Te, jotka aloititte säännöllisen alkoholin käytön 12-14 vuotiaana...
...millaisia olette nykyään? Onko elämä mennyt kaikesta huolimatta hyvin, kärsikö koulu nuorena?
Säännöllisellä tarkoitan sitä, ettei kyse ole vaan kokeilusta vaan ihan humalahakuista juomista esim. joka toinen viikonloppu.
Mietin, että mitenhän se vaikuttaa tuon ikäiseen...
Kommentit (75)
Alkoa käytin varhaisesta teini-iästä parikymppiseksi, samoin kaikki kaverini ja kokeilimme myös muita päihteitä. Paljon, paljon tyhmiä juttuja tuli tehtyä joista en ole ylpeä ja osa tutuista katosi hyvin syviin vesiin. Kuitenkin kaikki läheisimmät teini-iän ystäväni ovat päätyneet korkeakouluun ja elämään tasapainoista elämää, lähes kokonaan ilman päihteitä.
En tiedä miksi teini-ikäisenä liikuimme niin huonossa seurassa, ehkä jännitys viehätti. Olemme kaikki tavallisista, hyvistä kodeista. Peruskoulusta tyttöjengimme selvisi kasin keskiarvolla, yksi jopa valmistui koulustamme ikäluokkansa parhaalla todistuksella. Monesti olen miettinyt miten huonosti olisi voinut käydä ja miten paljon on ollut onnea matkassa. En suosittelisi kenenkään kokeilevan tuurinsa rajoja samalla tavalla.
Eikä koko elämänsä pingottaneiden ihmisten kannata alapeukuttaa vaikka meistä kaikista hulttioista ei tullutkaan vain vaivoin peruskoulusta valmistuneita, sosiaalihuollon heittopusseja. Varmasti saimme joitain kolhuja, harvoin muistelemme teini-iän sekoilua täydestä sydämestä nauraen. Kuitenkin elämässä voi selvitä, päästä yli vaiheista ja ikävistä kokemuksista. Kasvaa aikuiseksi ja janota parempaa elämää.
Kokemuksistamme opin myös avarakatseisuutta ja empatiaa. Kun on nähnyt oman sielunsa sudet on vaikeampi arvostella muita. Uskon myös arvostavani elämääni eri tavalla, näinhän mihin olisin voinut päätyä ja millä todennäköisyydellä.
Olen kolmekymppinen 3 lapsen äiti, en käytä alkoholia enää ollenkaan. (ei alko-ongelmaa, ei vaan maistu) Valmistuin ammattilukiosta jonka jälkeen perustin perheen. Erosin ja olen nyt lapsineni osa uusperhettä. Olen vakityössä 9. vuotta. Olen tyytyväinen elämääni, asiat on hyvin.
Aloitin 13 vuotiaana, kiivainta (pari-kolme kertaa viikossa) ryyppääminen oli siinä kahdenkympin korvilla. Kolmikymppisenä pilettäminen alkoi kyllästyttämään ja nyt kohta 38 ikäisenä äijänä juon kännit ehkä 3 kertaa vuodessa. Muutenkin alkoholia menee about pullo olutta per viikko. Perhe on, työ on, mitään varsinaisia rikoksia en ole koskaan tehnyt jne.
Pahimpina aikoinakin join juhlimisen takia, mikään oikea alkkis en ole koskaan ollut.
Kaikilla jäätävät kirjoitusvirheet, amistason koulutus ja mukulat hankittu alle 25-vuotiaana. :D
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:22"]Kaikilla jäätävät kirjoitusvirheet, amistason koulutus ja mukulat hankittu alle 25-vuotiaana. :D
[/quote]
64. Pienehkön metallikonsernin Euroopan-myynnin päällikkö, amk-inssi, lapset hankittu vasta kolmikymppisenä. Bruttopalkka vajaat kuustonnia. Mites sulla?
Ihan hyvin menee, opiskelen yliopistossa luokanopettajaksi.
Valmistuin ammattiin 17vuotiaana. Ostin oman asunnon 21vuotiaana. Lapsen sain 24v... ei se niin hirveän ihmeellisesti ole varmaan mullistanut mun maailmaani, koulutkin sujui hyvin.
Rahaa paloi vähän turhaan, mutta hauskaa oli ja hauska muistella näin jälkeen päin kaikkia reissuja.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:49"]
Ihan hyvin menee, opiskelen yliopistossa luokanopettajaksi.
[/quote]
minäkin olen luokanope. ihan hyvä oikeastaan, että oli rikkinäinen nuoruus. ymmärrän paljon paremmin lapsia joilla ei mene niin hyvin eikä ole elämä kuin sisustusblogista.
menestyin koulussa kaikesta huolimatta hyvin, yliopistokin oli helppoa aikaa. en juo enää juuri koskaan. ihan kunnon ihminen minusta tuli. tietenkään en toivo kenellekään vastaavaa nuoruutta.
