Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, jolle yhdyssanat ovat vaikeita, vilpitön kysymys

Vierailija
08.01.2022 |

Haluaisin ymmärtää miksi moni tekee virheitä ihan tavallisissa, kahdesta substantiivista muodostuvissa yhdyssanoissa, kuten "joulukuusi" tai "vuodesohva". Miten joku voi kirjoittaa "joulu kuusi"? Ymmärrän virheet tuollaisissa "ennen kuin", "jotenkuten", "sinnepäin" -tyylisissä sanoissa, mutta en mitenkään tajua, miten nuo tavalliset ovat vaikeita. Onko kyseessä aina lukihäiriö vai mistä on kyse? Voisiko joku tällaista virheitä tekevä kertoa, niin ehkä ymmärrän teitä paremmin, enkä hauku täällä palstalla :)

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakoiva teksitinsyöttö, enkä viitsi nähdä vaivaa.

Vierailija
2/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriö tuota tekee, ei tyhmyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä kysymys johon fiksumpi tietää vastauksen, kännykän automaattikorjaus. Itse käytän tietokonetta viesteilyyn mieluummin.

Vierailija
4/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu palstalla yhdys sanoista nipottavat on kai sellaisia joilla jäänyt anaali vaihe päälle. Kun elämä muuten vaikeasti hallittavissa, niin ainakin toisten oikein kirjoitusta korjaamalla saa tunteen että jotain on hanskassa.

Vierailija
5/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OKEISITTENKIRJOITAINKAIKENYHTEENSENKINÄRSYTTÄVÄTYHMÄPASKA

...joskus on tietysti jotain vakavampaakin siellä taustalla.

TAPAITSESIVITUNPASKAVAMMAINENHUORA

M.O.T.

Vierailija
6/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottaako muka kännykän automaattikirjoitus yhdyssanat eri sanoiksi?

Eli jos näpytät joulukuusi sanaa, niin automaatti ehdottaa joulu kuusi ja valitset sen vai miten se automaatti toimii?

Itse en pidä automaattikirjoitusta päällä.

Vierailija
7/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt ihan varma, että otsikossa on riittävästi pilkkuja?

Vierailija
8/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan varmaankin hautaani asti kun toisen luokan opettajamme neuvoi äidinkielen tunnilla lisäämään päätteen ensimmäiseen sanaan sen selvittämiseksi onko kyseessä yhdyssana.

Joulu kuusi, joulukuusi? Joulukin kuusi ei kuulosta järkevältä, joulukuusi ilman n-päätettä kuulostaa, joten se suurella todennäköisyydellä on yhdyssana.

Vierailija
9/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä kysymys johon fiksumpi tietää vastauksen, kännykän automaattikorjaus. Itse käytän tietokonetta viesteilyyn mieluummin.

Kuka pitää automaattikorjausta päällä? Luulin että se olisi vuosituhannen alun kännyköiden myötä lakannut olemasta? Tuolloinhan se oli ihan ymmärrettävä apuri kun melkein jokaisen kirjaimen joutui näppäilemään monen painalluksen takaa, mutta eihän älypuhelinten qwertyllä mitään ennakoivaa syöttöä kukaan tarvitse?

Vierailija
10/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole pelkästään tästä palstasta tai ennakoivasta tekstinsyötöstä, vaan kyllä tuollaista näkee paljon ihan arkielämässä. Törmään tähän usein työssäni. Ei Wordissa tai sähköpostiohjelmissa ole ennakoivaa tekstinsyöttöä, käsinkirjoituksesta puhumattakaan.

Vierailija
11/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä voit lopettaa sen haukkumisen ihan ilman, että kukaan muuttaa itsessään mitään, tai selittää sulle mitään. Voit valita ihan itse miten käyttäydyt ja kantaa vastuusi omista tekemisistä. Suosittelen vahvasti harkitsemaan asiaa.

Vierailija
12/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakoiva tekstinsyöttö on surkea tekosyy. Täytyy olla tosi suurpiirteinen tyyppi, jos ei vaivaudu korjaamaan. Minuakin kiinnostaa, mikä on yhdyssanavirheiden takana. Mikä on ollut äidinkielen taso koulussa?

Vierailija
13/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee tyhmiä virheitä. Mutta en jaksa nettipalstalla niin kauheasti välittää. Ei tämä ole mikään äidinkielen yo-koe.

Vierailija
14/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös fiksujen pelle pelottomien joukossa.

Vierailija
15/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erottaako muka kännykän automaattikirjoitus yhdyssanat eri sanoiksi?

Eli jos näpytät joulukuusi sanaa, niin automaatti ehdottaa joulu kuusi ja valitset sen vai miten se automaatti toimii?

Itse en pidä automaattikirjoitusta päällä.

Jos kirjoittaa joulukuusi, niin välilyönnin jälkeen se automaattisesti "korjaa" sen muotoon joulu kuusi ilman kysymistä. Eli tekstit kannattaa lukea ennen lähettämistä.

Vierailija
16/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku periytyvä juttu. Minäkään en ole koskaan ymmärtänyt miten ne yhdyssanat voivat olla niin vaikeita, kun itsellä menee itsestään oikein. Mieheni puolestaan kirjoittaa kaiken erilleen. Ja vaikka lapsille on luettu hirmuisen paljon kirjoja koulikään asti ja vähän ylikin, niin ollenkaan eivät osaa yhdyssanoja. Isäänsä tulleet.

Vierailija
17/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kyse ainakin huonoista silmsitä ja kaikki pikkutarkkuutta vaativa on hyvin vaikeaa kun silmän ja käden yheistoiminta on heikkoa ja olen hyvin kömpelö. 

En yksinkertaisesti läheskään aina erota.että olen tullu kirjoittaneeksi ajatuksissani yhdyssanoja erikseen tai huomaa, että sanojen välstä puuttuu mahd. välimerkkejä tai sanoista ykisttäsiä kirjaimia tai tavua.

En tarvitse opaskoiraa mutta esimerkiksi yliopsiton pääsykoetta ja sittemmin tenteissä olen saanut lisäaikaa. 

Vierailija
18/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yhdys sanojen oikein kirjoitus taito on eri tyisen vahvapuoli.

Vierailija
19/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen ihmetellyt, miten joku joku voi kirjoittaa rivikaupalla tekstiä ilman ensimmäistäkään yhdyssanaa. Miten joku voi edes kuvitella, että jos kirjoittaa 20 riviä tekstiä, ettei mukaan sattuisi yhtään yhdyssanaa.

Sitten se on myös hupaisaa, kun jotkut saattavat kirjoittaa 20 riviä tekstiä ilman yhtään pistettä, mutta tekstissä on vastaavasti 15 pilkkua.

Vierailija
20/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut ikinä hyvä kirja aiheissa koulussa. Numerot aiheista luokkaa 6. Iän kanssa opeteltua jotta edes koskus onnistuisi.

Lahjat piilivät enemmän kädentaidoissa ja liikunnasta. Sieltä sain valtaosaisesti 9-10 välille.