovat huonoja kielissä, eivät välttämättä opi hyvin ohjelmointiakaan. Olen vain huomannut, että jonkinverran on yhteyttä. Niin ja nyt joku haluaa kertoa, ettei osaa kieliä mutta osaa ohjelmoida. En sanonutkaan mielipiteeni koskevan kaikkia ja luultavasti teistäkin osa oppisi kieliä jollain toisella tavalla kuin perinteisellä opetuksella helpommin. 

Vierailija
7/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei matikkaa tai tilastotiedettä juurikaan ohjelmoinnissa tarvitaan.

Tärkeimmät taidot on hyvä ongelmanratkaisukyky ja looginen ajattelu. Ja hyvät istumalihakset :)

Vierailija
8/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:19"]

Tärkeimmät taidot on hyvä ongelmanratkaisukyky ja looginen ajattelu. Ja hyvät istumalihakset :)

[/quote]

Ok, no mä en tiedä onko mulla hyvä ongelmanratkaisukyky, miten sitä mitataan? :D 

Vierailija
9/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatko pitkäjännitteisesti nysvätä jonkun pikkuasian kimpussa tunti/päiväkausia kyllästymättä? Vaikka sinut keskeytettäisiin jonkun jonninjoutavan takia vartin välein, jatkat taas hyvin keskittyen

Vierailija
10/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmilla ohjelmoijilla, joihin olen työurani aikan törmännyt, on käsittämätön kyky hahmottaa ja pilkkoa mielissään pienempiin palasiin suuria ja epämääräisiä tuntuisia kokonaisuuksia. Itse olen ehkä keskinkertainen ohjelmoija, joten välillä en voi muuta kuin ihailla näiden nerojen vaivatonta työskentelyä.

Vierailija
11/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla intialainen, kiinalainen tai kohtapuolin ehkä jo afrikkalainen. Eli pitää tulla toimeen eurolla / tunti, mielummin vähemmällä. Pelkästä koodin kirjoittamisesta ei kannata sen enempää maksaa.

Vierailija
12/16 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:19"]

[/quote]

Ok, no mä en tiedä onko mulla hyvä ongelmanratkaisukyky, miten sitä mitataan? :D 
[/quote]

Selvitätkö yleensäkin asioita, vaikket olisi tehnyt niitä aiemmin? Kuinka oma-aloitteinen ja aktiivinen olet vai odotatko, että "joku muu" ratkaisee asian puolestasi?

Vierailija
13/16 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:48"]

Jaksatko pitkäjännitteisesti nysvätä jonkun pikkuasian kimpussa tunti/päiväkausia kyllästymättä? Vaikka sinut keskeytettäisiin jonkun jonninjoutavan takia vartin välein, jatkat taas hyvin keskittyen

[/quote]

Kyllä jaksan oikeastaan. Jos siis asia kiinnostaa minua ja koen että siitä jotain hyötyä. Olen tosi sinnikäs.

Vierailija
14/16 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:19"] Ei matikkaa tai tilastotiedettä juurikaan ohjelmoinnissa tarvitaan. Tärkeimmät taidot on hyvä ongelmanratkaisukyky ja looginen ajattelu. Ja hyvät istumalihakset :) [/quote] Ok, no mä en tiedä onko mulla hyvä ongelmanratkaisukyky, miten sitä mitataan? :D  [/quote] Selvitätkö yleensäkin asioita, vaikket olisi tehnyt niitä aiemmin? Kuinka oma-aloitteinen ja aktiivinen olet vai odotatko, että "joku muu" ratkaisee asian puolestasi?

[/quote]

Kyllä töissä tulee uusia tilanteita vastaan välillä, joita joutuu sitten selvittelemään. En odota että muut ratkaisevat asioita, vaan olen tunnollinen, ja hoidan hommani.

Vierailija
15/16 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 00:04"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:19"] Ei matikkaa tai tilastotiedettä juurikaan ohjelmoinnissa tarvitaan. Tärkeimmät taidot on hyvä ongelmanratkaisukyky ja looginen ajattelu. Ja hyvät istumalihakset :) [/quote] Ok, no mä en tiedä onko mulla hyvä ongelmanratkaisukyky, miten sitä mitataan? :D  [/quote] Selvitätkö yleensäkin asioita, vaikket olisi tehnyt niitä aiemmin? Kuinka oma-aloitteinen ja aktiivinen olet vai odotatko, että "joku muu" ratkaisee asian puolestasi?

[/quote]

Kyllä töissä tulee uusia tilanteita vastaan välillä, joita joutuu sitten selvittelemään. En odota että muut ratkaisevat asioita, vaan olen tunnollinen, ja hoidan hommani.

[/quote]

Olen ohjelmoiva kauppatieteilijä, joka on muuten aika loistava yhdistelmä urakehityksen kannalta. Heti kun alkaa tuntua siltä, että osaan homman eikä ole enää ns. ongelman ratkaisua ja uuden oppimista vaihdan työpaikkaa.

Vierailija
16/16 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen verkkokurssien kautta voit aloittaa ohjelmoinnin opiskelun http://mooc.fi/courses/2015/ohjelmoinnin-mooc/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän