Posti oli avannut lähettämäni kirjeen
Lähetin maanantaina kirjeen veljelleni, semmoisessa pienessä kirjekuoressa postikortin ja bussikortin, jota olin häneltä vastikää vierailullani lainannut ja joka oli paikkakunnalta lähtiessäni unohtunut minulle. Postitse se oli näppärintä palauttaa.
Veli ilmoitti äsken kirjeen saapumisesta, mutta mainitsi samalla, että kuoresta huomasi, että kirje oli ilmeisesti kertaalleen jo avattu postissa.
Ei sillä, että tällä nyt tässä tapauksessa mitään haittaa, kun sisältö kumminkin päätyi oikeaan osoitteeseen, mutta ihmettelen suuresti, miksi ihmeessän näin on tehty? Saako Posti todella tosta noin vaan availla ihmisten kirjekuoria? Onko muille käynyt mitään vastaavaa?
Vaikea kuvitella että mitä sen bussikortin on sitten kuviteltu olevan, jos kerran on pitänyt kuori avata asian selvittämiseksi...
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:33"]
Postin työntekijä on luullut kirjeessä olevan esimerkiksi lahjakortin ja aikonut varastaa sen. Eivät ne postilaiset mitään pyhimyksiä ole. Itsekin tunnen epärehellisen postilaisen.
[/quote] Onko mamu, onko mamu? Oletko itse mamupatja? Kerro, kerro!
[/quote]
Oletko idiootti? Ihan suomalainen mies on kyseessä.
Onkohan postilla käytössä Stasista tutut höyrytys and uudelleensulkemis-koneet ?
On ihan mahdollista että kirje jumittaa lajittelukoneen ja repeytyy siinä samalla pahastikin. Tosin kuorellinen bussikortti voi olla jo niin paksu ettei sitä voi laittaa koneen läpi.
Mulle tuli kerran rivitalon postilaatikkoon kadun toisessa päässä asuvan asukkaan paketti, osoite ja kaikki oli oikean ihmisen. Avasin sen tietenkin xDmutta koska paketissa oli ruma louis vuittonin feikkilaukku vein sen avattuna oikean omistajan laatikkoon pahoittelukirjeen kera - kun mullekin tulee paljon ebay/huutonet paketteja niin en tajunnut kurkata osoitetta ennen avaamista. Terkut vaan vanhalle naapurille jos tunnistat :D
Voisiko kyse olla huumeratsian lieveilmiöstä? Kerran viikossa-parissa lajittelukeskuksissa käydään koiran kanssa. Koska kirjeet ovat isommissa laatikoissa, boksi, jonka koira merkkaa, joudutaan syynäämään tarkemmin läpi kokonaisuudessaan. Siinä hommassa saa sivulliset osumaa, yksityisyys kärsii ja lähetykset myöhästelevät. Mutta muunlaista keinoa ei ainakaan vielä taida olla. Huumeiden lähetteleminen postissa on jatkuvasti yleisempää, joten tähän voi varautua jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 01:24"]Samanlaisia kokemuksia..Itse sain kerran onnittelukortin, jonka välistä oli varastettu postissa seteli. Teipattu kiinni ja lätkästy päälle joku "vahingoittunut käsittelyssä "-lappu. Lapselleni oli lähetetty lahjapaketti, jonka päällä oi lukenut sisältöä, ei tullut perille se paketti. .
[/quote]
Kuka idiootti lähettää postissa rahaa? Eikö järki koputtele ollenkaan.
Mä veikkaan että se kirje on mennyt konelajitteluun ja sitten kone onkin menny vähän epäkuntoon kun sielä on ollu se kortti. Juuri sen kohouman takia. Sit on ehkä katottu onko se ehjä...
No ei saa. Tuomioistuimen päätöksellä poliisi saa. Ja rajan ylittävän lähetyksen tulli ilmankin.
Uskoisin näiden mamuttelijoiden olevan tässäkin ketjussa propagandisteja, jotka keksivät tarinoita agitoidakseen ihmisiä maahanmuutovastaisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:28"]
Minulle tuli viime viikolla kaksi laskua, jotka oli avattu jo kertaalleen.
[/quote]
Näissä kannattaa olla tarkkana, onhan ollut niitä tapauksia joissa joku on ottanut toisen laskut postilaatikosta ja vaihtanut oman tilinumeronsa saajan paikalle. Tosin luulisi että jos tuota vaivautuu tekemään niin jaksaisi tehdä sen niin ettei kuori näytä avatulta.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 04:20"]Uskoisin näiden mamuttelijoiden olevan tässäkin ketjussa propagandisteja, jotka keksivät tarinoita agitoidakseen ihmisiä maahanmuutovastaisuuteen.
[/quote]
Joo onhan epärehellisiä ihmisiä ihan supisuomalaissakin, en tää syytä että tämmösessä asiayhteydessä tarttis mitenkään jaottella minkään etnisen taustan perusteella jne.
Ja onhan se mahdollista, ettei kuoren avaamiseen liittynytkään mitään epärehellistä tarkoitusperää, jos kyse onkin ollut jostain lajittelukoneeseen mahtumattomuudesta ja sisällön kunnon tarkastamisesta tms, kuten joku tässä aiemmin ehdotti.
Vaikea sanoa, kun en itse tiedä, miten tämmöset asiat Postissa toimivat. Ja tuskimpa tätä tarinaa muutenkaan saa koskaan spekulointia tarkemmin selvitettyä (harmi kyllä)...
