Käynnistys kalvojen puhkaisulla??
Onko kenelläkään käynnistetty synnytystä kalvojen puhkaisulla? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia kun itsellä viikon päästä edessä!
Miten lähti etenemään yms..
Kiitos jos jollain olisi kertoa kokemuksia!
Kommentit (11)
Eli 4. synnytys käynnistettiin rv 42. Voimakkaat supistukset alkoivat välitttömästi. Tunnin kuluttua pyysin jo epiduraalia vaikka mielestäni minulla on korkea kipukynnys.
No, kätilö lähti lääkäriä soittelemaan. Vauva syntyi sillä aikaa isän käsille. Onneksi kaikki meni hyvin, eikä ollut esim. mitään napanuoraongelmia. Synnytyksen kesto oli 1h 22min.
Viides synnytys oli lähes edellisen toisinto. Rv 41+6 ja puhkaisu. Tällä kertaa vietin sen ajan lämpimässä suihkussa ja tulin sieltä suoraan ponnistamaan. Papereihin oli tosin laitettu merkintä, että tätä synnyttäjää ei saa jättää yksin, vauvoilla tapana syntyä nopeasti. Synnytyksen kesto oli 1h 38min.
Supistukset tulivat siis heti sillä loppuvaiheen voimalla. Minulle se sopi, mutta ensisynnyttäjälle olisi voinut olla ehkä järkytys. Mielestäni pääsin helpommalla kun vältyin siltä tuntikausien kypsyttelyltä. Tosin kohdun suu oli tässä viidennessä raskaudessa auennut jo 4cm valmiiksi, mikä osaltaan nopeutti synnytyksen edistymistä.
Viikkoja tuolloin kun käynnistetään on 38+4. Syynä vauvan koko joka oli eilen arviolta neljä kiloa.
Toista kertaa olen menossa synnyttämään ja eilen oli kohdunkaulaa jäljellä sentti ja kohdunsuu oli sormelle auki ja pehmeä.
Lääkäri oli sitä mieltä, että kalvojen puhkaisulla ja tarvittaessa sitten tipalla pitäisi lähteä käyntiin.
Kiitos kokemuksista ja lisää saa kirjoitella!!
Mietityttää juuri se, että kauan mahdollisesti menee että jotain alkaa tapahtua. Tiedän, että on varmasti yksilöllistä mutta teillä vastanneilla on ainakin ollut ihan nopeata touhua.
Miten se kalvojen puhkaisu muuten tehtiin? Sattuiko yms?
Pitkä viikko edessä kun odottelee ja mietiskelee asioita...
Ei se satu. Tuntuu vain kuuma holahdus kun vedet alkaa tulemaan.
Kalvojen puhkaisu ei saanut oikein mitään aikaan, ihan vaan pikkuruisia supistuksia, jotka loppui miltei heti. Joten seuraavaksi oksitosiini-tippaa varmaan 10h ja sillä tuli tosi kovia, muttei valitettavasti tehokkaita supistuksia.
No ei auttanut sekään, vaan lopulta mentiin sektioon, mutta siihen vaikutti monta muuta tekijää kuin tuo käynnistys, joten sitä ei kannata murehtia :)
Ekassa raskaudessa synnytys käynnistettiin lääkkeillä kun lääkärin mielestä kalvojen puhkaisu oli ensisynnyttäjälle liian raju kokemus.
Lääkkeillä aloitettiin, mutta kivunlievityksen takia jouduttiin kalvot myöhemmin puhkaisemaan...ja se oli sitten vauhdikas loppu sille synnytykselle! Ei ehditty sitten mitään kivunlievitystä antaakaan...
Toinen synnytys lähti itsekseen, mutta sitä päätettiin nopeuttaa puhkaisemalla kalvot. Ja taas homma nopeutui todella!!!
