Posti oli avannut lähettämäni kirjeen
Lähetin maanantaina kirjeen veljelleni, semmoisessa pienessä kirjekuoressa postikortin ja bussikortin, jota olin häneltä vastikää vierailullani lainannut ja joka oli paikkakunnalta lähtiessäni unohtunut minulle. Postitse se oli näppärintä palauttaa.
Veli ilmoitti äsken kirjeen saapumisesta, mutta mainitsi samalla, että kuoresta huomasi, että kirje oli ilmeisesti kertaalleen jo avattu postissa.
Ei sillä, että tällä nyt tässä tapauksessa mitään haittaa, kun sisältö kumminkin päätyi oikeaan osoitteeseen, mutta ihmettelen suuresti, miksi ihmeessän näin on tehty? Saako Posti todella tosta noin vaan availla ihmisten kirjekuoria? Onko muille käynyt mitään vastaavaa?
Vaikea kuvitella että mitä sen bussikortin on sitten kuviteltu olevan, jos kerran on pitänyt kuori avata asian selvittämiseksi...
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:06"]Toki mamutkin tekevät rikoksia, mutta kun katsoo rikostilastoja niin kyllä kantasuomalaiset on niissä enemmistönä. (Tilastokeskuksen sivuilta saa kyseisiä tilastoja ilmaiseksi, jos haluaa nähdä omin silmin.)
Tuntuu todella pahalta parikymppisenä mamuna kuljeskella Hesassa, kun suojatiellä valon vaihtoa odotellessa tai rullaportaissa ihmiset pitävät laukuistaan heti kaksin käsin kiinni, kun huomaavat mut... Toinen "huippu"hetki ajoittui vaateosastolle, kun eräs lihava nainen ilmeisesti teini-ikäisen poikansa kanssa kävi sovittamassa erään luksusmerkin vaatteita ja huusi kovaa ja toistuvasti pojalle vahdi laukkuja. Silloin paikalla ei ollut muita ja ylläni oli kyseisen luksusmerkin 1 400 € maksanut klassikkotakki. Teki mieli sanoa pari harkitsematonta sanaa kyseiselle naiselle havainnollistamiseksi (samoin kuin hän teki päätelmät minusta ulkonäön perusteella), mutta en viitsinyt pojan takia. En voi syntyperälleni mitään ja olen todella surullinen, että sen perusteella profiloidaan heti rikolliseksi tai huoraksi/gold diggeriksi, kun joudun lähes päivittäin työasioissa kulkemaan jalan asiakastapaamisiin yhdessä yli 50-v. miespuolisen kollegan kanssa. Ihmisten halveksivat katseet satuttavat ihan oikeasti. Uusi työpaikka on nyt hakusessa...
[/quote]
Ainakin olet yksinkertainen. Mamut tekevät nimittäin PROSENTUAALISESTI SUOMEN VÄKILUKUUN SUHTEUTETTUNA n. 5 kertaa enemmän rikoksia, kuin kantasuomalaiset. Lisäksi jo 8 kymmenestä Helsingin alueella vankilaan tuomitusta on nykyisin ulkomaalaisia. Älä ihmettele, miksi Suomessa pidetään käsilaukuista niin tiukasti kiinni.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 01:58"]
Ap:n tapauksessa mielestäni sekä kirjeen avautuminen vahingossa että epärehellisen työntekijän teko ovat yhtä todennäköisiä.
[/quote]
Tuolta se vaikutti minunkin mielestäni että kumpikin yhtä todennäköisestä. Siis siihen asti, kunnes sain tietää tarkemmin, että oli nimenomaan kuoren pohjasta avattu, ja vaan sen verran, että sen kortin sai ujutettu sieltä ulos. :/
Ap
Kunpa voisi tehdä jonkun ansan epärehellisille!