Ap
Valitettavasti posti varastaa niitä lähetyksiä. Omasta kokemuksesta tiedän, että näin käy. Soitinkin stille, miksi ei se lähetys tullut perille ja minulle vastattiin että ei siinä osoitteessa asu sen nimistä henkilöä. (Asui enemmin, kun osoite oli hänellä vakituisena kotiosoitteenaan). Tällöin postilaitos katsoi oikeudekseen varstaa kyseisen lähetyksen. Ei edes toimittanut siihen uuteen osoitteeseen. Jostain kumman syystä kuitenkin kantaa laskuja väärään osoitteeseen.
No tiedän että postilaitoksessa eivät työntekijät erota postilaatikkoa ja hevonpersettä toisistaa. Asia on varmistettu kysymällä henkilökunnalta.
Pöntöt - kirjeet käsitellään koneellisesti. Mikäli kirje sisältää "möykyn" ruhjoituu se koneessa helposti. Käsialalla ja muilla ei ole merkitystä. 1 % postista vioittuu kuljetuksen aikana.
Ottamatta kantaa muuhun, mutta voisihan muovikortin sekoittaa vaikka sellaiseen lahjakorttiin, johon voi ladata rahaa. Niitä on monilla kaupoilla Prismasta alkaen.
Kuka tunkee sen setelin sinne kuoreen ja lähettää vain menemään? Eikö terve järkikin kerro että kannattaa taitella se paperin sisälle niin sitä ei erota katsottaessa valon läpi.
N18
Rahaa ei kannata kirjeessä lähettää, ei ole uusi juttu että rahat viedään kuorista.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 01:49"]En ole ehtinyt käräyttää vielä ketään itseteosta. Perustan väitteeni siihen, että Postille (ent. Itella) tulleet ilmoitukset postin katoamisesta ja rahojen häviämisestä ovat lisääntyneet jyrkästi sen jälkeen, kun Posti alkoi soveltaa uutta monikulttuurista henkilöstöpolitiikkaa.
[/quote]
Aivan. Ensin tiesit nimenomaan maahanmuuttajien pöllivän rahaa kirjekuorista sillä ajalla kun kännykkänsä räpläilyltä ehtivät. Oikeasti et siis kuitenkaan tällaista tiedä, kunhan haluat panetella mamuja. Eipä sitten kannata ihmetellä, jos teidän rasist... siis anteeksi, maahanmuuttokriitikoiden, juttuihin ei kovin vakavasti jaksa suhtautua. Sinunkin ajatusmaailmaasi ohjaa selvästi enemmän viha kuin oikea tieto.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 07:14"]Valitettavasti posti varastaa niitä lähetyksiä. Omasta kokemuksesta tiedän, että näin käy. Soitinkin stille, miksi ei se lähetys tullut perille ja minulle vastattiin että ei siinä osoitteessa asu sen nimistä henkilöä. (Asui enemmin, kun osoite oli hänellä vakituisena kotiosoitteenaan). Tällöin postilaitos katsoi oikeudekseen varstaa kyseisen lähetyksen. Ei edes toimittanut siihen uuteen osoitteeseen. Jostain kumman syystä kuitenkin kantaa laskuja väärään osoitteeseen.
No tiedän että postilaitoksessa eivät työntekijät erota postilaatikkoa ja hevonpersettä toisistaa. Asia on varmistettu kysymällä henkilökunnalta.
[/quote]
Jos ihminen ei ole tehnyt postin kanssa sopimusta postinsa kääntämiseksi uuteen osoitteeseen, ei postin tarvitse alkaa häntä etsiskelemään.
Toki mamutkin tekevät rikoksia, mutta kun katsoo rikostilastoja niin kyllä kantasuomalaiset on niissä enemmistönä. (Tilastokeskuksen sivuilta saa kyseisiä tilastoja ilmaiseksi, jos haluaa nähdä omin silmin.)
Tuntuu todella pahalta parikymppisenä mamuna kuljeskella Hesassa, kun suojatiellä valon vaihtoa odotellessa tai rullaportaissa ihmiset pitävät laukuistaan heti kaksin käsin kiinni, kun huomaavat mut... Toinen "huippu"hetki ajoittui vaateosastolle, kun eräs lihava nainen ilmeisesti teini-ikäisen poikansa kanssa kävi sovittamassa erään luksusmerkin vaatteita ja huusi kovaa ja toistuvasti pojalle vahdi laukkuja. Silloin paikalla ei ollut muita ja ylläni oli kyseisen luksusmerkin 1 400 € maksanut klassikkotakki. Teki mieli sanoa pari harkitsematonta sanaa kyseiselle naiselle havainnollistamiseksi (samoin kuin hän teki päätelmät minusta ulkonäön perusteella), mutta en viitsinyt pojan takia. En voi syntyperälleni mitään ja olen todella surullinen, että sen perusteella profiloidaan heti rikolliseksi tai huoraksi/gold diggeriksi, kun joudun lähes päivittäin työasioissa kulkemaan jalan asiakastapaamisiin yhdessä yli 50-v. miespuolisen kollegan kanssa. Ihmisten halveksivat katseet satuttavat ihan oikeasti. Uusi työpaikka on nyt hakusessa...
Mina suljen kuoren tietysti liimamalla kiinni mutta sen lisaksi laitan ison koristeellisen tarran 'sinetiksi'. Sita ei ihan helposti avata 'vahingossa'.