Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perättömien juorujen levittely kiusaamista?

Vierailija
29.04.2015 |

Olen aikuistuessa huomannut, että moni tilittää joutuneensa kiusatuksi siten, että on naurettu/kuiskuteltu ja puhuttu perättömiä juoruja. Itsestänikin puhuttiin pahojakin juttuja, mutta olen aina ajatellut että sellaisia ne teinit monesti on, aina juorutaan/arvostellaan, enkä ole ajatellut olevani uhri tai kiusattu. Aikuistenkin maailma on sellainen, että toisten selän takana arvostelusta/juoruilta ei voi välttyä. Välillä tuntuu että lähes kaikki on nykyään kiusaamista...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustakaa hyvyyttä, älkääkö lähtekö juoruihin mukaan. Työelämä on joissain yrityksissä mennyt ala-arvoiseksi, narsistit (julkisuus/huomiohakuiset) pitävät omaa peliänsä ja sotkevat normaalien elämän. Minun elämästä kerrottiin vaikka mitä valeita, ja jouduin olemaan 4 vuotta haukkujen, pilkan, ja valheiden kohteena. Olen vain vaatimaton, paljon töitä tekevä, hyvyyteen uskova. Romahdin. Julmaa ja laitonta väärien juorujen levittäminen, pitäisi saada kuriin työpaikalla narsistit. Pilaavat työelämän. Mutta uskon edelleen hyvyyteen, voimat vain kadoksissa.

Vierailija
2/25 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne PERÄTTÖMÄT juorut on kiusaamista. Se että sinua ärsyttää jonkun kaverin käytös ja motkotat siitä toiselle kaverille ei ole kiusaamista vaan toisen tunteiden säästämistä. Mutta jos keksit päästäsi kaikenlaista ja levittelet totena niitä toisen selän takana niin se on juuri sitä kiusaamista ja myös rikos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, se ei ole "kiusaamista".

Perättömien juorujen levittäminen on rikos aikuisten maailmassa(kin).

Vierailija
4/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä s ap muutakaan olisi kuin kiusaamista? Olet vähän outo... Toki, joku voi tietämättään levittää tietoa, joka on pahansuopa ja epätosi, mutta joka sellaisen tahallaan laskee liikkeelle, hän kiusaa. Ja kuten kakkonen muistuttaa, syyllistyy myös kunnianloukkaukseen.

http://www.minilex.fi/a/kunnianloukkaus-on-valheellista-tietoa

Kunnianloukkaus on Rikoslain 24. luvun 9. luvun mukaan sakolla rangaistava teko. Törkeä kunnianloukkaus jopa kahden vuoden vankeustuomiolla (10. luku). Jälkimmäinen tulee kyseeseen julkisuudessa levinneessä valheessa, joka mm. tuhoaa toisen yritystoiminnan (eli tavanomaisessa ilkeässä juorussa syyllistytään kunnianloukkaukseen).

Vierailija
5/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on, aina levittäessäsi tuttavillesi omaa näkemystäsi asioista, voit syyllistyä kunnianloukkaukseen ja varsinkin, jos kokemallasi vääryydellä ei ole mitään tosipohjaa tai silminnäkijöitä;)

Vierailija
6/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maineen pilaaminen perättömillä juoruillako on muka ihan normaalia ja "kivaa" käytöstä? Oletko tosissasi?

Vierailija
7/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoruilu ei ole kiusaamista vaan huonoa käytöstä.

Kyllä minäkin hyvien ystävien kanssa voin puhua, kuinka joku ihminen on mielestäni niin typerä ja tekee niin ja näin ja noin, mutta se on minusta lähinnä tunteiden purkamista. Puolison ja ystävien kanssa täytyy voida päästellä paineita.

Se on minusta kuitenkin omituista, että joku puolituttu selittää minulle jostain kolmannesta henkilöstä asioita. Esimerkiksi kerran harrastuksen jälkeen pyörää lukosta avatessani toinen harrastusryhmäläinen alkoi minulle selittää, kuinka eräs ryhmämme jäsen on hänestä niin outo ja kuinka hän ei ymmärrä tuon ihmisen puheita ja tekemisiä ja ottaa päähän jne. En tuntenut noista ihmisistä kumpaakaan sen kummemmin kuin olin nähnyt muutaman kerran harrastuksessa, en ollut edes jutellut kummankaan kanssa tervehdystä enempää. Tuollaisissa tilanteissa en sano sitä enkä tätä, kunhan vain jupisen jaa ja yritän liueta paikalta mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
8/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä työyhteisössä levisi ikäviä juoruja yhdestä työntekijästä aika paljonkin, ja työpaikan hallintoon eteni asiasta kyselyitä ja huolenilmauksia. Tätä tapahtui todella paljon, ja kaikki asiat aina paljastuivat perättömiksi kun niitä käsiteltiin, mutta uusia huolia ja kysymyksiä aina heräsi.