Muistan opiskeluajoilta, kun mulle tuli jonkun toisen ihmisen posteja. Opiskelukämpät oli uusia, olin asunnossa eka asukas joten kyse ei ollut mistään vanhasta asukkaastakaan. Silti näitä posteja tuli mun osoitteella, mutta nimi oli eri ja näin ihan selvästi että postit evät kuuluneet minulle. Vein postit kahteen otteeseen Postin konttoriin ja selitin molemmilla kerroilla tilanteen mutta postit tulivat silti mulle. Sanoin viimeisellä kerralla että kolmatta kertaa ei tule, heitän ne jatkossa roskiin. Ja näin tein. Koskaan tää tapaus ei selvinnyt mulle mikä juttu tää oli. Jossain vaiheessa ne postit lakkasivat tulemasta.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:42"]
Pakko kommentoida entisenä postiapulaisena. Keväisin kun on paljon valmistujaisia, monet lähettävät rahaa kirjekuorissa. Olin yhtenä päivänä leimaajana, eli syötin kirjeitä leimauskoneeseen. No jossain vaiheessa koneessa oli ilmeisesti kerralla liian monta kirjettä kun se meni jumiin ja kirjeet juuttui hihnojen väliin ja osa meni ryttyyn. Yksi kuori kuitenkin vahingoittui pahasti ja repesi melkein kahtia. Sisällä oli 50€ seteli joka meni kahteen osaan. En voinut muuta kuin teiptata kuoren kasaan ja laittaa 'vahingoittunut käsittelyssä' - tarran. Pomo sanoi, ettei voi mitään. Olisi kannattanut lähettää pelkkä kortti ja laittaa raha tilille.
[/quote]
Ja pidit rahan itse?
Raha katosi kirjekuorista jo 70-luvulla joten turha sepitellä noita mamufobisia tarinoita.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 00:55"]Keskustelin tuossa aamulla pikaisesti äitini kanssa, ja hän kertoi vähän tarkemmin siitä, miten se kirje oli avattu. Veljeni on siis vielä alaikäinen ja asuu edelleen vanhempien kanssa, siksi äiti tuosta kirjeestäkin tiesi. Hän sanoi, että kuoresta oli revitty alareunasta auki juuri sen verran, että siitä pystyi ujuttamaan sen bussikortin ulos. Eli ei siis tosiaan ollut mikään sellainen repeämä, joka olisi tullut vahingossa jostain lajittelukoneesta.
Joku oli avannut kirjeestä juuri sen verran, että oli saanut tsekattua, mikä kortti siellä oikein oli sisällä. Eikä ollut vaivautunut mitenkään sulkemaan sitä tekemäänsä aukkoa, vaan ilmeisesti ihan tuurilla tuli kuori sisältönsä kera perille asti...
Olipa pettymys, että tän takana tosiaan oli epärehellisyys eikä pelkkä vahinko. Jonkun yksittäisen työntekijän takia luottamus koko Postiin kärsii. :/
Ap
[/quote]
Tämä kuulostaa siltä, että se on voinut myös lajittelukoneiden paineessa painautua ulos. Kannattaa jatkossa teipata se kiinni pahviin tms.
AP:n kirjettä ei ole avattu postissa. Posti lajitellaan valtavilla koneilla, jonka rummut ovat kuin jättiläispesukoneita. Kun kuoren sisälle laittaa jonkin korttia raskaamman esineen, se pyöriessään lingossa repii itse todella siistin - kirjeveitsellä viillettyn näköisen - aukon itselleen. Tavallisella postilaisella ei ole aikaa eikä välineitä availöa kuoria, sillä työvälineinä toimivat vain hanskat. Toisinaan myös kortit saavat revittyä kuorensa auki, jolloin niiden irtosetelien matchaaminen niihin aukinaisiin kuoriin on miltei mahdotonta.
Seuraavalla kerralla kun lähetät kirjeessä jonkin esineen, niin heitä se vaikkapa ensalkuun muutama kymmenen kertaa päin seinää, sitten ota nurkasta kiinni ja ravistele sitä vahvalla otteella ja lopuksi tee kirjeellä ns. "matoliikettä" viitisen minuuttia. Jos kirje on edelleen ehjä, voi sen turvallisesti lähettää eteenpäin. Paketeille riittää testiksi pelkkä seinää päin heittely ja kevyesti päälle tallaaminen. Käsinlajittelu ei ole riittävän tehokasta nykyisen postilain ollessa voimassa.
