Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan työttömillä toimeentulotuen saajille kohta enää varaa ruokaan kaupassa, kun kaikki kallistuu koko ajan? Tuet eivät juuri nouse...

Vierailija
08.01.2022 |

Mietin tässä kun viikko viikolta tuntuu että jokin tuote kallistuu...Kohta pitää alkaa elää velaksi. Pikevippejä ruokaan.

Kommentit (252)

Vierailija
141/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen saajat ovat onnekasta porukkaa. Heidän tukiaan nostetaan, kun tarve on. Turha ruikuttaa siis.

Todelliset kärsijät ovat pienituloiset, jotka ovat juuri sillä rajalla, etteivät ole oikeutettuja mihinkään tukiin vaan joutuvat elättämään itsensä.

En ymmärrä tätä logiikkaa. Kuka tahansa pienituloinen on oikeutettu toimeentulotukeen, jos tulot alittavat hyväksyttävät menot. Se on ihan puhtaasti laskennallinen etuus, eikä se "syrji" kertään.

Kuka tahansa pienituloinen ei ole oikeutettu toimeentulotukeen vaikka tili olisi nollilla.

Jos on omaisuutta niin et saa mitään.

Vierailija
142/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia täällä saa alapeukkua jos kirjoittaa että työttömyyskorvaus riittää ihan hyvin ruokaan? Hullua.

Itse söin tänään persiljalla, pippurilla, suolalla, yrttiliemikuutiolla maustettua riisiä, ja sitten siihen kylkeen 2kpl paitstettuja kananmunia. Aamulla meni moniviljapuuroa 2 desin edestä, puuro halvempaa kuin leivät ja terveellisempääkin.

Leipä tulee itse asiassa erittäin kalliiksi jos otetaan huomioon että siihen päälle laitetaan kilohinnalta todella kalliita ja epäterveellisiä leikkeleitä. Jopa 4€ per 300g leikkelepaketti? Huh huh.

1 kilo puuroa maksaa alle 2€ eikä siinä ole sokeria kuten monissa leivissä mitä leivotaan Liettuassa yms... itse saa maustaa puuron.

Olet muuten ihan oikeassa. Itse myös tämän huomannut. Leipä on oikeasti todella kallista ja siitä ei oikeastaan saa mitään ravinteita. Leikkeleiden kilohinta on ihan järkyttävä. Ja jos on vielä henkilö, joka vetää monta juustoviipaletta ja leikkelettä leivän päällä, niin ei ihme, että rahaa menee ruokaan.

Itse en edes muista milloin viimeksi olisin ostanut leipää, jos nyt ei lasketa karjalanpiirakoita, joita ostan ehkä kahdesti vuodessa ja teen niihin sen munavoin.

.

Valtaosa on tottunut ostamaan leipää eikä edes ajattele asiaa.

Katselin prismassa vehnäsämpylä pussia ja se maksoi liki 3€ eikä ollut kuin 6kpl sämpylöitä... siinä on vehnällä katteet kohdillaan. Olivat vielä Latviassa leivottuja.

Ihme kun Latviassa leivotut olivat noin kalliita. On totta että leipään on moni tottunut. Siitä voi myös tottua pois.

Halvalla saa ruisleipää. Reissumies 12kpl 1,49e ja kun sattui olemaan punalappunen niin maksoin vain vajaan euron tuosta pussista. Kaksi viipaletta päivässä niin siinä on melkein kahden viikon leivät.

Eri, mutta et ehkä tajunnut pointtia.

Se leipä voi olla suht "halpaakin", mutta kun alat mättämän siihen ylikalliita leikkeleitä (joiden kilohinnat vetelee joidenkin naudan lehtipihvien kanssa samalla viivalla) ja lisäät siihen vielä juustoa (joiden kilohinnat myös voivat olla todella hulluja, varsinkin jos ostat valmiiksi siivuteltuina) ja siihen päälle vielä margariini ja ehkä jotain muuta, niin se leipä tulee kalliiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen saajat ovat onnekasta porukkaa. Heidän tukiaan nostetaan, kun tarve on. Turha ruikuttaa siis.

Todelliset kärsijät ovat pienituloiset, jotka ovat juuri sillä rajalla, etteivät ole oikeutettuja mihinkään tukiin vaan joutuvat elättämään itsensä.

En ymmärrä tätä logiikkaa. Kuka tahansa pienituloinen on oikeutettu toimeentulotukeen, jos tulot alittavat hyväksyttävät menot. Se on ihan puhtaasti laskennallinen etuus, eikä se "syrji" kertään.

Kuka tahansa pienituloinen ei ole oikeutettu toimeentulotukeen vaikka tili olisi nollilla.

Jos on omaisuutta niin et saa mitään.

Jos on mökki niin ei ole oikeutta toimeentulotukeen, ei edes vaikka olisi lapsia.

Asuntolaina ja yhtiölaina eivät ole laskuja toimeentulotuessa.

Vierailija
144/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia täällä saa alapeukkua jos kirjoittaa että työttömyyskorvaus riittää ihan hyvin ruokaan? Hullua.

Itse söin tänään persiljalla, pippurilla, suolalla, yrttiliemikuutiolla maustettua riisiä, ja sitten siihen kylkeen 2kpl paitstettuja kananmunia. Aamulla meni moniviljapuuroa 2 desin edestä, puuro halvempaa kuin leivät ja terveellisempääkin.

Leipä tulee itse asiassa erittäin kalliiksi jos otetaan huomioon että siihen päälle laitetaan kilohinnalta todella kalliita ja epäterveellisiä leikkeleitä. Jopa 4€ per 300g leikkelepaketti? Huh huh.

1 kilo puuroa maksaa alle 2€ eikä siinä ole sokeria kuten monissa leivissä mitä leivotaan Liettuassa yms... itse saa maustaa puuron.

Olet muuten ihan oikeassa. Itse myös tämän huomannut. Leipä on oikeasti todella kallista ja siitä ei oikeastaan saa mitään ravinteita. Leikkeleiden kilohinta on ihan järkyttävä. Ja jos on vielä henkilö, joka vetää monta juustoviipaletta ja leikkelettä leivän päällä, niin ei ihme, että rahaa menee ruokaan.

Itse en edes muista milloin viimeksi olisin ostanut leipää, jos nyt ei lasketa karjalanpiirakoita, joita ostan ehkä kahdesti vuodessa ja teen niihin sen munavoin.

.

Katselin prismassa vehnäsämpylä pussia ja se maksoi liki 3€ eikä ollut kuin 6kpl sämpylöitä... siinä on vehnällä katteet kohdillaan. Olivat vielä Latviassa leivottuja.

Onhan noita paljon halvempiakin leipiä. Minä ostan kaura/vehnäleipää 1,09€/ pkt, riittää 5 päiväksi. Sämpyläpussi 2,20€/10 kpl. Sekin riittää 5 pvksi. Juusto halvinta ja juuston päälle tomaattia/kurkkua/paprikaa. Kinkkuja ja makkaroita en osta, ovat tarpeettomia ja kalliita. Kannattaa vertailla kilohintoja ja eri kauppaketjuja. Jokaisessa ovat kaikessa hiljaisuudessa nostaneet hintoja. Leivän tilalle on aika hankala keksiä mitään muuta yhtä edullista syötävää.

Jos sitä söisi vain ihan sitä terveellistä perusruokaa, niin ei tarvitse leipää lainkaan syödä.

Leipä on todella ravinneköyhää, mikä johtaa siihen, että nälkä ei aina pysy kauaa poissa. 

Vierailija
145/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja on auki vaikka kuinka paljon. Miksihän nuo loispskiaiset eivät mene työhön ja lopeta toisten rahoilla elämistä. Kyseiset yhteiskunnan hyväksikäyttäjäelukat pitäisi karkottaa Suomesta.

Kiitti vinkistä. Minäpä heti maanantaina lähden hallintojohtajan hommiin vai olisikohan hammaslääkärin paikka parempi. Haluatko olla eka asiakkaani?

Sinähän se varsinainen loinen olet! Et näköjään kestä edes puhetta työnteosta. Vastauksesi on todellakin vetelän loisen vastaus.  Sinä et ole hammaslääkäri, eikä sinulla ole pätevyyttä eikä sinusta muutenkaan olisi hallintojohtajksi, joten lopeta niistä hommista höpertely.  Sinulle kouluttamattomalle ja juuri sinun lahjakkuustason omaavalle on todellakin hommia. Kaikki duuni, mikä ei vaadi koulutusta, on just niitä hommia, joita sinun tulee hakea ja tehdä.

Mitenpä haen niitä kun kaikkiin tarvitaan jotain erityisosaamista?

Ja mulla on kyllä 3 koulutusta.

Se yo-tutkinto tuskin on olennainen työnhaussa, tärkeämpää olisi juurikin se erityisosaaminen ja relevantti työkokemus.

Vierailija
146/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja on auki vaikka kuinka paljon. Miksihän nuo loispskiaiset eivät mene työhön ja lopeta toisten rahoilla elämistä. Kyseiset yhteiskunnan hyväksikäyttäjäelukat pitäisi karkottaa Suomesta.

Kiitti vinkistä. Minäpä heti maanantaina lähden hallintojohtajan hommiin vai olisikohan hammaslääkärin paikka parempi. Haluatko olla eka asiakkaani?

Sinähän se varsinainen loinen olet! Et näköjään kestä edes puhetta työnteosta. Vastauksesi on todellakin vetelän loisen vastaus.  Sinä et ole hammaslääkäri, eikä sinulla ole pätevyyttä eikä sinusta muutenkaan olisi hallintojohtajksi, joten lopeta niistä hommista höpertely.  Sinulle kouluttamattomalle ja juuri sinun lahjakkuustason omaavalle on todellakin hommia. Kaikki duuni, mikä ei vaadi koulutusta, on just niitä hommia, joita sinun tulee hakea ja tehdä.

Se yo-tutkinto tuskin on olennainen työnhaussa, tärkeämpää olisi juurikin se erityisosaaminen ja relevantti työkokemus.

😂 Luuli kirjoittajaa Juliaksi

Vierailija
147/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yo-tutkinnon lisäksi minulla on 3 ammattikoulutusta ja töissäkin olen ollut 20v ennen kun jäin työttömäksi.

Vierailija
148/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan vain työmarkkinatukea.

Saat luultavasti myös asumistukea ellei mahdollisen puolisosi tulot vaikuta tilanteeseen. Pelkällä työmarkkinatuella saa maksimaalisen määrän asumistukea, johon sisältyy tietty omavastuuosuus ja yhdellä hengellä asunnon maksimikoko taitaa olla 40 neliötä, jolloin sen ylittävistä neliöistä joutuu maksamaan itse.

Vierailija
149/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ne voivat hakea osa-aikatyötä.

Vierailija
150/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yo-tutkinnon lisäksi minulla on 3 ammattikoulutusta ja töissäkin olen ollut 20v ennen kun jäin työttömäksi.

Entäs osa-aikatyö?

Vierailija
151/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs osa-aikatyö?

Niin mitä siitä?

Vierailija
152/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat tt-tukea?

Sitä HAETAAN, idiootit, ei saada.

Itse saisin mutta en ole hakenut kahteen vuoteen.

Hakemalla tt-tukea saisin aika tarkkaan satasen enemmän kuussa.

Ei jaksa. Satasen takia.

Ennen kuin kannattaa hakea mitään toimeentulotukea pitää syödä kaikki säästöt, sillä silloin ei saa olla pankkitilillä mitään ylimääräisiä rahoja tai muita sijoituksia. Jos pärjää työmarkkinatuen ja asumistuen yhdistelmällä, niin silloin ei tarvitse näyttää Kelalle mitään pankkitilien tietoja ja mitä niillä rahoilla tekee.

Vierailija
153/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ruoka maksa käytännössä mitään, kun syö pelkkää kaurapuuroa suolalla ja voilla. 50 sentillä selviää päivän, jos on ylimääräistä voi ostaa myös raijuustoa sekaan.

Vierailija
154/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan asunnossa asuva työtön ei ole kuollut ruoan puutteeseen. Yleensä ongelma on liian kallis asunto, lemmikkieläimet tai huono talouden hallinta, jos ruoasta joutuu luopumaan. Tunnen minimituilla asuvia, joilla jää hieman säästöönkin. En silti kadehdi tuota asemaa.

Suomessa elää kymmeniätuhansia eläkeläisiä, jotka joutuvat joka kuukausi miettimään ostavatko tarvitsemiaan lääkkeitä vai ruokaa.

Lääkereseptin lunastamiseen voi hakea tukea sosiaalitoimistosta. Se edellyttää kuitenkin näyttöä järkevästä taloudenpidosta. Varmasti saat tuen, jos et ole hupuloinut tulojasi turhaan.

Joo, esimerkiksi opiskelijalla tämä "järkevän taloudenpidon" palkitseminen toimii niin, että jos on onnistunut hassaamaan kaikki opintovuoden aikana nostamansa opintolainat (eikä saa kesäksi töitä tai opintoja järjestettyä), sitten saa kesäksi toimeentulotukea. Jos taas ei ole nostanut opintolainaa, Kela laskee sen tuloksi joka tapauksessa etkä saa mitään tukea. Jos on nostanut ja onnistunut säästämään opintolainasta, et myöskään saa mitään. Nykyäänhän ei enää kaikille opiskelijoille riitä kesätöitä eikä kaikissa opinnoissa ole kesäopiskelu mahdollista, joten Kela palkitsee sellaisen, joka on pannut koko opintolainan haisemaan ja rankaisee sitä joka on säästänyt. :)

Vierailija
155/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan pelkkää työmarkkinatukea ja poikamme puolikkaan työmarkkinatuen.

