Istukan sijainti- alaalla edessä...Onko vaaraa vauvalla????
Kävin tänään rakenneultrassa ja hoitaja sanoi,että istukka on erittäin alaalla ja edessä. Sanoi, että kontrolloidaan vielä n. viikolla 28-30. Nyt rv 17+6. Neuvolakorttiin kirjoitti istukan kohtaan: marg. etus. kontrolli.
Mitä haittaa tuosta mahdollisesti voi olla? Miehen kanssa pohdittiin, että voiko vauva kasvaessaan tavallaan painaa istukkaa ja virtaus yms. ei pysty toimimaan kunnolla...Ollaanko aivan väärässä? Onko kenelläkään kokemusta?
Kommentit (3)
mulla toisessa raskaudessani, etuseinämässä oleva istukka joka marginaalinen. Mulla lisäksi tuli pientä ruskehtavaa tuhruvuotoa rv16+ josta syystä ultrattiin silloin ja todettiin ko asia. Mulla oli kanssa kontrolliultria itseasiassa montakin, sillä rakenneuä olisi olut täälläpäin jo rv20, niin se siirrettiin rv23. Silloin oli istukka vielä samassa paikassa, ja pikkutuhruttelujakin oli silloin tällöin juuri noille viikoille asti. Seuraava ultrakontrolli oli rv30 ja silloin oli jo siirtynyt istukka hieman ylemmäs, loppuraskaudessa (rv37) jopa 3-4 cm pois kohdunsuulta. Mitään mainitsemiasi asioita etuseinäistukka ei aiheuta, lapsi kasvaa siellä kyllä ihan yhtä hyvin kuin jos istukka olisi takaseinässä:) Täysin kohdunsuulla oleva istukka olisi sitten toinen juttu, mutta niistäkin suuri osa siirtyy pois.
Toivotaan, että sinunkin tapauksessa istukka on jo seuraavalla kerralla siirtynyt ylemmäs!
Meillä istukan takana majaillut pikkukakkonen on jo huimat 7kk vanha syötävän suloinen poitsuli:))
Kaikkea hyvää loppuraskauteesi!
Eli mulla oli alkuraskaudessa istukka kohdunsuun päällä. Se nousi raskauden edetessä pikkuhiljaa. Raskausviikolla 26 istukka oli edelleen vaarallisen alhaalla normaaliin synnytykseen. Viikoilla 29 istukka oli noussut jo niin paljon,ettei siitä ole enää vaaraa.
Eli jos istukka ei nouse tarpeeksi niin silloin voi liian alhaalla oleva istukka vuotaa niin paljon verta,että joudutaan turvautumaan lisävereen.
Tais sitten jos ei voida harkita alatie synnytystä niin turvaudutaan suunniteltuun sektioon.
Mutta lääkäri sanoi minulle ainakin että 9/10 istukasta nousee tarpeeksi ylös raskauden edetessä. Tuskin sinulla on syytä huoleen!
Onnellista odotusta.
Lilli81 rv34
Mullakin oli 1. raskaudessa istukka edessä ja alhaalla.
Käsittääkseni se kontrolli on siksi, että nähdään, onko istukka varmasti noussut pois kohdunsuulta. Jos istukka jää kohdunsuun eteen, ei voi synnyttää normaalisti alateitse.
Eli ei hätää sen suhteen, että vauva jotenkin sitä istukkaa painaisi. Sitten, mikäli istukka ei nouse kohdunsuulta, tulee varmasti uusia ohjeita.