t. onneksi jo nykyisin ex postilainen
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:33"]AP:n kirjettä ei ole avattu postissa. Posti lajitellaan valtavilla koneilla, jonka rummut ovat kuin jättiläispesukoneita. Kun kuoren sisälle laittaa jonkin korttia raskaamman esineen, se pyöriessään lingossa repii itse todella siistin - kirjeveitsellä viillettyn näköisen - aukon itselleen. Tavallisella postilaisella ei ole aikaa eikä välineitä availöa kuoria, sillä työvälineinä toimivat vain hanskat. Toisinaan myös kortit saavat revittyä kuorensa auki, jolloin niiden irtosetelien matchaaminen niihin aukinaisiin kuoriin on miltei mahdotonta.
Seuraavalla kerralla kun lähetät kirjeessä jonkin esineen, niin heitä se vaikkapa ensalkuun muutama kymmenen kertaa päin seinää, sitten ota nurkasta kiinni ja ravistele sitä vahvalla otteella ja lopuksi tee kirjeellä ns. "matoliikettä" viitisen minuuttia. Jos kirje on edelleen ehjä, voi sen turvallisesti lähettää eteenpäin. Paketeille riittää testiksi pelkkä seinää päin heittely ja kevyesti päälle tallaaminen. Käsinlajittelu ei ole riittävän tehokasta nykyisen postilain ollessa voimassa.
t. onneksi jo nykyisin ex postilainen
[/quote]
Juurikin näin.
Minulta on kerran postissa pöllitty s-etukortti. Kävin mummolleni kaupassa ja hänen bonuskorttinsa unohtui lompakkooni. Lähetin sen postitse, mutta jossain vaiheessa matkaa kirjekuori oli revitty siististi sivusta auki, otettu s-kortti pois ja teipattu takaisin kiinni. Ei voinut olla vahinko, oli kuin kirjeveitsellä avattu. Tiedä sitten mitä varas sillä kortilla teki, kun ei siinä mitään maksuominaisuuttakaan ollut.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:36"]Minulta on kerran postissa pöllitty s-etukortti. Kävin mummolleni kaupassa ja hänen bonuskorttinsa unohtui lompakkooni. Lähetin sen postitse, mutta jossain vaiheessa matkaa kirjekuori oli revitty siististi sivusta auki, otettu s-kortti pois ja teipattu takaisin kiinni. Ei voinut olla vahinko, oli kuin kirjeveitsellä avattu. Tiedä sitten mitä varas sillä kortilla teki, kun ei siinä mitään maksuominaisuuttakaan ollut.
[/quote]
Lueppa viestini. Ei sitä ole pöllitty.
t. 63
"Rahaa ei kannata kirjeessä lähettää, ei ole uusi juttu että rahat viedään kuorista."
Mä lähetän usein rahaa "nuorisolle" ja kummilapsilleni lahjaksi, aina merkkipäivänä, eikä koskaan ole vielä kadonnut.
Enkä ole huomannut, mun kirjeitä avattavan, mutta aika usein tulee naapurin postia, kun meillä on a ja b-talo ja raput on merkitty A,B , eli osoitetiedot kirjeessä on ollut virheelliset, eikä isoja ja pieniä kirjaimia ole eroteltu. Aina ei tosiaan tule katsottua henkilötietoja ja siksi tulee avattua. Palautan kirjeet tosin aina vastaanottajalle tai sitten postiin.
"Pöntöt - kirjeet käsitellään koneellisesti. Mikäli kirje sisältää "möykyn" ruhjoituu se koneessa helposti. Käsialalla ja muilla ei ole merkitystä. 1 % postista vioittuu kuljetuksen aikana.
[/quote]
Jakelu on todella heikolla tasolla, jos jokaisesta nipusta yksi kuori hajotetaan. Tuo tarkoittaisi, että laatikosta aika moni kuori rusentuu."
Ei kait tuo tapahdu jakelussa, vaan kirjeen leimausvaiheessa tai lajittelussa. Jakaja saa jo valmiiksi lajittelut kirjeet, joka tapahtuu ties missä päin Suomea. Näin ainakin meidän postissa.