Itse sanoin, että kyseessä on aika vakava työpaikkakiusaaminen, ja kyselijät ja juoruilijat loukkaantuivat hirveästi. Heillä oli mielestään ollut aito huoli, ja heistä pitäisi saada aina kysellä. Mutta ei se kyllä ihan niin mene.

Jos otetaan ääriesimerkkinä, jos työyhteisössä jatkuvasti otetaan esille huoli, että työpaikan miespuolinen työntekijä joka tekee töitä lasten kanssa, on pedofiili, ja asiaa vaaditaan selvittämään, ei kyseessä ole mikään viaton keskustelu, eikä perusteltua toimintaa turvallisuuden kannalta, vaan rikollista ja vaarallista toimintaa, joka pahimmillaan johtaa itsemurhaan. Lievemmästäkin asiasta juoruilu voi toki siihen johtaa, ja siksi asian vaarallisuus pitäisi oikeasti tajuta.

Vierailija
9/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne juorut oli tyyliin että olen polttanut pilveä tai harrastanut seksiä jonkun kansa tai olen näpistänyt kaupasta. Mikään näistä ei ollut totta. Tietenkään tämä ei ole kivaa käytöstä, eikä "ok", mutta itse en kokenut olevani kiusattu tämän takia. Mulla oli ihan mukava teini-ikä, koska en välittänyt tuosta. Hetken tuntui pahalta tietysti. En uskonut että kukaan voi "mainetta" pilata, minut oikeasti tuntevat tiesivät millainen olen, eikä paskapuheilla ole väliä. Ap

Vierailija
10/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai miksi mun pitäisi vatvoa sitä jos joku luuseri keksii juttuja, koska on kateellinen tai muuten vaan ilkeä? Parempi minusta etten tehnyt asiasta isoa numeroa. Työpaikalla tuo on vähän eri kuin pissisten keskuudessa. Ap

Vierailija
11/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:02"]

Juoruilu ei ole kiusaamista vaan huonoa käytöstä.

Kyllä minäkin hyvien ystävien kanssa voin puhua, kuinka joku ihminen on mielestäni niin typerä ja tekee niin ja näin ja noin, mutta se on minusta lähinnä tunteiden purkamista. Puolison ja ystävien kanssa täytyy voida päästellä paineita.

Se on minusta kuitenkin omituista, että joku puolituttu selittää minulle jostain kolmannesta henkilöstä asioita. Esimerkiksi kerran harrastuksen jälkeen pyörää lukosta avatessani toinen harrastusryhmäläinen alkoi minulle selittää, kuinka eräs ryhmämme jäsen on hänestä niin outo ja kuinka hän ei ymmärrä tuon ihmisen puheita ja tekemisiä ja ottaa päähän jne. En tuntenut noista ihmisistä kumpaakaan sen kummemmin kuin olin nähnyt muutaman kerran harrastuksessa, en ollut edes jutellut kummankaan kanssa tervehdystä enempää. Tuollaisissa tilanteissa en sano sitä enkä tätä, kunhan vain jupisen jaa ja yritän liueta paikalta mahdollisimman nopeasti.

[/quote]

On kaksi eri asiaa kommentoida jonkun käytöstä ja sanoa siitä mielipiteensä.

Ja levittää valheita jostakusta. Ap puhui perättömien juorujen levittämisestä eli valheiden levittämisestä.

Eli on sallittua sanoa, että minä en pidä Riikka-Maijasta, minusta hän hoitaa ryhmänvetäjän työt lepsusti jne. Mutta on kunnialoukkaus valehdella, että Riikka-Maijan miehellä on pedofiliatuomio, ja olen nähnyt, että Riikka-Maija on vienyt kotiinsa pieniä, vieraita lapsia... (kun niin todellakaan ei oikeasti ole).

Ymmärrätkö. Kyllä saa olla eri mieltä ja arvostella ihmisten toimintaa ja kertoa, että ei pidä jostakusta. Mutta valheiden levittäminen on eri asia.

Se on pahan luokan kiusaamista ja rikoskin vielä kaupan päälle.

3

Vierailija
12/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:47"]

Tai miksi mun pitäisi vatvoa sitä jos joku luuseri keksii juttuja, koska on kateellinen tai muuten vaan ilkeä? Parempi minusta etten tehnyt asiasta isoa numeroa. Työpaikalla tuo on vähän eri kuin pissisten keskuudessa. Ap

[/quote]

Varmaan ihan järkevää olikin, ettet tehnyt asiasta numeroa. Mutta se, että sinusta oli yhdentekevää, että sinua pidetään narkkarina ja varkaana ei tarkoita, että sen pitäisi olla kaikista muistakin yhdentekevää, eikä se siten olisi kiusaamista. Opettele erottamaan itsesi ja muut.

