Mies hermostuu kaikesta- Neuvoja?
Olemme olleet avomiehen kanssa pian 10 vuotta avoliitossa.
Mies on ollut aina hieman äkkipikainen. Nyt kuitenkin tuntuu, että tässä viimeisen vuoden aikana tilanne on " räjähtänyt käsistä" mies hermostuu pienistäkin asioista sekä syyttää minua kaikesta.
Hän on välillä jotenkin alakuloinen ja kun yritän kysyä syytä, niin mies vastaa, että kun ei ole harrastuksia ( sanoi haluavansa urheilla)
Olen yrittänyt kannustaa miestä urheilemaan, mutta koskaan ei lähde lenkille. Sitten kuitenkin jostain kumman syystä saattaa sanoa minulle " sinun takia en ehtinyt lenkille".
Mies ei myöskään halua, että teen ruokaa, vaan hänen pitää päästä keittiöön joka kerta. Sitten saattaa sanoa minulle " Olisin halunnut mennä paikkaa X, mutta en ehtinyt ruuan teon takia" ja tätä ennen olin ystävällisesti tarjoutunut tekemään ruokaa, mutta korotti ääntä että ei käy.
Mies korottaa ääntä myös joka asiasta. Jos jokin tavara on hukassa, niin huutaa siitä tai jos en heti ymmärrä jotain asiaa ja kysyn toisen kerran , niin mies hermostuu tai jos pitää yhtäkkiä tehdä tai mennä jonnekin, niin hänen hermot pettää täysin.
Onko kukaan samassa tilanteessa? Mikä miestä vaivaa?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta tuosta. Mutta ei kai tuossa muuta voi, kuin antaa toiselle mahdollisimman paljon tilaa.
Jos sinulla ei ole hänelle mitään hyvää sanottavaa, älä sano mitään. Jos hän ei tykkää hiljaisuudestakaan, älä ole ylimielinen, ts. muista edellä mainittu periaate.
Anna hänelle enemmän valtaa, jotta osoitat rakkauttasi. Ellei se auta, sinä et voi häneen vaikutaa helpottavasti.
Hänellä on kyllä valtaa ihan jatkuvasti. En voi sitä enempää antaa. Kaikkeni olen yrittänyt.
Ap
Valta tarkoittaa ihmisille eri asioita.
Esimerkiksi, jos hän haluaisi laittaa ruokaa ilman sinua, ja olisi sen sinulle keronut, mutta siitä huolimatta tunkeutuisit hänen ruuanlaittoonsa, viestittäisit teoillasi, ettei hän ole vakavasti otettava.
Ehkä voisit keskittyä enemmän siihen, miten tulet kohdelluksi - mitä sallit, ja mitä et? Olisiko hyvä ajatus, että sinä keskittyisit enemmän itseesi, ja antaisit hänen tehdä samoin?
Kuulostaa masennukselta tai burnoutilta. Olin itse samanlainen kun paloin loppuun töissä. Ja tämä tapahtui juuri korona-aikana, sekin voi jotenkin vaikuttaa. Meille meinasi tulla ero, kunnes hain itselleni apua. Minulla auttoi sairasloma, lääkitys ja terapia. Nyt parisuhde voi hyvin ja minä voin hyvin, vaikkakaan en ole vieläkään yhtä kärsivällinen kuin olin ennen...
Varoituksen sana: tämän tyyppisille ihmisille tulee yleensä muistisairaus, ja se on rumaa. Se tapahtuu jodkud vuosikymmenien aikana hitaasti, ennen diagnoosia. Älä nyt vain puhu hänelle tätä, et hyödy siitä mitään, mutta mieti: junnaako suhteesi? Käytätkö siihen nuoruutesi kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Unohda kaikki keskustelut yoistaiseksi, jos mies ahdistuu niistä. Suhteen tärkeimmät osat eivät ole verbaalisia.
Älä ajaudu vänkäämään, äläkä myöskään korosta, että niin teet.
Tähän voin vielä lisätä, että vaikka en edes puhu mitään, niin hän saattaa alkaa huutamaan. Kerran, kun tulin töistä kotia, niin alkoi huutamaan kun joku tavara oli hukassa. Tuntuu, että kaikki ovat minun syytäni.
Ap
Noin käyttäydytään sellaista ihmistä kohtaan, jota inhotaan.
Mies ei pidä susta, ap. Ja naisena sinä yrität ymmärtää, tukea ja hyväksyä hänen huonoa käytöstään loputtomiin, ja selittää asiaa parhain päin. Se ei johda mihinkään.
Et voi tehdä mitään hänen hyväkseen, mutta voit huolehtia omasta hyvinvoinnistasi. Usein se tarkoittaa vihaajan poistamista lähipiiristä.
Ihmisten elämäntilanteet vaihtelee. Joskus on tilanteita, joissa kumppanin ei auta kuin kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen tuossa kohtaa, kun väitettiin kipuja psyykkisiksi oireiksi.
Yhden kaverin ex-vaimo oli just tommonen, että meinasi, että esim. miehen selkäkivut johtuu psyykkisistä oireista. Totesin hänelle sitten, että tuollaisia puhuu vain ihminen, jolla ei ole selkä oikeasti ikinä ollut kipeä.
Sinulla ei ole sisälukutaitoa: tuolla kerrotaan, että masennus voi oireilla kipuna, mutta ei väitetä, että kipu olisi aina sama asia kuin psyykkinen oire.
Taitaa oma lukutaitosi olla vähän niin ja näin? Kirjotin ihan selvästi, että lopetin lukemisen tuossa kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta tuosta. Mutta ei kai tuossa muuta voi, kuin antaa toiselle mahdollisimman paljon tilaa.
