Perättömien juorujen levittely kiusaamista?
Olen aikuistuessa huomannut, että moni tilittää joutuneensa kiusatuksi siten, että on naurettu/kuiskuteltu ja puhuttu perättömiä juoruja. Itsestänikin puhuttiin pahojakin juttuja, mutta olen aina ajatellut että sellaisia ne teinit monesti on, aina juorutaan/arvostellaan, enkä ole ajatellut olevani uhri tai kiusattu. Aikuistenkin maailma on sellainen, että toisten selän takana arvostelusta/juoruilta ei voi välttyä. Välillä tuntuu että lähes kaikki on nykyään kiusaamista...
Kommentit (25)
Niin mutta miksi niitä pitää levittää? En ymmärrä. Voit kuunnella ja pitää omana tietonasi. Ei ole kyllä mulla koskaan tapana ollut levitellä ihmisten yksityisasioita eikä varsinkaan sellaisia, jotka on jotenkin noloja.
On tietenkin jossain määrin veteen piirretty viiva, missä vaiheessa normaali juttelu ja juoruilu muuttuu kiusaamiseksi, mutta sanoisin, että ainakin jos se kohdistuu säännöllisesti tiettyyn henkilöön, juoruilijat tietävät juorujen olevan valheellisia ja niitä levitetään nimenomaan loukkaamistarkoituksessa, ollaan selkeästi kiusaamisen / kunnianloukkauksen alueella.
Juoruissa on tietenkin se ongelma, että niistä voi olla vaikea tietää, pitävätkö ne paikkansa. Jos koulussa kiertää juttu, että x harrasti seksiä y:n kanssa, niin mistäpä sen tietää, pitääkö se paikkansa. Voi olla, että jopa juorun aloittaja uskoo siihen, vaikka esimerkiksi todellisuudessa x ja y vain lähtivät bileistä yhdessä pois, koska sattuvat asumaan samalla suunnalla.
Ei ole kiusaamista, vaan vallankäyttöä, väkivaltaa ja kunnianloukkausta. Onneksi poliisi jo nykyään ottaa nämä tosissaan.
Esim. Meidän kylän pahin juoruakka sai muutama vuosi sitten ehdollista vankeutta. Siitä oli ihan valtakunnan medioissa juttua :D Juma*auta, tässä kesti yli 40 vuotta ennenku jollain napsahti ja uskalsi tehdä tästä naisesta rikosilmoituksen. Tämä juoruaja juorusi pikkuvauvoistakin kaikkea pas*aa. Tiesi myös kaikkien kyläläisten sairaudet. Minunkin harvinaisen sairauden, josta minä tai vanhempani emme todellakaan olleet kertoneet kenellekään. Luultavasti tämäkin tieto oli ongittu terveysasemalta...
Voi ehkä taas harkita paluumuuttoa kotiseudulle... Tämä juoruaja on piileskellyt maan alla tuomionsa jälkeen, ellei ole jopa kiven sisällä. Hyvinkin mahdollista, sillä ei narsistinen juoruaja mitään luonteelleen voi.
Se voi olla myös rikos.