Kylläpä kaupassa huomasi hintojen nousun
Suosikki kahvini oli melkein eurolla noussut.
https://www.paulig.fi/kahvit/juhla-mokka/juhla-mokka-tosi-tumma
Olin hinta 5 euroa ennen noussut 5,80 yhtä äkkiä. Ja järkyttävä hinnan nousu.
Samat perustuotteet kun yleensä ostetaan niin 20 euroa on kauppalasku suurempi näin yht äkkiä kun se yleensä hitaammin suurenee. Terveellinen ruoka aina vain kalliimpaa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi voi, nuo rahat on poissa partureilta, kahviloilta jne. Miten heidän asuntolainojen käy?
Ostettiin kotiin Fiskarsin parturisakset, noin 20 euroa. Leikataan itse hiukset.
Itsekin olen lopettanut parturissa käynnin (leikkaan itse), ravintoloissa käynnin & takeawayn hakemisen (kokkaan itse), vaatteiden oston (käytän loppuun ja loput kirpparilta), kodintavaroiden oston (myyn pois entisiä) ja kilpailutin kaikki vakuutukset ja jäsenyydet. Toivon myös että kaikki tavarani kestävät mahdollisiman pitkään, esim. kännykkäni on nyt jo 8 vuotta vanha iPhone, mutta en heitä pois ennen kuin se ei lähde enää päälle.
Kaikki kallistuu mutta palkka ei nouse, niin jostain päin on nipistettävä.
Mä olen suosinut edullista lähikampaamoa ja käyttänyt muitakin halvempia palveluita työssä ja työttömänä. Pistäkää nyt ihmiset edes johonkin palveluihin rahanne tai tämä maa oikeasti kuolee.
Joo, fiskarsseilla saa ihan ok hätävaratukan muttei se 25 e joka toinen kuukausi nyt voi oikeasti viedä vararikkoon jos sen maksaa kampaajalle, se raha menee kuitenkin niihin palveluihin ja meidän maa tarvitsee pieniä yrityksiä.
Työläisten palkat ei saisi nousta yhtää mutta hinnat nousee jatkuvasti tuommoista tahtia. Suomessa hyvinvointi halutaan rajoittaa ainoastaa hyvätuloisille. En yhtää ihmettele että minun elinaikana alkaa suomessa näkymään nälkäkuolemia kun samaan aikaa työnantajat kitisevät kuinka työntekijät on liian kalliita ja palkkoja pitää saada alaspäin
Vierailija kirjoitti:
Työläisten palkat ei saisi nousta yhtää mutta hinnat nousee jatkuvasti tuommoista tahtia. Suomessa hyvinvointi halutaan rajoittaa ainoastaa hyvätuloisille. En yhtää ihmettele että minun elinaikana alkaa suomessa näkymään nälkäkuolemia kun samaan aikaa työnantajat kitisevät kuinka työntekijät on liian kalliita ja palkkoja pitää saada alaspäin
Työläisten palkoistahan on pidetty hyvää huolta jatkuvasti ja niillähän on se lakkoilu mahdollisuuskin, mutta entäpä eläkeläiset, työttömät ja sairaat. Eipä auta lakkoilu eikä ole ay järjestöt puolia pitämässä.
Eläkeläisille lisää liksaa.
Näin palvelut ajetaan alas. Jos pitää valita kampaamokäynnin ja ruoan välillä, valinta ei liene vaikea.
Joo, huomattu on että kauppalasku kallistunut.
Kahvin hinnan nousua on ennusteltu jo ainakin puoli vuotta, miten se voi tulla jollekin yllätyksenä? Siitähän on ollut juttuja vaikka miten paljon pitkin syksyä ja vielä joulun alla ihmeteltiin, että eikö se noussutkaan. No ei haluttu nostaa ennen joulua, mutta Meiran paahtimon palo oli sysäys, että nyt voi nostaa.