Olen nyt 25-vuotias. Aloitin alkoholinkäytön 12-vuotiaana. Säännöllistä käyttöä olo 13-16 ikävuosien välillä, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Sitten menin lukioon ja aloin seurustella, jonka aikana en käyttänyt alkoa juuri lainkaan. Aikuisiällä sinkkuna aloin käydä baarissa ja silloin alkon käyttöä oli enemmän. Käyttö väheni taas kun aloitin nykyisen parisuhteeni. Olen hyvässä työssä ja ammattikorkeakoulun käynyt nainen, ei lapsia vielä. Kouluun alkoholin käyttö ei koskaan vaikuttanut, enkä sitä koskaan niin paljoa tai usein käyttänytkään että asialla olisi ollut vaikutusta. Moni nuoruuden kaveripiireissä pyörineistä ei tosin ole pärjännyt yhtä hyvi kuin minä. Nykyisin olen kriittinen humalahakuisen juomisen suhteen, alkoholin tulisi olla enemmän seurustelujuoma ja humalaa tulisi välttää ja määrien tulisi pysyä pieninä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:11"]
...millaisia olette nykyään? Onko elämä mennyt kaikesta huolimatta hyvin, kärsikö koulu nuorena?
Säännöllisellä tarkoitan sitä, ettei kyse ole vaan kokeilusta vaan ihan humalahakuista juomista esim. joka toinen viikonloppu.
Mietin, että mitenhän se vaikuttaa tuon ikäiseen...
[/quote]
13-vuotiaana aloitin jokaviikkoisen "kartsalla" perjantaisin dokaamisen. Ei minua yläasteella koulu kiinnostanut pätkääkään, joten eihän se hyvin mennyt. Oli vaikea ikä, dokaamisen lisäksi karkailin kotoa, lintsasin, kapinoin kaikin tavoin.
Mutta ysiluokalla aloin tajuta että haluan kuitenkin kunnon koulutuksen ja menin lukioon. SIellä ei ollut enää mitään motivaatio-ongelmia ja valmistuin hyvillä papereilla sieltä. Sitten yliopistoon, jossa myös kovaa bailausta mutta silti 4 vuodessa maisteriksi. Hyvin on elämä mennyt, huolimatta siitä että häppä maistui jo aika nuorena.
14-vuotiaana aloin juomaan vähintään kerran viikossa, usein kyllä pari, jopa kolme kertaa. Kaljaa ja viinaa lähinnä. Tätä jatkui johonkin 20-vuotiaaseen saakka. Kyllä se vähän vaikutti koulunkäyntiin, mutta lähdin noin ysin keskiarvolla sekä yläasteelta että lukiosta.
Tällä hetkellä opiskelen toista korkeakoulututkintoani ja käytän melko vähän alkoholia, lähinnä hyvän ruuan kanssa tykkään ottaa lasin viiniä silloin tällöin. Baarissa käyn pari kertaa vuodessa ja vältän humalaa (ja ennen kaikkea krapulaa).
Muistot teinivuosilta ovat hyviä, mutta en ikimaailmassa hyväksyisi omille lapsilleni vastaavaa alkoholinkäyttöä.
Aloitin 14-15-vuotiaana. Olen nykyään kaksi yliopistotutkintoa opiskellut kolmekymppinen nainen, jolla on mielenkiintoinen työ ulkomailla. Naimisissa ja kaksi lasta.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:16"]
Aloitin 14-15-vuotiaana. Olen nykyään kaksi yliopistotutkintoa opiskellut kolmekymppinen nainen, jolla on mielenkiintoinen työ ulkomailla. Naimisissa ja kaksi lasta.
[/quote]
Jatkaisin vielä, että olen aina ollut koulussa hyvä. Alkoholin käyttö ja juhliminen ei koskaan vaikuttanut opintomenestykseeni.
Olen 40v nainen. Niin tietysti ne kaverit jotka eivät selvinneet nuoruuden /aikuisuuden runsaasta alkoholin käytöstä ei ole täällä enää kirjoittamassa. Meitä asui 20 samanikäistä samalla "kylällä" ja 3 on kuollut alkoholin takia (yksi autolla, yksi puukotuksen uhrina ja yksi teki itsemurhan).
Käytin alkoholia (kaljaa) 14v. --> joka toinen viikonloppu aina 18v asti. Minulla on 2 lasta, rivarinpätkä, avioliitto nuoruuden rakastetun kanssa. Olen opiskellut alemman korkeakoulututkinnon ja työelämässä olen ollut heti valmistumisesta alkaen. Nyt alkoholin käyttö on lasi viiniä perjantaina ja lauantaina.