Jos sinulla ei ole hänelle mitään hyvää sanottavaa, älä sano mitään. Jos hän ei tykkää hiljaisuudestakaan, älä ole ylimielinen, ts. muista edellä mainittu periaate.
Anna hänelle enemmän valtaa, jotta osoitat rakkauttasi. Ellei se auta, sinä et voi häneen vaikutaa helpottavasti.
Hänellä on kyllä valtaa ihan jatkuvasti. En voi sitä enempää antaa. Kaikkeni olen yrittänyt.
ApValta tarkoittaa ihmisille eri asioita.
Esimerkiksi, jos hän haluaisi laittaa ruokaa ilman sinua, ja olisi sen sinulle keronut, mutta siitä huolimatta tunkeutuisit hänen ruuanlaittoonsa, viestittäisit teoillasi, ettei hän ole vakavasti otettava.
Ehkä voisit keskittyä enemmän siihen, miten tulet kohdelluksi - mitä sallit, ja mitä et? Olisiko hyvä ajatus, että sinä keskittyisit enemmän itseesi, ja antaisit hänen tehdä samoin?
Pointtihan nimenomaan oli se, että hermostuu, kun ruokaa pitää tehdä eli ei ehdi harrastamaan mutta sitten kuitenkaan kukaan muu ei ruokaa saa laittaa. Ei tässä ole kysymys, ettei hän saisi ruokaa tehdä, vaan siitä, että hän ei nimenomaan haluaisi, mutta kuitenkaan kukaan muukaan ei saa. Mikään ei ole hyvä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda kaikki keskustelut yoistaiseksi, jos mies ahdistuu niistä. Suhteen tärkeimmät osat eivät ole verbaalisia.
Älä ajaudu vänkäämään, äläkä myöskään korosta, että niin teet.
Tähän voin vielä lisätä, että vaikka en edes puhu mitään, niin hän saattaa alkaa huutamaan. Kerran, kun tulin töistä kotia, niin alkoi huutamaan kun joku tavara oli hukassa. Tuntuu, että kaikki ovat minun syytäni.
Ap
Se varmasti tuntuu tosi kurjalta.
On helppo sanoa, että ajattele asiaa niin, että hänellä ei voi olla hyvä olo, jos hänen on pakko purkautua tuolla tavalla. Olet hänelle läheinen, ja hän uskaltaa purkaa pahaa oloaan kanssasi, mutta se ei ole oikein teidän suhteelle.
Suhteessa käy helposti niin, että opitaan reagoimaan vaistomaisesti, ja järki unohtuu heti kun tilanne taas koetaan väjänkin tutulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei pidä susta, ap. Ja naisena sinä yrität ymmärtää, tukea ja hyväksyä hänen huonoa käytöstään loputtomiin, ja selittää asiaa parhain päin. Se ei johda mihinkään.
Et voi tehdä mitään hänen hyväkseen, mutta voit huolehtia omasta hyvinvoinnistasi. Usein se tarkoittaa vihaajan poistamista lähipiiristä.
Olen tätäkin suoraa kysynyt, mutta vastaa, että pitää minusta. Jos hän inhoaa minua niin en ymmärrä, miksi hän haluaa olla sitten minun kanssa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApValta tarkoittaa ihmisille eri asioita.
Pointtihan nimenomaan oli se, että hermostuu, kun ruokaa pitää tehdä eli ei ehdi harrastamaan mutta sitten kuitenkaan kukaan muu ei ruokaa saa laittaa. Ei tässä ole kysymys, ettei hän saisi ruokaa tehdä, vaan siitä, että hän ei nimenomaan haluaisi, mutta kuitenkaan kukaan muukaan ei saa. Mikään ei ole hyvä.
Ap
Jos se on vain hänen "syynsä" kiukutella, niin olkoot. Joskus ongelmia täytyy lähestyä intuitiivisesti. Keskity hyviin asioihin, kehu vaikka hänen ruokaansa (:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tätäkin suoraa kysynyt, mutta vastaa, että pitää minusta. Jos hän inhoaa minua niin en ymmärrä, miksi hän haluaa olla sitten minun kanssa?
Ap
Olen eri, mutta en usko hänen vihaavan sinua. On toki miehiä, jotka vihaavat riippuviuttaan vajaa-älyisestä kumppanista tms. mutta sinä et ole sellainen.
Ainoa asia, mikä minulla auttoi, oli piirrevihaisesta ”hermostuja”miehestä eroaminen. Nyt ei kukaan kitise, miten kaikki on pielessä, oli kaikki niin tai näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hän on mies. Miehet eivät eroa oma-aloitteisesti.
Katso tekoja, älä puheita. Hän tekee sanansa tyhjiksi käytöksellään.
Pelaako hän tietokonepelejä? Niistä voisi olla suuri apu hänelle. Voisitte pelata yhdessä!!
Ap, sun täytyy tehdä itsellesi selväksi (joudut miettimään tätä, ja ehkä harjoittelemaan), mitä haluat suhteeltanne. En tarkoita, että latelet jotain sääntöjä, vaan tarkoitan selkeää näkemystä asenteesta, jolla kommunikoitte.
Sinun täytyy kertoa se uskottavasti - jätä kaikki tunteet pois, kun asian ilmaiset. Muista kuunnella häntä, mutta älä eksy sivuraitrille, älä provosoidu. Erota oma halusi hänen haluistaan.
Jos sinulla on useampi halu, mieti, kannattaisiko ne ilmoittaa hänelle eri päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ero. Et ole omaishoitaja etkä terapeutti.
AP:n mukaan ovat avopari, eli ei tarvitse edes erota.
Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta avoliitoistakin erotaan 😁
Miten voi erota, jos ei ole edes virallisesti yhdessä?
Kuulostaa keskenkasvuiselta ja häiriintyneeltä.