Kaikki nousee (paitsi palkat) tasaiseen tahtiin ja ihmeen kauan ruokien hinnat on pysyneet samassa. Hedelmien hinnoissa on kyllä tapahtunut tasaista nousua, mutta se on tapahtunut vaivihkaa.
Kyllä jonkinlainen palvelualojen lama on tulossa. Itsekin huomaan, etten osta mitään muuta kuin mitä todellal tarvitsen, enkä käytä mitään palveluja, osa johtuu koronasta, osa siitä, että haluan säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi nyt ei ole mitään terveellistä ruokaa, saati tarpeellista.
Jaa eikö muka.
Kahvi on oikea terveysjuoma – mutta tiesitkö, miten paahtoaste vaikuttaa sen ominaisuuksiin?
Kahvin nauttiminen pienentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.
https://www.is.fi/terveys/art-2000005165196.html
Kahvi on suurin antioksidanttien lähde eurooppalaisille ja etenkin pohjoismaalaisille, jotka juovat paljon kahvia.
Nämä on kahvin valmistajien teettämiä tutkimuksia ja siksi suurimmalta osalta puutaheinää.
Eikä kahvilla pysty estämään kakkostyypin diabetesta, jos elämäntavat on muuten huonot.
Juhla Mokka 5,89 !!! Ennen joulua onneksi tarjouksesta hamstrasin.
Kahvin hinnan nousuun on useita syitä, tärkeimpiä sääoloista johtuneet kadot.
Ei muut kuin kahvi ole kallistunut, tulossa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut saman, vähän kaikki hinnat nousee vaivihkaa. Tai kerralla paljon 🙄 Ruoka, lääkkeet, bensa, sähkö...
Mutta saatiinpa 2 prossan palkankorotus, jee!!! Naurettavaa!!! 😠
Täällä sähkönsiirto halpenee jo toisen kerran viime kesän jälkeen.
Koiniks mitta nisuja denaarin.
Ottakaa Jeesus vastaan, nyt kun aika on vielä melko hyvä 🙏
Ihan törkeästi on kauppalasku noussut. Sitten kun siihen ynnää vielä muut kallistuneet elinkustanukset niin ei hyvältä näytä tuleva vuosi. Jostain se pitää ruveta tinkimään ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisessa Prismassa Myllyn Paras perusmakaroonit 33snt/400g. Vielä ennen koronaa olivat 25snt/pussi, ja hieman aiemmin 23snt/pussi. Xtra spagetti oli vielä viime kesänä 39snt/kg, loppusyksystä hinta nousu 59snt/kg ja tänään katsoin hyllynreunasta, että maksavat 89snt/kg. Hitsit, enhän mä edes osaa laskea tuota hinnannousuprosenttia! mitä siitä tulee, 100% olisi, jos hinta olisi noussut 78 senttiin, olisiko toi joku 115%? Eikun 128% Kiesus.
Maataloustuottajat ilmoittivat ruuan hinnan nousupaineista viime vuonna. Ja sanoivat, että hinnan nousu tapahtuu vuoden vaihtuessa. Itse myös olen huomannut kauppalaskun nousseen merkittävästi viime kesästä alkaen. Ja lounasravintolani nosti hintoja 10% vuoden vaihtuessa.
Hintojen nousu ei koske pelkästään kahvia.
Diesel noussut vuodessa reilu 30%
Sähkö kolminkertaistunut
Sekä raaka-aineet kautta linjan. Luvassa lisää hintojen nousua tuleville vuosille.
Kyse on elvytyksestä. Keskuspankit painavat rahaa->rahan arvo tippuu määrän noustessa->kaikkien tuotteiden hinnat nousevat.
Inflaatio loppuu kun keskuspankit nostavat korot inflaatiota korkeammalle tasolle (not gonna happen), eli ikävä kyllä saamme nauttia nousevista hinnoista hamaan tulevaisuuteen.
Elämä on valintoja valintoja valintoja...