Hirveä huoli 7v painajaisista/unihalvaus!
7v tyttö näkee aika usein painajaisia. Muutama yö sitten hän kertoi että oli huutanut minua eli äitiä herättämään kovaa mutta en ollut kuullut. Tiedän että muksu ei oikeasti huutanut koska herään todella herkästi ja nukutaan aika lähekkäin.
Pelkään todella että lapseni on masentunut tai nämä ovat merkkejä tulevasta masennuksesta?
Itse olen masentunut ja takana myös määrittelemätön ahdistus.
Meillä eletään ihan normaalia, mukavaa arkea. Olemme lapsen isän kanssa eronneet mutta hyvissä väleissä eli soitellaan usein ja lapsi saa olla joustavasti isällään ja minun luona.
Mistä kannattaisi kysyä apua tuohon painajaisiin?
Kommentit (24)
Saitko lapsesi sikainfluenssa rokotteen? Onko päiväväsymystä?
Ehkä unessa huutanut, ja luulee todeksi. Ei kuulosta masennukselta.
Juu siis lapsi kertoi että unessa huusi ja oli vihainen kun en herättänyt häntä. Oli siis huutanut minua apuun koska oli kuolemassa siinä unessa.
ihan kamalaa
ap
Jos näkee painajaisia ja on unihalvauksia niin ei se ole mikään merkki tulevasta masennuksesta. Mistä sait päähäsi että on unihalvaus, eikä tavallinen painajainen?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:07"]mikä unihalvaus?
[/quote]
Sellanen tila missä oot tavallaan hereillä, mutta et pysty liikkumaan. Aika ahdistavaa.
Itse kärsin myös unihalvauksista (lapsesta asti), mutta on erilaisia tekniikoita, joiden avulla voi herättää itsensä niistä. Minua ainakin auttaneet, erotan nykyään helposti mikä on vain unta.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:07"]mikä unihalvaus? [/quote] Sellanen tila missä oot tavallaan hereillä, mutta et pysty liikkumaan. Aika ahdistavaa.
[/quote]
tiedän mutta miten se liittyy aloitukseen?
Niinja unihalvauksessa voi myös nähdä "näkyjä" tai tuntea jonkin tai jonkun sun lähellä. Hengitys vaikeutuu j mulla oli kovia lihskipuja. Mulla ollut noita varhais teini-iästä asti, nyt aikuisena onneksi loppunut. T. 7
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:07"]mikä unihalvaus? [/quote] Sellanen tila missä oot tavallaan hereillä, mutta et pysty liikkumaan. Aika ahdistavaa.
[/quote]
tiedän mutta miten se liittyy aloitukseen?
[/quote]
AP epäili lapsellaan olevan unihalvaus. Koska lapsi oli sanonut huutaneensa äitiä eikä äiti ollut kuullut mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:10"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:07"]mikä unihalvaus? [/quote] Sellanen tila missä oot tavallaan hereillä, mutta et pysty liikkumaan. Aika ahdistavaa. [/quote] tiedän mutta miten se liittyy aloitukseen? [/quote] AP epäili lapsellaan olevan unihalvaus. Koska lapsi oli sanonut huutaneensa äitiä eikä äiti ollut kuullut mitään.
[/quote]
ihan perus painajainen??
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:12"]Itse kärsin myös unihalvauksista (lapsesta asti), mutta on erilaisia tekniikoita, joiden avulla voi herättää itsensä niistä. Minua ainakin auttaneet, erotan nykyään helposti mikä on vain unta.
[/quote]
Joo sormea heiluttamalla tai yrittämällä yleensä onnistuu. Oli hirveää joskus nuorempana kun en tiennyt mitä ne oli enkä kehdannut sanoa kenellekkään kun ajattelin että mua pidetään hulluna. :D
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:10"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:07"]mikä unihalvaus? [/quote] Sellanen tila missä oot tavallaan hereillä, mutta et pysty liikkumaan. Aika ahdistavaa. [/quote] tiedän mutta miten se liittyy aloitukseen? [/quote] AP epäili lapsellaan olevan unihalvaus. Koska lapsi oli sanonut huutaneensa äitiä eikä äiti ollut kuullut mitään.
[/quote]
ihan perus painajainen??
[/quote]
Niin sitä mäkin ajattelin, unihalvaukseen kuuluu paljon muutakin. Mutta pieni lapsi ei välttämättä osaa kertoa.
Itse olen myös kokenut noita unihalvauksia ja ne ovat todella ahdistavia. Viimeksi juuri näin kamalaa painajaista ja tiesin sen olevan unta, mutta en uskaltanut herätä koska pelkäsin että en herääkään oikeassa sängyssä vaan siinä kamalassa tilanteessa... mutta siis olen itsekin huutanut monesti unessa ja yrittänyt herätä. Ahdistaa lapsen puolesta jos joutuu kokemaan sellaista. Nukkumaan menoista tullut hyvin vaikeita tilanteita kun ei halua nukkua koska pelkää painajaisia.
ap
Onkohan tässä nyt jotain mitä ap ei kerro? Painajaisten näkeminen voisi mielestäni olla seurausta jostakin ahdistavasta mutta miksi juuri masennus? Oireileeko lapsi muuten masennukseen liittyen?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:22"]
Itse olen myös kokenut noita unihalvauksia ja ne ovat todella ahdistavia. Viimeksi juuri näin kamalaa painajaista ja tiesin sen olevan unta, mutta en uskaltanut herätä koska pelkäsin että en herääkään oikeassa sängyssä vaan siinä kamalassa tilanteessa... mutta siis olen itsekin huutanut monesti unessa ja yrittänyt herätä. Ahdistaa lapsen puolesta jos joutuu kokemaan sellaista. Nukkumaan menoista tullut hyvin vaikeita tilanteita kun ei halua nukkua koska pelkää painajaisia.
ap
[/quote]Ota lapsi kainaloon nukkumaan!
Niin ja jos painajaiset alkavat käymään kovin ahdistaviksi niin olisi varmaan aihetta mennä vaikka psykologin juttusille.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 13:22"]Itse olen myös kokenut noita unihalvauksia ja ne ovat todella ahdistavia. Viimeksi juuri näin kamalaa painajaista ja tiesin sen olevan unta, mutta en uskaltanut herätä koska pelkäsin että en herääkään oikeassa sängyssä vaan siinä kamalassa tilanteessa... mutta siis olen itsekin huutanut monesti unessa ja yrittänyt herätä. Ahdistaa lapsen puolesta jos joutuu kokemaan sellaista. Nukkumaan menoista tullut hyvin vaikeita tilanteita kun ei halua nukkua koska pelkää painajaisia.
ap
[/quote]
Unihalvaus ei ole painajainen. Eikä siitä voi herätä, koska olet jo hereillä. Ongelma on se että aivot on välimaastossa, puoliksi hereillä ja puoliksi unessa. Tajuat ympäristösi ja tajuat missä olet mutta et voi liikkua. Sun kokema kuulostaa enemmän painajaiselta tai yölliseltä kauhukohtaukselta. Mutta yritä kysyä siltä lapselta minkälaista se oli. Että pystyikö liikkumaan? Oliko hengitysvaikeuksia?
Järkkää lapselle vaikka raskailla tyynyillä tukea niin, että hän ei käänny yöllä selälleen, vaan nukkuu kyljellään. Iltarukous Jeesuksen nimeen ei ole kenellekään pahitteeksi.