3

Vierailija
13/25 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:47"]Tai miksi mun pitäisi vatvoa sitä jos joku luuseri keksii juttuja, koska on kateellinen tai muuten vaan ilkeä? Parempi minusta etten tehnyt asiasta isoa numeroa. Työpaikalla tuo on vähän eri kuin pissisten keskuudessa. Ap
[/quote]
Vaikka siksi, että ne ilkeät perättömät juorut voivat pahimmassa tapauksessa pilata maineesi kokonaan ja vaikuttaa esim. tulevaan työllistymiseesi ja ainakin siihen, että ihmiset uskovat ja luulevat perättömien kuttujen olevan totta.

Vierailija
14/25 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte nähdä kuinka pahaksi työpaikkakiusaaminen voi mennä, suosittelen tutustumista Helsingin Sosiaali- ja Terveysvirastoon.

Vierailija
15/25 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämäni on pilattu juoruilla. Koko edellisessä työyhteisössä minusta levitettiin pelottavia ja ilkeitä juoruja, että olisin hullu, pelottava, aseista ja tuhosta sain pelotteluviestejä jopa tutuiltani facebookin kautta. Yllytettiin pahuuteen ja pilattiin maine facebookin kautta aivan kokonaan. Ihan heidän kiusaajien omissa päissä ovat nämä ääriajatukset ja he vaan menestyvät.

Mitä minulle jäi hullun maine, työttömyys, lapsettomuus, yksinäisyys. En ikimaailmassa tekisi kenelläkään pahaa. 

Elämäni on tuhottu. En kellekään tee enkä tule tekemään pahaa.

Vierailija
16/25 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuransa kannattaa valita tarkkaan, eikä luokitella tällaisia edes tuttavapiiriin. Se antaa väärän viestin, ja nämähän muodostavat mielikuvan myös itsestään muilta saamansa palautteen perusteella. Tietysti jos löytävät toisia samanlaisia, niin heidän vakuuttelunsa (*me ollaan normaaleja, kauniita ja rohkeita järki-ihmisiä vailla moitteen sijaa*) ratkaisevat.

Vierailija
17/25 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että yleensä juorujen levittäjä on kateellinen minulle ja siksi tekee niin.

Yrittää mollata minutalas omalle tasolleen.

Käännä se voimaksesi

Ja tiedän, ihmiset uskoo tosi helposti kaikki.juorutja yleensä nuo hyviä manipuloimaan

Vierailija
18/25 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla perättömiäkään juoruja mutta juoruilu ylipäänsä on myrkyllistä. Toki kaikki varmasti juoruilevat mutta eri asia mielestäni juoruta vain niistä negatiivisista asioita. Se on jo tahallista mustamaalaamista. Itse olen huomannut saman, että nämä henkilöt ovat joko kateellisia, katkeria tai tyhjän elämän omaavia. Kokevat kenties hetkellisesti olevan parempia kuin tämä juoruilun kohde, kun olettavat, että muut lähtevät mukaan tähän mustamaalaamiseen. Yritän pitää tällaiset henkilöt kaukana omasta elämästäni. Kannattaa muistaa, että jos jollain on hirveä tarve juoruta pahaa muista niin luultavasti hän tekee sitä samaa sinun selkäsi takana. 

Vierailija
19/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle Kirsi.

Minusta on aivan hirveää, mitä olet joutunut kokemaan. Olen tosi surullinen puolestasi. Ite en kestäis yksinäisyyttä ollenkaan. Ei oo mitään niin hirveää kuin joutua elämään ilman rakkautta. Toivon, että jos esimerkiksi vaihdat paikkakuntaa, kukaan ei tietäisi maineestasi ja saisit uusia, oikeesti hyviä ystäviä, jotka rakastaa sinua. Sun asemassas vaihtaisin paikkakuntaa. Noin hirveetä käytöstä ei kenenkään pitäis joutua sietämään.

Lämmin jaksamishalaus ja tsemppejä <3

Vierailija
20/25 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsi kirjoitti:

Minun elämäni on pilattu juoruilla. Koko edellisessä työyhteisössä minusta levitettiin pelottavia ja ilkeitä juoruja, että olisin hullu, pelottava, aseista ja tuhosta sain pelotteluviestejä jopa tutuiltani facebookin kautta. Yllytettiin pahuuteen ja pilattiin maine facebookin kautta aivan kokonaan. Ihan heidän kiusaajien omissa päissä ovat nämä ääriajatukset ja he vaan menestyvät.

Mitä minulle jäi hullun maine, työttömyys, lapsettomuus, yksinäisyys. En ikimaailmassa tekisi kenelläkään pahaa. 

Elämäni on tuhottu. En kellekään tee enkä tule tekemään pahaa.

Tuo on vähintäänkin normimuotoinen kunnianloukkaus ja sinulla olisi oikeus muuttaa sellaiselle paikkakunnalle missä sinua ei tunneta eikä olla kuultu sinusta ilkeitä juoruja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän