Onkohan työttömillä toimeentulotuen saajille kohta enää varaa ruokaan kaupassa, kun kaikki kallistuu koko ajan? Tuet eivät juuri nouse...
Mietin tässä kun viikko viikolta tuntuu että jokin tuote kallistuu...Kohta pitää alkaa elää velaksi. Pikevippejä ruokaan.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Olen jo leikannut hiukseni itse ja seuraavaksi irtisanon salijäsenyyden. Näin se raha sitten siirtyy ruoan ostoon ja pois pienemmiltä yrittäjiltä.
Partureita menee ulosottoon.
Mekin ostettiin parturisakset kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.
Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti varattu ravintoon joku 252e eli suunnilleen 8,40e per päivä. Tavallinen kotiruoka ei ole kallista ja inspistä kasvispainotteiseen ruokavalioon löytyy esim. täältä: https://undertian.com/
Mistä tuollaiset laskennalliset luvut löytää? Itse en ole ainakaan Kelan sivuilta ikinä löytänyt. Siellä on mainittu vain se perusosa ja mitä kaikkea siihen kuuluu. Ei niitä ole eritelty sen kummemmin.
Minä työttömänä köyhänä joudun kanittelemaan korujani, onneksi niitä sattuu muutamia olemaan. Haen sitten rahapäivänä pois ja maksan korot. Pullojen keruulla myös tienaan jonkin verran.
Kyllä, kaikki kallistuu. Eilen kävin ostamassa linnuille siemeniä. Kaksi säkkiä (30kg) maksoi vuosi sitten noin 30e...nyt eilen samat kaksi säkkiä 59.65e.
Kuukaudessa nämä nykyisin tennipallon kokoiset visertäjät syövät noin kuusi säkkiä, ja siihen hevoskaurat (sekoitan tätä auringonkukansiemenien ja pähkinöiden sekaan) ja talipallot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu olevan tarkoituskin että köyhimmät alkaa kuoleen nälkään kun ei muuten saada saatettyä tukirahoja
Missä Suomessa on kuollut köyhät nälkään?
No, esmes suuret nälkävuodet 1800-luvulla, punaisten vankileireillä...
Olisi ehkä pitänyt muotoilla paremmin se kysymys, mutta että milloin kun meillä on ollut tämä hyvinvointivaltio pystyssä on kukaan kuollut nälkään.
Eikä tulevaisuudessakaan kukaan tule kuolemaan nälkään. Suomessa on enemmänkin ongelmana tällä hetkellä liialllinen painon nousu ja ylilihavuus, kuin että täällä liikkuisi ihmiset ympäriinsä nälässä.
Terveellisellä ruoalla ihminen ei liho, katso rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat työttömyysetuutta ja toimeentulotukea niin asumismenot on jo laskettu mukaan. Vakuutuksiin köyhällä ei luonnollisesti ole varaa. Eikä autoon, ellei säästä muissa menoissa.
Pienipalkkaisen ihmisen tilanne voi olla surkeampi kuin työttömän. Silloin rahojen pitää riittää laskuihin jotka työtön saa ilmaiseksi. Hammaslääkäri, sähkö.. Työtä tekevän köyhyys on mielestäni iso ongelma Suomessa, tarkoitan ihmistä joka ei hallitsemattomasti tuhlaa vaan elää järkevästi.
Työtön saa ilmaiseksi sähkön ja hammaslääkärin?
Mä olen työtön ja itse pitää nuo maksaa.Minäkin olen työtön ja Kela maksaa. Eli ilmaista on. Kun olin pienipalkkaisesti töissä niin itse piti maksaa kun tulit ylittivät perusosan.
Minulle ei maksa Kela. Silmälasitkin maksoi mun eläkkeellä oleva äiti.
No paljonko se on se sinun työttömyysetuus? Minulla ei riitä asumistuki ja työttömyysetuus vuokran jälkeen elämiseen joten syntyy oikeus toimeentulotukeen -> kela maksaa laskut ja myöskin silmälasit. Toki jos haluan hienouksia niihin, niin joudun maksamaan osan itse. Se ei haittaa.
660e.
Onko tuo brutto? Eikö työttömyysetuus ole bruttona tuota luokkaa ja nettona 540e/kk? Minulla on. Jos et ole hakenut toimeentulotukea niin kannattaa hakea.
Työttömänä kävisin hakemassa ruokakasseja kun sitä aikaa riittää. Iso säästö.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kohtuutonta, että juuri vanhoille tai sairaille eläkeläisille tarjotaan tuota kirppistä.
Toki sieltä montaa tavaraa voi ostaa ihan järkevästi. Mutta Suomen talvessa mielestäni juuri vanhoille tai sairaille olisi tärkeää, että vaatteet ja jalkineet olisivat lämpimiä ja sopivia. Kun ulkoilu saattaa muutenkin olla hankalaa.
Talvikengät olisivat kaupasta ostetut omiin, usein ihan erilaisiksi muuttuneisiin jalkoihin sopivat ja vuori lämmin ja puhdas.
Talvitakkikin saisi olla lämmin ja tilava, omaan, ehkä vaikeisiinkin vänkyröihin ja mukkuroihin sopiva.
Nuoret ja terveet eivät käsitä miten vaikeaa ylipäätään on löytää sopivia vaatteita ja jalkineita kaupastakaan. Saati kirppikseltä.
Kun miltei kaikki vaatteet kunhan on oikea koko sopii ja kengät solahtavat jalkoihin ja nauhojen ja varsien kanssa ei tarvitse taistella.
Itse kun ostan talvikenkiä, niin joudun sovittamaan kymmeniä malleja ennekuin on itselle sopivat ja saa hyvin jalkaan ja eivät paina tai ole jotenkin huononmalliset. Joskus joudun menemään useaan kauppaan ennenkuin sopivat löytyy. Turhamaisuutta se ei ole, itseäkin se väsyttää ja harmittaa.Myös usein juuri ne tarjousmallit ovat niitä, joissa ei ole kokoja tai malleja vanhemmille tai niille joilla jalat ovat hiukankaan erilaiset kuin normi.
Samoin toppavaatteet. Ovat kapeita ja sivuista muotuiltuja. Vaikka osta ison numeron niin ovat kittanoita. Tai sitten vyötäröstä tiukat, mutta lahkeet hehtaarin.
Eikä niitä kirppiksiä edes ole joka paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia täällä saa alapeukkua jos kirjoittaa että työttömyyskorvaus riittää ihan hyvin ruokaan? Hullua.
Itse söin tänään persiljalla, pippurilla, suolalla, yrttiliemikuutiolla maustettua riisiä, ja sitten siihen kylkeen 2kpl paitstettuja kananmunia. Aamulla meni moniviljapuuroa 2 desin edestä, puuro halvempaa kuin leivät ja terveellisempääkin.
Leipä tulee itse asiassa erittäin kalliiksi jos otetaan huomioon että siihen päälle laitetaan kilohinnalta todella kalliita ja epäterveellisiä leikkeleitä. Jopa 4€ per 300g leikkelepaketti? Huh huh.
1 kilo puuroa maksaa alle 2€ eikä siinä ole sokeria kuten monissa leivissä mitä leivotaan Liettuassa yms... itse saa maustaa puuron.
Siksi koska työttömällä voi olla lapsia.
Sitä suuremmalla syyllä täytyy jättää roskaruuat kauppaan ja tehdä itse.
Vai meinaatko että lapsille ei kelpaa puuro? Jos ei kelpaa niin voivat olla syömättä.
Emme syö roskaruokaa. Ruoka on kallista ja sitä menee paljon. Ei kasvavat lapset elä jollain puurolla.
Kuka sanoi että täytyy syödä pelkkää puuroa? Hyvän aamiaisen siitä saa.
Onhan se kallista jos ostaa kalleinta kuten tässäkin on todennäköisesti koska valittaja on suomalainen... täällähän meillähän tavikset huutavat kuinka liki 5000€/kk yhteistuloilla ei perheet pärjää.
Oma asia jos ei osaa käyttää rahaa ja itselleen valehdellaan ettei voi muka elää halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat työttömyysetuutta ja toimeentulotukea niin asumismenot on jo laskettu mukaan. Vakuutuksiin köyhällä ei luonnollisesti ole varaa. Eikä autoon, ellei säästä muissa menoissa.
Pienipalkkaisen ihmisen tilanne voi olla surkeampi kuin työttömän. Silloin rahojen pitää riittää laskuihin jotka työtön saa ilmaiseksi. Hammaslääkäri, sähkö.. Työtä tekevän köyhyys on mielestäni iso ongelma Suomessa, tarkoitan ihmistä joka ei hallitsemattomasti tuhlaa vaan elää järkevästi.
Mä olen työtön ja itse pitää nuo maksaa.Minäkin olen työtön ja Kela maksaa. Eli ilmaista on. Kun olin pienipalkkaisesti töissä niin itse piti maksaa kun tulit ylittivät perusosan.
No paljonko se on se sinun työttömyysetuus? Minulla ei riitä asumistuki ja työttömyysetuus vuokran jälkeen elämiseen joten syntyy oikeus toimeentulotukeen -> kela maksaa laskut ja myöskin silmälasit. Toki jos haluan hienouksia niihin, niin joudun maksamaan osan itse. Se ei haittaa.
660e.
Onko tuo brutto? Eikö työttömyysetuus ole bruttona tuota luokkaa ja nettona 540e/kk? Minulla on. Jos et ole hakenut toimeentulotukea niin kannattaa hakea.
Lapsikorotusten kanssa 660e.
Toimeentulotukea ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Itse lyhennän työmarkkinatuesta opintolainaa 100e kuukaudessa. En saa tt-tukea. Ihmettelen aina miten ihmiset jotka saavat täyden tt-tuen ja sitä myötä myös iso osa heidän laskuistaan maksetaan eivät muka pysty ostamaan itselleen ruokaa kaupasta. Ovat kuitenkin kroisoksia verrattuna minuun.
Hei. Sen opintolainan voi saada kokonaan tai osittain anteeksi, jos elämässä ei kaikki mene niinkuin suunnittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.
Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti varattu ravintoon joku 252e eli suunnilleen 8,40e per päivä. Tavallinen kotiruoka ei ole kallista ja inspistä kasvispainotteiseen ruokavalioon löytyy esim. täältä: https://undertian.com/
Mistä tuollaiset laskennalliset luvut löytää? Itse en ole ainakaan Kelan sivuilta ikinä löytänyt. Siellä on mainittu vain se perusosa ja mitä kaikkea siihen kuuluu. Ei niitä ole eritelty sen kummemmin.
Kohta 1.8.1 sivulla 195 tässä ohjeistuksessa: https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf#page203
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia täällä saa alapeukkua jos kirjoittaa että työttömyyskorvaus riittää ihan hyvin ruokaan? Hullua.
Itse söin tänään persiljalla, pippurilla, suolalla, yrttiliemikuutiolla maustettua riisiä, ja sitten siihen kylkeen 2kpl paitstettuja kananmunia. Aamulla meni moniviljapuuroa 2 desin edestä, puuro halvempaa kuin leivät ja terveellisempääkin.
Leipä tulee itse asiassa erittäin kalliiksi jos otetaan huomioon että siihen päälle laitetaan kilohinnalta todella kalliita ja epäterveellisiä leikkeleitä. Jopa 4€ per 300g leikkelepaketti? Huh huh.
1 kilo puuroa maksaa alle 2€ eikä siinä ole sokeria kuten monissa leivissä mitä leivotaan Liettuassa yms... itse saa maustaa puuron.
Siksi koska työttömällä voi olla lapsia.
Sitä suuremmalla syyllä täytyy jättää roskaruuat kauppaan ja tehdä itse.
Vai meinaatko että lapsille ei kelpaa puuro? Jos ei kelpaa niin voivat olla syömättä.
Emme syö roskaruokaa. Ruoka on kallista ja sitä menee paljon. Ei kasvavat lapset elä jollain puurolla.
Kuka sanoi että täytyy syödä pelkkää puuroa? Hyvän aamiaisen siitä saa.
Onhan se kallista jos ostaa kalleinta kuten tässäkin on todennäköisesti koska valittaja on suomalainen... täällähän meillähän tavikset huutavat kuinka liki 5000€/kk yhteistuloilla ei perheet pärjää.
Oma asia jos ei osaa käyttää rahaa ja itselleen valehdellaan ettei voi muka elää halvemmalla.
En osta kalleinta. Osaan kyllä käyttää rahaa mutta ei ne pienet tulot yksinkertaisesti riitä. En ole ostanut itselle vuosiin mitään, en vaatteita, en käy kampaajalla tms. Sain onneksi talvikengät joululahjaksi, tätä ennen ole kulkenut talvella kesäkengillä monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olet muuten ihan oikeassa. Itse myös tämän huomannut. Leipä on oikeasti todella kallista ja siitä ei oikeastaan saa mitään ravinteita. Leikkeleiden kilohinta on ihan järkyttävä. Ja jos on vielä henkilö, joka vetää monta juustoviipaletta ja leikkelettä leivän päällä, niin ei ihme, että rahaa menee ruokaan.
Itse en edes muista milloin viimeksi olisin ostanut leipää, jos nyt ei lasketa karjalanpiirakoita, joita ostan ehkä kahdesti vuodessa ja teen niihin sen munavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustan ajatusta siitä että työttömän/sairaseläkeläisen pitäisi olla kiitollinen saamistaan tuista, se on jokaisen kansalaisoikeus että saa tukia silloin kun niitä tarvitsee. Ei sen takia pidä nöyristellä kenenkään edessä.
Vastusta ihan rauhassa vaan, mutta sairasta ja työtöntä ei voi yksioikoisesti todellakaan verrata toisiinsa. Jos vielä on sairauseläkkeellä = työkyvyttömyyseläkkeellä, niin hän ei siis ole työkykyinen. Työttömiä sen sijaan on kaikenlaisia, mutta he eivät ole sairaita. Muutoin hekin olisivat työkyttömyyseläkkeellä eikä siis työttömän kirjoilla. Jotkut työttömät ovat myös työhaluttomia....
Onko oikeasti nykyään vielä näin tietämättömiä ihmisiä? Työttöminä työnhakijoina on paljon käytännössä työkyvyttömiä ihmisiä. Kela ei useinkaan päästä eläkkeelle eikä aina maksa edes sairauspäivärahaa, vaikka olisi lääkärintodistus työkyvyttömyydestä.
Ottakaa asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
660e.
Lapsikorotusten kanssa 660e.
Toimeentulotukea ei tipu.
Eli sinulla on suuremmat tulot kuin menot. Jopa silloin kun on tarve silmälaseille tai kun pitää maksaa pakollisia laskuja?
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja on auki vaikka kuinka paljon. Miksihän nuo loispskiaiset eivät mene työhön ja lopeta toisten rahoilla elämistä. Kyseiset yhteiskunnan hyväksikäyttäjäelukat pitäisi karkottaa Suomesta.
On, työtön voi mennä palomieheksi, hammashoitajaksi, puheterapeutiksi, linja-auton kuljettajaksi, parturiksi, puheterapeutiksi, sähkömieheksi, yhdistelee vain johdot googlen avulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja on auki vaikka kuinka paljon. Miksihän nuo loispskiaiset eivät mene työhön ja lopeta toisten rahoilla elämistä. Kyseiset yhteiskunnan hyväksikäyttäjäelukat pitäisi karkottaa Suomesta.
On, työtön voi mennä palomieheksi, hammashoitajaksi, puheterapeutiksi, linja-auton kuljettajaksi, parturiksi, puheterapeutiksi, sähkömieheksi, yhdistelee vain johdot googlen avulla
Linja-autolla ajo sujuu varmaan ihan hyvin. Risteyksissä täytyy vähän koukata toisen kaistan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vinkistä. Minäpä heti maanantaina lähden hallintojohtajan hommiin vai olisikohan hammaslääkärin paikka parempi. Haluatko olla eka asiakkaani?