Eikä repeytyneet kirjeet ole suinkaan tämän päivän ilmiö, vaan sitä on tapahtunut ainakin jo kymmeniä vuosia, ennen postissa päänvaivaa aiheuttivat lemmarit, joilla asiakirjat oli liitetty. Minusta tuo selitys on hyvin looginen.
Isovanhempani lähettivät vuosikaudet kaikki lahjarahat synttärikorttien välissä postitse. Näinhän ei siis saisi toimia, mutta se oli vain sellainen tapa. Pari vuotta sitten sain kuitenkin synttärikorttini puoliksi avattuna, ja rahat oli napattu kuoren sisältä. Sen jälkeen lahjarahat on siirretty aina suoraan tilille. Kävi vain itsellä mielessä, että olisi tämä epärehellinen työntekijä "hukannut" mielummin koko kortin, eikä jakanut sitä avattuna perille.. Ei olisi ärsyttänyt yhtä paljon kokonaan hävinnyt kortti kuin epärehellisyys. Mutta oppihan tuostakin tietysti! :)
Juuri sai potkut ja joutui oikeuteen postin työntekijä joka availi kirjeitä ja varasti arvokkaat välistä.
Jos kuori on repeytynyt vaikka lajittelukoneessa, laitetaan merkki/leima että kuori on postissa auennut. Mutta kai tätäkin voi väärin käyttää.
Mutta eikös postin sivulla lue ettei rahaa saisi lähettää kirjeitse...
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 02:52"]Tilasin Englannista 300 euron takin, tuli postiin ja hain sieltä, paketti oli auki kokonaan toisesta päästä. Mietin vaan että miten on takki pysynyt kuljetuksessa mukana jos sen on avannut tulli, ja jos se taas on avattu vasta Suomen postititoimipaikoissa joissa kulkenut, että onpa uteliasta väkeä postissa. Joskus aikaan kun olin Espanjassa pidemmän aikaa sukulaiset lähettivät minulle välillä kirjeissä rahaa, sanotaan että 3 kymmenestä tuli perille rahoineen, 2 kuorta pelkkä kirje, kuori avattu ei rahaa joka luki kirjeessä olevan mukana ja 5 kpl ei ikinä näkynyt. Eli siinä on joku ollut epärehellinen, vaan mistä maasta, se on vaikea sanoa.
[/quote]
Jos avataan tullissa on siitäkin merkintä.
Siis kyllähän siellä postissakin on pitkäkyntisiä.Ikinä ei saisi rahaa lähettää.Varmaan ulkopuolelta tunnustellut ja tarkistanut onko mitään arvokasta ja kun ei ollut niin teipannut takaisin kii.
Keskustelin tuossa aamulla pikaisesti äitini kanssa, ja hän kertoi vähän tarkemmin siitä, miten se kirje oli avattu. Veljeni on siis vielä alaikäinen ja asuu edelleen vanhempien kanssa, siksi äiti tuosta kirjeestäkin tiesi. Hän sanoi, että kuoresta oli revitty alareunasta auki juuri sen verran, että siitä pystyi ujuttamaan sen bussikortin ulos. Eli ei siis tosiaan ollut mikään sellainen repeämä, joka olisi tullut vahingossa jostain lajittelukoneesta.
Joku oli avannut kirjeestä juuri sen verran, että oli saanut tsekattua, mikä kortti siellä oikein oli sisällä. Eikä ollut vaivautunut mitenkään sulkemaan sitä tekemäänsä aukkoa, vaan ilmeisesti ihan tuurilla tuli kuori sisältönsä kera perille asti...
Olipa pettymys, että tän takana tosiaan oli epärehellisyys eikä pelkkä vahinko. Jonkun yksittäisen työntekijän takia luottamus koko Postiin kärsii. :/
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 01:25"]
Jos oli mennyt vahingossa naapurin laatikkoon ja naapuri erehdyksissään tai uteliaisuuttaan avannut. Ei postissa aukaista lähetyksiä!
[/quote]
Juu siis ei tietenkään. Postin työntekijät ovat tietysti virheettömiä ja rehellisiä ihmisiä, miten lie onnistuvatkin saamaan työntekijöikseen ne täydelliset ihmiset.