Kivut iskivät kyllä tosi voimakkaiksi heti puhkaisun jälkeen, mutta ei tarvinnut monta supistusta kärsiä nopeuden takia. Toisessa synnytyksessä sain spinaalipuudutuksen, joka vei kivut täysin muutaman kipeän supistuksen jälkeen.
t. Eikkuemo
Eli 39+1 kalvot puhkaistiin kun olin jo käynyt 3 krt viikon välein vauvan koon vuoksi seurannassa. Olin ollut rv 36 eteenpäin 2 sormelle auki ja kohdunkaulat ihan hävinneet, paikat siis todella kypsät ja valmiit synnytykselle. Kalvojen puhkaisu oli pieni nipsaisu jota ei edes huomannut paitsi siitä että lapsivedet tulvi ulos :-)
Synnytykseni oli nopea ja helppo, esikoisen siis puskin maailmaan. Mutta luulen että paljon on kyse siitä että mulla oli niin paikat kypsinä jo valmiiksi ja vauvan pää oli suurinpiirtein puskenut ulos jo monta viikkoa.
Kalvojen puhkaisu ei itsestään riittänyt joten oksitosiinitippa laitettiin ja muutamassa tunnissa tilanne eteni reilusti ja otin epiduraalin, joka vei kaikki kivut pois. Oli mennyt 5h kalvojen puhkaisusta kun sanoin että nyt ponnistuttaa. Kätilö sanoi että ei nyt vielä, että katsellaan pitäskö laittaa lisää epiduraalia ja sitten totesi että jaa, ei muuta kuin ponnistamaan, 10cm auki. Ponnistin varmaan 5min ja lapsi maailmassa. Eli oikein hyvät kokemukset itselläni.
Lapsi oli 3960g eli aika lailla nelikiloinen eikä varmaan kovin paljon isompi olisi kyllä mahtunut tulemaan sillä vaikka synnytys oli helpon tuntuinen, repesin kyllä niin että tunnin mua kätilö ompeli.
Synnytin 11kk sitten rv. 42+1. Yliaikaiskontrollissa päätettiin käynnistää synnytys. Silloin oli kohdunsuu auki 1 cm. Lääkäri ensin ehdotti muistaaksen kalvojen puhkaisua, mutta ei sitten kerennytkään synnytyssaliin kovin pian. Käynnistettiin kätilön ehdotuksesta tipalla, ja lääkäri kävi myöhemmin puhkasemassa kalvot (muistaaksen vauvan päähän laitettiin samalla pinni). Ei muista että kalvojen puhkasulla olis ollu suurtakaan vaikutusta, lapsivettäkään ei juuri tullut. Holahti sitten myöhemmin reilusta. Supistuksia tuli tipan ansiosta tasaseen tahtiin, mutta synnytys rupes etenemään vauhdilla vasta kun sain kohdunsuun puudutuksen.
t. Wictoria
Itse synnytin potran pojan 1 1/2 vkoa sitten ja synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla. Viikkoja oli 42+2. Puhkaisun jälkeen tunti odoteltiin supistuksia ja tulihan niitä mutta ei tarpeeksi vahvoja. Sain tipan käteen, jolla niitä vauhditettiin. Synnytys kesti 5 h 15 min. Supistukset olivat tipan ansiosta aika rajuja, helpotuksena oli ilokaasu ja spinaaalipuudutus. Kokemuksena aika raju mutta eipähän tarvinut montaa tuntia puristaa.
itsellä nyt la ylittynyt viikolla ja tasan viikko sairaala-aikaan, jolloin oletan päätettävän mitä tehdään ja koska..
millä perusteella yleensä valitaan käynnistysmenetelmä? tuo kalvojen puhkaisu kuulostaa jouduttavan vähän liikaakin, ehtiikö siinä ensisynnyttäjän elimistö tottua tilanteeseen..? kokeillaanko lääkkeillä jouduttamista ensin?
jotenkin vierastan käynnistystä toistaiseksi ja haluaisin kauheasti että vauva alkaisi tulla aiemmin itse, mutta en tiedä voiko asiaan itse vaikuttaa oikeasti kovinkaan paljon :(
Mulla puhkaistiin kalvot vajaa 6 vko sitten ja terhakka neiti oli tuloksena. Itse puhkaisu ei minulla laittanut kunnon supistuksia liikkeelle vaan tunti puhkaisusta laitettiin tippumaan jokin S:llä alkava lääke ja sitten alkoi jytäämään. Supistukset oli aika rajuja mutta epiduraalilla lepäilin ja nukuin siihen asti kun piti ponnistaa. Koko homma kesti noin 7 tuntia. Eli näin minulla.
Mutta ystävälläni kalvojen puhkaisu käynnisti todella voimakkaat supistukset ja synytys oli todella nopea.