Vierailija
156/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii sämpylöitä, niin jos henkilö syö kaksi sämpylää päivässä, niin:

Sämpylät 232 kcal

4 viipaletta juustoa (sellaisia omia ohuita siivuja) 160kcal

Margariinia 250 kcal noin

Niin tuossa on jo 642 kaloria, millä saisi jo syötyä kunnon annoksen ruokaa, mikä varmasti pitää kylläisenä pidempään, kuin leivät. 

Vierailija
157/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Onhan noita paljon halvempiakin leipiä. Minä ostan kaura/vehnäleipää 1,09€/ pkt, riittää 5 päiväksi. Sämpyläpussi 2,20€/10 kpl. Sekin riittää 5 pvksi. Juusto halvinta ja juuston päälle tomaattia/kurkkua/paprikaa. Kinkkuja ja makkaroita en osta, ovat tarpeettomia ja kalliita. Kannattaa vertailla kilohintoja ja eri kauppaketjuja. Jokaisessa ovat kaikessa hiljaisuudessa nostaneet hintoja. Leivän tilalle on aika hankala keksiä mitään muuta yhtä edullista syötävää.

Jos sitä söisi vain ihan sitä terveellistä perusruokaa, niin ei tarvitse leipää lainkaan syödä.

Leipä on todella ravinneköyhää, mikä johtaa siihen, että nälkä ei aina pysy kauaa poissa. 

Minulla taas nälkä pysyy aika kauan pois kun syön leipää ed.mainituilla päällisillä, vatsa tykkää kuiduista. Kasviksia en pysty syömään paljon. Leipä on minulle aamupala tai iltapala, en korvaa sillä pääateriaa, sitä oikeaa ruokaa kerran päivässä. Puuroa en pysty syömään, jogurttia tai viiliä marjoilla ja myslillä joskus leivän tilalla.

Vierailija
158/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.

Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti varattu ravintoon joku 252e eli suunnilleen 8,40e per päivä. Tavallinen kotiruoka ei ole kallista ja inspistä kasvispainotteiseen ruokavalioon löytyy esim. täältä: https://undertian.com/

Mistä tuollaiset laskennalliset luvut löytää? Itse en ole ainakaan Kelan sivuilta ikinä löytänyt. Siellä on mainittu vain se perusosa ja mitä kaikkea siihen kuuluu. Ei niitä ole eritelty sen kummemmin.

Kohta 1.8.1 sivulla 195 tässä ohjeistuksessa: https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf#page203

Kiitos. :)

Näköjään ravintomenoihin varattu 49% perusosasta eli tosi paljon. Ja esim. terveydenhuoltomenoihin 3%. Onneksi noita ei ole korvamerkitty, koska minulla menee terveydenhoitoon huomattavasti enemmän.  Ja ruokaan ei todellakaan jää noin paljon.

Vierailija
159/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Minulla taas nälkä pysyy aika kauan pois kun syön leipää ed.mainituilla päällisillä, vatsa tykkää kuiduista. Kasviksia en pysty syömään paljon. Leipä on minulle aamupala tai iltapala, en korvaa sillä pääateriaa, sitä oikeaa ruokaa kerran päivässä. Puuroa en pysty syömään, jogurttia tai viiliä marjoilla ja myslillä joskus leivän tilalla.

Joku tuossa mättää. Et pysty kasviksia syömään, etkä myöskään puuroa, mutta halvinta leipää ja juustoa voit?

Vierailija
160/252 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.

Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti varattu ravintoon joku 252e eli suunnilleen 8,40e per päivä. Tavallinen kotiruoka ei ole kallista ja inspistä kasvispainotteiseen ruokavalioon löytyy esim. täältä: https://undertian.com/

Mistä tuollaiset laskennalliset luvut löytää? Itse en ole ainakaan Kelan sivuilta ikinä löytänyt. Siellä on mainittu vain se perusosa ja mitä kaikkea siihen kuuluu. Ei niitä ole eritelty sen kummemmin.

Kohta 1.8.1 sivulla 195 tässä ohjeistuksessa: https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf#page203

Kiitos. :)

Näköjään ravintomenoihin varattu 49% perusosasta eli tosi paljon. Ja esim. terveydenhuoltomenoihin 3%. Onneksi noita ei ole korvamerkitty, koska minulla menee terveydenhoitoon huomattavasti enemmän.  Ja ruokaan ei todellakaan jää noin paljon.

Terveydenhoito tuossahan on esimerkiksi jonkun buranapaketin osto (ei resepti). Siksi se on 3%. Toimeentulotuki kuitenkin korvaa tarpeelliset terveyteen tarvitut lääkkeet ja ne maksetaan erikseen eivätkä kuulu tuohon laskelmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä